![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
LN-NOC fra Norwegian ble stående på rullebanen på Flesland i dag rundt kl 11:30, etter å ha fått klarering for takeoff.
En maskin fra SAS var på vei inn for landing. Han fikk ordre om å avbryte landingen ikke så alt for langt unna.... Helt unødvendig. En tydelig irritert SAS pilot måtte jo fortelle hva han mente om hendelsen på radio. Grunnen til stansen på Norwegian maskinen var at kabinperonalet ikke var klare..!! Men det var jo en seerverdig seanse med en ekstra landingsrunde... erlingjo Last edited by erlingjo; 21-08-2010 at 22:21. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Slik skjer, men litt forbauset over grunnen.
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Sa SAS piloten dette til ATC eller til passasjerene i flyet?
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
Ordet amatørmessig gikk over radioen.
erlingjo |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Synes det var unødvendig av SAS piloten å si over radioen. De liker ikke å gå rundt, det er vertfall sikkert...
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Sånn går det når man gambler på at kabinpersonalet skal være klare til man har linet opp på banen
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Mandag formiddag var det motsatt: SE-DIS landet fra syd og kom så langt nord at den måtte "backtracke" tilbake til første tilgjengelige avkjørsel. Da måtte LN-DYA avbryte landingen.
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Normalt liner man ikke opp før man har fått klarsignal fra kabinsjefen, men ettersom man må backtracke på selve banen, er kanskje prosedyren litt annerledes ...? Eller tok de 'en kjapp en'?
|
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Det blir jo litt annerledes .. her har man ingen steder å gå ...
|
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Det eneste flyselskapet jeg vet som faktisk ikke "aksepterer" lineup- eller takeoff-klarering før de har fått all-clear fra cabin, er Ryanair. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Alt går opp i opp... En dag er det SAS, en dag er det DY, just CHILLAX
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: MEL
Posts: 247
|
![]()
Det har vel en sammenhenge med gravearbeidene på taxebanen, som gjør at flyene må inn på rullebanen allerede ca ved midten, og backtracke hele veien opp dersom de skal ta av mot sør.
__________________
Over skyene er himmelen alltid blå! |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
Ingen backtrack. Direkte ut fra A6 og full stopp.
erlingjo |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Holder de enda på med dette? Hva er de holder på med? Vet du hva tid de blir ferdig?
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
De skal grave en god stund til. Det taes etappevis. Neste år forsvinner vel spotterplassen utenfor CHC
erlingjo |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]() Quote:
SAS taxer ikke før cabinen er klar. Å line opp på rullebanen før cabinen er klar er HELT klart unormalt. Men....jeg regner med at han ikke gjør det flere ganger ![]() |
|
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
burde ikke "cabin clear" være på taxi-checklist eller before taxi checklist (SAS)? ikke på line up..
jaja, alle kan gjøre feil... dette virket uritinert av Norwegianpiloten og unødvendig av SAS-piloten, dog forstår jeg at SAS-karen ble irritert..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
#19 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Ja, den ene feilen fører til den andre, ser vi jo her. Unødvendig av NAX, og unødvendig av SAS begge "hendelsene".
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,627
|
![]()
Det kunne jo være så enkelt som at noe oppstod etter at kabinen egentlig var klar. Skjer kansje hos alle?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Landing uten flaps på Flesland | rkvalvaa | Småprat | 1 | 14-10-2012 21:25 |
Aborted landing LHR | SudCaravelle | TripReports | 10 | 10-05-2011 14:32 |
Punkterte under landing på Flesland | G-COLE | Flyforum | 0 | 09-06-2007 00:00 |