![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Finnair har kuttet den første avgangen kl. 08.45 og den siste kl. 19.15.
Den tidlige avgangen kommer tilbake til høsten, men antall daglige avganger blir fortsatt kun 3 fra høsten av også. Lørdager og søndager blir det 2 avganger fra høsten. Dette betyr i mange tilfeller lenger transfertid for pax som skal til/fra Asia med Finnair. F.eks blir det 4 timer å vente i HEL dersom man skal med de seneste avgangene (BKK og HKG), tilsvarende lang vantetid blir det når man skal hjem og lander i 6-tiden på morgenen i HEL, da må man vente til kl. 09.55 nå i sommer. Langt fra optimalt, og dessverre fører dette til at Finnair blir et mindre attraktivt alternativ i mange tilfeller. Er jo ikke lenge siden det var 5 daglige avganger, og A320 og A321 var mye benyttede flytyper. Nå er det sjelden det er noe større enn A319, og Embraene har overtatt mer og mer. Vet ikke om det er konkurransen fra DY som er årsaken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Konkurransen fra DY og KF er helt sikkert en medvirkende årsak. Selv om AY kutter to avganger, er det fortsatt 8x daglig til HEL.
Last edited by LN-AØR; 21-06-2010 at 11:56. Reason: Feilinfo amadeus |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvor ser du det? I følge både OSL.no og siste utgave av oneworlds's elektroniske tabell er den kuttet fra og med denne uken. I sommer blir avgangene på hverdager kl. 11.00, 13.15 og 17.15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det gir et dårligere tilbud, noe som igjen kan føre til at noen velger andre selskaper når de skal til Asia, og det er jo synd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er ikke ofte Finnair såpass billige/blandt de billigere alternativene slik at markedet de henvender seg til er mer opptatt av pris enn reisetid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Så mye som de har banket inn "rasketse veien til Asia" så tror jeg ikke pris er det de først og fremst ønsker å konkurrere på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
AY er ikke spesielt billige, iallefall ikke i biz. De har hatt noen megatibud tidligre, men ellers ligger de på linje med andre europeiske selskaper.
Fra OSL er de ofte billigere enn SAS og Thai til BKK, men ellers ligger en fleksibel biz billett på 25-30.000. Restricted biz kan man få ned i ca.22.000 til HKG har jeg erfart. Jeg synes det er synd at de reduserer på OSL, da jeg mener at AY har et veldig bra produkt og et bra rutenett til Asia, som burde tiltrekke seg mange norske reisende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er nok sannsynlig at Thai også har "stjålet" en god del pax. Både når det gjelder trafikk til BKK og Asia forøvrig.
Jeg har selv opplevd at det har vært lite norsk pax på Finnair til Asia på de flyvningene jeg har hatt med Finnair det siste året. Man hører mye svensk og dansk, men lite norsk. For et par år siden var det bestandig mye nordmenn, så det kan virke som de har mistet litt grepet på det norske markedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Har du ikke fått med deg hva de profilerer i reklamene sine? Reisetid. Pluss at de er i ferd med å innstallere nye lie-flat seter. Når de er inntallert i hele flåten har de iallefall et fortrin over SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og hvordan du klarer å trekke konkulsjonen at Finnair har ett fortrinn over SAS ifm lie flat seter, er merkelig.. SAS har i årevis hatt seter som ser skremmende lik som Finnairs business seter, lie flat med en liten helling: http://www.finnair.fi/filecontent/fi/seat/eng/ De nye setene ala Swiss nye C er ikke implementert enda, kun en 330 som brukes til NYC, uaktuelt for pax som starter i OSL.. Og med kun 3 daglige mellom HEL og OSL er Finnair eliminert som kandidat for forretningsreisende. SAS kjører 9 daglige til ARN, 13 til CPH, 7 til FRA etc etc. Nei, OtherWorld faller atter en gang kort Last edited by Tommy777; 21-06-2010 at 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Sier meg enig med Tommy... De lieflat setene i Finnair kan jeg ikke skjønne er noe forskjellig fra SAS sine... Det ser jo til og med ut til å være samme produsent/type/versjon ... u name it
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
OK, jeg har også fått med meg all reklamen om "korteste vei til Asia" - men har likevel fått inntrykket av at de som velger Finnair i stor grad har valgt etter pris - og at de også ofte har hatt svært gode priser. Det finnes sikkert de som har valgt etter reisetid også, men jeg tror de er i mindretall - reisetid er mer relevant for tjenestereiser etc - og mitt inntrykk - mye mulig galt - er at Finnair i stor grad har privatmarked/turister som kunder. For all del, de har business-pax også og de vil lide av dette. Men privatmarkedet tror jeg er svært mye mer prissensitivt enn det er reisetidssensitivt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei folkens!
Etter å ha lest her på forumet et års tid er det vel på tide å hoppe i det... Jeg tror ikke endringene fra AY kommer til å få særlige konsekvenser for biz reisende. Skal man til Asia (og det skal man jo gjerne når man flyr fra OSL via HEL) er det 13:15 avgangen for de aller fleste uansett. Tidligere var det vel stort sett E190 her, i den senere tid er det ofte A319 eller A320 med godt belegg. Det samme gjelder retur flighten fra HEL 16:30 - den står uendret og de fleste som kommer med AYs fly fra Asia skal på dette flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ellers er det en god stund AY hadde dumpingpriser til Asia. Det var vel i 2007 de nærmest ga bort billetter i economy. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Et raskt søk på Amadeus på en tilfeldig dag i august til NRT og tilbakereise en uke etterpå viser jo også at AY ikke er billigere enn de andre. Tvert imot ligger de høyere i pris på economy enn både KL, TK, BA, AF og NH. Så da ser jeg ikke helt hvorfor AY skulle være så attraktive for de som er ute etter billigst mulige billett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare | Someone | Flyforum | 67 | 25-02-2025 10:45 |
Finnair starter HEL-SIN-HEL | Stian | Flyforum | 13 | 14-12-2010 13:56 |
Finnair med daglige til Shanghai og Dehli | MartinL | Flyforum | 12 | 21-09-2009 09:27 |
HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1 | laban | TripReports | 7 | 16-12-2008 18:00 |
Finnair starter HEL-IST til våren | CK | Flyforum | 1 | 12-09-2008 10:39 |