![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]()
Er det vanlig å ha bremser på forhjulet på alminnelige passasjerfly? Jeg veit at F-16 kun har bremser på hovedunderstellet. Det er jo fordi den er ganske lett foran.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det er ikke normalt å ha bremser på nesehjulet, jeg kjenner ikke til noe flytype som har bremser fremme.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
De aller fleste flytyper er vel, relativt sett, ganske lette foran.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Det var en opsjon på Boeing 727 med bremser også på nesehjulet. Det ble levert en del med disse bremsene, men flere operatører fjernet dem etter hvert.
Mvh, Lagt til - har også funnet påstander på nettet om at både MIG-21 og Gripen har bremser på nesehjulet. Last edited by Gandalf; 06-08-2010 at 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Nesehjulet er mye mindre i kontakt med bakken enn hovedhjulene under landing (man holder gjerne nesehjulet over bakken så lenge som mulig på mange flytyper, spesielt F-16), og vil da ha mye mindre å si i nedbremsingsfasen. I tillegg vil man gjerne utnytte hovedhjulsbremsing for å svinge flyet rundt sin egen akse på bakken, og det er da fordelaktig med et nesehjul som ruller fritt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
På 727 var dette løst ved at nesehjulsbremsene først ble aktivert når pedalene var trykt inn mer enn 70% av "travel". Men for de fleste ble det som da øyenbryn vinduene på 737 kunne plugges - det var rett og slett ikke behov for dem, og de medførte bare mer maintenance.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Mener å huske at JAS39 har brems på nesehjulet. Det blir kraftige belastninger i neseunderstellet. Tror den brukte canards'n for å lette belastningene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]() Quote:
Greit at de fleste fly i utgangspunktet er lette foran, men når man bremser så skjer det en vektforskyving fremover. Men det er tydeligvis ikke så viktig å oppnå maksimal bremseeffekt på fly skjønner jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Om man skulle hatt bremser på leggen foran, måtte den vel vært mye kraftigere...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Gripen har nesehjulsbrems istedetfor bremseskjerm (F-16) eller reverser (Viggen).
På de fleste fly senker man nesen tidlig etter landing for å ha retningskontroll og for å kunne bruke hovedhjulsbrems. Med høy nese vil bremsing på hovedhjulene "slamme" nesen ned med påfølgende kraftige belastning på nesehjul og tilhørende oppheng. En del jagerfly, deriblant F-16 bruker såkalt aerodynamisk bremsing ved å holde høy angrepsvinkel etter landing (aerodynamic braking). Ved ca 80 knop under normale omstendigheter (for F-16s del) flys nesen ned på bakken (flys, fordi vingen gir en del løft selv ved lave hastigheter) og hjulbremser kan benyttes. Det kan antas at Gripen har fått implementert moderne bremseteknologi som muliggjør styring og bremsing samtidig ved lavere hastigheter. Ved høyere hastigheter er nesehjulsstyringen koblet ut for å unngå plutselige utskeiinger dersom det må gis siderorsinnslag for å holde retningen ned banen. Jo, det er viktig å oppnå maksimal bremseeffekt på fly i ved en del scenarier. Derfor har de hovedhjulsbremser, flaps, spoilere m.m. Men alt er en kost/nytte-utregning i forhold til kundens behov nå og i fremtiden, og i valget mellom en antakelig fordyrende nesehjulsbrems (vedlikehold, ettersyn, deler, ekstra vekt) eller å være vektbegrenset på noen avganger og landinger, har markedet valgt det siste. Man vil også kunne argumentere for at bremseskjerm på passasjerfly vil øke oppbremsingseffekten, og det ville sogar kunne gjort at noen ulykker ikke hadde skjedd, men også der har operatører og produsenter kommet frem til at det i det store bildet ikke er hensiktsmessig å ha det.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
|
![]()
Var det ikke Maersk som fløy en periode til Vagar/Torshamn på Færøyene med 737-500??
Banen der oppe er 1250 m og mener jeg har lest at flyet de benyttet hadde nosewheel-brake. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Varme bremser, nedkjøing m.v. (splittet) | Boeingflyer | Flyteknisk forum | 32 | 21-09-2013 02:23 |
Varme bremser. | kjeandersen | Flyteknisk forum | 12 | 22-08-2013 00:04 |
Slitasje på bremser | ATle | Flyteknisk forum | 5 | 15-06-2012 20:50 |
Karbon bremser | BSSW | Flyteknisk forum | 0 | 05-05-2008 23:39 |
Miljøfokus bremser Ryanair | Trety | Flyforum | 12 | 05-06-2007 18:26 |