![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS har vunnet frem i lagmannsretten og får lov til å si opp piloter over 60 år. De 10 pilotene må også dekke saksomkostninger på 900.000kr
http://www.aftenposten.no/jobb/article3785777.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dessverre fikk SAS, foreløpig, ikke medhold i begjæring om fradtredelse. Hvor lenge de skal stå i stilling er så vidt jeg forstår ikke avgjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Me, myself and I generasjonen lever i beste velgående. Det tragiske er at de som har fått alle tiders mulighet til å trekke seg tilbake med verdighet og lommene fulle av penger ikke skjønner at nok er nok. Har jeg flaks så oppnår 30% av hva disse 10 individene allerede har,
men jeg kan trøste meg med at jeg kommer til å more meg med andre ting enn å sitte daglig på nettbanken for å sjekke kontoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Word again. Disse individene forlater (om de ikke anker...) arbeidsplassen sin i skam, vel vitende om at de aktivt har motarbeidet og ødelagt for et fellesskap for egen økonomisk vinnings skyld. Null respekt og ingen sympati overhodet for disse dinosaurene som har fått med seg gullalderen i luftfarten, men som allikevel må tyne sin konkurstruede arbeidsgiver for de siste kronene. På bekostning av sine yngre kolleger. Vel, "yngre" er vel en sannhet med modifikasjoner - i alle fall for de mange SAS-styrmenn som har passert 50 etter å ha slitt høyresetet i snart et helt yrkesliv.
Flere av saksøkerne mistet siste lille flik av integritet i denne rettsaken som utvetydig handlet om hvem skal gå - styrmenn i bunn av listen, eller pensjonsberettigede piloter som har passert kollektivavtalefestet pensjonsalder. Gutter - flere som husker de som sa "hvis 60+saken truer jobben til dere yngste, gir jeg meg på dagen"? Jommen sa jeg smør. Håper jeg aldri ser noen av dere igjen i denne bransjen. Eller i noen annen sammenheng, forsåvidt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om jeg tør spørre, vet noen hvor ung den yngste piloten hos SAS er?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
De absolutt yngste er vel 40
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
...og mener de yngste har omkring 13+ års ansættelse.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Yngstemann er midt i 30 årene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men den gruppen er det ikke mange igjen av...
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Innen 8 år er halvparten av dagens pilotkorps gått i pensjon. Dvs. mellom 900 og 1000 piloter. Rekrutteringsapparatet er borte. Jeg har tidligere hevdet at SAS ikke kommer til å ansette nye piloter i fremtiden, og står forsåvidt ved dette fremdeles. Tror mest på et oppkjøp av det som blir igjen.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Regner med SAS eterhvert vil begynne å ansette igjen. Dog på helt andre vilkår. Noe av det samme som er skjedd i kabinen.
Ikke generasjonsskifte som sådan, men helt andre vilkår en for bare et par år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen andre som ikke får opp noe side..? | OSL-MRU | Reiseforum | 4 | 16-05-2010 03:07 |
SAS piloter får fly igjen | MartinL | Flyforum | 12 | 14-01-2010 20:14 |
SAS sier opp 100 piloter | XPilot | Flyforum | 1 | 30-11-2009 18:25 |
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge | LN-KGL | Flyforum | 22 | 01-06-2007 21:11 |
SAS sier opp 100 piloter | spitfire | Flyforum | 3 | 06-07-2006 10:03 |