![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Var i Frankfurt 7.-9.Mai 2010 med en god venn, og reiste begge
veier med Lufthansa. Tilfeldighetene ville det til, at vi faktisk fikk "servert" en så og si splitter ny A320-200 maskin på vei nedover på ruten: OSL-FRA. Litt info og bilder fra flyvningene, før selve fotoserien starter: Avreise, FRA-OSL, 7. Mai 2010, A320-200, reg: D-AIZF Flight: LH 3133, kl: 14:05 fra OSL. Retur, OSL-FRA, 9. Mai 2010, B737-500, reg: D-ABIY Flight: LH3130, kl: 07:40 fra FRA. A320-200 maskinen nedover ble levert ny til Lufthansa ikke senere enn: 30. April 2010. Og her satt vi i maskinen, og datoen viste 7. Mai 2010 - den hadde dermed vært i "ordinær rutetrafikk" i under én uke! Dette la man også merke til, det luktet faktisk "ny-bil lukt" når man kom inn, vegger, tepper osv. var helt prikkfritt - ikke et eneste merke og slett ingen slitasje her nei. Utrolig morsomt! Da var B737-500 maskinen på vei oppover, av en "litt" annen dato. Denne ble levert ny til Lufthansa 18. Juli 1991, maskinen er dermed snart 19 år. Ble ikke helt den samme opplevelsen, som å fly en knapp én uke gammel A320 nei - men til B735'erns forsvar, ville nok det meste vært en nedtur i forhold. ![]() På vingene i en under én uke gammel A320-200, fra OSL til FRA med Lufthansa. ![]() Ikke mye slitasje og merker å skimte her nei, ikke engang om vi så hadde hatt med oss lupe. ![]() ![]() De-boarding via aft-stairs på FRA, så fikk man med seg et halvveis brukbart bilde. Mye trafikk på Frankfurt-Main, også på en lørdag. ![]() ![]() De to bildene ovenfor, er fra innflyvningen ned mot OSL på returen - med classic-maskinen. En snart 19 år gammel B735. Så over til selve bildene, fra noe av trafikken på FRA på en typisk lørdag: ![]() AirFrance-KLM, med en av sine "baby-busser" en A318, med reg.: "F-GUGO", levert ny: 27. Nov. 2006, ca. 3 år gammel. ![]() Etihad Airways med A330-200: "A6-EYP", levert ny: 15. Okt. 2007, ca. 2 år gammel. ![]() ![]() ![]() Alitalia Express med lekker Embraer, nærmere bestemt en EMB170ST - med reg.: EI-DFJ. Levert ny til Alitalia 30. Juni 2004, 5 år gammel. (En av Thai sin B747-400 synes delvis på siste bildet) ![]() Lufthansa med klassisk B737-500: "D-ABIR", levert ny: 3. Mai 1991, ca. 19 år. ![]() Delta Airlines med en av flere B777-200ER denne dagen, denne har vært hos Delta siden den var ny. Levert: 15. Mars 2002, altså ca. 8 år gammel, med reg.: "N867DA". Ellers kan bl.a. følgende maskiner sees på bildet: Lufthansa med A321, Delta med B767, Qantas med B747-400, South African og Air Namibia med hver sin A340 m.m. ![]() Gulf Air med A330-200: "A9C-KD", levert ny: 26. Juli 1999, 10 år. ![]() Delta Airlines med B767-300ER: "N188DN", levert ny til Delta 17. Okt 1996, 13.5 år. ![]() Et lite "mixed heavies" bilde, Delta med B767-300ER, Lufthansa med A340-600 og B747-400 i skjønn forening. ![]() Delta Airlines med nok en B767-300ER: "N183DN" (reg. ikke langt fra den to bilder opp), denne ble levert ny til Delta 29. Apr. 1993, 17 år. Legg også merke til Lufthansa- maskinen i bakgrunnen: Airbus A340-600: "D-AIHE" som er ca. 6 år gammel. ![]() Lufthansa med B747-400: "D-ABTK", levert ny til LH: 19. Des. 2001, 8 år. ![]() Yemenia med A310-300: "7O-ADV", levert ny til Yemenia: 18. Mars 1997, 12 år. ![]() China Airlines med A340-300: "B-18803", levert ny: 28. Juni 2001, 8 år.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 04-06-2010 at 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Tre bilder av Lufthansa med A340-300: "D-AIGI", levert ny: 31. Okt. 1994, 15 år. ![]() Uzbekistan Airways med A310-300: "UK-31002", levert ny til selskapet: Ecuatoriana 7. Oktober 1991 (som "HC-BRB"). Uzbekistan Airways tok over flyet: 2. Juli 1993, maskinen er 18 år. ![]() ![]() Condor med B767-300ER: "D-ABUE", levert ny: 11. Oktober 1993, 16 år. ![]() Thai Airways med B747-400: "HS-TGK", levert ny: 31. Jan 1991, hele 19 år. ![]() Iran Air med A300-600: "EP-IBC", levert ny: 7. Juni 1992 opprinnelig til Olympic Airways til 2003. Og så fortsatt i samme selskap ett par år til, men da med navnet "Olympic Airlines". Iran Air tok over maskinen, 1. Mars 2005 - som forøvrig er 18 år gammel. ![]() Lufthansa med nok en "classic", B737-500: "D-ABIC", levert ny: 20. Des 1990, maskinen er dermed 19 år. ![]() Lufthansa Cityline med Embraer 190-LR, faktisk levert ny til Lufthansa: 9. Februar 2010. Så denne EMB190LR var ikke mer enn ca. 3 måneder når bildet ble tatt. ![]() Et dårlig bilde av Air Canada med B777-300ER: "C-FIVQ", levert ny til Air Canada: 23. Des 2008, ca. 1.5 år gammel. ![]() Malaysia Airlines med B777-200ER: "9M-MRE", levert ny: 13. Jan 1998, 12 år. ![]() Air Berlin med A319: "D-ABGS", levert ny: 6. Apr 2009, ca. 1 år. ![]() Aeroflot med A321-200: "VP-BQX", levert ny: 6. Des 2006, ca. 3.5 år. ![]() China Eastern Airlines med A330-200: "B-6121", levert ny: 1. Mars 2006, ca. 4 år. ![]() Air China også med A330-200: "B-6113", levert ny: 19. Jan 2008, 2 år. ![]() Det russiske selskapet Rossiya med A319, levert ny opprinnelig til amerikanske Frontier Airlines: 23. Mai 2002 som "N907FR". Rossiya tok over maskinen 24. Juli 2009, maskinen er 8 år. ![]() Iberia med A319: "EC-HGR", levert ny: 13. Jan 2000, maskinen er 10 år. ![]() Luxair med Dash8-400: "LX-LGE", levert ny: 19. Des 2009, kun ca. 6 mnd. ![]() British Airways med A319: "G-EUPH", levert ny: 23. Mai 2000, ca. 10 år.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Lufthansa med A330-300: "D-AIKK", levert ny: 1. Feb 2008, ca. 2 år. ![]() Lufthansa med B747-400: "D-ABVH, levert ny: 3. April 1991 - maskinen er dermed 19 år. Legg merke til denne "spesial-dekoren". Lufthansa feirer 50 års samarbeid med Boeing, ellers på bildet vises også ytterligere to stk Lufthansa B747-400 samt én Lufthansa: Airbus A340-600. ![]() På vei i "AIRail"-toget som går mellom T1 og T2. ![]() Og på vei i dette toget, kan man fort få veldig fin "utsikt", f.eks. ned til en slik LH: B747-400 i en heftig vinkel. Så over til leiebilen vi hadde der nede, hentet ut hos Europcar på Frankfurt-Main flyplassen (FRA) - i bilkategori: "L" (Luxury). En snasen Audi A5 Coupé i 2010-modell, sort metallic og selvsagt automat (inkl. MMI-navigasjon, blindsonevarsler, osv osv.): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A5'ern var utstyrt med en fire sylindret: 2.0T-motor (180hk), og var 1.gangsreg.: november 2009 - altså ca. 6 mnd. gammel når vi hadde den (gått ca. 20.000km). ![]() Ja Audi A5 Coupé er definitivt en "egoist-bil", her bør man helst ha anorektiske barn - dersom man overhodet har planer om å stue disse inn i baksetene. Glem knyttneve testen, her får ikke en voksen person plass til halve kneskålen en gang. For fler enn to personer, bør man helt klart gå for "Sportback"-versjonen av A5 med fire dører (men det er jo denne Coupé-versjonen som er lekker og rå, spør du meg!) ![]() ![]() ![]() Hei hvor det går ja, bildet her viser riktignok "kun" 220 km/t på speedometeret. Men vi var oppe i 235-240 km/t på det meste. Men merket godt når jeg hadde den i 235 km/t, at den da ikke hadde noe særlig mer å gi. Mest behagelig var det å cruise i rundt 200 km/t med denne bilen på Autobahn, gikk uansett raskt unna i slike hastigheter. Så over til noen siste "bonus"-bilder, fra Würzburg som ligger ca. én time sør-øst for Frankfurt: ![]() ![]() ![]() Med ca. +19 på gradestokken når vi var her (8. Mai), var det reneste sommeridyllen - og alt var en god del grønnere enn hjemme på samme tid. (Alle bilder er tatt av meg selv, og kan ikke brukes fritt uten tillatelse fra undertegnede) Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
pr0
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
|
![]()
Meget vakker serie, liker spesielt at du skriver under bildene når flyene er levert. Forresten, hvor finner du slik info?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Sep 2009
Posts: 33
|
![]()
Jeg fløy den Air Canada-maskinen (C-FIVQ) Toronto-London i fjor høst. Til nå den mest behagelige long-haul flighten jeg har vært med på.
![]() Mange flotte bilder her! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
|
![]()
Kjempebra "rapport"!!
![]() ![]() ![]()
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
He he, ble nok litt mange årstall til slutt ja - så gikk nok litt
fort på noen av dem. Skal se om jeg ikke får rettet opp dette. Bronzee: flere sider på nettet, som kan gi deg lignende info - selv pleier jeg å bruke denne: http://www.airfleets.net/home/
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 04-06-2010 at 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
har du det første bilde av innflyningen til Oslo i 1080p. Herlig serie du kommer med!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
baselutvann: har sendt deg PM!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Knallbra serie.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Super bilderapport, spesielt men infoen om flyene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Veldig bra bildeserie dette! Veldig kjekt med tilleggsinfoen du legger ut. Det gjør det enda kjekkere å ta seg god tid til å lese tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Morsom serie med mye bra bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Mye spennende maskiner, knallfine bilder
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker så mye for kommentarer, og tilbakemeldinger!!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Posts: 69
|
![]()
Veldig bra, og ikke nok med bilder så har du skrevet informasjon i tillegg (y)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Alltid morsomt å se bildepostene dine, keep up det good work! Og bilspotting er bare en flott bonus å ta med seg!
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: MEL
Posts: 247
|
![]()
Er det noen gode spottesteder dersom man befinner seg i transitområdet på flyplassen?
__________________
Over skyene er himmelen alltid blå! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 05-12-2012 23:00 |
Spotting på Frankfurt Main (14.og 15. oktober) | Twin Otter | Bilder & foto | 6 | 19-10-2011 20:22 |
Fly & Foto | imm | Flyforum | 10 | 28-05-2007 22:37 |
OT: Foto & Telelinse | ENGM RAMP | Flyforum | 6 | 21-02-2007 08:48 |