Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2010, 08:15   #1
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Quote:
Et SAS-fly på vei til Oslo og et Finnair-fly på vei til Helsingfors var 2. juli bare 300 meter fra å kollidere med hverandre 11.000 meter over Östersund i Sverige. SAS-flyet av typen Boeing 737 med plass til rundt 130 passasjerer og Finnair-flyet av typen Boeing 757 med plass til 280 passasjerer holdt samme kurs og samme høyde.

Risikoen for kollisjon var dermed åpenbar med tanke på hastigheten og det faktum at flyene var mindre enn 300 meter fra hverandre.

Hendelsen skal nå studeres av den svenske havarikommisjonen og svenske luftfartsmyndigheter, skriver avisen Länstidningen i Östersund.

Ut fra opplysningene som foreligger kunne hendelsen ha endt med katastrofe, men mye er fortsatt uklart. Ifølge luftfartsmyndighetene fikk et av de to flyene direkte ordre om å endre høyde, men det var for sent.

- Dette er uvanlig og svært alvorlig, sier Martin Öhmnan, talsmann i den svenske flygerforeningens flysikkerhetskomité.
-

Kilde - http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3739930.ece
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 08:33   #2
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,560
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Holdt samme kurs og samme høyde....?
De mener vel motsatt kurs?
Ved samme kurs er vel ikke faren så stor
C130 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 08:57   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).

Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta.

300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot.

Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 09:28   #4
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).

Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta.

300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot.

Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori.
Ifølge P4 nyhetene var grunnen at flyglederen gav beskjed litt sent eller noe sånt.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 10:05   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,036
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Dette må jo ha blitt oppdaget av TCAS (collision avoid system) og hendelsen er blitt avverget pga av de "ordre" som dette systemet gir.
Reglene er da at slike hendelser alltid skal rapporteres og undersøkes, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff.

Hvis man leser Havarikommisjonenes hjemmesider rundt omkring i verden. så ser man at slike hendelser skjer stadig vekk, uten at det får de store overskriftene.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 11:36   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Litt mer utdypende: http://www.avherald.com/h?article=42e9647e&opt=0
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 12:34   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Mer utdypende enn den forkortede Aftenpostenversjonen:

http://www.nordlys.no/nyheter/article5199064.ece

Det jeg ikke helt skjønner er dette:
Quote:
- Jeg kan ikke si mer enn at de møttes på samme høyde. Det finnes en sensor som skal advare flyene. Den advarte også disse flyene, men det er noe som har gått feil denne gangen, säger Otto Nilsson.
(Sensoren refererer til TCAS)

Feil på TCAS?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 19:29   #8
fattyfingers
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Svensk radar display utstyr har en varslingsmetode som varsler flygeleder om at man har noen på kryssende track sammehøyde så så lenge før det skjer (minutter), så hva som har skjedd i dette tilfelle kan man vel bare spekulere i....mitt guess er at tcas funka bra.
fattyfingers is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 22:17   #9
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 22:21   #10
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Quote:
Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?
Etter den ulykken du nevner ble det stresset rimelig klart hva som gjelder: alltid følge TCAS uansett hva flygelederen måtte si. Utstyret tar aldri feil, men mennesker gjør jo det som kjent.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 22:53   #11
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Konfliktsøk har tydelivis feilet, noe som desverre skjer. Nå trodde også jeg som fettfingre hinter til at Eurocat systemet i Stockolm hadde MTCD-medium term conflict detection operativt. Rapporten bli spennende lesning I'm sure

Det vil fort være flere faktorer i denne saken som så mange andre.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 11:31   #12
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff.
Jeg skjønner at du er ute etter "å ta" mediene, men du bør nok være varsom med å kategorisere alt under begrepet agurknytt. 300 meter i den hastigheten vi snakker om her - da snakker vi om små marginer!

Og det er nok av fagfolk som ser alvorlig på hendelsen (ref. dem som er sitert i noen av artiklene).
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 11:34   #13
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon

Systemet i Stockholm har såvidt det er meg bekjent både MTCD og STCA aktivert.

Det kommer ikke frem i artikkelen om det var STCA, TCAS eller flygeleder som initierte høydeskiftet.

Kan ellers berette at jeg har fått førstehåndsberetning fra flygeledere i Sverige om at MTCD/STCA ikke har fungert i gitte situasjoner og følgelig forårsaket en falsk trygghetsfølelse...
thnp is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"SAS-fly falt 9000 meter: - Livet passerer i sakte film" Oteren Småprat 16 21-06-2012 14:01
3 fly i midair-kollisjon seilfly General Aviation og sjøfly 5 07-03-2010 21:44
Militærfly i snøhaug - propell fløy 300 meter salmon-air Flyforum 1 25-02-2010 00:25
SAS-fly nær kollisjon N-3PB Flyforum 24 07-06-2006 12:15


All times are GMT +2. The time now is 06:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.