![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
|
![]() Quote:
Kilde - http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3739930.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,560
|
![]()
Holdt samme kurs og samme høyde....?
De mener vel motsatt kurs? Ved samme kurs er vel ikke faren så stor |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).
Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta. 300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot. Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,036
|
![]()
Dette må jo ha blitt oppdaget av TCAS (collision avoid system) og hendelsen er blitt avverget pga av de "ordre" som dette systemet gir.
Reglene er da at slike hendelser alltid skal rapporteres og undersøkes, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff. ![]() Hvis man leser Havarikommisjonenes hjemmesider rundt omkring i verden. så ser man at slike hendelser skjer stadig vekk, uten at det får de store overskriftene. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Litt mer utdypende: http://www.avherald.com/h?article=42e9647e&opt=0
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
|
![]()
Mer utdypende enn den forkortede Aftenpostenversjonen:
http://www.nordlys.no/nyheter/article5199064.ece Det jeg ikke helt skjønner er dette: Quote:
Feil på TCAS? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
|
![]()
Svensk radar display utstyr har en varslingsmetode som varsler flygeleder om at man har noen på kryssende track sammehøyde så så lenge før det skjer (minutter), så hva som har skjedd i dette tilfelle kan man vel bare spekulere i....mitt guess er at tcas funka bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Konfliktsøk har tydelivis feilet, noe som desverre skjer. Nå trodde også jeg som fettfingre hinter til at Eurocat systemet i Stockolm hadde MTCD-medium term conflict detection operativt. Rapporten bli spennende lesning I'm sure
Det vil fort være flere faktorer i denne saken som så mange andre.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Jeg skjønner at du er ute etter "å ta" mediene, men du bør nok være varsom med å kategorisere alt under begrepet agurknytt. 300 meter i den hastigheten vi snakker om her - da snakker vi om små marginer!
Og det er nok av fagfolk som ser alvorlig på hendelsen (ref. dem som er sitert i noen av artiklene). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Systemet i Stockholm har såvidt det er meg bekjent både MTCD og STCA aktivert.
Det kommer ikke frem i artikkelen om det var STCA, TCAS eller flygeleder som initierte høydeskiftet. Kan ellers berette at jeg har fått førstehåndsberetning fra flygeledere i Sverige om at MTCD/STCA ikke har fungert i gitte situasjoner og følgelig forårsaket en falsk trygghetsfølelse... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"SAS-fly falt 9000 meter: - Livet passerer i sakte film" | Oteren | Småprat | 16 | 21-06-2012 14:01 |
3 fly i midair-kollisjon | seilfly | General Aviation og sjøfly | 5 | 07-03-2010 21:44 |
Militærfly i snøhaug - propell fløy 300 meter | salmon-air | Flyforum | 1 | 25-02-2010 00:25 |
SAS-fly nær kollisjon | N-3PB | Flyforum | 24 | 07-06-2006 12:15 |