Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2010, 21:25   #1
bu995
ScanFlyer Blue
 
bu995's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: ENVA
Posts: 133
Exclamation Runway incursion ENVA

DY766 måtte nettopp ta en go around da WF728 fortsatt var på runway.

LNDYC tok en kjapp runde ute i fjorden i 3400 fot og returnerer nå tilbake til TRD for landing.
bu995 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 21:30   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,187
Default Re: Runway incursion ENVA

Ingen dramatikk i dette her. Kjipt hvis avisene begynner å omtale go-arounds på samme måte som sikkrehetslandinger.....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 21:40   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Runway incursion ENVA

Heter det runway incursion dersom DY ikke var klarert for landing og WF var på RWY med klarering? -Eller heter det dårlig planlegging evt at ting ikke gikk etter planen? (Jeg spør og ser frem til svar fra de utdannede)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 21:45   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Runway incursion ENVA

Incursion brukes vel bare når det er 'uautoriserte' objekter på banen - enig med navnebror Seilfly her ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 21:46   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Runway incursion ENVA

Vet ikke om dette gjør det noe klarere, men (fra Skybrary):

"A Runway Incursion is defined as “Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft”. (ICAO Doc 4444 - PANS-ATM)"
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 22:03   #6
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Runway incursion ENVA

Ting kan skje som gjør at selv de mest planlagte ting går til...

Husker en gang jeg stod og så på en KLM Embraer som landet på Kjevik. De kommer på radioen: "We'll make 180 on ze runway". I samme øyeblikket er SAS på vei inn over fjorden med en MD. KLM kommer på radioen igjen, veldig rolig og bedagelig: "We'll make right 180 on ze runway."

De får beskjed fra tårnet om at dette ikke er et problem, SAS kan få ta en 360 slik at KLM kan komme seg av banen. SAS maskinen legger seg da over i en 360 graders sving nærmest inne i fjorden, det virket som de tok seg en runde over Hamresanden og Hånes (for de som er kjent), den kan ikke ha vært så langt ute som Varoddbrua. Den retter seg opp og er nærmest i samme øyeblikk nede på 04. Vanskelig å beskrive, men et flott syn.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 22:57   #7
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
Default Re: Runway incursion ENVA

Det er ikke incursion med mindre at noen er et sted de ikke skal være, "incorrect presence" som teksten sier i wig-wags post. D.v.s. de er på en rullebane uten klarering, og det kan være at bare nesen stikker et stykke ut foran linjen på holdeposisjonen.

Det at noen bruker litt lenger tid enn beregnet på å komme seg av rullebanen skjer av og til. For min del er Heathrow et særdeles godt eksempel der separasjonen er et absolutt minimum for å få unna mest mulig trafikk. En kveld i forrige uke ble det veldig nesten en go-around for oss fra 100ft om SAS B737-en hadde bremset mer enn de gjorde. Vi var nøyaktig 2.5nm bak i følge TCAS når de tok bakken.

For en måneds tid siden var det akkurat samme situasjon, men det var veldig disig og lavt skydekke hvor en KLM B737 var litt sen med å komme av rullebanen og siden tårnet ikke kunne se men var avhengig av bakkeradaren ble det go-around for oss fra mellom 100ft og 200ft. Vi så ikke annet enn innflygingslysene rett under og foran oss og aldri noe til noen KLM maskin.

Dette er ikke annet enn en ekstra stressfaktor da en må være forberedt på go-around fra en hvilkensomhelst høyde, og det er spesielt overraskende når en er så lavt og bortimot mentalt forberedt på landingen. Det er uten tvil go-around som er mest krevende da det er noen en gjør svært sjelden. Kapteinen jeg fløy med hadde ikke utført en "ekte" go-around på 10 år...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 23:44   #8
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Runway incursion ENVA

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
For min del er Heathrow et særdeles godt eksempel der separasjonen er et absolutt minimum for å få unna mest mulig trafikk.
Kan skrive under på det ja, spottet/filmet litt på Heathrow for et par uker siden, og mange fly fikk ikke landing clearance før de omtrent var rett over Great S W Road!
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 12:25   #9
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
Default Re: Runway incursion ENVA

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Heter det runway incursion dersom DY ikke var klarert for landing og WF var på RWY med klarering? -Eller heter det dårlig planlegging evt at ting ikke gikk etter planen? (Jeg spør og ser frem til svar fra de utdannede)
Direkte svar, basert på opplysningene gitt i denne tråden:
(1) Nei, dette var ingen runway incursion så lenge WIF hadde klarering til å benytte banen (fortrinnsvis ved en "cleared to land") og NAX ikke hadde det.
(2) At ting ikke gikk etter planen er nok årsaken.. (a) WIF bare brukte "lengre tid enn antatt" på å komme seg av banen, evt (b) "NAX kom kjappere enn planlagt"
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Shanghai Hongqiao: Nesten krasj pga runway incursion jameson82 Flyforum 9 20-10-2016 17:19
Runway excursion i AMS ENGM 911 Småprat 3 02-02-2016 23:42
Om Runway incursion catocontrol Flyforum 17 22-11-2010 13:42
Using the whole runway airbus340 Flyforum 1 01-04-2008 18:10
Alternativ runway? Concorde Flyforum 1 02-03-2005 10:20


All times are GMT +2. The time now is 10:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.