![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Norwegians trafikktall for juni er ute. Ingenting å skamme seg over!
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]()
"The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(-17 %). Approximately 1/4 of the y.o.y. RASK decrease is related to the introduction 11 new Boeing 737-800 aircraft" Gjettekonkurranse: Hva utgjør de resterende 3/4-deler av RASK-nedgangen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
|
![]()
Skulle tro att de blöder pengar helt enkelt, för att de prisdumpar och får allt dyrare produktion.
Har någon ens tänkt på att RASK och yielden bara sjunker för varje månad mer och mer. Till sist tjänar de inga pengar alls! Dessutom är väl hela Norshuttles flotta leasad? Och de planen de köpte har de lånat ihop kapital för. Luftslott.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Faktisk ble det en del grunner hvorfor RASK har sunked.
Det ble henvist til streiken og ikke minst aske-skyen har medfört til faktum at det ble ganske mange aksjoner, dvs billeter for Juni ble solgt relativ billig. Samme trend vil du se hos mange andre selskaper. Ogsa EZY og FR har vaert i nöd a dumpe inn billigbilletter inn i marked for a far folk til a reise. Likevel betyr det ikke nödvendigvis at DY flyr i minus. Nökkelen til suksess blir her Ancillary Revenue. DY kan sa lenge dumpe priser sa lenge de klarer a fa nok inntekter fra Ancillary Services. Og dette inntektskilde stigger stadig. Total revenue er ikke bare RASK, dette er bare Passenger Revenue. Vi fikk alrede med helarsrapporten 2009 en fin antydning av hvordan kostnader synker med hver -800er som blir faset inn. Ogsa husk at DY har mulighet a dumpe leie-ratene for sine leide -300er helt til bunn. Og her snakker vi om rock-bottom lease rates aka 60.000$/maned. Kostnadsnivea faller stadig. Forvent at totalkapasitet i Danmak vil minske siden Cimber Sterling vil ikke klare seg i dagens form frem til Desember. Enten de tar en del kapasitet ut eller de vil har null likviditet ganske snart. De vil overleve August, mens sa snart som ferie-tida er over vil vi se at noe skjer hos QI. Og sa lenge vil de andre aktörer, DY inklusive holde pusten. Deretter vil vi se en betydelig prishopp i det danske marked.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
Nja, det kommer an på flere ting. Får QI held til finansiering fra bankerne af de sidste 20%, er de garanteret statslån på 60-85 mill. Herudover ejer QI en del ATR og CRJ fly, disse har en restgæld på ca. 380 mill, jf QI er de ca. 660 mill. værd i dagens marked, får de held til at realisere dette for derefter at lease dem igen, giver det en del cash !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Problemet er bruktmarked for CRJ200. Hvem vil kjöpe slik en fly idag?!? Marked for CRJ100/200 er mer eller mindre kollabert, og selv en LH har store problemer a avhende sine CRJ100/200. UT Air tar noe, men det er det strengt tatt.
Salg av eiendom löser ikke QI sitt problem, det bare forlenger deres kvaler... Det er nödvendig a ta visse besluttninger, og man bedre tar dem na för konkurranse-situasjonen forverrer seg enda mere da CPH SWIFT apner og flere aktörer kommer inn for a dele seg den danske kaka...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
At DY nå har RASK nede på 42 øre sier meg at uten enorme ancillary revenues eller en CASK som ville gjøre Micheal O'Leary imponert, så sliter DY med å tjene penger nå. Legg til usikkerhet rundt valuta og askeregningen (som jeg regner med blir svær også for DY), så tror jeg at smilet til Kjos nok ikke sitter fullt så løst som tidligere. DY har gjort en knalljobb med å fylle all den nye kapasiteten, men s**t det må ha kostet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor | FlightDeck | Flyforum | 28 | 08-07-2010 17:10 |