![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Kilde - http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3739930.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Holdt samme kurs og samme høyde....?
De mener vel motsatt kurs? Ved samme kurs er vel ikke faren så stor |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).
Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta. 300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot. Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Dette må jo ha blitt oppdaget av TCAS (collision avoid system) og hendelsen er blitt avverget pga av de "ordre" som dette systemet gir.
Reglene er da at slike hendelser alltid skal rapporteres og undersøkes, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff. ![]() Hvis man leser Havarikommisjonenes hjemmesider rundt omkring i verden. så ser man at slike hendelser skjer stadig vekk, uten at det får de store overskriftene. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt mer utdypende: http://www.avherald.com/h?article=42e9647e&opt=0
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
|
![]()
Mer utdypende enn den forkortede Aftenpostenversjonen:
http://www.nordlys.no/nyheter/article5199064.ece Det jeg ikke helt skjønner er dette: Quote:
Feil på TCAS? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Svensk radar display utstyr har en varslingsmetode som varsler flygeleder om at man har noen på kryssende track sammehøyde så så lenge før det skjer (minutter), så hva som har skjedd i dette tilfelle kan man vel bare spekulere i....mitt guess er at tcas funka bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Konfliktsøk har tydelivis feilet, noe som desverre skjer. Nå trodde også jeg som fettfingre hinter til at Eurocat systemet i Stockolm hadde MTCD-medium term conflict detection operativt. Rapporten bli spennende lesning I'm sure
Det vil fort være flere faktorer i denne saken som så mange andre.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skjønner at du er ute etter "å ta" mediene, men du bør nok være varsom med å kategorisere alt under begrepet agurknytt. 300 meter i den hastigheten vi snakker om her - da snakker vi om små marginer!
Og det er nok av fagfolk som ser alvorlig på hendelsen (ref. dem som er sitert i noen av artiklene). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Systemet i Stockholm har såvidt det er meg bekjent både MTCD og STCA aktivert.
Det kommer ikke frem i artikkelen om det var STCA, TCAS eller flygeleder som initierte høydeskiftet. Kan ellers berette at jeg har fått førstehåndsberetning fra flygeledere i Sverige om at MTCD/STCA ikke har fungert i gitte situasjoner og følgelig forårsaket en falsk trygghetsfølelse... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"SAS-fly falt 9000 meter: - Livet passerer i sakte film" | Oteren | Småprat | 16 | 21-06-2012 14:01 |
3 fly i midair-kollisjon | seilfly | General Aviation og sjøfly | 5 | 07-03-2010 21:44 |
Militærfly i snøhaug - propell fløy 300 meter | salmon-air | Flyforum | 1 | 25-02-2010 00:25 |
SAS-fly nær kollisjon | N-3PB | Flyforum | 24 | 07-06-2006 12:15 |