Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2010, 08:15   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Hva er den røde knappen?

Er det nødstoppknapp? For ordens skyld, det er en LH A319.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 09:45   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Hva er den røde knappen?

Er vel noen Buspiloter som kan svare, men jeg vil tippe gravity gear extension.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 14:46   #3
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Hva er den røde knappen?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Er vel noen Buspiloter som kan svare, men jeg vil tippe gravity gear extension.
Og på folkelig norsk?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 15:36   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,287
Default Re: Hva er den røde knappen?

Kan vel sånn ca stemme, hva CFM sier?

http://www.meriweather.com/320/ped-320.html

Gravity gear extension er vel så mye som det det er direkte oversatt; i tilfelle at landingshjulene ikke kommer ut ved hjelp av hydraulikken (altså "på den normale måten") - så bruker de gravitasjonen alene. Er vel noe sånn som at denne knappen / hendelen åpner lukene til hjulbrønnene og løsner hjulene får mulighet til å falle på plass selv - med hjelp fra gravitasjon, ikke hydraulikk. De er bra tunge, trossalt
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 15:40   #5
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Hva er den røde knappen?

Hvis f. eks det hydrauliske systemet svikter kan siste vei være å bruke gravity gear extension som betyr at du bruker gravitasjonen og lufpresset utenifra til å felle ned understellene til lockes position som blir låst med f. eks en mekanisk innretning.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 16:06   #6
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Hva er den røde knappen?

Men den så litt ubeskyttet ut da, ut ifra det man klarer å se da, det kan nesten se ut som om det ikke skal mye til før noen er uheldig og er borti den på cruise. Og da har man litt større problemer.

På 737en så ligger disse under en luke, ville trodd at de gjorde det samme på Airbus. MEN jeg kjenner ikke til Airbus, så jeg skal ikke si noe bestemt

Ingen som har et bedre bilde?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 16:14   #7
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Hva er den røde knappen?

Tviler på at det er den ja
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Uten navn.jpg
Views:	373
Size:	83.5 KB
ID:	28059  
__________________
You Can, Canon.

Last edited by gilera; 23-09-2010 at 16:17.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 16:24   #8
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Hva er den røde knappen?

Ser ut til at bryter for gravity gear extension sitter i midten, lengst bak, på toppen av panelet, så jeg tror ikke den røde som MOW lurer på har noe med det å gjøre...

http://www.airliners.net/photo/Air-B...e8d0206c5a0ca9
Madman is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 16:29   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Hva er den røde knappen?

<mod>
Kanskje det dukker opp noen som vet hva det er etter hvert? Så kan vi jo spekulere på hva det kunne vært og fleipe i ettertid
(en del halvseriøse innlegg er fjernet)
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 17:10   #10
viking1965
ScanFlyer Silver
 
viking1965's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
Default Re: Hva er den røde knappen?

Har overhodet ikke peiling,men lar sjelden det hindre meg i å google
A319/A320/A321 Flight deck - pedestal
__________________
__________________________________________________
If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
~Robert Capa
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 18:20   #11
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Hva er den røde knappen?

Da var vel det "problemet" løst.
Nå er det bare å vente på første gang dette blir utløst ved en "feil"
uten sammelingn forøvrig med Airbussen som landet med "håndbrekket" på.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 21:58   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,287
Default Re: Hva er den røde knappen?

Hvordan i alle dager skulle det bli utløst ved en feil? Det står at det er en hendel du først må dra ut (litt som på brannslukkerene på B737) og så snu den rundt tre ganger. Skrudd med klokka, helt spesifikt

Vi venter på Turtle og et profesjonellt svar for å konkludere tror jeg
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 22:51   #13
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Hva er den røde knappen?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vi venter på Turtle og et profesjonellt svar for å konkludere tror jeg
Hmmm...siden jeg blir nevnt får jeg heller prøve å forklare litt Det er vel ingen overraskelse lenger at det er gravity gear extension og hvis noen klarer å gjøre det "ubevisst" er det intet mindre enn en prestaston. Ja, den røde knotten stikker litt ut fra baksiden på pedestal og noe kan vel helt teoretisk hekte seg fast i den, men for at det skal bli "dangling Dunlops" må det nok noe mer til.

En må ta tak i knotten og løfte opp hendelen som den er festet på 90 grader, så den stikker horisontalt ut bakover.
Og som Polaris sier, så må hele hendelen roteres helt rundt 3 ganger (den røde knotten er hendelen på "sveiva") før noe mer skjer og det kan ikke gjøres ved et uhell...så sånn er det!
Turtle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er de røde strekene på Flightradar? Per-K Register- og ATC-Forum 3 14-03-2017 15:51
Hva er den beste EuroBonus-strategien nå? Robbiedeluxe Reiseforum 11 18-11-2012 19:53
SK4648,hva skjer med den i dag? rampen Register- og ATC-Forum 7 22-03-2011 10:15
LN-OSD. Hva skjedde med den? N-3PB Flyhistorisk forum 4 21-10-2006 17:46


All times are GMT +2. The time now is 06:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.