Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2010, 00:27   #1
roy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 196
Spørsmål Antall nødutganger på B767?

Hvor mange nødutganger er det på en boeing 767 ?

Ser på mange bilder det ser ut til at det er bare 3 dører på hver side äv flyet. Jeg mener da alle dører inkl stort og smått. Stemmer dette? Synest 6 dører er litt lite når en 737-400 og -800 har 8 totalt..
roy is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 00:39   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: B-767

767 finnes vel med både 4 og 6 main doors.

Mer her ; http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=19221

Last edited by sail4fun; 20-07-2010 at 00:41. Reason: extra info
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 00:43   #3
roy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 196
Default Re: B-767

ja ser på forskjellige sider nå på nett at antall dører varierer men at 767-200 har bare 6 dører inkl både main og wing exits.
Trodde det var regler for antall dører per passasjer. Mener å ha lest at EasyJet har 8 dører på A- 319 for de har hatt inn ekstra seter- - -
roy is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 01:11   #4
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: B-767

Braathens SAFE og Britannia fikk sine 767-200 levert med åtte utganger, fire dører og fire overwing, for å stappe inn flest mulig pax.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 10:21   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: B-767

Quote:
Originally Posted by roy View Post
Hvor mange nødutganger er det på en boeing 767 ?

Ser på mange bilder det ser ut til at det er bare 3 dører på hver side äv flyet. Jeg mener da alle dører inkl stort og smått. Stemmer dette? Synest 6 dører er litt lite når en 737-400 og -800 har 8 totalt..
Nå er ikke 767-200ene så voldsomme som de ser ut som hvis man ikke kjører charterkonfigurasjon - Continental har 174 seter i sine, mens AA har kun 159 seter.

Kravet til antall dører er relatert til at flyet skal kunne evakueres på en spesifisert måte ila. et definert tidsrom.

757 flyr vel også rundt med et par forskjellige konfigurasjoner når de gjelder dører.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 10:28   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: B-767

Nå er det også forskjell på dørene også. F.eks har både 320 og 321 8 utganger, men siden 4 av dørene på 320 er av den lille typen (over vingene) mens på 321 er de større kan dermed 321 ta flere passasjerer.

Itillegg til antall dører og størrelsen på dørene kommer også avstanden til nærmeste dør inn. Så jo lenger fly, jo flere dører kreves
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 12:49   #7
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: B-767

Heisann!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
...Nå er det også forskjell på dørene også. F.eks har både 320 og 321 8 utganger, men siden 4 av dørene på 320 er av den lille typen...
Someone...! Hva??? "lille" doerer...? Neida, det er nok mere teknisk enn dette...

Her kan dere lese hva FAR part 25 sier om noedutganger;

Quote:
§ 25.807 Emergency exits.
(a) Type. For the purpose of this part, the types of exits are defined as follows:

(1) Type I. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 24 inches wide by 48 inches high, with corner radii not greater than eight inches.

(2) Type II. This type is a rectangular opening of not less than 20 inches wide by 44 inches high, with corner radii not greater than seven inches. Type II exits must be floor-level exits unless located over the wing, in which case they must not have a step-up inside the airplane of more than 10 inches nor a step-down outside the airplane of more than 17 inches.

(3) Type III. This type is a rectangular opening of not less than 20 inches wide by 36 inches high with corner radii not greater than seven inches, and with a step-up inside the airplane of not more than 20 inches. If the exit is located over the wing, the step-down outside the airplane may not exceed 27 inches.

(4) Type IV. This type is a rectangular opening of not less than 19 inches wide by 26 inches high, with corner radii not greater than 6.3 inches, located over the wing, with a step-up inside the airplane of not more than 29 inches and a step-down outside the airplane of not more than 36 inches.

(5) Ventral. This type is an exit from the passenger compartment through the pressure shell and the bottom fuselage skin. The dimensions and physical configuration of this type of exit must allow at least the same rate of egress as a Type I exit with the airplane in the normal ground attitude, with landing gear extended.

(6) Tailcone. This type is an aft exit from the passenger compartment through the pressure shell and through an openable cone of the fuselage aft of the pressure shell. The means of opening the tailcone must be simple and obvious and must employ a single operation.

(7) Type A. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 42 inches wide by 72 inches high, with corner radii not greater than seven inches.

(8) Type B. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 32 inches wide by 72 inches high, with corner radii not greater than six inches.

(9) Type C. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 30 inches wide by 48 inches high, with corner radii not greater than 10 inches.
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 14:26   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: B-767

He he, bare tok den forenklede tabloide varienten
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 22:30   #9
roy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 196
Default Re: B-767

Takk for all hjelp ! !
roy is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 15:15   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Enda et eksempel på en variant når det gjelder nødutganger ifht. "unormal konfigurasjon" er BAs A318 (som går i biz-konfig), den har bare fire nødutganger (over-wing exit mangler)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 15:35   #11
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Antall nødutganger på B767?

B737-800 har 9 nødutganger, og det tror jeg 400 har også, uten at jeg noengang har fløyet 400.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 15:49   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
B737-800 har 9 nødutganger...
Du blander ikke med enkelte versjoner av -900 (?) som har 10 exits?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 21:21   #13
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Nei, jeg har aldri fløyet 900, så hvor mange den har har jeg heller ikke oversikt over.

800 har 2 bak, 4 over vingen, 2 foran i kabinen og en i cockpit.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 21:29   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
800 har 2 bak, 4 over vingen, 2 foran i kabinen og en i cockpit.
Aha - du teller med den ja, det var vel ikke med i de regnestykkene tidligere her.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 02:35   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Nødutgang i cockpit? Hvordan ser slike ut?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 07:03   #16
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Den som LN-TAL snakker som ser slik ut

http://www.airliners.net/photo/KLM--...741456f14c11a9

Altså styrmannen sitt vindu
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 18:18   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Og dette er vel et klassisk bilde som viser hvordan det kan gjøres i Dash eller CRJ

http://www.airliners.net/photo/SATA-...ada/1568907/L/
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:03   #18
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Aha - du teller med den ja, det var vel ikke med i de regnestykkene tidligere her.
Jepp, skal jeg først telle antall nødutganger, og svare på ett spm om hvor mange det er så forsøker jeg å svare korrekt ja. Kan jo selvfølgelig svare 3, og bare unnskylde meg med at jeg ikke gadd å telle med de 6 andre, men jeg synes liksom det blir litt feil :-)
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:05   #19
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Men er det kun høyre vindu som teller som nødutgang? Hvorfor ikke begge?
Madman is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:08   #20
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Antall nødutganger på B767?

Quote:
Originally Posted by Madman View Post
Men er det kun høyre vindu som teller som nødutgang? Hvorfor ikke begge?
Ja. Hvorfor vet jeg ikke. Men det er i hvert fall bare høyre vindu som kan åpnes fra utsiden.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tell antall flymotorer.... ENGM 911 Bilder & foto 3 20-06-2014 18:12
Nødutganger vs passasjerantall lanorge Flyteknisk forum 3 21-07-2011 08:08
"Seating" av barn i forhold til nødutganger SpotOn Flyforum 3 07-04-2009 13:48
Antall fly valen Flyforum 23 02-10-2007 01:47


All times are GMT +2. The time now is 02:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.