![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
Kunne alltids sendt disse inn til storm.no / yr.no, men jeg veit for a fact at Scanair innehar en del folk som er litt kompetente innen meteorologi og skyer; kan noen forklare og navngi disse?
![]() ![]() (Kan godt hende de er vanlig i andre deler av landet, de er iallefall ikke vanlige langs kysten i Troms etter min mening. For jeg har ikke sett sånne før! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Nja, jeg har vært inne på tanken, men jeg synes disse var *enda* mindre i størrelse. Og mye mer transparent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har ikke peiling på navnet, men denne typen skyer var å se over østlandet for en liten tid tilbake. Samme kvelden/natten kom det et sabla uvær med lyn og torden
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da er det kanskje cirrocumulusskyer? Må innrømme jeg bare gjetter her...
http://no.wikipedia.org/wiki/Cirrocumulus |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg er enig med A346
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er også enig at det er Cirrucumulus'er
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser veldig ut som cirrus ja, og de består vel kun av iskrystaller om jeg husker rett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
|
![]()
Cirrocumulus så mer likt ut ja
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
trur det er ekte H2O-skyer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]() Quote:
Altocumulus er Rukleskyer... Eller tar jeg feil ? ![]() Ser wiki kaller begge makrellskyer. men ref linken under er det ikke riktig. http://www.cirrus-rcfk.no/skyer/index.htm hurvert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Cirrus-skyer er høye skyer (6500 meter og høyere), mens Alto-skyer er av det mellomliggende laget.
Stratus og cumulus er en betegnelse på formen på skyen, og kan også nevnes , mens alto og cirrus er en betegnelse på høydeskiktet de ligger i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Også glemte jeg å nevne at
Nimbus-skyer (regnskyer) og Cumulonimbus (tordenskyer) er skyer som er vertikalt lange (fra bakkenivå og til høyt nivå) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har det uttrykket noe med undulater å gjøre? Skyer kan jo se ut som små fjærdotter...
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MEH;
Cirrus har ingenting med fjærkre å gjøre, hehe, det er bare en av de fantastiske norske oversettelsene, skulle jeg tro. Alle skynavn har grunnlaget i det latinske språket. Har sikkert blitt oversatt ut ifra utseende, for etter nærmere søk på cirrus, så skulle det visstnok stamme fra ordet "hårstrå". Heller ingenting med fisk å gjøre, med "makrellskyer" (cirrucumulus). Last edited by Morten; 08-09-2010 at 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Free Luigi
|
![]()
Undulerende/undulaterende har ingen ting med føggeln å gjøre.
I geologien bruker vi undulerende (eller er det undulaterende? Nå ble jeg litt forvirra her! Hehe) om små bølgerifler med gitte egenskaper. Iflg. wikipedia kommer det engelske ordet undulate fra latinsk undulatus som igjen kommer fra undula som betydde "liten bølge" ![]() Videre wikipediaering fortalte meg at undulaten på norsk har blitt kalt opp etter sitt latinske navn (Melopsittacus undulatus), og at det nok kommer av bølgemønsteret den har på vingene sine. Dagens unøvendige, men interresante (?) fakta ![]() Last edited by Polaris; 08-09-2010 at 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Morten: Det var ordet undaleterende jeg lurte på, ikke cirrus. Jeg kjenner til disse latinske navnene på skyer, men jeg er ikke så flink som f.eks en flygeleder jeg kjenner til å si at det er slik og det er sånn. Men takk uansett.
Polaris: Tusen takk, da har jeg lært noe nytt i dag også. BTW, sitter på en solfylt Langnes og nå er det jo så godt som skyfritt her! ![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Man lærer noe nytt hver dag, uansett om det er undulerende undulater eller cirrus'er
![]() Takk til dere begge Forresten sies det at cirrus er verdens raskeste sky, som beveger seg opptil 400km/t (i form av jet-strømmer) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Polaris; undulatus er et av særnavnene man kan gi skyer, basert på hvordan de ser ut... Et raskt guggelsøk gir treff i vår tids nye kjempepålitelige kilde
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRD Sas MD/andre uvanlige i vår(/sommer) | LN-NGT | Spotteralerts | 22 | 03-08-2013 19:48 |
Sommerbilder fra uvanlige flyplasser | ohegge | Bilder & foto | 10 | 10-07-2013 22:01 |
Merkelige og uvanlige fly. | ENGM 911 | Bilder & foto | 13 | 06-01-2011 10:02 |
To uvanlige på Torp | Henshaw | Bilder & foto | 2 | 10-11-2010 12:07 |
Europaværet - uvanlige flytyper og kanselleringer | Discus | Flyforum | 1 | 22-12-2009 22:22 |