![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg fant et gang en oppskrift for å regne om thrust i en flymotor over i hestekrefter (lettere å forholde seg til for min del). Dette ble selvsagt bare en litt unøyaktig tommelfingerregel, men likevel. Er det noen som kan hjelpe meg?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Du kan f. eks. forsøke www.aerospaceweb.org , hvor det står detaljert beskrevet med formler og greier...
![]() Edit: hvorfor klarer jeg å lage klikkbare linker på airpics og andre fora, men ikke her? ![]()
![]() |
#3 |
|
![]()
Problemet er forøvrig at thrust (skyvekraft) er nettopp det; en kraft. Effekt (kW eller HK) er jo arbeid per tidsenhet. Altså:
kraft X vei over tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det er derfor det ikke lar seg gjøre å sammenlikne de to, men det lar seg altså gjøre å regne ut sånn omtrendt hvor mange HP en viss mengde thrust er... ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Spikeren på hodet, SSL! Takk for hjelpen forøvrig!
![]() |
#6 |
|
![]()
Dere tenkte vel på denne siden?
http://www.aerospaceweb.org/question...on/q0195.shtml Riktig fin forklaring der ja LN-SSL ![]() Blir nesten akkurat samme med effekt på bilmotorer. Dreiemoment er én ting (rotasjonskraft) mens effekten jo tar i betraktning turtallet. Men dette trenger man vel ikke nevne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Høy thrust på 737 nødvendig? | Dash | Flyteknisk forum | 8 | 27-01-2013 19:02 |
3-trinns takeoff thrust | S. Holberg | Flyteknisk forum | 4 | 16-09-2010 15:35 |
Mer thrust ved landing | Robin882 | Flyteknisk forum | 8 | 30-08-2010 15:22 |
Video: Takeoff thrust | Blubird | Flyteknisk forum | 7 | 30-08-2010 08:54 |
KLM 737 Classic/NG Engine Thrust | Northrider | Flyforum | 2 | 01-11-2008 16:53 |