Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-01-2009, 09:38   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
OBB 8 AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

En lettere lørdagstråd som dere får knaske på…

Har lest mye om AirAsia X i den senere tid, sist i Airliners ( USA ). Vil skrive litt i stikkords form uten noen kommentarer..Får se hva dere synes..

De begynte med en leaset A333 i nov. 2007 til ”Brisbane” Gold Coast Airport. Tilsvarende som TRF. Den ligger ca. 100 km fra Brisbane ( har selv passert den en gang ). Da de ba om tilbud på de store flyplassene fikk de først servert den off. prisliste.

Senere har de fått bedre tilbud fra Melbourne og Sydney og har først valgt Melbourne og Perth for framtidige ruter. I tillegg ”Shanghai” Hangzhou/Suzhou for start senere i åe.

Får fortløpende levert sine 25 A333 nå til 2013. Den første nettopp kommet. Disse skal brukes på fem byer i Australia, fem i Kina, fire i India, tre i Japan og to i Korea.

355 seter i ”leather fixed shell design” 3-3-3 , no frills
28 XL seter , business seter, også no-frills.

AVOD $ 10 pr. flight. Wi-Fi og power senere.

Handlevogner selger alt fra Pashmina skjerf til lotto. Regner med 11 % ancillary sales , som skal økes til 20 % for så å redusere bill. prisen.

Regner med 70% load for break-even.

70 % av paxen forsetter fra KUL, men ingen interline med AirAsia. De har alle bestilt bill. videre fra LCC terminalen i KUL med AirAsia.

Prisen på reisen ligger ca. på 50% av andre selskap og folk fra Australia benytter denne filghten på handletur til Kuala Lumpur only.

Koffert t/r , 20 kg, $ 54

Stor utnyttelsesgrad, 16.5 timer dag.

60 min turnaround på Gold Coast Airport

London kommer i mars med A343. Tilsvarende ( antar jeg, men har ikke lest om config etc )
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 10:30   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

383 seter vil for den vante charter-pax være luksuriøst sammenliknet med Thomas Cook Scandinavia sine 405 seter i samme maskin.

AirAsia X er uten tvil en brilliant måte å komme seg østover på for budsjettreisende som fint klarer å sitte på economy.

Noe som har overrasket meg er hvor godt kjent selskapet har blitt i Norge på kort tid; har ved flere anledninger hørt personer - uavhengig av hverandre - fortelle at "nå blir det billig å fly til Asia fra Stansted" og "Vi skal reise med AirAsia fra London" osv.. Har selv ikke sett stort til annonsering fra AirAsia X her til lands, så det er muligens en av verdens mest effektive kanaler som har gjort sitt her; jungeltelegrafen?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 10:41   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Jeg leste en intressant artikkel om STN satsningen i januarutgaven av AW. Som SQ 777 nevner så blir A340-300 som skal gå fra STN. Tidligere Air Canada maskin. Det blir stadig mindre frills hos de store "Flagcarriers" så det er ikke store forskjellen til LCC'ene. Blir spennende og se hvordan konseptet slår an på longhaul og ikke minst hvordan komforten ombord blir.

Dette kan jo også bety mer trafikk på rutene fra Norge til STN både med DY og FR.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 17-01-2009 at 10:43.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 13:39   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Lurer på hvor billig de skal legge seg på for å være billige enn de andre. Skulle jeg fra London til KUL på budsjett hadde jeg heller valgt Etihad via AUH til 4500kr med bagasje, AVOD, sete, mat, drikke etc inkludert....men enkelte liker å lide så dem om det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 14:22   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Vil gi en kommentar. Si hva man vil om DK, men det er vel 30" i deres A333 ? I tillegg er det kun 8 i bredden i bakre kabin. Mens deres 332 er 9 i hele bussen ?

Her er det 29" og 9 i bredden bortsett fra XL siden. Det er fælt og sikkert en fordel da med bucketseat uten recline..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 14:31   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,812
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Hola!

Har "dere" alle fått dette nummeret i posten allerede? Når?

Lurer på om postmannen her i mitt område er litt bedagelig (utover det normale)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 15:26   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Tenker du på Airliner US ? Kjøpte det i USA !
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 15:59   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post

Dette kan jo også bety mer trafikk på rutene fra Norge til STN både med DY og FR.
Skal man sy sammen flere flyreiser ender man ofte med hoeyere pris en det man kan faa med interlining .. i tillegg drar man med seg ekstra kostnader som f.eks.. overnatting hvis forbindelsene er daarlige. Man har heller ingen garanti for forbindelse hvis det oppstaar forsinkelser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 16:13   #9
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Skal man sy sammen flere flyreiser ender man ofte med hoeyere pris en det man kan faa med interlining .. i tillegg drar man med seg ekstra kostnader som f.eks.. overnatting hvis forbindelsene er daarlige. Man har heller ingen garanti for forbindelse hvis det oppstaar forsinkelser.

Jojo, vi på forumet vet dette, men ikke alle i det ganske land.......
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 17:10   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,812
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Tenker du på Airliner US ? Kjøpte det i USA !
Jepp, jeg abonnerer på det og har ennå ikke fått denne utgaven.

http://www.airliners.tv/
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 15:08   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
Default Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Og AirAsia X skal nå oppgradere premiumsetene deres , dog så innebærer at det samtidig blir færre av dem, og flere economyseter. Når man ser på setet så minner det om LH og SK sine, dvs ikke 180-graders flat seng med såkalt "lie-flat" som det spøkefullt kalles

http://www.centreforaviation.com/new...rolls-on/page1
Quote:
AirAsia X has become the first LCC to offer flatbed seats on its long-haul route network, with the low-cost long-haul carrier claiming that its product "combines the comfort of premium travel with the affordability of no-frills flying". The new Premium FlatBed and economy class seating product was installed this month on its A340 aircraft operating on the Kuala Lumpur-London sector, ahead of a fleet-wide roll out.
340-300 deres vil gå fra 30 til 18 premiumseter (3 rader) , mens economy øker fra 256 til 307. På 330-300 er det snakk om at premiumseter går fra 28 til 12 seter (2 rader), mens antall economyseter øker fra 355 til 365
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 15:22   #12
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Norwegian Re: AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Dette kan jo også bety mer trafikk på rutene fra Norge til STN både med DY og FR.
NAX flyr vel ikke på Stansted lengre, bare Gatwick..
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Den ultimate spotter leiligheten? krølle Småprat 4 12-07-2017 17:05
Den ultimate spotterkjerra ENGM 911 Flyspotting 4 26-05-2012 01:18
den ultimate id maskinen krølle Flyforum 3 26-01-2007 11:04
Den ultimate opplevelse LN-KGL Flyforum 2 25-04-2005 09:55


All times are GMT +2. The time now is 22:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.