Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2010, 09:56   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
UK Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
UK: Minister says domestic flights ‘thing of the past’
(Source : Financial Times, June 27, 2010)

Flying within the UK is heading for extinction, the transport secretary, Philip Hammond has claimed. “Domestic flying in the UK will become in time a thing of the past,” he said. Hammond, whose govt has banned new runways at the country’s three largest airports, Heathrow, Gatwick and Stansted, says fast train links will be critical to addressing growing demand for air travel. But several airlines cast doubt on the idea domestic flights would become extinct, not least the country’s largest domestic operator, Flybe. Airports “UK domestic aviation will be unaffected by the limited, London-centric nature of any high-speed rail investment that might be forthcoming over the next few decades,” it said.
Full Story: http://www.ft.com/cms/s/0/cad7d22e-8...44feabdc0.html
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 12:40   #2
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Ikke overraskende at det er Flybe som kommer med slike påstander, de vet jo at tog neppe vil erstatte fly på lengre strekninger (tenk EXT-NCL). På den andre siden kan jeg godt tenke meg at f eks LON-MAN blir stort sett uaktuelt med fly over tiden.

Men UK har iallefall lang vei å gå. Selv i Frankrike har man ikke kvittet seg med innenriks-fly.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:18   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
På den andre siden kan jeg godt tenke meg at f eks LON-MAN blir stort sett uaktuelt med fly over tiden.
Dette forutsetter at det er sentrum til sentrum-trafikk, for feed inn til LHR/LGW (for viderebefordring i lufta) blir også MAN-LON best med fly.

Vår Martin har testet Virgin mellom London Euston og Manchester Piccadilly (togtur på litt over to timer) i helgen, og TR er her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67455
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:33   #4
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dette forutsetter at det er sentrum til sentrum-trafikk, for feed inn til LHR/LGW (for viderebefordring i lufta) blir også MAN-LON best med fly.
Dette avhenger litt av hvordan lyntog-satsingen utvikler seg. Så vidt jeg husker var det snakk om å bygge et enormt knytepunkt for jernbanenettverket akkurat under LHR, og hvis dette skjer så kan det ta bort mange feed-pax. Også hvis EK-trenden fortsetter og de større byene får gode flymulighetene utenom LON.

Iallefall var det ikke min mening å si at det ikke blir noen flyvninger mellom de store byene lenger, selv når (om?) det brittiske jernbanenetverket blir betraktelig bedre. Men en vesentlig mindre rolle for dem kan jeg se for meg.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:56   #5
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dette forutsetter at det er sentrum til sentrum-trafikk, for feed inn til LHR/LGW (for viderebefordring i lufta) blir også MAN-LON best med fly.
Hva den nye høyhastighetsbanen de har snakket om i den senere tid angår skal der være et stopp i forbindelse med Heathrow før den fortestter opp til Birmingham (og Manchester tror jeg). Har også hørt det har blitt nevnt at det hele kan strekkes opp til Newcastle og Skottland. Når/om/hvis det blir noe av dette må gudene vite, men man vet vel aldri!

Selv bruker jeg titt og ofte toget i min pendling (senest i går) mellom B'ham og Heathrow i disse dager og selv om jeg ikke gidder å bruke penger på første klasse er det relativt komfortabelt. I hvertfall godt nok for 1 time og 10min...og det er ingen tvil om togets fortreffelighet siden en kan komme ramlende inn på stasjonen 1min før dørene lukkes uten noe sikkerhets styr. På den andre siden har det blitt mye dyrere med toget relativt sett siden Virgin har utvidet peak hours på ettermiddagen fra London, og peak hour priser er ikke akkurat billige...

Har for øvrig funnet Heathrow Express bortkastede penger siden hvis jeg skulle bruke den vil det av og til ta lengre tid enn å sitte på Piccadilly line i 1 time...ikke akkurat det mest komfortable i varmen men til en brøkdel av prisen kan en alltids overleve
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 13:59   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Tja, faktisk kan man forstar FlyBe sitt posisjon.

Omtale av jernbane i England er sapass darlig, at det vil kreve mye för reisevaner av det britiske folk vil skifte.

Britene ble ikke bare förste som drev med jernbane, de ogsa nesten ha latt det ga ned i senken. Det hva kan vaere en trigger kan vaere en ökonomisk ting, nemelig en betydelig stigning i fuel priser, som vil selvsagt gi större fordeler til togene...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 14:31   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Når det gjelder jernbanenettet i UK så er det et sorgens kapittel. Trasévalgene ble gjort for godt over 100 år siden, og dermed er hastigheten også så som så. Har ikke så mye erfaring med tog i UK utenom noen turer vest til Salisbury (Soutwest), mellom Edinburgh og Newcastle (Eastern), til Stansted fra London (Stansted Express), til Heathrow med (Heathrow Express) og nå sist Eurostar fra Ashford til Brussels-Midi. Gjennomgangstonen her er lav hastighet og i de fleste tilfeller har toget lavere hastighet enn bilene som kjører på veien rett ved. Eurostar på britisk jord beveger seg ikke med mer enn rett over 100 km/h, men kommer man seg inn i the Chunnel eller ut på fransk side så dundrer det avgårde i langt over 200 km/h.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 28-06-2010 at 14:33.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 14:42   #8
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

De siste årene har jeg opplevd flere turer med brittisk tog, og det er enorme forskjeller mellom linjer og selskaper. De større linjene som ECML (London-Newcastle med National Express East Coast for min del) og WCML og omegn (Manchester-Oxford og Manchester-Birmingham i mitt tilfelle, begge ganger med CrossCountry) er slett ikke dårlig. Men de små linjene som jeg har opplevd er i beste fall brukbare. Det avhenger veldig mye av at selskapet har fått kjøpt nye tog - f eks jeg hadde en mye bedre opplevelse på strekningen Shrewsbury-Manchester enn andre veien, selv om det begge ganger var Arriva Train Wales som gjaldt. De verste jeg har opplevd var nesten en times forsinkelse på den korte strekningen på Mid Wales line - men denne linja er notorisk selv i UK.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 15:12   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

At jeg glemte å nevne strekningene Prestwick - Glasgow Central og Glasgow Queen Street - Dundee. Sistnevte var en behagelig og rask reise, mens førtnevnte var en skikkelig skranglekasse med tøff-tøff-fart.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 15:29   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
At jeg glemte å nevne strekningene Prestwick - Glasgow Central og Glasgow Queen Street - Dundee. Sistnevte var en behagelig og rask reise, mens førtnevnte var en skikkelig skranglekasse med tøff-tøff-fart.
Den eneste grunnen til at du mener det gikk fort er mengden rødvin inntatt før du gikk ombord! Og at du skulle fly flyBe fra Dundee

Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske. Infrastrukturen er gammel og - akkurat som i Norge - gikk togene fortere mellom de store byene for 75 år siden enn i dag. Derimot er motorveisystemet i Storbritannia bedre enn i Norge...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 15:47   #11
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Når det gjelder jernbanenettet i UK så er det et sorgens kapittel. Trasévalgene ble gjort for godt over 100 år siden, og dermed er hastigheten også så som så. Har ikke så mye erfaring med tog i UK utenom noen turer vest til Salisbury (Soutwest), mellom Edinburgh og Newcastle (Eastern), til Stansted fra London (Stansted Express), til Heathrow med (Heathrow Express) og nå sist Eurostar fra Ashford til Brussels-Midi. Gjennomgangstonen her er lav hastighet og i de fleste tilfeller har toget lavere hastighet enn bilene som kjører på veien rett ved. Eurostar på britisk jord beveger seg ikke med mer enn rett over 100 km/h, men kommer man seg inn i the Chunnel eller ut på fransk side så dundrer det avgårde i langt over 200 km/h.
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Mulig det var noe problemer når du kjørte.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 17:58   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Mulig det var noe problemer når du kjørte.
Evt. at han ikke har prøvd den nye linjen "high speed 1" som åpnet helt i 2007
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 20:20   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Mulig det var noe problemer når du kjørte.
Husk vi var askefaste - også på tog! Vi sto stille i nærmere en halv time pga problemer med en sporveksel på Skøyen stasjon. Nei, det ble for likt Erik Engen i Østlandsendingen, men det var problem med en sporveksel i Chunnelen og vi havnet på et sidespor i Kent. Noen mente (og mener) muligens at det er et passende sted for Team LN.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 20:43   #14
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske. Infrastrukturen er gammel og - akkurat som i Norge - gikk togene fortere mellom de store byene for 75 år siden enn i dag. Derimot er motorveisystemet i Storbritannia bedre enn i Norge...
Det er sant at veinettet er bedre enn oppe på haugen men der er sannelig mer trafikk også!! Når jeg fòr frem og tilbake til Gatwick tok det alt fra 2 timer til 3.5 timer med bil de 140 miles'ene, hvorav det meste av tiden ble tilbrakt på 1/4 av strekningen (M25 rundt Heathrow). Rekorden med tog er 2 timer 20min fra inngangsdøren til Concorde House til nøkkelen ble satt i døra hjemme, og det var med Gatwick Express, Victoria line og Virgin til B'ham Int'l og buss de siste meterene. Kunne ikke gjort det raskere med bil (lovlig) og ihvertfall ikke på dagtid som dette var!!

Virgin kommer vel opp i 120 mph langs West Coast Mainline.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 22:36   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Virgin kommer vel opp i 120 mph langs West Coast Mainline.
Det greier da også KOG med A4 i Kent

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Kurt, når jeg kjørte Eurostar fra Brussel til London, så gikk det i toppfart (280 km) mellom Ashford og London. Husker godt at bilene på motorveien (M2?) sto omtrent stille i forhold.
Mulig det var noe problemer når du kjørte.
Avstanden mellom Ashford og St. Pancras er temmelig nøyaktig 90 km og i følge tidstabellen til Eurostar så tar det minimum 30 minutter når det ikke er stopp på Ebbsfleet - med andre ord 180 km/h. Selv med den hastigheten blir det en klar forskjell mellom hva som er maks tillatt fart på motorveien i UK (70 mph | 113 km/h) og Eurostaren.

Byråkratekspressen som starter kl. 07:30 DX567 fra London St. Pancras og kjører uten stopp til Brussels-Midi gjør unna de 373 km på en time og 58 minutter, som tilsvarer 190 km/h i gjennomsnitt.

Vårt Eurostar 17. mai i år skulle gjøre følgende tider:
London 06:20
36 km 17 minutter 127 km/h
Ebbsfleet 06:37
54 km 20 minutter 162 km/h
Ashford 06:57
75 km 32 minutter 140 km/h
Calais 08:29
103 km 38 minutter 163 km/h
Lille 09:07
105 km 35 minutter 180 km/h
Brussels-Midi 09:42

Men så ble vi stående på linjen mellom Ashford og åpningen til the Chunnel i en time og nesten 20 minutter. Eurostaren greide å ta inn litt over 15 minutter på fastlandssiden, og dermed ble vår ankomst til Brussels-Midi temmelig nøyaktig 10:45.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2010, 07:45   #16
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Dette er snitthastigheter. For å oppnå dette så må man nødvendigvis kjøre en god del fortere. High Speed One er forøvrig godkjent for 300 Km/t. Rekorden på strekningen er 208 mph (334 km/t).
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2010, 22:06   #17
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske.
Nei. Det er å ta noe hardt i å kalle den nokså ynkelige samlingen norske jernbanelinjer for et tognett. I Storbritannia risikerer man i det minste at det går et tog i nærheten.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2010, 02:57   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,649
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vår Martin har testet Virgin mellom London Euston og Manchester Piccadilly (togtur på litt over to timer) i helgen, og TR er her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67455
Og konklusjonen var at det funket bra.

Skulle jeg flydd (i dette eksempelet BA), hadde jeg måttet beregnet:
15+6 minutter med Heathrow Express fra Paddington til LHR T5.
Komme seg fra HEX til innsjekk, samt sjekke inn. La oss si 15 minutter
Oppmøte ved security seneste 35 minutter før avgang.
Ca. 60 minutters flytid (utifra rutetabellen).
Fryyyktelig langt å gå fra T3 til jernbanestasjonen. La oss si et kvarter.
Ca. 20 minutter med tog fra Manchester Airport til Manchester Piccadilly.

Det blir da 166 minutter, som tilsier ca. 2 timer og tre kvarter.

Tar man toget derimot, tok turen i mitt tilfelle 2 timer og 15 minutter, og da ankom jeg direkte til Manchester Piccadilly. Legg evt. på et kvarter på å komme seg fra hotellet jeg bodde på og opp til Euston - dog var det også en 10-15 minutters gange i fra Paddington, så det går muligens opp i opp: 3 timer vs. 2 timer og 30 minutter.

Og som noen har nevnt; man slipper stresset med security, og man kan i praksis møte opp under fem minutter før toget går - mener jeg så et skilt om at selve billettsalget til hvert tog stengte to minutter før det gikk. Så om det i utgangspunktet hadde tatt like lang tid fra Hotellet mitt og til Manchester Piccadilly enten på den ene eller andre måten, hadde jeg nok fortsatt gått for toget, da man rett og slett sitter i et togsete hele tiden, framfor å stresse rundt bagasjebånd og sikkerhetskontroller, etc. etc. (Hva? Sa jeg nettopp det der? )
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2010, 06:21   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Martin har et utrolig godt poeng for reiser som varer inntil 3,5-4 timer med tog. Da er det behagligere å reise med tog forutsatt at reisen er omtrent sentrum til sentrum. Utover det glir det i flyets favør.

F.eks. er det like greit med tog Oslo - Gøteborg som med fly, men på Oslo - København er ikke tog noe alternativ. I Norge er det tilsvarende Oslo - Kristiansand og Oslo - Stavanger.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2010, 15:05   #20
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Flybe tror ikke lyntog vil erstatte fly i UK

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
F.eks. er det like greit med tog Oslo - Gøteborg som med fly, men på Oslo - København er ikke tog noe alternativ. I Norge er det tilsvarende Oslo - Kristiansand og Oslo - Stavanger.
Men såvidt jeg forstår KAN det i prinsipp være mulig å bygge en skikkelig høyhastighetsbane, slik at fly ikke lenger har fortrinn på Oslo-Stavanger og Oslo-Bergen. Men nå blir det skikkelig OT for et flyforum...
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt? Trdfly Småprat 27 29-10-2014 20:24
«KBK vil ikke fly fra Molde» flyKSU Småprat 14 08-03-2014 22:28
Lyntog raskere enn fly ? Christianz Flyforum 4 01-11-2010 21:09
SAS vil erstatte nordmenn med billigere svensker sirpjalle Flyforum 4 12-08-2009 10:32
9 av 10 vil ikke ha mobilprat på fly CK Flyforum 3 08-11-2005 15:29


All times are GMT +2. The time now is 15:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.