![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_...sdal/1.7283502
"Eit SAS-fly avbraut landinga på Molde lufthamn, Årø, i formiddag. Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att." "To fly på rullebanen samstundes? Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing.NRK arbeider for å få dette stadfesta. – Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad." Litt overhysteri fra NRK MR her muligens. Kilder sier at det dreier seg om en avbrutt landing med påfølgende GA pga av fly på rullebanen som ikke rakk å ta av. Kartene for MOL viser at ved aborted landing så er prosedyrene å klatre til 500f rett fre, så svinge høyre for å intercepte QDM Radial 262 på TAT. Dette vil faktisk si i overkant av en 90-grader som de snakket om(http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NML_5-1_en.pdf) "Det såg ut som om nokon vakna etter kvart. Situasjonen blei avverga etter kvart. Og det er klart det er vanskeleg for oss å vite om det verkeleg var så dramatisk som det såg ut som, seier Torill Farstad." Hehe...Våkna etter kvart ja ![]() Menemen, agurknyheter er jo artige de..
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Ja, hele saken er så full av faktafeil og oppdiktet fjas at det burde få konsekvenser for "journalistene".
Jeg såg hele "situasjonen" og det hele var ikke mer dramatisk enn at SK4516 la inn en holdingrunde over Moldeholmen for å vente på at DY maskinen skulle ta av. Dette skjer flere ganger i året og er ikke mer dramatisk enn at fly lander og tar av som normalt. |
![]() |
![]() |
#3 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
|
![]() Quote:
"SK4516 fra Oslo til Molde var litt for tidlig etablert på ILS RWY 07. Dette medførte at den måtte ta en holding runde over markøren på Moldeholmen mellom Molde sentrum og Hjertøya da DY423 fra Molde til Oslo var på takeoff roll på RWY 07." Du tror ikke du kunne skrevet det på norsk i stedet for inngarva flynerd-gresk? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
Det er altså fantastisk hva en "journalist" kan lire av seg og dikte opp bare ved at et fly tar en holdingrunde... |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Det var deg det ja AirbusTrond. Du så vel at jeg også hadde kommentert
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Keypoint; 08-09-2010 at 21:04. |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
![]() ![]() Er fristet til å låne forklaringen fra Keypont ! |
|
![]() |
![]() |
#11 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Kommentar til Wiggo Hovde/NRK: Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Go-around er vel en ordre gitt av tårnet/flygeleder/fullmektig/kall det hva du vil, mens en Missed Approach er en avgjørelse tatt av fartøysjef... er det ikke så?
Quote:
SAS maskinen var veldig tidlig ute, men det har selvfølgelig ingenting med selve separasjonen å gjøre. |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Molde er en ukontrollert flyplass, dvs det er ikke flygeledere i tårnet. I luftrommet over flyplassen styrer Vigra og avgjør sekvens inn til flyplassen. De som jobber i tårnet(AFIS) sier enten "runway free" eller "runway occupied". Med "occupied" kan ikke fly lande eller takse ut på rullebanen. AFIS-fullmektigen har ikke rettigheter til å instruere flyene. Det samme gjelder på andre ukontrollerte flyplasser som Fagernes og Sørkjosen.... I dette tilfellet var det et fly på banen når det ikke skulle være et fly der. SAS fikk trolig "runway occupied" og valgte da selv neste action bassert på vær og trafikkinfo. Hvorfor dette skjedde vet vi ikke, men grunnen er ikke at SAS var før rutetid, det har gutta i tårnet ikke noe videre forhold til når de avgjør om en avgang skal få "runway free". Molde AFIS får derimot et automatisk estimat på når flygningen kommer. (ca 30 minutter før på disse)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Estimatet på LETIS er oppdatert av selskapet (handlingagenten) selv, basert på estimatet som flygeren gir på company-frekvensen. Informasjonen på nettet antar jeg er tappet fra LETIS (uten at jeg vedder bilen min på det..). |
|
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Quote:
(Som i at man burde vite at SK var på vei ned og DY ikke ville rekke å ta av først) Kan ikke se at de er dokumentert noe sted at DY-kjerra brukte for lang tid heller? (Dog, mulig jeg har oversett det) |
||
![]() |
![]() |
#17 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Det som faktisk skjedde her var at tårnet slapp dy utpå for line up, fordi vedkommende trodde sk var lenger ute enn den faktisk var. Tårnet burde selvfølgelig holdt igjen dy til sk hadde landet. Så enkelt og så vanskelig er det.
Slike ting skjer fra tid til annen og tårnet i MOL beklaget også hendelsen ovenfor sk crewet.
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Quote:
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 09-09-2010 at 17:25. |
||
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Moskva-fly til Molde? | AMSKIX | Småprat | 6 | 09-10-2016 19:33 |
Fly avbrøt take off to ganger | LN-RPL | Flyforum | 4 | 03-09-2009 13:28 |
Hvor er agurk-ikonet? SAS-fly truffet av lynet | CK | Flyforum | 0 | 27-10-2008 10:26 |
Vildanden skal fly til Molde | Boeing | Flyforum | 14 | 05-01-2007 13:09 |
Lauryn Hills fly i Molde. | enml | Flyforum | 2 | 21-07-2005 16:20 |