Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 17:35   #1
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

OBB 19 SkyRider - Lavprisselskapenes nye favoritt?

Verdens minste flysete: 18 centimeter mindre

Quote:
Med det nye setet vil avstanden mellom hver seterad kunne krympes til 23 tommer, ifølge selskapet bak ideen. Det er syv tommer, nærmere 18 centimeter, kortere enn avstanden hos for eksempel Ryanair.

--

Tanken bak SkyRider er at passasjerene skal sitte på samme måte som på en moped. Dette gjør at de trenger mye mindre plass.

SAS betegner de nye minisetene som «morsomme».

Det blir litt som å ri på en hest. Og jeg vet ærlig talt ikke om passasjerene våre har lyst til å ri mellom Oslo og Trondheim, humrer informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS da VG Nett viser ham bilder av stolene.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10018400

Da er det bare å styre unna ?
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2010, 17:49   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: SkyRider - Lavprisselskapenes nye favoritt?

Så var det denne lille detaljen som heter 'sertifisering' da .. FAA var lunkne til det forrige forslaget, og jeg er ikke sikker på om dette bli bedre mottatt. Vanskelig å f.eks. å innta brace-position med slike seter. Nei gitt - dette blir det nok (heller) ikke noe av.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 14-09-2010, 18:37   #3
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Alle "setene" monteres på en dreibar sokkel og ved brace må alle snu stolene sine slik at de har ryggen mot fartsretningen

Ser for meg at dette forslaget får størst muligheter i fly uten overhead bins. Kan vel bli litt trangt for hodet ellers
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2010, 18:48   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

"Setene" tåler nok ikke 16 G aksellerasjon heller. Kaninhjerneforslag!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2010, 12:17   #5
OJB
ScanFlyer Rusty

Setene er nok mer egnet for Starwars hvor du kan "zappe" deg 100 lysår frem i tid på en tenkt reise.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2010, 12:46   #6
O_K_
ScanFlyer Silver

Jeg ser for meg at setene kan klare 16G kravet om de redesignes slik at de festes både i tak og gulv. Hvorvidt det er rett frem å gjøre vet jeg ikke, men om man river ned bagasjehyllene bør det være et passelig solid oppheng til dem. Så er det bare å innføre en no-hand-luggage policy, og øke gebyrene på innsjekket bagasje. Passasjerene kommer til å elske det.

Et større problem jeg ser for meg er evakuering. De sal-setene har ikke en jevn glatt kant fremst, slik at passasjerer som evakuerer fra vindussete kan bli hindret både av armlener og sal-dingser som stikker ut. Tror ikke godkjenningsmyndighetene har stor tåleranse for det, når plassen i utgangspunktet er så begrenset.

Så har vi jo også showstopper nr 1. da, ingen av dagens fly er designet eller godkjennt for så stor passasjertetthet...
Old 15-09-2010, 13:35   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Så var det denne lille detaljen som heter 'sertifisering' da .. FAA var lunkne til det forrige forslaget, og jeg er ikke sikker på om dette bli bedre mottatt. Vanskelig å f.eks. å innta brace-position med slike seter. Nei gitt - dette blir det nok (heller) ikke noe av.
Hvordan blir det mtp. nødutganger og cabin crew dersom man skal stappe så mange inn i et fly? Hvis dette setet er tiltenkt å brukes i mindre passasjerfly er det vel flere sikkerhetskriterier som må oppfylles, og flyene må vel også bygges om. Nei, dette kommer garantert ikke i nær fremtid.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2010, 19:12   #8
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Lurer på om det er noen spesiell grunn til at de er designet i blått og gult...?
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2010, 23:49   #9
RampSnake
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Lurer på om det er noen spesiell grunn til at de er designet i blått og gult...?
R Y A N A I R ?
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 02:48   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Kjenner flere som var og testet ut setet i Long Beach denne uken. Seth (som flere av dere har truffet) testet ut setet og da han ringte var hans foerste ord "FAIL"

Grundig test av setet her: http://boardingarea.com/blogs/thewan...skyrider-seat/

Saa da kommer dagens spoersmaal: Hva er den stoerste vitsen i VGs artikkel? Er det setet i seg selv eller DYs junior propagandaministers uttalelse under?

Quote:
- For oss er komforten viktig. Passasjerene skal fortsatt ha en god og behagelig reise, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 03:05   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er min favoritt.

Quote:
Ifølge sjefen i Aviointeriors, Dominique Menoud, har flere flyselskaper allerede uttrykt interesse for ideen, som allerede er utviklet og i ferd med å bli testet.

- Dette vil være en komfortabel seteløsning for flyvninger på fra én til kanskje opptil tre timer. Det er som en sal. Cowboys rir på hesten i åtte timer på en dag, og sitter fortsatt komfortabelt i salen, sier Menoud til Daily Mail.
Jeg var ute og red et par timer for en stund siden og var sår i rumpa i en uke ... Tilbringer man halve livet i salen har man en viss trening - for resten av oss er det ikke akkurat behagelig ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Posting Rules