Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2010, 12:21   #1
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Default AGURK: Fly avbrøt landing i Molde

http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_...sdal/1.7283502
"Eit SAS-fly avbraut landinga på Molde lufthamn, Årø, i formiddag. Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att."

"To fly på rullebanen samstundes?

Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing.NRK arbeider for å få dette stadfesta.

– Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad."

Litt overhysteri fra NRK MR her muligens. Kilder sier at det dreier seg om en avbrutt landing med påfølgende GA pga av fly på rullebanen som ikke rakk å ta av. Kartene for MOL viser at ved aborted landing så er prosedyrene å klatre til 500f rett fre, så svinge høyre for å intercepte QDM Radial 262 på TAT. Dette vil faktisk si i overkant av en 90-grader som de snakket om(http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NML_5-1_en.pdf)

"Det såg ut som om nokon vakna etter kvart. Situasjonen blei avverga etter kvart. Og det er klart det er vanskeleg for oss å vite om det verkeleg var så dramatisk som det såg ut som, seier Torill Farstad." Hehe...Våkna etter kvart ja

Menemen, agurknyheter er jo artige de..
Old 08-09-2010, 13:32   #2
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Default Re: AGURK: Fly avbrøt landing i Molde

Ja, hele saken er så full av faktafeil og oppdiktet fjas at det burde få konsekvenser for "journalistene".

Jeg såg hele "situasjonen" og det hele var ikke mer dramatisk enn at SK4516 la inn en holdingrunde over Moldeholmen for å vente på at DY maskinen skulle ta av. Dette skjer flere ganger i året og er ikke mer dramatisk enn at fly lander og tar av som normalt.
Wiggo Hovde is offline  
Old 08-09-2010, 13:47   #3
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Ja, hele saken er så full av faktafeil og oppdiktet fjas at det burde få konsekvenser for "journalistene".
Du Wiggo Hovde som har fått NRK til å skrive dette:
"SK4516 fra Oslo til Molde var litt for tidlig etablert på ILS RWY 07. Dette medførte at den måtte ta en holding runde over markøren på Moldeholmen mellom Molde sentrum og Hjertøya da DY423 fra Molde til Oslo var på takeoff roll på RWY 07."

Du tror ikke du kunne skrevet det på norsk i stedet for inngarva flynerd-gresk? Selv om det er kjempebra at det kommer oppklaringer, er det gjerne en fordel at folk flest forstår oppklaringa... Det er jo de som trenger det mest. Er så vidt selv jeg henger med, hehe.
Polaris is offline  
Old 08-09-2010, 13:58   #4
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Du tror ikke du kunne skrevet det på norsk i stedet for inngarva flynerd-gresk? Selv om det er kjempebra at det kommer oppklaringer, er det gjerne en fordel at folk flest forstår oppklaringa... Det er jo de som trenger det mest. Er så vidt selv jeg henger med, hehe.
Haha! Må inrømme at jeg ble så forbanna når leste "artikkelen" til NRK at jeg nok har lyrt av meg både det ene og det andre... dog, ikke så rart når disse "journalistene" skriver at flyene både var på rullebanen samtidig og at de ikke var det, men tvert imot at det foretok en dramatisk manøver både opp mot fjellene og ut over fjorden... alt på samme tid...
Det er altså fantastisk hva en "journalist" kan lire av seg og dikte opp bare ved at et fly tar en holdingrunde...
Wiggo Hovde is offline  
Old 08-09-2010, 14:17   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Haha! Må inrømme at jeg ble så forbanna når leste "artikkelen" til NRK at jeg nok har lyrt av meg både det ene og det andre... dog, ikke så rart når disse "journalistene" skriver at flyene både var på rullebanen samtidig og at de ikke var det, men tvert imot at det foretok en dramatisk manøver både opp mot fjellene og ut over fjorden... alt på samme tid...
Det er altså fantastisk hva en "journalist" kan lire av seg og dikte opp bare ved at et fly tar en holdingrunde...
BRA! Jeg har lagt inn en kommentar på FB-siden deres også!
AirbusTrond is offline  
Old 08-09-2010, 14:50   #6
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Det var deg det ja AirbusTrond. Du så vel at jeg også hadde kommentert
Old 08-09-2010, 14:59   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Er det vanlig at flyene tar av rett fra gate i MOL?

"Avinor sitt oversyn over flytider ved Molde lufthamn, Årø, viser at Norwegian-flyet tok av frå gate 3 Klokka 9:21."
A346 is offline  
Old 08-09-2010, 15:16   #8
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Er det vanlig at flyene tar av rett fra gate i MOL?

"Avinor sitt oversyn over flytider ved Molde lufthamn, Årø, viser at Norwegian-flyet tok av frå gate 3 Klokka 9:21."
Ja, både SAS og DY flyr med Harrier (to-seteren da riktig nok) her på Årø. Men ikke si det til en journalist da...
Wiggo Hovde is offline  
Old 08-09-2010, 20:59   #9
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Du Wiggo Hovde som har fått NRK til å skrive dette:
"SK4516 fra Oslo til Molde var litt for tidlig etablert på ILS RWY 07. Dette medførte at den måtte ta en holding runde over markøren på Moldeholmen mellom Molde sentrum og Hjertøya da DY423 fra Molde til Oslo var på takeoff roll på RWY 07."

"SAS flyet fra Oslo til Molde kjørte litt for fort på flyveien inn mot Molde, og dermed ble det litt for liten avstand til Norwegianflyet som måtte akselerere ut på veien en del lenger fremme. Dette ble løst ved at SAS tok en ekstra runde i rundkjøringen i mellom slik at Norwegian kom seg unna"

Last edited by Keypoint; 08-09-2010 at 21:04.
Keypoint is offline  
Old 09-09-2010, 09:39   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Det var deg det ja AirbusTrond. Du så vel at jeg også hadde kommentert
Ja, det var det visst ja ! Men nå har en bekjent av meg sett dette og kommenterer at han som uinvidd er noe usikker på hva hvor RW 01-06 er...

Er fristet til å låne forklaringen fra Keypont !
AirbusTrond is offline  
Old 09-09-2010, 09:59   #11
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Kartene for MOL viser at ved aborted landing så er prosedyrene å klatre til 500f rett fre, så svinge høyre for å intercepte QDM Radial 262 på TAT. Dette vil faktisk si i overkant av en 90-grader som de snakket om(http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NML_5-1_en.pdf)
Go-around er ikke det samme som "missed approach"-prosedyre. Man kan bruke en missed approach-prosedyre ved en go-around, men man behøver ikke hvis man har visuelle referanser (og man i dette tilfelle sannsynligvis befinner seg i ukontrollert luftrom).

Kommentar til Wiggo Hovde/NRK:
Quote:
SK4516 fra Oslo til Molde var litt for tidlig etablert på ILS RWY 07. Dette medførte at den måtte ta en holding runde over markøren på Moldeholmen mellom Molde sentrum og Hjertøya da DY423 fra Molde til Oslo var på takeoff roll på RWY 07.
Litt for tidlig etablert på ILS 07? Sannsynligheten er vel betraktelige større for at NAX brukte for lang tid på banen, og/eller entret banen selv om det var litt knapt med tid for line-up. Det er uansett et samarbeid mellom pilotene på de forskjellige fly som skal sørge for smidig trafikkavvikling på ukontrollerte flyplasser som ENML.. godt mulig at det var vanskelig siden SAS i dette tilfelle ville være i kommunikasjon med Vigra APP inntil de faktisk er etablert..

Quote:
Originally Posted by NRK.no
– Vi separerer flybevegelsane slik at dette blir godt nok på plass. Dett skjedde også i dette tilfellet. SAS-flyet kom litt tidleg i forhold til rutetabellen.(Lufthamsjef John Offenberg)
Som om rutetabellen har noe med atskillelse av fly å gjøre...
bamseh is offline  
Old 09-09-2010, 11:18   #12
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Go-around er ikke det samme som "missed approach"-prosedyre.
Go-around er vel en ordre gitt av tårnet/flygeleder/fullmektig/kall det hva du vil, mens en Missed Approach er en avgjørelse tatt av fartøysjef... er det ikke så?

Quote:
Kommentar til Wiggo Hovde/NRK:

Litt for tidlig etablert på ILS 07? Sannsynligheten er vel betraktelige større for at NAX brukte for lang tid på banen, og/eller entret banen selv om det var litt knapt med tid for line-up. Det er uansett et samarbeid mellom pilotene på de forskjellige fly som skal sørge for smidig trafikkavvikling på ukontrollerte flyplasser som ENML.. godt mulig at det var vanskelig siden SAS i dette tilfelle ville være i kommunikasjon med Vigra APP inntil de faktisk er etablert..
Hva som er den direkte årsaken til at avstanden ble akkurat i knappeste laget til at SAS maskinen kunne fortsette rett inn på RWY 07 vet jeg ikke. Det kunne også ha vært fugler som hadde satt seg på banen mens DY backtracket og at disse måtte skremmes vekk før DY fikk ta av for alt vi vet...

Quote:
Som om rutetabellen har noe med atskillelse av fly å gjøre...
SAS maskinen var veldig tidlig ute, men det har selvfølgelig ingenting med selve separasjonen å gjøre.
Wiggo Hovde is offline  
Old 09-09-2010, 12:08   #13
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Go-around er vel en ordre gitt av tårnet/flygeleder/fullmektig/kall det hva du vil, mens en Missed Approach er en avgjørelse tatt av fartøysjef... er det ikke så?
Go-around kan også initieres av fartøysjef, ved feks. fly på rullebanen. Deretter velger han (på Molde, siden det er ukontrollert) om han vil følge standard Missed Approach eller kanskje bare ta en en visuell sving på downwind og tilbake på finalen..

Molde er en ukontrollert flyplass, dvs det er ikke flygeledere i tårnet. I luftrommet over flyplassen styrer Vigra og avgjør sekvens inn til flyplassen. De som jobber i tårnet(AFIS) sier enten "runway free" eller "runway occupied". Med "occupied" kan ikke fly lande eller takse ut på rullebanen. AFIS-fullmektigen har ikke rettigheter til å instruere flyene. Det samme gjelder på andre ukontrollerte flyplasser som Fagernes og Sørkjosen....

I dette tilfellet var det et fly på banen når det ikke skulle være et fly der. SAS fikk trolig "runway occupied" og valgte da selv neste action bassert på vær og trafikkinfo. Hvorfor dette skjedde vet vi ikke, men grunnen er ikke at SAS var før rutetid, det har gutta i tårnet ikke noe videre forhold til når de avgjør om en avgang skal få "runway free". Molde AFIS får derimot et automatisk estimat på når flygningen kommer. (ca 30 minutter før på disse)

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 09-09-2010, 13:12   #14
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Molde AFIS får derimot et automatisk estimat på når flygningen kommer. (ca 30 minutter før på disse)
Når vi først er inne på denne. Er det ikke slik at dette estimatet er det samme som kommer opp på LETIS/ank og avg info på nettet?
Wiggo Hovde is offline  
Old 09-09-2010, 15:36   #15
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Når vi først er inne på denne. Er det ikke slik at dette estimatet er det samme som kommer opp på LETIS/ank og avg info på nettet?
Nei, estimatet er et internt estimat innen Avinors radarsystemer, som systemet regner ut og oppdaterer fortløpende og presenterer for flygeleder/AFIS-fullmektig, enten på en skjerm eller på papirstripper.

Estimatet på LETIS er oppdatert av selskapet (handlingagenten) selv, basert på estimatet som flygeren gir på company-frekvensen.

Informasjonen på nettet antar jeg er tappet fra LETIS (uten at jeg vedder bilen min på det..).
bamseh is offline  
Old 09-09-2010, 16:07   #16
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Molde er en ukontrollert flyplass, dvs det er ikke flygeledere i tårnet. I luftrommet over flyplassen styrer Vigra og avgjør sekvens inn til flyplassen. De som jobber i tårnet(AFIS) sier enten "runway free" eller "runway occupied". Med "occupied" kan ikke fly lande eller takse ut på rullebanen. AFIS-fullmektigen har ikke rettigheter til å instruere flyene. Det samme gjelder på andre ukontrollerte flyplasser som Fagernes og Sørkjosen....
Quote:
Nei, estimatet er et internt estimat innen Avinors radarsystemer, som systemet regner ut og oppdaterer fortløpende og presenterer for flygeleder/AFIS-fullmektig, enten på en skjerm eller på papirstripper.
Med denne informasjonen i bakhodet, så kan det med andre ord like gjerne være at AFIS har gitt en "runway free" selv om den egentlig ikke var det?
(Som i at man burde vite at SK var på vei ned og DY ikke ville rekke å ta av først)

Kan ikke se at de er dokumentert noe sted at DY-kjerra brukte for lang tid heller? (Dog, mulig jeg har oversett det)
Jens W is offline  
Old 09-09-2010, 16:26   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Estimatet på LETIS er oppdatert av selskapet (handlingagenten) selv, basert på estimatet som flygeren gir på company-frekvensen.
Ikke helt korrekt. Avgangsstasjonen (eller flyet via ACARS) sender en avgangsmelding (MVT) via SITA-nettverket når den er airborne. Denne gaar rett inn i LETIS og oppgir en estimert ankomsttid basert på flytid i flightplanen. Noen ganger korrigeres dog dette hvis det er avvik når piloten kaller inn (ca 15 minutter før landing). ACARS sender av og til også korreksjon.

Quote:
Informasjonen på nettet antar jeg er tappet fra LETIS (uten at jeg vedder bilen min på det..).
Sats bilen trygt ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 09-09-2010, 17:15   #18
Boeing
ScanFlyer Blue

Boeing's Avatar

Det som faktisk skjedde her var at tårnet slapp dy utpå for line up, fordi vedkommende trodde sk var lenger ute enn den faktisk var. Tårnet burde selvfølgelig holdt igjen dy til sk hadde landet. Så enkelt og så vanskelig er det.
Slike ting skjer fra tid til annen og tårnet i MOL beklaget også hendelsen ovenfor sk crewet.

mange
Boeing is offline  
Old 09-09-2010, 17:22   #19
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing View Post
Det som faktisk skjedde her var at tårnet slapp dy utpå for line up, fordi vedkommende trodde sk var lenger ute enn den faktisk var. Tårnet burde selvfølgelig holdt igjen dy til sk hadde landet. Så enkelt og så vanskelig er det.
Slike ting skjer fra tid til annen og tårnet i MOL beklaget også hendelsen ovenfor sk crewet.
Jepp, sånt skjer. Det er verd å nevne at Molde ikke har radar, den eneste AFIS-flyplassen i Norge med radar er Brønnøysund.

Quote:
Det høres ut som om bilen din er verd mye, men den er jo ikke det

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 09-09-2010 at 17:25.
STARSHIP 2 is offline  
Old 09-09-2010, 18:05   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing View Post
Tårnet kan ikke gi klareringer, bare informasjon om trafikkbildet siden MOL ikke er kontrollert. Fartøysjefene må selv kooridnere og avgjøre hvordan ting skal løses basert på trafikkbildet. Om tårnet har gitt unøyaktig informasjon er en annen sak.

Posting Rules