![]() |
|
![]() |
#1 | |
Free Luigi
|
![]()
Refererer til tidligere tråd hvor jeg kom med spørsmålet;
Quote:
Jeg fløy LN-TUH 2 dager før, den hadde ikke denne lyden. LN-TUK hadde heller ikke denne lyden i fjor, da var den LN-RNO. Og best av alt; jeg har video med lyden ![]() http://www.youtube.com/watch?v=T3WWgDmKX28
Forklaring, anyone? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
For meg høres det ut som det vi kan kalle "fan growl", altså en knurrelyd du får fra fan i motorer med få eller store blader. (Som her, fra -7B, -3 har den ikke) Det skal dermed også være tydelig fra STORE motorer.. Du hører det bare langt fremme i kabinen, rimeligvis. Lyden vil også tildels være avhengig av turtall, det kan muligens forklare at du hørte den på noen fly. (Varierende power setting på forskjellige avganger). Uansett har disse flyene du nevner samme fan, selv om motorene på -705 og -783 er noe forskjellige, men det gjelder brennkammerområdet (h.h.v. SAC og DAC, det finnes en annen tråd om dette).
Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har hørt lignende lyd fra en classic også, men den motoren hadde et antall blader med lett bøyd tip, såkalt "tip curl", da på grunn av at avstanden mellom fan tip ble lenger enn normalt. Dette er det lov å fly med, selvsagt innen gitte begrensninger. Mvh Stone |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå har jeg overhodet ikke noen forklaring på lyden, men synes jeg hører den lyden ofte under climb, på alle 737 typene SAS flyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Vel, jeg vil nå påstå at i en classic vil lyden være så godt som borte, men normalt veldig tydelig i en NG. Det er nå min erfaring, selv om jeg neppe flyr så mye som du (men har fryktelig mange timer totalt sett..
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Canonskytter
|
![]()
-3 har også støydemping i form av acoustic panels i fan case'n foran og bak fan. Det har ikke -7 motoren. Den har kun bak OGV'ene. Det kan vel også føre til økt "fan growl" som "Stone" kalte det.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alt jeg vett om lyden er at det er en drøm å høre på
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Denne "growl" lyden kommer fra smaa supersoniske omraader ved vifteblad tuppene. Avhengig av hvor disse boelgene staar vil du faa forskjellig lyd, men er merkbart ved en transition til MAX takeoff og selvfoelgelig avhengig av temperatur og trykk (Mach=Vs/u hvor "Vs" er objekt (vifteblad tupp) hasighet og "u" er lyden sin hastighet i meduim som luft). Se paa nye torbofan motorer der du ser noen "rare" former paa vifebladene. De er formet for aa bedre flow (3D) og mindre (negativ) effekt fra supersoniske sjokk boelger. Du kan boeye de bakover eller framover saa lenge du har en vinkel i forhold til luftstroemmen. ...og som Roxman sier, en flott lyd...! Dag
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 02-07-2010 at 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så at at lyden er mer markant på noen flygninger enn andre, kommer av ulike atmosfæriske temperaturer (lydens hastighet varierer med temp) og ulike thrust-settinger (ulik N1 gir ulik fart på tippen av fan blade). Man vil da bevege seg inn og ut av transsonisk / supersonisk fart og dermed endrer lyden seg.
At man kan høre det hele veien under climb, selv om man går fra take-off thrrust til climb thrust, kommer av at lydens hastighet er lavere når man kommer opp i høyere luftlag, og dermed kan samme lyd fremprovoseres ved en lavere N1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann Dag (Viking)!
Ja, det stemmer det; fart og atmosfaereforhold vil forandre dette og hvordan disse sjokkboelgene staar. Dette vil selfoelgelig ogsaa variere fra motor til motor... CFM56-3 tror jeg aa huske har 36 smalere vifteblader og CFM56-7 tror jeg har 22 bredere (wide chord) vifteblader. Vifte diameter paa en GE90 er 123" (312cm) og tror jeg husker har en TO RPM rundt 2,400. Da kan jo noen her som har tid lett regne ut vinkelhastigheten paa bladene ved tuppen... saa finne Mach nummer. Dag
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 02-07-2010 at 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dette har vi regnet på før, i en tråd for noen år siden ![]() Husker ikke det nøyaktige svaret, bare sånn ca. I stedet for å røpe svaret, kan vi jo se om noen andre kommer frem til et tall med to streker under. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei igjen Dag!
Quote:
![]() BTW: Bare for aa rette meg selv saa er det selvfoelgeilg "tangent hastighet" man ser etter for aa finne Mach nummer, og ikke "vinkel hastighet" som oppgis i grader/sekund osv. Dag
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om jeg ikke tar helt feil nå så er det en lyd som også kommer på A320 maskinene til BA. Tror det bare er motoren som går på fullt! Mener DY hadde samme lyd på en av de nye 738ene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke bare BA men alle A320, med IAE eller CFM motorer. I A320 er lyden noe mer metallisk og det kan være ganske stor forskjell på flight deck mellom de forskjellige individene jeg flyr. På lavt turtall får du også denne "sangen" som er veldig tydelig på A320 serien og du kan høre den godt hvis du befinner deg f.eks. i London by og Heathrow bruker 27L/R. Klassikeren hva fan growl angår er nå B757 med RB211 motorene!! :P
Last edited by Turtle; 03-07-2010 at 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
|
![]()
Alt man kan lære på dette forumet! Takk takk takk, alle mann
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva?
Ingen som ville ta regne utfordringen... ![]() 1. RPM er 2400 som gir deg 14.400 grader/s 2. Radius (GE90) er 1.56 m 3. Tangent hastighet er da sirka 390 m/s 4. Lydens hastighet er rundt 335 m/s ved sea level og standard atmosfaere. 5. Mach = V/a ~ Mach 1.15 Selv om hastigheten ved tuppen er under Mach 1 kan du faa transsoniske og/eller supersoniske omraader mellom viftebladene, slik som paa toppen av en vinge selv om flyet flyr under Mach 1, da luften vil akselerere mellom bladene. Hvis jeg finner min gamle Propulsion Engineering for Commercial Engines fra GE var det noe flotte illustrasjoner av dette. Dag
![]() |
#16 |
Free Luigi
|
![]()
Det er sommerferie, Dag!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann Polaris!
Ha ha! Ja den er grei den! Har man sommerferie saa har man sommerferie... ![]() BTW: Jeg sjekket GE90 (B777) tallene og var ikke saa langt unna... GE90-76B til 94B er sertifiset til 2,465 RPM maximum N1, som tilsvarer 109% N1. GE90-110/115 har noe hoeyere tall. Til sammenligning saa er en CFM56-7 (B737NG) sertifisert til 5,382 RPM maximum N1, som tilsvarer 104% N1. Dag
![]() |
#18 |
Legal Eagle
|
![]()
Fantastisk tråd! Takk til trådstarter (Polaris) og alle bidragsyterne! Jeg har jo hørt lyden mange ganger, og har vel tenkt i riktige baner når det gjelder årsaken, men så utrolig moro å få nøyaktige svar med tall og greier
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS 737-700 1:400 fra Phoenix. | N-3PB | Samlerhjørnet | 38 | 01-08-2012 17:24 |
SAS med 737-700 fra ARN neste vår | MD90 | Flyforum | 13 | 16-10-2009 13:58 |
A319 versus 737-700 og 737-200 | SQ 777 | Flyforum | 4 | 22-10-2008 23:36 |
BU 737-700 på Ebay | Olebno | Samlerhjørnet | 8 | 18-06-2005 09:23 |