Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2010, 18:14   #1
ScandinavianAirlines
Newcomer

SAS Syden tur

Ja nå står årets charter-tur for tur, og turen går i år til Kreta, nærmere bestemt Agia Marina. Jeg kan jo starte med å fortelle litt om passasjeren først, da jeg er ny på dette forumet, og dette blir min første trip report.

Jeg heter Martin og er 16 år. Da jeg var 11 ble jeg sendt over alene til Vancouver, dette var faktisk min første flytur som jeg kan huske. Hadde ingen spesielle forventninger om reisen, men da jeg kom inn i flyet skjedde det noe…

Når jeg kan flyr jeg helst SAS. Norwegian flyr jeg aldri, har hatt en del flighter som ikke er verdt å nevne, forstår meg heller ikke på dem som liker de såkalte harde recaro setene, og når noen sier at de foretrekker Norwegian fremfor SAS lurer jeg på om jeg har glemt å pusse brillene mine. For noen måneder tilbake fikk jeg øynene mine opp for dette forumet, og har så å si blitt fast leser…

Nå back to business .
Turen går til Kreta, har bestilt billetter med Thomas Cook Airlines Scandinavia med avreise fra SVG 5/8, men den flighten skal ikke jeg være med på. For noen dager siden døde en nær slektning, jeg må da i begravelse samme dag. Reisefølget mitt reiser alene SVG-CHQ torsdag …(jeg som hadde betalt enn formue for plass ved nødutgang…)

FLIGHTS

5/8-2010: SVG - OSL SAS Scandinavian Airlines SK4008
6/8-2010: OSL - LHR SAS Scandinavian Airlines SK811
6/8-2010: LHR - ATH Aegean Airlines A3607
7/8-2010: ATH - CHQ Aegean Airlines A3330
ScandinavianAirlines is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 18:20   #2
ScandinavianAirlines
Newcomer

SAS SVG - OSL

5/8-2010 8.00
SAS Scandinavian Airlines
SK4008 Stavanger (SVG) – Oslo (OSL)
Economy
Seat 20D
Boeing 737-800

Nå er alt pakket og klart, selvfølgelig har jeg SAS Stratus kofferter. Bestilte taxi til kl 0645, men endret senere dette til kl 06 da jeg var ferdig med pakkingen.

Reiser jeg med Norwegian med disse koffertene kan jeg forestille meg at Norport Handling gjør alt de kan for å rive av SAS logoen.

Har akuratt passert security og sitter på Brenningen kaffe & vinbar, tror ikke det blir flere besøk der. Satte meg senere ved gaten, der det begynte å samles en del folk.

Omtrent 20 minutter før avgang startet boarding, jeg ventet til de fleste hadde boardet trodde jeg men det var lang kø i broen. Jeg valgte sete 20D, det satt en koselig eldre kvinne i sete 20F som jeg pratet med. Benplassen var god.

-- bilde fjernet av mod ----

Hyggelig crew på denne flyvnigen som bestod av fire, tre flyvertinner og en flyvert. Personlig likte jeg ikke flyverten da jeg opplevde han som ”kvass” både i kabinen og over høytaleranlegget.

Like etter fest setebelte skilte slukket kom de røde trallene med kontinental frokost, har spist bedre frokost hos SAS før. I dag bestod boksen av appelsinjuice og et rundsykke med salami og egg, ikke akkurat min favoritt…

Vi landet på opsatt rutetid og bagasjen min lå faktisk på båndet da jeg kom, good work SGS!

Alt i alt en fantastisk flight,

Håper du likte min første TR, kom gjerne med kritikk, vet da at jeg har skrevet i forskjellige tider da jeg skrev litt under turen

Martin

Last edited by ScandinavianAirlines; 08-08-2010 at 22:44.
Old 05-08-2010, 19:45   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Syden tur

Tja. Oppfattet kanskje rapporten som litt "snau". Men en lovende debut!
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 20:31   #4
FlyTAP
ScanFlyer Blue

Kort og grei rapport, vær forsiktig med hvem du viser ansiktene til på bildene, kanskje ikke alle som setter pris på å få ansiktet sitt bretta ut på nettet uten samtykke (og har du det så er det jo bare å kjøre på!)
Old 05-08-2010, 22:36   #5
rampen
ScanFlyer Silver

Fin og bra rapport du lagde her. Jeg har selv brukt SAS mye på charter, og synes de er elendig i forhold til de "vanlige" charter selskapene. SAS er bra på vanlige ruteflyvninger, men på charter er maten elendig, ofte tomme for drikkevarer og elendig service generelt. Jeg kom forøvrig tilbake fra Antalya i går med Freebird Airlines til Rygge (TC-FBE) og var veldig overrasket over service til dette tyrkiske charterselskapet både når det gjelder comfort, service, vareutvalg og informasjon underveis.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 22:40   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Bra debut Martin

Et lite tips dog ; stavekontroll og "ord delingsfeil"...

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 23:12   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapporten - mange fine bilder, venter i spenning på resten.

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
SAS er bra på vanlige ruteflyvninger, men på charter er maten elendig, ofte tomme for drikkevarer og elendig service generelt. J
Er det ikke den som chartrer flyet av SAS som bestemmer service-nivå, mat o.l. på turen?

Old 05-08-2010, 23:38   #8
ScandinavianAirlines
Newcomer

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Fin og bra rapport du lagde her. Jeg har selv brukt SAS mye på charter, og synes de er elendig i forhold til de "vanlige" charter selskapene. SAS er bra på vanlige ruteflyvninger, men på charter er maten elendig, ofte tomme for drikkevarer og elendig service generelt. Jeg kom forøvrig tilbake fra Antalya i går med Freebird Airlines til Rygge (TC-FBE) og var veldig overrasket over service til dette tyrkiske charterselskapet både når det gjelder comfort, service, vareutvalg og informasjon underveis.
Nå har jeg aldri flydd SAS Charter, men jeg tror SAS ikke er 100% tilpasset for Charter og at reiseselskapet ikke får like frie tøyler slik som de for med Thomas Cook, Novair og Tui. Jeg flydde Novair OSL - JTR og synes det var utmerket service, har også flydd Thomas Cook to ganger og synes de har blitt bedre, spesielt maten om bord har blitt god. Men det jeg synes er dumt er at når My Travel Airways ble til Thomas Cook gikk de over fra stålbestikk til plastik

Last edited by ScandinavianAirlines; 05-08-2010 at 23:52.
Old 06-08-2010, 08:49   #9
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for rapporten - mange fine bilder, venter i spenning på resten.

Er det ikke den som chartrer flyet av SAS som bestemmer service-nivå, mat o.l. på turen?
Det er nok fullt mulig, men da synes jeg at den som charter flyet gjør stor forskjell mellom de ulike selskapene som benyttes. Når de ikke har cola. fanta, sprite og rødvin f.eks på hjemturen da er det vel mest sannsynligvis ikke turoperatøren sin feil for det klarer iallefall de andre selskapene som flyr å ha. Nå er det ikke slik at jeg er direkte missfornøyd mes SAS på charter, jeg har aldri hatt noen grunn til å klage sånn sett, men jeg har hatt så mange positive overraskelser med andre flyselskaper på charterflyvninger at SAS er et av de dårligste jeg har opplevd de siste årene.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 12:16   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Melding fra moderator:
Nå drar vi oss tilbake til diskusjon av trip reporten og kutter ut servicenivå på charter.
Old 06-08-2010, 12:38   #11
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Velkommen til forumet!

Litt konstruktivt: Helt greit at du foretrekker flyselskap foran andre, men noe av det du skriver gjør at rapporten fremstår som noe umoden.

Quote:
...og når noen sier at de foretrekker Norwegian fremfor SAS lurer jeg på om jeg har glemt å pusse brillene mine.
Quote:
Reiser jeg med Norwegian med disse koffertene kan jeg forestille meg at Norport Handling gjør alt de kan for å rive av SAS logoen.
Sistnevnte er selvfølgelig usaklig sagt, og når du blir litt eldre vil du kanskje se at luftfart ikke bare består av å hate Norwegian og elske SAS. Luftfart er et utrolig spennende og dypt interessefelt som man kan ha glede av et helt liv!
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 13:13   #12
ScandinavianAirlines
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Velkommen til forumet!

Litt konstruktivt: Helt greit at du foretrekker flyselskap foran andre, men noe av det du skriver gjør at rapporten fremstår som noe umoden.

Sistnevnte er selvfølgelig usaklig sagt, og når du blir litt eldre vil du kanskje se at luftfart ikke bare består av å hate Norwegian og elske SAS. Luftfart er et utrolig spennende og dypt interessefelt som man kan ha glede av et helt liv!
Det var noe overdrevent barnslig av meg, skal skjerpe meg...
Old 06-08-2010, 13:19   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Velkommen til forumet!

Ser ikke hvad problemet er med første quote. Det er vel en individuel sag hvilket produkt man kan lide og i dette tilfælde har han, så vurderet at han synes bedre om SAS' produkt. Det er vel også det en TR handler om, at man siger hvad man mener om produktet - og at sammenligne det med andre velkendte produkter er da en meget forståelig reference. Andre har sikkert en anden opfattelse og det er der jo også plads til at mene her.

Selv er jeg heller ikke stor fan af Recaro-sæderne og vil i dette tilfælde bakke op omkring at de er for hårde. Der er naturligvis mange andre, som foretrækker den ekstra benplads de giver og ikke har et problem med at betale prisen i form af hårdheden og at de er tynde, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

Mht. quote no. 2, så ser jeg heller ikke noget problem i det. Jeg opfattede det som et humoristisk indslag og lagde ikke mere i det. På linie med at jeg selv har mistet et KLM kuffertbånd i FRA under en mellemlanding med LH. Her har vi da mange gange siden joket med at det nok var fordi det ikke var velset i LH-land - uden at lægge mere i det.

Det synes jeg på ingen måde er umodent og det kunne lige så godt være skrevet af mange andre - og noget ældre - her på forum. Intet problem i det og ingen grund til at blive fornærmet over det.

Skal jeg komme med lidt konstruktiv kritik, så skulle det da være lidt mere tekst, men hvor meget er det egentlig at skrive om på en tur mellem SVG og OSL...

I mine øjne en fin debut på at skrive TR - og jeg opfatter den absolut ikke som en DY vs SK post. Der skal være plads til at man kan synes om et selskab bedre end andre - uden at man nødvendigvis skal beskyldes for at være DY/SK-hader...
Old 06-08-2010, 19:22   #14
VIVALDI
ScanFlyer Blue

VIKTIG VIKTIG VIKTIG
Dette med bilder av personer som man bretter ut i T.R,skal man være meget varsom med å gjøre.
Strengt tatt skal man ha samtykke av de det gjelder,om å bli publisert.
Husk dette.
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 23:18   #15
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Anbefaler deg og ta bort bildet av SK flyvertinnen, ikke sikkert hun synes det er så morro og være avbildet her inne uten samtykke, forøvrig grei debut hvis man ser bort fra DY sjikanen som ikke har noe å gjøre i denne tripreporten
Old 06-08-2010, 23:39   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Det første C/A bildet er ok, det er et PR-bilde, men det med vesten (og pax i kø) må vekk

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2010, 00:12   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bilde fjernet.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2010, 00:41   #18
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Synes også at du kom godt i fra TR til å være din første, og til å være relativt ung. At man favoriserer et flyselskap (som jo også jeg gjør) synes jeg også er helt greit, men selv om jeg favoriserer ett flyselskap, så skriver jeg sjeldent shit om andre flyselskap av den grunn... Å fotografere personer som siden legges ut på nett er alltid farlig, første bilde så jeg med en gang måtte være et pressebilde, og det passet jo greit til TR`en. Skrivfeil har jeg flust av selv, så det gidder jeg ikke en gang komme innpå :-) Selvsagt kan du jobbe litt mer med teksten, men alderen din tatt i betraktning - så var det ikke værst dette her... Stå på videre...

Vedr. Recaro-seter; Jeg har aldri prøvd disse i fly, men jeg har Recaro-seter i bilen min. Og så godt som alle som har prøvet disse, er skuffet og sier at de sitter hardt og vondt (de fleste har jo hørt om Recaro, og det er noe eksklusivt rundt navnet - og svært mange misforstår og tror Recaro-seter er som stressless`en til Ekornes...). Uten å kjenne fly-setene, kan jeg opplyse om at de (harde) bilsetene blir bedre og bedre jo lenger en sitter bak rattet, kanskje er det også sådan i fly...? Recaro-seter er laget etter svært nøye standarder, hvor det er svært strenge ortopediske retningslinjer (ortopeder er også med som konsulenter i konstruksjonen av setene...) til hvordan setene bygges opp...

hei å hå

H

Last edited by Harald Oanes; 07-08-2010 at 00:46.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2010, 23:57   #19
ScandinavianAirlines
Newcomer

SAS Re: Syden tur

6/8-2010 kl. 17.50
SAS Scandinavian Airlines
Oslo (OSL) – London (LHR) SK811
Boeing 737-800
Economy
Seat 7D

I dag tok jeg timeekspressen til OSL, det er en regnfull dag, ankom flyplassen om lag to timer før avgang. Jeg gikk rett opp til Self-Service automaten for å sjekke inn. Alle flightene mine kom opp, men jeg fikk kun boarding kort for SK flighten. Merkelig da både Aegean og SK er medlem i StarAlliance. Heldigvis fikk jeg sjekket inn bagasjen helt frem.

Ikke spesielt god benplass hos timeekspressen.

Måtte ha meg en matbit, tok meg to pizza tykker hos PizzaHut. Tuslet så videre til gate. Flighten fikk gate 57, jeg måtte gå gjennom gate 56 som var fullstappet av folk som skulle videre med en charter avgang.16.50 startet boarding, jeg ventet til sist som jeg pleier. De startet å boarde før kabinbesetningen hadde gjort seg ferdig, dermed var alle passasjerer ferdig boardet inne i broen.

Jeg valgte sete 7D, jeg ble veldig fornøyd med valget det var meget god benplass. Crewet bestod av flere kvinner. Godt oppe i luften startet de med å trekke for gardinene. Trallen kom like etter.

Jeg kjøpte en pastasalat som smakte veldig godt, jeg kjøpte en sprite ved siden av. Den eldre flyvertinnen som kjørte trallen gav god service, men hun brukte meget lang tid.

Senere kom tax-free trallen, der kjøpte Jeg en travel bag med ”gott och blandat” eller noe i den duren.

Det var en del trafikk rundt LHR, så vi måtte sirkulere over LHR om lag ti minutter. Men vi landet på rutetid, dette ble sagt over høytaleren, hun informerte i tilegg om SAS var Europas mest punktlige flyselskap.

Videre gikk jeg til underetasjen og ventet på bussen til terminal 1.

Jeg synes at dette var en koselig flight med hyggelig crew, og god mat.
Old 09-08-2010, 00:00   #20
ScandinavianAirlines
Newcomer

EU Re: Syden tur

6/8-2010 kl 0530
Aegean Airlines
London (LHR) – Athen (ATH) A3607
Airbus A321-200
Economy
Seat 12C

Så var det videre til Chania, jeg satte meg på bussen til Terminal 1, jeg likte godt den bussturen, da kunne man se flere fly, og landinger, også spennende og så litt “bak I kulissene” Gikk gjennom sikkerhetskontrollen og videre til terminal området.

Word Tax-Free mått besøkes, der kjøpte jeg sjokolade, kjeks, og gin (ups… haha) sigaretter fikk jeg ikke kjøpe. Videre prøvde jeg å finne en plass å spise, tilslutt fant jeg en resturant/cafe/kiosk/eller noe sånt, og kjøpt meg en baguette. Jeg satte meg ved et av restaurantens bord, men etter om lag til minutter ble jeg jaget ut derfra, de skulle visst stenge området. Dette var heldigvis livreddende, for da jeg så på skjermen stod det Flight closing, (er vant med gate closing) hva skullle da dette bety?

Jeg løpte bort til gate, svetten rant. Ankom til gaten møtt av en stoooor kø. Flyet hadde allerede startet boarding., noe som jeg irriterer meg litt over er at ved LHR at en del flighter ikke får gate nr. (det blir vertfall ikke opplyst på skjermen) før boarding omtrent har startet.

Vel inne i flyet fant jeg meg til rette, det var et meget nytt og moderne fly (overraskende til å være gresk), benplassen hadde så som så god benplass, det var også installert en gardin som sperret mellom economy og business. Crewet under denne flighten bestod av flere meget pene damer… ”All passengers onboard” ble ropt over høyttaleranlegget, fem minutter senere begynte de å telle passasjerene. Hva er vitsen med det når alle passasjerer er om bord?

Jeg hadde valgt sete 12C, det var noen lunde god benplass, til min store overraskelse hadde de installert Recaro seter, disse var ikke helt identiske som slike NAS har. Men grunnen for at de velger Recaro er vel for at de er lette, og ikke for komfort. Da synes det er vel er litt ulogisk at de ligger en feit katalog i alle setelommene.

Dørene ble raskt lukket, og vi pushet ut. Mens vi ventet var det mange ting som skjedde som ikke burde skjedd, hvert fall etter mitt syn, det var flere som byttet seter som var godkjent av crew. Under take-off, var det en som plutselig måtte på toaletter og gikk for å prøve å komme seg inn, døren var låst. Men dette var jo selvfølgelig ikke noe problem, da flyvertinnen gledelig løsnet setebeltet og låste opp…

Fest setebelte skiltet slukket minutter senere og etter få minutter kom trallene med mat frem, (de hadde startet og varme maten når flyet var på bakken). Måltidet bestod av en kylling lignende greie og en risgreie til forette og en bløt søt kake av noe slag. Jeg rørte så vidt ¨på maten, den smakte ikke godt for å si det sånn, nøyde meg med brød, kjeks og hvitvin. Drakk tre flasker hvitvin. Bestilte også noen brus. Jeg hadde fått noen svært hyggelige setekamerater, det var et ungt vennepar som skulle til Hellas. De spanderte rikelig med Malibu Rom, noe jeg ikke hadde noe i mot.

Tiden gikk veldig raskt, og når en hadde fått rikelig med drikke gikk tiden enda raskere.
Det var tid for landing, og fest setebelte skiltet hadde blitt skrudd på, jeg spurte pent om jeg kunne gå på toalettet, det fikk jeg lov til, men jeg måtte være rask. Crewet hadde låst alle lavatorys, så jeg låste opp et av dem. Da jeg åpnet opp stod det en flyvertinne der. ”Den verste passasjeren de noen gang hadde hatt” tenkte de nok…

Vel nede på bakken landet vi i Athen. Jeg gikk med mine nye venner en stund da jeg hadde godt tid til neste flight.
Reply

Posting Rules