![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Location: ENVA
Posts: 133
|
![]()
DY766 måtte nettopp ta en go around da WF728 fortsatt var på runway.
LNDYC tok en kjapp runde ute i fjorden i 3400 fot og returnerer nå tilbake til TRD for landing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,187
|
![]()
Ingen dramatikk i dette her. Kjipt hvis avisene begynner å omtale go-arounds på samme måte som sikkrehetslandinger.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Heter det runway incursion dersom DY ikke var klarert for landing og WF var på RWY med klarering? -Eller heter det dårlig planlegging evt at ting ikke gikk etter planen? (Jeg spør og ser frem til svar fra de utdannede)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
|
![]()
Incursion brukes vel bare når det er 'uautoriserte' objekter på banen - enig med navnebror Seilfly her ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Vet ikke om dette gjør det noe klarere, men (fra Skybrary):
"A Runway Incursion is defined as “Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft”. (ICAO Doc 4444 - PANS-ATM)" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Ting kan skje som gjør at selv de mest planlagte ting går til...
Husker en gang jeg stod og så på en KLM Embraer som landet på Kjevik. De kommer på radioen: "We'll make 180 on ze runway". I samme øyeblikket er SAS på vei inn over fjorden med en MD. KLM kommer på radioen igjen, veldig rolig og bedagelig: "We'll make right 180 on ze runway." De får beskjed fra tårnet om at dette ikke er et problem, SAS kan få ta en 360 slik at KLM kan komme seg av banen. SAS maskinen legger seg da over i en 360 graders sving nærmest inne i fjorden, det virket som de tok seg en runde over Hamresanden og Hånes (for de som er kjent), den kan ikke ha vært så langt ute som Varoddbrua. Den retter seg opp og er nærmest i samme øyeblikk nede på 04. Vanskelig å beskrive, men et flott syn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]()
Det er ikke incursion med mindre at noen er et sted de ikke skal være, "incorrect presence" som teksten sier i wig-wags post. D.v.s. de er på en rullebane uten klarering, og det kan være at bare nesen stikker et stykke ut foran linjen på holdeposisjonen.
Det at noen bruker litt lenger tid enn beregnet på å komme seg av rullebanen skjer av og til. For min del er Heathrow et særdeles godt eksempel der separasjonen er et absolutt minimum for å få unna mest mulig trafikk. En kveld i forrige uke ble det veldig nesten en go-around for oss fra 100ft om SAS B737-en hadde bremset mer enn de gjorde. Vi var nøyaktig 2.5nm bak i følge TCAS når de tok bakken. For en måneds tid siden var det akkurat samme situasjon, men det var veldig disig og lavt skydekke hvor en KLM B737 var litt sen med å komme av rullebanen og siden tårnet ikke kunne se men var avhengig av bakkeradaren ble det go-around for oss fra mellom 100ft og 200ft. Vi så ikke annet enn innflygingslysene rett under og foran oss og aldri noe til noen KLM maskin. Dette er ikke annet enn en ekstra stressfaktor da en må være forberedt på go-around fra en hvilkensomhelst høyde, og det er spesielt overraskende når en er så lavt og bortimot mentalt forberedt på landingen. Det er uten tvil go-around som er mest krevende da det er noen en gjør svært sjelden. Kapteinen jeg fløy med hadde ikke utført en "ekte" go-around på 10 år... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Kan skrive under på det ja, spottet/filmet litt på Heathrow for et par uker siden, og mange fly fikk ikke landing clearance før de omtrent var rett over Great S W Road!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
|
![]() Quote:
(1) Nei, dette var ingen runway incursion så lenge WIF hadde klarering til å benytte banen (fortrinnsvis ved en "cleared to land") og NAX ikke hadde det. (2) At ting ikke gikk etter planen er nok årsaken.. (a) WIF bare brukte "lengre tid enn antatt" på å komme seg av banen, evt (b) "NAX kom kjappere enn planlagt" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Shanghai Hongqiao: Nesten krasj pga runway incursion | jameson82 | Flyforum | 9 | 20-10-2016 17:19 |
Runway excursion i AMS | ENGM 911 | Småprat | 3 | 02-02-2016 23:42 |
Om Runway incursion | catocontrol | Flyforum | 17 | 22-11-2010 13:42 |
Using the whole runway | airbus340 | Flyforum | 1 | 01-04-2008 18:10 |
Alternativ runway? | Concorde | Flyforum | 1 | 02-03-2005 10:20 |