![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Ikke overraskende at det er Flybe som kommer med slike påstander, de vet jo at tog neppe vil erstatte fly på lengre strekninger (tenk EXT-NCL). På den andre siden kan jeg godt tenke meg at f eks LON-MAN blir stort sett uaktuelt med fly over tiden.
Men UK har iallefall lang vei å gå. Selv i Frankrike har man ikke kvittet seg med innenriks-fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Vår Martin har testet Virgin mellom London Euston og Manchester Piccadilly (togtur på litt over to timer) i helgen, og TR er her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67455
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
Iallefall var det ikke min mening å si at det ikke blir noen flyvninger mellom de store byene lenger, selv når (om?) det brittiske jernbanenetverket blir betraktelig bedre. Men en vesentlig mindre rolle for dem kan jeg se for meg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]() Quote:
Selv bruker jeg titt og ofte toget i min pendling (senest i går) mellom B'ham og Heathrow i disse dager og selv om jeg ikke gidder å bruke penger på første klasse er det relativt komfortabelt. I hvertfall godt nok for 1 time og 10min...og det er ingen tvil om togets fortreffelighet siden en kan komme ramlende inn på stasjonen 1min før dørene lukkes uten noe sikkerhets styr. På den andre siden har det blitt mye dyrere med toget relativt sett siden Virgin har utvidet peak hours på ettermiddagen fra London, og peak hour priser er ikke akkurat billige... Har for øvrig funnet Heathrow Express bortkastede penger siden hvis jeg skulle bruke den vil det av og til ta lengre tid enn å sitte på Piccadilly line i 1 time...ikke akkurat det mest komfortable i varmen men til en brøkdel av prisen kan en alltids overleve ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tja, faktisk kan man forstar FlyBe sitt posisjon.
Omtale av jernbane i England er sapass darlig, at det vil kreve mye för reisevaner av det britiske folk vil skifte. Britene ble ikke bare förste som drev med jernbane, de ogsa nesten ha latt det ga ned i senken. Det hva kan vaere en trigger kan vaere en ökonomisk ting, nemelig en betydelig stigning i fuel priser, som vil selvsagt gi större fordeler til togene...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Når det gjelder jernbanenettet i UK så er det et sorgens kapittel. Trasévalgene ble gjort for godt over 100 år siden, og dermed er hastigheten også så som så. Har ikke så mye erfaring med tog i UK utenom noen turer vest til Salisbury (Soutwest), mellom Edinburgh og Newcastle (Eastern), til Stansted fra London (Stansted Express), til Heathrow med (Heathrow Express) og nå sist Eurostar fra Ashford til Brussels-Midi. Gjennomgangstonen her er lav hastighet og i de fleste tilfeller har toget lavere hastighet enn bilene som kjører på veien rett ved. Eurostar på britisk jord beveger seg ikke med mer enn rett over 100 km/h, men kommer man seg inn i the Chunnel eller ut på fransk side så dundrer det avgårde i langt over 200 km/h.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 28-06-2010 at 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
De siste årene har jeg opplevd flere turer med brittisk tog, og det er enorme forskjeller mellom linjer og selskaper. De større linjene som ECML (London-Newcastle med National Express East Coast for min del) og WCML og omegn (Manchester-Oxford og Manchester-Birmingham i mitt tilfelle, begge ganger med CrossCountry) er slett ikke dårlig. Men de små linjene som jeg har opplevd er i beste fall brukbare. Det avhenger veldig mye av at selskapet har fått kjøpt nye tog - f eks jeg hadde en mye bedre opplevelse på strekningen Shrewsbury-Manchester enn andre veien, selv om det begge ganger var Arriva Train Wales som gjaldt. De verste jeg har opplevd var nesten en times forsinkelse på den korte strekningen på Mid Wales line - men denne linja er notorisk selv i UK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
At jeg glemte å nevne strekningene Prestwick - Glasgow Central og Glasgow Queen Street - Dundee. Sistnevte var en behagelig og rask reise, mens førtnevnte var en skikkelig skranglekasse med tøff-tøff-fart.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() Når det er sagt, er det britiske tognettet like patetisk som det norske. Infrastrukturen er gammel og - akkurat som i Norge - gikk togene fortere mellom de store byene for 75 år siden enn i dag. Derimot er motorveisystemet i Storbritannia bedre enn i Norge...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]() Quote:
![]() Mulig det var noe problemer når du kjørte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]() Quote:
Virgin kommer vel opp i 120 mph langs West Coast Mainline. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det greier da også KOG med A4 i Kent
![]() Quote:
Byråkratekspressen som starter kl. 07:30 DX567 fra London St. Pancras og kjører uten stopp til Brussels-Midi gjør unna de 373 km på en time og 58 minutter, som tilsvarer 190 km/h i gjennomsnitt. Vårt Eurostar 17. mai i år skulle gjøre følgende tider: London 06:20 36 km 17 minutter 127 km/h Ebbsfleet 06:37 54 km 20 minutter 162 km/h Ashford 06:57 75 km 32 minutter 140 km/h Calais 08:29 103 km 38 minutter 163 km/h Lille 09:07 105 km 35 minutter 180 km/h Brussels-Midi 09:42 Men så ble vi stående på linjen mellom Ashford og åpningen til the Chunnel i en time og nesten 20 minutter. Eurostaren greide å ta inn litt over 15 minutter på fastlandssiden, og dermed ble vår ankomst til Brussels-Midi temmelig nøyaktig 10:45.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Dette er snitthastigheter. For å oppnå dette så må man nødvendigvis kjøre en god del fortere. High Speed One er forøvrig godkjent for 300 Km/t. Rekorden på strekningen er 208 mph (334 km/t).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,649
|
![]() Quote:
Skulle jeg flydd (i dette eksempelet BA), hadde jeg måttet beregnet: 15+6 minutter med Heathrow Express fra Paddington til LHR T5. Komme seg fra HEX til innsjekk, samt sjekke inn. La oss si 15 minutter Oppmøte ved security seneste 35 minutter før avgang. Ca. 60 minutters flytid (utifra rutetabellen). Fryyyktelig langt å gå fra T3 til jernbanestasjonen. La oss si et kvarter. Ca. 20 minutter med tog fra Manchester Airport til Manchester Piccadilly. Det blir da 166 minutter, som tilsier ca. 2 timer og tre kvarter. Tar man toget derimot, tok turen i mitt tilfelle 2 timer og 15 minutter, og da ankom jeg direkte til Manchester Piccadilly. Legg evt. på et kvarter på å komme seg fra hotellet jeg bodde på og opp til Euston - dog var det også en 10-15 minutters gange i fra Paddington, så det går muligens opp i opp: 3 timer vs. 2 timer og 30 minutter. Og som noen har nevnt; man slipper stresset med security, og man kan i praksis møte opp under fem minutter før toget går - mener jeg så et skilt om at selve billettsalget til hvert tog stengte to minutter før det gikk. Så om det i utgangspunktet hadde tatt like lang tid fra Hotellet mitt og til Manchester Piccadilly enten på den ene eller andre måten, hadde jeg nok fortsatt gått for toget, da man rett og slett sitter i et togsete hele tiden, framfor å stresse rundt bagasjebånd og sikkerhetskontroller, etc. etc. (Hva? Sa jeg nettopp det der? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Martin har et utrolig godt poeng for reiser som varer inntil 3,5-4 timer med tog. Da er det behagligere å reise med tog forutsatt at reisen er omtrent sentrum til sentrum. Utover det glir det i flyets favør.
F.eks. er det like greit med tog Oslo - Gøteborg som med fly, men på Oslo - København er ikke tog noe alternativ. I Norge er det tilsvarende Oslo - Kristiansand og Oslo - Stavanger.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt? | Trdfly | Småprat | 27 | 29-10-2014 20:24 |
«KBK vil ikke fly fra Molde» | flyKSU | Småprat | 14 | 08-03-2014 22:28 |
Lyntog raskere enn fly ? | Christianz | Flyforum | 4 | 01-11-2010 21:09 |
SAS vil erstatte nordmenn med billigere svensker | sirpjalle | Flyforum | 4 | 12-08-2009 10:32 |
9 av 10 vil ikke ha mobilprat på fly | CK | Flyforum | 3 | 08-11-2005 15:29 |