![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Hallo folkens, her kommer en liten trip report debut fra meg:
(Vil bare si med en gang at norsk ikke er mitt sterkeste fag ![]() En dag i slutten av Juni dukket det opp en tråd i reiseforumet om at BA skulle sette opp en 747 på to innenriks flyvninger i Storbritannia den 26 Juli. For å være mer spesifikk: BA1326: LHR-NCL og BA1327: NCL-LHR. Grunnen for disse to flightene var at flyplassen i Newcastle skulle feire 75-årsjubileum den 26 juli. Etter at tråden var lest fikk jeg med en gang lyst til å bestille meg tur, aldri hadde jeg flydd med 747 eller British Airways for den saks skyld, og det kunne jo også være morsomt å være med på en slik spesiell flight. Så etter litt tenking og sjekking av billettpriser ble tuen bestilt. Reiseruten ble som følgene: DY: SVG-LGW, BA: LHR-NCL og WF: NCL-SVG. Til sammen kom flybillettene på 2145 kr (Må bare si takk til Martin som startet tråden om BA 747 innenriks i Storbritannia, hadde det ikke vært for deg hadde det nok ikke blitt noen tur ![]() Ok, here we go: Dagen for avreise var kommet, den startet med at jeg sjekket inn og valgte (bekreftet) sete på BA1326. På forhånd gikk ryktene om at alle vindus-setene var valgt, så jeg hadde ingen forventinger om å få vindusplass, men til min store overraskelse hadde jeg blitt tildelt 49K som var ved vinduet. Hurra! Så jeg bekreftet sitteplassen, sjekket inn og skrev ut boarding pass. Siden DY ikke har Internett sjekk inn fikk det boarding passet vente til jeg kom til Sola. Etter at et bedre krabbemåltid var inntatt, var det på tide å forlate hjemmets trygghet, og sette snuten mot Stavanger og den store verden. Tok toget fra Sira (stasjonen utenfor Flekkefjord) kl.15:35, og etter en uneventfull tur, gikk jeg av toget i Stavanger i halv sekstiden og ruslet bort til bussterminalen for å ta flybussen ut til Sola. På bussen ble jeg møtt av en sur og gretten bussjåfør. Spurte om det var noen form for studentrabatt men fikk da til svar: «NEI DAR E JO IKKJE D!!!!! Men men, studentpris eller ikke, til flyplassen kom jeg nå i hvert fall ... 25. Juli 2010, kl. 19:30 Norwegian, DY1332: SVG-LGW Boeing 737-8Q8– LN-NOE I det jeg kom inn døra på flyplassen ble en rød innsjekkingsautomat raskt lokalisert, og boarding pass til LGW ble skrevet ut. Da bar det opp til sikkerhetskontrollen der det nesten ikke var kø, så på et par minutter var den passert uten noen form for piping eller tafsing fra andre menn. Great suksess! Det var tydeligvis ikke bare i sikkerhetskontrollen at det var lite med folk, for i avgangshallen var det heller ikke mye aktivitet. Kjøpte meg en energidrikk og en liten pose med nøtter før jeg satte meg ned for å vente. Husker ikke hvor mye klokka var, men plutselig var det tid for bording. Fant veien til 14B hvor godeste Henrik Wergeland (LN-NOE) sto og ventet på London-turistene. Ble hilst velkommen om bord av ei trivelig flyvertinne før bakenden ble plantet ned i sete 4A som jeg hadde bestilt på forhånd. LN-NOE har ikke de nye Recaro-setene, men setene var helt greie å sitte i, og beinplassen var vel egentlig akseptabel. Etter at halve Rogaland hadde kommet seg ombord var det tid for push, og hvis jeg ikke husker helt feil tok vi av on-time. ![]() Etter en stund i luften begynte salgsrunden, men siden jeg verken var tørst eller sulten kjøpte jeg ingenting. Rundt kl.20:00 lokal tid, en halvtime før oppsatt rutetid ble hjulene plantet på Gatwicks bane 26, og etter en ganske lang taxe-tur parkerte vi ved sørt-erminalen hvor det yrte av andre Norwegian-fly. Så snart passkontrollen var passert, og jeg hadde kommet meg ut fant jeg shuttlebussen som gikk til hotellet. Hotellet jeg bodde på var Best Western Gatwick Moat House Hotel og hadde helt grei standard. Ikke at det hadde så veldig mye å si siden jeg kom i nitiden på kvelden, og skulle dra igjen neste morgen før klokka seks. Siden jeg skulle tidlig opp neste dag hadde jeg ingen planer om å sitte oppe hele natten, så etter at jeg hadde sjekket inn hos WF fant jeg bingen. 26. Juli 2010, kl. 10:00 British Airways, BA1326: LHR-NCL Boeing 747-436 – G-CIVI (One World) Kl. 05:45, etter en dårlig natts søvn (som skyldtes at jeg var livredd for å forsove meg) sjekket jeg ut, og tok shuttlebussen tilbake til flyplassen hvor jeg skulle ta ekspressbussen til Heathrow. Kvart over seks steg jeg på bussen til LHR og snart var man på veg. Etter en god time åpenbarte plutselig T5 seg, og jeg kunne konstatere at turen tok nesten en halvtime mindre enn det sto på billetten, så fem på halv åtte gikk jeg av bussen og tuslet inn i det svære terminalbygget. Etter å ha orientert meg et lite øyeblikk, fant jeg en heis som gikk opp til innsjekkingsskrankene og sikkerhetskontrollen. Vel oppe styrte jeg målrettet mot sikkerhetskontrollen, men rett før passkontrollen ble jeg stoppet av en hyggelig kar som lurte på om han kunne se B/P og ta en nærmere titt i sekken min, noe han selvfølgelig kunne. Han fant ingenting av interesse, men han lurte på hvorfor jeg skulle til Newcastle, så jeg fortalte at jeg var en flyentusiast fra Norge som skulle fly 747 innenriks, i anledning NCLs 75-årsjubileum. Den forklaringen holdt tydeligvis mål, i hvert fall virket det som om han ble positivt overrasket og han ønsket meg en riktig så god tur. Uten piping eller klåing ble nok en sikkerhetskontroll passert, og jeg kunne omsider finne meg en plass å få meg noe frokost. Frokosten ble kjøpt på starbucks, og besto av en BLT og ei flaske med hylleblomstsaft. Kan vel legge til at jeg var den eneste i køa som ikke skulle ha kaffe ![]() Klokken ni dukket nummeret på gaten opp på infoskjermene; A4. Da var det bare å begynne å bevege seg igjen. Etter ett par minutters gange fant jeg gaten, men ingen 747 var å se, forklaringen på det var i midlertidig at dette var en «bussgate». Noen minutter senere var det tid for å borde bussen/bussene som kjørte oss den ganske lange veien til T5C og gate 558. Der stod denne vakre damen parkert. ![]() ![]() Så var det tid for å «klatre» opp den lange trappa og stige på... ![]() hvor man ble hilst velkommen av et smilende crew før sete 49K ble funnet. I sete lå det ett pledd, en pute og en liten pose som innholt ett headsett, ett par sokker, en sovemaske og en liten reisetannbørste med tannkrem. Ikke at det var bruk for noen av delene på denne korte turen på rundt en time, men morsomt var det nå syns jeg ![]() ![]() Et aldri så lite bilde av utsikten: ![]() Så kom kapteinen på PA'en for å informere oss om dagens flight, samtidig som han ga litt info om 747en og hvor lette vi var i dag i forhold til en vanlig 747-flight osv. Motorene ble startet og vi taxet ned mot bane 27R. Etter litt «obligatorisk» kø entret vi rullebanen, ga gass og tok av som en rakett! Med andre ord, ikke vanskelig å merke at vi var ekstremt lette. http://www.youtube.com/watch?v=zlV_T...eature=related
Oppe på cruise ble det delt ut gratis drikke (jeg tok en Cola) og en pose med noen små kjeks. Utsikten: ![]() Ikke lenge etter at serveringen var ferdig, begynte vi nedstigningen mot Newcastle og plutselig var det tid for landing: http://www.youtube.com/watch?v=QIw-a...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=E2VjgzFcD4g
Etter at noen hadde klappet litt og crewet hadde ønsket oss velkommen til Newcastle, taxet vi inn og parkerte ved terminalen hvor det stod en haug med flyplassansatte for å beskue den uvanlige gjesten. OoOo Nice! ![]() Jeg var ikke den eneste som stoppet opp for å ta bilde av flyet! ![]() Siden klokken bare var drøyt elleve og Stavanger-flyet ikke skulle gå før ti på sju hadde jeg en del timer å slå ihjel, så jeg tok metroen inn til byen og tuslet rundt der i noen timer. Last edited by L1011-500; 03-08-2010 at 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
26. Juli 2010, kl. 18:50
Widerøe, WF285: NCL-SVG DHC-8-311 – LN-WFC I firetiden tok jeg metroen tilbake til flyplassen, men siden jeg trengt B/P, og WF ikke har innsjekkingsautomater på NCL, måtte jeg vente til innsjekkingsskranken åpnet kvart på fem. Men med en god bok går tiden for, så plutselig åpnet innsjekkingen, og jeg kunne få boarding passet mitt. Så bar det nok en gang igjennom security uten piping. Litt aktivitet: ![]() ![]() Etter litt lesing, venting og flytitting, dukket transporten min opp, og snart var det tid for boarding. ![]() Nok en gang ble man hilst velkommen av ei bli flyvertinne, før sete 4D ble funnet, og det viste seg at beinplassen her også var bedre enn på 747en til BA! Ombord var 49 av 50 plasser tatt, så maskinen var så godt som full. Etter avgang klatret vi sagte men sikker oppover, ikke like raskt som 747en, men vi kom nå omsider opp på Fl.210 i hvert fall, og serveringen kunne starte. Serveringen på denne turen besto av et rundstykke med ost og skinke og valgfri drikke. Etter en hyggelig flight med Widerøe landet vi 15 minutter før rutetid og min lille tur var offisielt over. Da jeg kom hjem merket jeg plutselig følgende: ![]() Ooops :S Da gjenstår det bare å si takk for at du tok deg tid til å lese min første trip report! ![]() Last edited by L1011-500; 03-08-2010 at 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyspotter på SVG
Join Date: May 2010
Posts: 986
|
![]()
Megt godt fortalt, og masse tøffe bilder
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,008
|
![]()
Flott førsterapport dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Posts: 282
|
![]()
Kjempeflott rapport, spesiellt til å være den første!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Jun 2010
Location: Reistad
Posts: 20
|
![]()
Veldig, veldig bra! Turen med Widerøe hørtes fin ut.
![]()
__________________
Øhh... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for flott rapport! Ser og høres ut som en hyggelig liten tur dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Fin-fin trip-report dette, og BA på innenriks i England er jo
virkelig noe for seg selv - bra dokumentert!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Kjempe bra skrevet Christopher! Lite synlig at dette er din første
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Flott førsterapport, var nok en hyggelig tur dette..
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Bra rapport og hyggelig materiell
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Tusen takk for hyggelige kommentarer folkens!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,947
|
![]()
Fin-fin trip report! Synes du virkelig setene i 747'en var dårlige? Jeg synes faktisk de er blandt de bedre av de store "Dumboene". Benplassen er noe for seg selv vel og merke.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Flott rapport! Morsomt at BA satt inn en 744 for å feire jubileumet. Fløy selv med BA 744 t/r Sydney, og selv med mine 1,90 synes jeg komforten var helt OK. Bra AVOD også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 289
|
![]()
Veldig bra rapport! Satt selv på 36K på BA1326.
__________________
Upcoming flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Veldig bra TR-debut
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
Takk for bra debut-rapport, ikke noe negativt å si om den!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
BA loyalist
Join Date: Mar 2009
Location: ARN
Posts: 35
|
![]()
Fin rapport!
![]() Jag tycker att BA WT stolen är helt ok. Är 189cm lång och får plats. Mjukare och skönare än WT+ (Premium Economy) som är väldigt hård. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Synes du skal fortsette med å skrive TRer jeg
![]() Meget bra dette ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med Air France og et par andre selskap til Puerto Montt i Chile | LN-KGL | TripReports | 22 | 12-04-2015 12:32 |
Par flighter med SQ | LN-TIB | Register- og ATC-Forum | 2 | 25-04-2011 22:35 |
Thai innenriks med 747 | SNSK | Reiseforum | 16 | 04-10-2009 21:03 |
Et par flighter | Martin | Register- og ATC-Forum | 1 | 20-12-2007 20:20 |
Iberia med Boeing 747-400 og Airbus A340-600 innenriks... | LTH | Flyforum | 7 | 04-05-2005 13:06 |