Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2010, 08:27   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Norwegian Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Norwegians trafikktall for juni er ute. Ingenting å skamme seg over!

Quote:
TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in June 2010
was 1,224,958 compared to 976,836 last year, an
increase of 248,122 passengers (25 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 30 %
 Total capacity (ASK) increased by 32 %
 The load factor was 77 %, down 2 p.p.
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from July 2009 to June 2010, as well as
adjustments to production capacity.
Compared to the same period last year the Group
has a significantly larger operation across all three
Scandinavian countries.
The average flying distance for the Group increased
by 1 % in June compared to the same period last
year.

PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(-17 %). Approximately 1/4 of the y.o.y. RASK decrease is
related to the introduction 11 new Boeing 737-800 aircraft
with higher capacity and lower unit cost since June 2009.

OPERATING PERFORMANCE
In June the Group operated 99.1 % of its scheduled
flights, whereof 86.0 % departed on time.
The regularity was affected by a third party strike.

HEDGE POSITIONS
The Group has not entered into new term contracts
during the period. By the end of June the Group
estimates a quarter-to-date loss of approximately
MNOK 7 related to the hedge positions.
The Group has future term contracts for Jet Fuel and
currency as set out in the table to the right.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 10:17   #2
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

"The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(-17 %). Approximately 1/4 of the y.o.y. RASK decrease is
related to the introduction 11 new Boeing 737-800 aircraft"

Gjettekonkurranse: Hva utgjør de resterende 3/4-deler av RASK-nedgangen?
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 19:12   #3
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Skulle tro att de blöder pengar helt enkelt, för att de prisdumpar och får allt dyrare produktion.
Har någon ens tänkt på att RASK och yielden bara sjunker för varje månad mer och mer. Till sist tjänar de inga pengar alls!
Dessutom är väl hela Norshuttles flotta leasad?
Och de planen de köpte har de lånat ihop kapital för.
Luftslott.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 19:58   #4
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Faktisk ble det en del grunner hvorfor RASK har sunked.

Det ble henvist til streiken og ikke minst aske-skyen har medfört til faktum at det ble ganske mange aksjoner, dvs billeter for Juni ble solgt relativ billig. Samme trend vil du se hos mange andre selskaper. Ogsa EZY og FR har vaert i nöd a dumpe inn billigbilletter inn i marked for a far folk til a reise.

Likevel betyr det ikke nödvendigvis at DY flyr i minus. Nökkelen til suksess blir her Ancillary Revenue. DY kan sa lenge dumpe priser sa lenge de klarer a fa nok inntekter fra Ancillary Services. Og dette inntektskilde stigger stadig. Total revenue er ikke bare RASK, dette er bare Passenger Revenue.

Vi fikk alrede med helarsrapporten 2009 en fin antydning av hvordan kostnader synker med hver -800er som blir faset inn. Ogsa husk at DY har mulighet a dumpe leie-ratene for sine leide -300er helt til bunn. Og her snakker vi om rock-bottom lease rates aka 60.000$/maned. Kostnadsnivea faller stadig.

Forvent at totalkapasitet i Danmak vil minske siden Cimber Sterling vil ikke klare seg i dagens form frem til Desember. Enten de tar en del kapasitet ut eller de vil har null likviditet ganske snart. De vil overleve August, mens sa snart som ferie-tida er over vil vi se at noe skjer hos QI.
Og sa lenge vil de andre aktörer, DY inklusive holde pusten. Deretter vil vi se en betydelig prishopp i det danske marked.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 09:37   #5
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Forvent at totalkapasitet i Danmak vil minske siden Cimber Sterling vil ikke klare seg i dagens form frem til Desember. Enten de tar en del kapasitet ut eller de vil har null likviditet ganske snart. De vil overleve August, mens sa snart som ferie-tida er over vil vi se at noe skjer hos QI.
Og sa lenge vil de andre aktörer, DY inklusive holde pusten. Deretter vil vi se en betydelig prishopp i det danske marked.

Nja, det kommer an på flere ting.

Får QI held til finansiering fra bankerne af de sidste 20%, er de garanteret statslån på 60-85 mill.

Herudover ejer QI en del ATR og CRJ fly, disse har en restgæld på
ca. 380 mill, jf QI er de ca. 660 mill. værd i dagens marked, får de held
til at realisere dette for derefter at lease dem igen, giver det en del cash !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 13:29   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Problemet er bruktmarked for CRJ200. Hvem vil kjöpe slik en fly idag?!? Marked for CRJ100/200 er mer eller mindre kollabert, og selv en LH har store problemer a avhende sine CRJ100/200. UT Air tar noe, men det er det strengt tatt.

Salg av eiendom löser ikke QI sitt problem, det bare forlenger deres kvaler... Det er nödvendig a ta visse besluttninger, og man bedre tar dem na för konkurranse-situasjonen forverrer seg enda mere da CPH SWIFT apner og flere aktörer kommer inn for a dele seg den danske kaka...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 13:47   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Trafikktall juni 2010: 25 prosent passasjervekst

Quote:
Originally Posted by MD90 View Post
"The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(-17 %). Approximately 1/4 of the y.o.y. RASK decrease is
related to the introduction 11 new Boeing 737-800 aircraft"

Gjettekonkurranse: Hva utgjør de resterende 3/4-deler av RASK-nedgangen?
Jeg vil si at indirekte er nok enda mer enn 1/4 relatert til 738 - det koster å fylle opp 40 seter til utenfor de store rutene. LON/BGO/SVG/TRD + Spania er det null problem å selge 189 seter det meste av dagen, men Polen midt på dagen?? Ai.

At DY nå har RASK nede på 42 øre sier meg at uten enorme ancillary revenues eller en CASK som ville gjøre Micheal O'Leary imponert, så sliter DY med å tjene penger nå. Legg til usikkerhet rundt valuta og askeregningen (som jeg regner med blir svær også for DY), så tror jeg at smilet til Kjos nok ikke sitter fullt så løst som tidligere.

DY har gjort en knalljobb med å fylle all den nye kapasiteten, men s**t det må ha kostet
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor FlightDeck Flyforum 28 08-07-2010 17:10


All times are GMT +2. The time now is 01:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.