Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2010, 09:56   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

UK Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
UK: Minister says domestic flights ‘thing of the past’
(Source : Financial Times, June 27, 2010)

Flying within the UK is heading for extinction, the transport secretary, Philip Hammond has claimed. “Domestic flying in the UK will become in time a thing of the past,” he said. Hammond, whose govt has banned new runways at the country’s three largest airports, Heathrow, Gatwick and Stansted, says fast train links will be critical to addressing growing demand for air travel. But several airlines cast doubt on the idea domestic flights would become extinct, not least the country’s largest domestic operator, Flybe. Airports “UK domestic aviation will be unaffected by the limited, London-centric nature of any high-speed rail investment that might be forthcoming over the next few decades,” it said.
Full Story: http://www.ft.com/cms/s/0/cad7d22e-8...44feabdc0.html

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 12:40   #2
Edricson
ScanFlyer Blue

Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Ikke overraskende at det er Flybe som kommer med slike påstander, de vet jo at tog neppe vil erstatte fly på lengre strekninger (tenk EXT-NCL). På den andre siden kan jeg godt tenke meg at f eks LON-MAN blir stort sett uaktuelt med fly over tiden.

Men UK har iallefall lang vei å gå. Selv i Frankrike har man ikke kvittet seg med innenriks-fly.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:18   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
På den andre siden kan jeg godt tenke meg at f eks LON-MAN blir stort sett uaktuelt med fly over tiden.
Dette forutsetter at det er sentrum til sentrum-trafikk, for feed inn til LHR/LGW (for viderebefordring i lufta) blir også MAN-LON best med fly.

Vår Martin har testet Virgin mellom London Euston og Manchester Piccadilly (togtur på litt over to timer) i helgen, og TR er her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67455
Old 28-06-2010, 13:33   #4
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dette forutsetter at det er sentrum til sentrum-trafikk, for feed inn til LHR/LGW (for viderebefordring i lufta) blir også MAN-LON best med fly.
Dette avhenger litt av hvordan lyntog-satsingen utvikler seg. Så vidt jeg husker var det snakk om å bygge et enormt knytepunkt for jernbanenettverket akkurat under LHR, og hvis dette skjer så kan det ta bort mange feed-pax. Også hvis EK-trenden fortsetter og de større byene får gode flymulighetene utenom LON.

Iallefall var det ikke min mening å si at det ikke blir noen flyvninger mellom de store byene lenger, selv når (om?) det brittiske jernbanenetverket blir betraktelig bedre. Men en vesentlig mindre rolle for dem kan jeg se for meg.
Nada...
</small>
Old 28-06-2010, 13:56   #5
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Hva den nye høyhastighetsbanen de har snakket om i den senere tid angår skal der være et stopp i forbindelse med Heathrow før den fortestter opp til Birmingham (og Manchester tror jeg). Har også hørt det har blitt nevnt at det hele kan strekkes opp til Newcastle og Skottland. Når/om/hvis det blir noe av dette må gudene vite, men man vet vel aldri!

Selv bruker jeg titt og ofte toget i min pendling (senest i går) mellom B'ham og Heathrow i disse dager og selv om jeg ikke gidder å bruke penger på første klasse er det relativt komfortabelt. I hvertfall godt nok for 1 time og 10min...og det er ingen tvil om togets fortreffelighet siden en kan komme ramlende inn på stasjonen 1min før dørene lukkes uten noe sikkerhets styr. På den andre siden har det blitt mye dyrere med toget relativt sett siden Virgin har utvidet peak hours på ettermiddagen fra London, og peak hour priser er ikke akkurat billige...

Har for øvrig funnet Heathrow Express bortkastede penger siden hvis jeg skulle bruke den vil det av og til ta lengre tid enn å sitte på Piccadilly line i 1 time...ikke akkurat det mest komfortable i varmen men til en brøkdel av prisen kan en alltids overleve
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:59   #6
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Tja, faktisk kan man forstar FlyBe sitt posisjon.

Omtale av jernbane i England er sapass darlig, at det vil kreve mye för reisevaner av det britiske folk vil skifte.

Britene ble ikke bare förste som drev med jernbane, de ogsa nesten ha latt det ga ned i senken. Det hva kan vaere en trigger kan vaere en ökonomisk ting, nemelig en betydelig stigning i fuel priser, som vil selvsagt gi större fordeler til togene...
Old 28-06-2010, 14:31   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Når det gjelder jernbanenettet i UK så er det et sorgens kapittel. Trasévalgene ble gjort for godt over 100 år siden, og dermed er hastigheten også så som så. Har ikke så mye erfaring med tog i UK utenom noen turer vest til Salisbury (Soutwest), mellom Edinburgh og Newcastle (Eastern), til Stansted fra London (Stansted Express), til Heathrow med (Heathrow Express) og nå sist Eurostar fra Ashford til Brussels-Midi. Gjennomgangstonen her er lav hastighet og i de fleste tilfeller har toget lavere hastighet enn bilene som kjører på veien rett ved. Eurostar på britisk jord beveger seg ikke med mer enn rett over 100 km/h, men kommer man seg inn i the Chunnel eller ut på fransk side så dundrer det avgårde i langt over 200 km/h.

Last edited by LN-KGL; 28-06-2010 at 14:33.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 14:42   #8
Edricson
ScanFlyer Blue

De siste årene har jeg opplevd flere turer med brittisk tog, og det er enorme forskjeller mellom linjer og selskaper. De større linjene som ECML (London-Newcastle med National Express East Coast for min del) og WCML og omegn (Manchester-Oxford og Manchester-Birmingham i mitt tilfelle, begge ganger med CrossCountry) er slett ikke dårlig. Men de små linjene som jeg har opplevd er i beste fall brukbare. Det avhenger veldig mye av at selskapet har fått kjøpt nye tog - f eks jeg hadde en mye bedre opplevelse på strekningen Shrewsbury-Manchester enn andre veien, selv om det begge ganger var Arriva Train Wales som gjaldt. De verste jeg har opplevd var nesten en times forsinkelse på den korte strekningen på Mid Wales line - men denne linja er notorisk selv i UK.
Nada...
</small>
Old 28-06-2010, 15:12   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

At jeg glemte å nevne strekningene Prestwick - Glasgow Central og Glasgow Queen Street - Dundee. Sistnevte var en behagelig og rask reise, mens førtnevnte var en skikkelig skranglekasse med tøff-tøff-fart.
Old 28-06-2010, 15:29   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
At jeg glemte å nevne strekningene Prestwick - Glasgow Central og Glasgow Queen Street - Dundee. Sistnevte var en behagelig og rask reise, mens førtnevnte var en skikkelig skranglekasse med tøff-tøff-fart.
Den eneste grunnen til at du mener det gikk fort er mengden rødvin inntatt før du gikk ombord! Og at du skulle fly flyBe fra Dundee

Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske. Infrastrukturen er gammel og - akkurat som i Norge - gikk togene fortere mellom de store byene for 75 år siden enn i dag. Derimot er motorveisystemet i Storbritannia bedre enn i Norge...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 15:47   #11
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Quote:
Når det gjelder jernbanenettet i UK så er det et sorgens kapittel. Trasévalgene ble gjort for godt over 100 år siden, og dermed er hastigheten også så som så. Har ikke så mye erfaring med tog i UK utenom noen turer vest til Salisbury (Soutwest), mellom Edinburgh og Newcastle (Eastern), til Stansted fra London (Stansted Express), til Heathrow med (Heathrow Express) og nå sist Eurostar fra Ashford til Brussels-Midi. Gjennomgangstonen her er lav hastighet og i de fleste tilfeller har toget lavere hastighet enn bilene som kjører på veien rett ved. Eurostar på britisk jord beveger seg ikke med mer enn rett over 100 km/h, men kommer man seg inn i the Chunnel eller ut på fransk side så dundrer det avgårde i langt over 200 km/h.
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Mulig det var noe problemer når du kjørte.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 17:58   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Evt. at han ikke har prøvd den nye linjen "high speed 1" som åpnet helt i 2007

Old 28-06-2010, 20:20   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Husk vi var askefaste - også på tog! Vi sto stille i nærmere en halv time pga problemer med en sporveksel på Skøyen stasjon. Nei, det ble for likt Erik Engen i Østlandsendingen, men det var problem med en sporveksel i Chunnelen og vi havnet på et sidespor i Kent. Noen mente (og mener) muligens at det er et passende sted for Team LN.

Old 28-06-2010, 20:43   #14
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske. Infrastrukturen er gammel og - akkurat som i Norge - gikk togene fortere mellom de store byene for 75 år siden enn i dag. Derimot er motorveisystemet i Storbritannia bedre enn i Norge...
Det er sant at veinettet er bedre enn oppe på haugen men der er sannelig mer trafikk også!! Når jeg fòr frem og tilbake til Gatwick tok det alt fra 2 timer til 3.5 timer med bil de 140 miles'ene, hvorav det meste av tiden ble tilbrakt på 1/4 av strekningen (M25 rundt Heathrow). Rekorden med tog er 2 timer 20min fra inngangsdøren til Concorde House til nøkkelen ble satt i døra hjemme, og det var med Gatwick Express, Victoria line og Virgin til B'ham Int'l og buss de siste meterene. Kunne ikke gjort det raskere med bil (lovlig) og ihvertfall ikke på dagtid som dette var!!

Virgin kommer vel opp i 120 mph langs West Coast Mainline.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 22:36   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Virgin kommer vel opp i 120 mph langs West Coast Mainline.
Det greier da også KOG med A4 i Kent

Quote:
Avstanden mellom Ashford og St. Pancras er temmelig nøyaktig 90 km og i følge tidstabellen til Eurostar så tar det minimum 30 minutter når det ikke er stopp på Ebbsfleet - med andre ord 180 km/h. Selv med den hastigheten blir det en klar forskjell mellom hva som er maks tillatt fart på motorveien i UK (70 mph | 113 km/h) og Eurostaren.

Byråkratekspressen som starter kl. 07:30 DX567 fra London St. Pancras og kjører uten stopp til Brussels-Midi gjør unna de 373 km på en time og 58 minutter, som tilsvarer 190 km/h i gjennomsnitt.

Vårt Eurostar 17. mai i år skulle gjøre følgende tider:
London 06:20
36 km 17 minutter 127 km/h
Ebbsfleet 06:37
54 km 20 minutter 162 km/h
Ashford 06:57
75 km 32 minutter 140 km/h
Calais 08:29
103 km 38 minutter 163 km/h
Lille 09:07
105 km 35 minutter 180 km/h
Brussels-Midi 09:42

Men så ble vi stående på linjen mellom Ashford og åpningen til the Chunnel i en time og nesten 20 minutter. Eurostaren greide å ta inn litt over 15 minutter på fastlandssiden, og dermed ble vår ankomst til Brussels-Midi temmelig nøyaktig 10:45.
Old 29-06-2010, 07:45   #16
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Dette er snitthastigheter. For å oppnå dette så må man nødvendigvis kjøre en god del fortere. High Speed One er forøvrig godkjent for 300 Km/t. Rekorden på strekningen er 208 mph (334 km/t).
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2010, 22:06   #17
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske.
Nei. Det er å ta noe hardt i å kalle den nokså ynkelige samlingen norske jernbanelinjer for et tognett. I Storbritannia risikerer man i det minste at det går et tog i nærheten.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2010, 02:57   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Vår Martin har testet Virgin mellom London Euston og Manchester Piccadilly (togtur på litt over to timer) i helgen, og TR er her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67455
Og konklusjonen var at det funket bra.

Skulle jeg flydd (i dette eksempelet BA), hadde jeg måttet beregnet:
15+6 minutter med Heathrow Express fra Paddington til LHR T5.
Komme seg fra HEX til innsjekk, samt sjekke inn. La oss si 15 minutter
Oppmøte ved security seneste 35 minutter før avgang.
Ca. 60 minutters flytid (utifra rutetabellen).
Fryyyktelig langt å gå fra T3 til jernbanestasjonen. La oss si et kvarter.
Ca. 20 minutter med tog fra Manchester Airport til Manchester Piccadilly.

Det blir da 166 minutter, som tilsier ca. 2 timer og tre kvarter.

Tar man toget derimot, tok turen i mitt tilfelle 2 timer og 15 minutter, og da ankom jeg direkte til Manchester Piccadilly. Legg evt. på et kvarter på å komme seg fra hotellet jeg bodde på og opp til Euston - dog var det også en 10-15 minutters gange i fra Paddington, så det går muligens opp i opp: 3 timer vs. 2 timer og 30 minutter.

Og som noen har nevnt; man slipper stresset med security, og man kan i praksis møte opp under fem minutter før toget går - mener jeg så et skilt om at selve billettsalget til hvert tog stengte to minutter før det gikk. Så om det i utgangspunktet hadde tatt like lang tid fra Hotellet mitt og til Manchester Piccadilly enten på den ene eller andre måten, hadde jeg nok fortsatt gått for toget, da man rett og slett sitter i et togsete hele tiden, framfor å stresse rundt bagasjebånd og sikkerhetskontroller, etc. etc. (Hva? Sa jeg nettopp det der? )
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2010, 06:21   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Martin har et utrolig godt poeng for reiser som varer inntil 3,5-4 timer med tog. Da er det behagligere å reise med tog forutsatt at reisen er omtrent sentrum til sentrum. Utover det glir det i flyets favør.

F.eks. er det like greit med tog Oslo - Gøteborg som med fly, men på Oslo - København er ikke tog noe alternativ. I Norge er det tilsvarende Oslo - Kristiansand og Oslo - Stavanger.

Old 30-06-2010, 15:05   #20
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
F.eks. er det like greit med tog Oslo - Gøteborg som med fly, men på Oslo - København er ikke tog noe alternativ. I Norge er det tilsvarende Oslo - Kristiansand og Oslo - Stavanger.
Men såvidt jeg forstår KAN det i prinsipp være mulig å bygge en skikkelig høyhastighetsbane, slik at fly ikke lenger har fortrinn på Oslo-Stavanger og Oslo-Bergen. Men nå blir det skikkelig OT for et flyforum...
Nada...
</small>
Reply

Posting Rules