Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2010, 22:02   #1
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
Norwegian Osl-Zurich

Ser at Cimber air prøver seg på CPH-ZRH nå til høsten.
Er veldig spent på ruten, både SAS og Swiss har daglige avganger. Swiss bruker til og med A321 på to av deres avganger, så det vel en rute som går godt!

Når man ser på oslo så er det kun SAS og Swiss som er inne på denne ruten. Norwegian begynner vel nok å gå tom for destinasjoner som de kan nå med 737. Er derfor veldig spent på om de faktisk relanserer OSL-Zurich snart? Hvis jeg ikke husker feil så fløy de ruten i en periode i 2007, litt usikker hvorfor de la ned ruten.

Men nå som Swiss har vist at det er god lønnsomhet tror jeg nok Norwegian kommer tilbake rimelig raskt. Er vel en av de få metropolene i Europa som Norwegian ikke flyr til.
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2010, 22:04   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Osl-Zurich

Det er nokså begrenset med lokaltrafikk ... og det som er er svært sesongbetont. En vanskelig rute, noe DY nok fant ut 'the hard way'....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2010, 22:20   #3
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Osl-Zurich

Swiss har haft en rigtig god udvikling i Skandinavien efter at de kom in i * Alliance og ind under Lufthansa. Ny rute til OSL som øjensynlig er en succes og på CPH bliver flertallet af de tre daglige flyvninger nu fløjet med A321.

Men som LN-MOW nævner er det ikke lokaltrafik til ZRH som er den store driver, men derimod feed ind til Swiss' store netværk ud af ZRH. Maersk Air prøvede sig på CPH-ZRH umiddelbart inden de blev opslugt af Sterling, som derefter videreførte ruten en kort periode hvorefter den blev nedlagt. Så det var ingen succes og jeg tror det er en meget svær rute ar drive rentabel som LCC - men lad os se hvordan det går for Cimber...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2010, 22:30   #4
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
Default Re: Osl-Zurich

SAS fyller vel opp flyene sine med endel lokal trafikk, med tanke på at Norwegian har lavere kostnader bør vel de greie å ta endel pax fra dem. Må også nesten si at Geneva ikke har mye bedre forutsetninger for lokal, men Norwegian greier likevel å holde ruten i live året rundt. Mulig Zurich er en mer vinter rute, men den genererer vel også endel Biz pax, med tanke på finansnæringen som nærmest er number to etter london i Europa.
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2010, 23:24   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Osl-Zurich

Norwegian fløy vel kun Oslo-Zürich om vinteren en sesong eller to, og jeg tror markedet er mer enn mettet med tre daglige avganger med SWISS/SAS. SAS klarer seg vel ironisk nok bedre på Zürich-ruten etter at SWISS begynte på Oslo igjen, med en lukrativ SAS-avgang sent på kvelden fra Sveits med mye feed-trafikk.

Tror det er en bedre strategi å satse videre på Genève for Norwegians del.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 00:10   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS klarer seg vel ironisk nok bedre på Zürich-ruten etter at SWISS begynte på Oslo igjen, med en lukrativ SAS-avgang sent på kvelden fra Sveits med mye feed-trafikk.
Til å være lukerativ så er det overraskende mye små 737 (-500/-600) som er satt opp på SK841/842, men når de sender -800-maskiner (25% av flightene siste 16 dager) er det 150-setere i 75% av tilfellene.

Har også flydd SK842, men det var i juni i fjor og da var det satt opp en 736. Kabinfaktoren var vel en litt over 50% og det bare et par-tre stykker framfor lappene. Hadde mye før foretrukket å forsette med samme selskap jeg kom til Zürich med. Trip-rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=47174
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 00:34   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Til å være lukerativ så er det overraskende mye små 737 (-500/-600) som er satt opp på SK841/842, men når de sender -800-maskiner (25% av flightene siste 16 dager) er det 150-setere i 75% av tilfellene.

Har også flydd SK842, men det var i juni i fjor og da var det satt opp en 736. Kabinfaktoren var vel en litt over 50% og det bare et par-tre stykker framfor lappene. Hadde mye før foretrukket å forsette med samme selskap jeg kom til Zürich med. Trip-rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=47174
Likevel tar den sene SAS-avgangen fra Zürich det som er av feedtrafikk fra SWISS. Avgangen ligger bl.a. inne i SWISS' bookingsystemer og dukker opp som alternativ - i mange tilfeller det eneste - når man skal via Zürich tilbake til Oslo. Zürich blir vel aldri noen gullrute for SAS, men med SWISS mellom Oslo og Zürich har det nødvendigvis også generert mer trafikk for SAS på denne strekningen. Om det tar trafikk fra andre SAS-ruter er en annen sak.

SWISS bruker for øvrig ikke så veldig mye større materiell enn SAS med sine A319-maskiner.

Trip report her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57008 - se siste distanse
__________________

Last edited by FlightDeck; 10-07-2010 at 00:36.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 01:02   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Interessant at vi hadde to identiske maskiner (LX A320 HB-IJN og SK B736 LN-RCU)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 04:47   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by OslLonghaul View Post
SAS fyller vel opp flyene sine med endel lokal trafikk, med tanke på at Norwegian har lavere kostnader bør vel de greie å ta endel pax fra dem. Må også nesten si at Geneva ikke har mye bedre forutsetninger for lokal, men Norwegian greier likevel å holde ruten i live året rundt. Mulig Zurich er en mer vinter rute, men den genererer vel også endel Biz pax, med tanke på finansnæringen som nærmest er number to etter london i Europa.
SAS sin flight er i stor grad feed inn til Swiss, og har jo ogsaa Swiss codeshare paa den avgangen
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 07:39   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Osl-Zurich

Fordelen til SAS er jo at de har mindre maskiner å bruke - det har ikke Norwegian. I tillegg så lever nok SAS godt på samarbeidet med Swiss - noe Norwegian heller ikke har. Zurich er vel heller ikke en typisk LCC destinasjon.
EB is online now   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 13:18   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Forskjell mellom en 738 og en 736 egentlig ikke å stor når det gjelder driftsutgifter. I følge tallene som kommmer ut av SAS's egen miljøkalkulator er drivstoff-forbruket til deres 738w (180 seter) 13,5% høyere enn deres 736 (120 seter). Siden 736 har under 150 seter og 738 har over dette, så må det også en ekstra kabinansatt om bord i 738ene. Det er også forskjell i kostnader for selve flyet (anskaffelses-/leiekostnader).

Men så kommer til det som utgjør lavere kostnader for å ha en 738-enhetflåte:
- Mye mye enklere flåte- og mannskapsplanlegging
- Enklere revenue management
- bestilling av bestemt flysete kan gjennomføres ved kjøp av billett (ikke maksimalt 22 timer før som hos SAS)

Norwegian har valgt en enhetsflåte, og satser med det å øke antall passasjerer pr. ansatt som i dag er litt over 7 300 (basert på 12 måneders rullerende passasjertall i juni og at det er 1 600 ansatte i selskapet) til 10 000 i fremtiden. SAS har valgt en annen løsning basert på hva de har av flåte og mennesker i dag og få mest mulig ut av dette. For SAS Group er tilsvarende tall for antall passasjerer pr. ansatt noe under 1 500 (antall ansatte for 4. kvartal i 2009 er benyttet i beregningen, og den var 16 510), men da er må ta hensyn til at tilsvarende SGS og deler SAS Tech i Norwegian Air Shuttle er outsourcet og telles ikke som ansatte.

Når det gjelder Zürich som destinasjon så er ikke det et sted for turister, men mer en hub for IC og feed inn til Swiss' internasjonale rutenett. Dette gjør at Zürich er en ikke-destinasjon for Norwegian.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 15:08   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er også forskjell i kostnader for selve flyet (anskaffelses-/leiekostnader).
Og siden MTOW er forskjellig blir det vel noen kroner forskjell i landingsavgiftene og underveisavgifter på disse også (uten at jeg har regnet på det).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 16:41   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Det finnes ikke landingsavgifter Discus, det finne derimot avgangsavgifter - og de er avhengig av MTOW. En slik forskjell i MTOW mellom 738 og 736 utgjør for en avgang fra OSL kr 1676,45 (kr 96 pr. tonn). Underveisavgiften er kr 546,55 i norsk valuta denne måneden.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 17:54   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det finnes ikke landingsavgifter Discus, det finne derimot avgangsavgifter
Ja, skal vi pirke heter det vel startavgift når jeg tenker meg om

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
...og de er avhengig av MTOW. En slik forskjell i MTOW mellom 738 og 736 utgjør for en avgang fra OSL kr 1676,45 (kr 96 pr. tonn). Underveisavgiften er kr 546,55 i norsk valuta denne måneden.
Regnet med at du hadde svaret

Da utgjør jo ikke det astronomsike beløp, men det drar jo på noen 1000-lapper. Drøye 3000 kr t/r ZRH i differanse i startavgift dersom ZRH ligger på samme nivå. Er differansen i underveisavgift også bare for norsk luftrom en vei?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 20:48   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er differansen i underveisavgift også bare for norsk luftrom en vei?
Det er ikke differansen i underveisavgiften, det er underveisavgiften som må betales av begge fly. Mer om underveisavgiften finner du her:
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...1202-1437.html
under kapittel V (og det er en Eurocontrol-avgift)

Og Avinor offentliggjør månedens underveisavgift her:
http://www.avinor.no/avinor/finansie...tfartsavgifter
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 12-07-2010 at 20:50.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 21:06   #16
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
En slik forskjell i MTOW mellom 738 og 736 utgjør for en avgang fra OSL kr 1676,45
Den er med andre ord finansiert idet du selger den første billetten du ikke hadde kunnet solgt på en 736.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 21:40   #17
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Osl-Zurich

Swiss bruker vel stort sett A319, A321 har blitt sendt noen ganger, men det er vel heller unntaket enn regelen.
Folk jeg har snakket med som har reist flere ganger med Swiss har rapportert om knapt halvfulle fly.
Vet ikke hvordan yielden er, men den kan jo selvsagt være såpass bra at det gir penger i kassa likevel.
Jeg har reist med SK endel ganger til ZRH, og belegget har ikke vært imponerende der heller. Forrige gang var det en 736 med omtrent 25 pax og ingen biz-klasse.
Så for meg ser det ikke så bra ut. Det kan jo selvsagt (forhåpentlig) hende at jeg ta feil, man skal være forsiktig med å dra konklusjoner utfra egne ganske begrensede observasjoner.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 22:31   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Den er med andre ord finansiert idet du selger den første billetten du ikke hadde kunnet solgt på en 736.
SAS benytter en kabinfaktor på 72,5% i andre beregninger, så med over 87 passasjerer går SAS i overskudd på å betale den faste delen av avgiftene på en -600, mens en må opp i 132 passasjerer på overskudd med en -800. Dette var bare en teori, men avgiftene oppgis som like for alle avganger uavhengig av type 737 SAS benytter, så SAS må en "standard 737" som de benytter for å beregne avgiftene. Med andre ord er det komplisert matematikk her, og forhåpentligvis vil det for oss passasjerer gå ut i null.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 01:01   #19
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Norwegian fløy vel kun Oslo-Zürich om vinteren en sesong eller to, og jeg tror markedet er mer enn mettet med tre daglige avganger med SWISS/SAS. SAS klarer seg vel ironisk nok bedre på Zürich-ruten etter at SWISS begynte på Oslo igjen, med en lukrativ SAS-avgang sent på kvelden fra Sveits med mye feed-trafikk.

Tror det er en bedre strategi å satse videre på Genève for Norwegians del.
Jepp, jeg tror også at SAS ruten går bedre nå. Har flydd med Swiss flere ganger til Bulgaria, og da havner man alltid på kveldavgangen til SAS på tilbakeveien fra ZRH til OSL. Forøvrig har Swiss om jeg ikke tar feil, en ettermiddagsavgang til OSL, lurer på hvem som rekker denne.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 00:20   #20
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Osl-Zurich

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Jepp, jeg tror også at SAS ruten går bedre nå. Har flydd med Swiss flere ganger til Bulgaria, og da havner man alltid på kveldavgangen til SAS på tilbakeveien fra ZRH til OSL. Forøvrig har Swiss om jeg ikke tar feil, en ettermiddagsavgang til OSL, lurer på hvem som rekker denne.
Enig. På meg virker Swiss' rutetider fra OSL en smule "skrudd". Og det er jo synd for oss som ønsker å beholde et så bra selskap på OSL. En avgang i halv ti-tiden fra OSL på hverdager til en business-destinasjon som ZRH kan da ikke være bra for hverken lokal business-trafikk til ZRH eller connections? Og likeledes kommer vel ettermiddagsavgangen ZRH-OSL farlig tidlig for de samme gruppene? Skulle tro at Swiss må prøve å gjøre noe med dette for ellers er jeg sterkt usikker på hvor lenge de blir på OSL for ting tyder vel på at kabinfaktoren ikke er alt for høy.

Vil nok tro at SAS-avgangen om kvelden har fått opp belegget derimot etter at Swiss kom tilbake til OSL, ja.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Zurich og Geneve RJon Bilder & foto 5 22-12-2017 15:59
LX F - Zurich - Douala Klette TripReports 1 09-08-2013 08:43
Zurich-Reisetips jameson82 Reiseforum 2 15-01-2012 11:40
Zurich 1991 LN-MOW Flyhistorisk forum 2 10-03-2011 22:02
Zurich sk931 Bilder & foto 3 17-08-2009 11:49


All times are GMT +2. The time now is 06:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.