![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
Ser at Cimber air prøver seg på CPH-ZRH nå til høsten.
Er veldig spent på ruten, både SAS og Swiss har daglige avganger. Swiss bruker til og med A321 på to av deres avganger, så det vel en rute som går godt! Når man ser på oslo så er det kun SAS og Swiss som er inne på denne ruten. Norwegian begynner vel nok å gå tom for destinasjoner som de kan nå med 737. Er derfor veldig spent på om de faktisk relanserer OSL-Zurich snart? Hvis jeg ikke husker feil så fløy de ruten i en periode i 2007, litt usikker hvorfor de la ned ruten. Men nå som Swiss har vist at det er god lønnsomhet tror jeg nok Norwegian kommer tilbake rimelig raskt. Er vel en av de få metropolene i Europa som Norwegian ikke flyr til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Det er nokså begrenset med lokaltrafikk ... og det som er er svært sesongbetont. En vanskelig rute, noe DY nok fant ut 'the hard way'....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Swiss har haft en rigtig god udvikling i Skandinavien efter at de kom in i * Alliance og ind under Lufthansa. Ny rute til OSL som øjensynlig er en succes og på CPH bliver flertallet af de tre daglige flyvninger nu fløjet med A321.
Men som LN-MOW nævner er det ikke lokaltrafik til ZRH som er den store driver, men derimod feed ind til Swiss' store netværk ud af ZRH. Maersk Air prøvede sig på CPH-ZRH umiddelbart inden de blev opslugt af Sterling, som derefter videreførte ruten en kort periode hvorefter den blev nedlagt. Så det var ingen succes og jeg tror det er en meget svær rute ar drive rentabel som LCC - men lad os se hvordan det går for Cimber...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
SAS fyller vel opp flyene sine med endel lokal trafikk, med tanke på at Norwegian har lavere kostnader bør vel de greie å ta endel pax fra dem. Må også nesten si at Geneva ikke har mye bedre forutsetninger for lokal, men Norwegian greier likevel å holde ruten i live året rundt. Mulig Zurich er en mer vinter rute, men den genererer vel også endel Biz pax, med tanke på finansnæringen som nærmest er number to etter london i Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Norwegian fløy vel kun Oslo-Zürich om vinteren en sesong eller to, og jeg tror markedet er mer enn mettet med tre daglige avganger med SWISS/SAS. SAS klarer seg vel ironisk nok bedre på Zürich-ruten etter at SWISS begynte på Oslo igjen, med en lukrativ SAS-avgang sent på kvelden fra Sveits med mye feed-trafikk.
Tror det er en bedre strategi å satse videre på Genève for Norwegians del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Har også flydd SK842, men det var i juni i fjor og da var det satt opp en 736. Kabinfaktoren var vel en litt over 50% og det bare et par-tre stykker framfor lappene. Hadde mye før foretrukket å forsette med samme selskap jeg kom til Zürich med. Trip-rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=47174
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
SWISS bruker for øvrig ikke så veldig mye større materiell enn SAS med sine A319-maskiner. Trip report her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57008 - se siste distanse ![]() Last edited by FlightDeck; 10-07-2010 at 00:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Interessant at vi hadde to identiske maskiner (LX A320 HB-IJN og SK B736 LN-RCU)
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
|
![]()
Fordelen til SAS er jo at de har mindre maskiner å bruke - det har ikke Norwegian. I tillegg så lever nok SAS godt på samarbeidet med Swiss - noe Norwegian heller ikke har. Zurich er vel heller ikke en typisk LCC destinasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Forskjell mellom en 738 og en 736 egentlig ikke å stor når det gjelder driftsutgifter. I følge tallene som kommmer ut av SAS's egen miljøkalkulator er drivstoff-forbruket til deres 738w (180 seter) 13,5% høyere enn deres 736 (120 seter). Siden 736 har under 150 seter og 738 har over dette, så må det også en ekstra kabinansatt om bord i 738ene. Det er også forskjell i kostnader for selve flyet (anskaffelses-/leiekostnader).
Men så kommer til det som utgjør lavere kostnader for å ha en 738-enhetflåte: - Mye mye enklere flåte- og mannskapsplanlegging - Enklere revenue management - bestilling av bestemt flysete kan gjennomføres ved kjøp av billett (ikke maksimalt 22 timer før som hos SAS) Norwegian har valgt en enhetsflåte, og satser med det å øke antall passasjerer pr. ansatt som i dag er litt over 7 300 (basert på 12 måneders rullerende passasjertall i juni og at det er 1 600 ansatte i selskapet) til 10 000 i fremtiden. SAS har valgt en annen løsning basert på hva de har av flåte og mennesker i dag og få mest mulig ut av dette. For SAS Group er tilsvarende tall for antall passasjerer pr. ansatt noe under 1 500 (antall ansatte for 4. kvartal i 2009 er benyttet i beregningen, og den var 16 510), men da er må ta hensyn til at tilsvarende SGS og deler SAS Tech i Norwegian Air Shuttle er outsourcet og telles ikke som ansatte. Når det gjelder Zürich som destinasjon så er ikke det et sted for turister, men mer en hub for IC og feed inn til Swiss' internasjonale rutenett. Dette gjør at Zürich er en ikke-destinasjon for Norwegian.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Og siden MTOW er forskjellig blir det vel noen kroner forskjell i landingsavgiftene og underveisavgifter på disse også (uten at jeg har regnet på det).
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det finnes ikke landingsavgifter Discus, det finne derimot avgangsavgifter - og de er avhengig av MTOW. En slik forskjell i MTOW mellom 738 og 736 utgjør for en avgang fra OSL kr 1676,45 (kr 96 pr. tonn). Underveisavgiften er kr 546,55 i norsk valuta denne måneden.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Da utgjør jo ikke det astronomsike beløp, men det drar jo på noen 1000-lapper. Drøye 3000 kr t/r ZRH i differanse i startavgift dersom ZRH ligger på samme nivå. Er differansen i underveisavgift også bare for norsk luftrom en vei?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...1202-1437.html under kapittel V (og det er en Eurocontrol-avgift) Og Avinor offentliggjør månedens underveisavgift her: http://www.avinor.no/avinor/finansie...tfartsavgifter
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 12-07-2010 at 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
Swiss bruker vel stort sett A319, A321 har blitt sendt noen ganger, men det er vel heller unntaket enn regelen.
Folk jeg har snakket med som har reist flere ganger med Swiss har rapportert om knapt halvfulle fly. Vet ikke hvordan yielden er, men den kan jo selvsagt være såpass bra at det gir penger i kassa likevel. Jeg har reist med SK endel ganger til ZRH, og belegget har ikke vært imponerende der heller. Forrige gang var det en 736 med omtrent 25 pax og ingen biz-klasse. Så for meg ser det ikke så bra ut. Det kan jo selvsagt (forhåpentlig) hende at jeg ta feil, man skal være forsiktig med å dra konklusjoner utfra egne ganske begrensede observasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
![]() Vil nok tro at SAS-avgangen om kvelden har fått opp belegget derimot etter at Swiss kom tilbake til OSL, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Zurich og Geneve | RJon | Bilder & foto | 5 | 22-12-2017 15:59 |
LX F - Zurich - Douala | Klette | TripReports | 1 | 09-08-2013 08:43 |
Zurich-Reisetips | jameson82 | Reiseforum | 2 | 15-01-2012 11:40 |
Zurich 1991 | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 2 | 10-03-2011 22:02 |
Zurich | sk931 | Bilder & foto | 3 | 17-08-2009 11:49 |