Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2010, 10:54   #1
OEH
ScanFlyer Gold

Finnair Finnair har redusert til 3 daglige på OSL-HEL

Finnair har kuttet den første avgangen kl. 08.45 og den siste kl. 19.15.
Den tidlige avgangen kommer tilbake til høsten, men antall daglige avganger blir fortsatt kun 3 fra høsten av også.
Lørdager og søndager blir det 2 avganger fra høsten.
Dette betyr i mange tilfeller lenger transfertid for pax som skal til/fra Asia med Finnair.
F.eks blir det 4 timer å vente i HEL dersom man skal med de seneste avgangene (BKK og HKG), tilsvarende lang vantetid blir det når man skal hjem og lander i 6-tiden på morgenen i HEL, da må man vente til kl. 09.55 nå i sommer.
Langt fra optimalt, og dessverre fører dette til at Finnair blir et mindre attraktivt alternativ i mange tilfeller.
Er jo ikke lenge siden det var 5 daglige avganger, og A320 og A321 var mye benyttede flytyper. Nå er det sjelden det er noe større enn A319, og Embraene har overtatt mer og mer.
Vet ikke om det er konkurransen fra DY som er årsaken?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 11:44   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Finnair har redusert til 3 daglige på OSL-HEL

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Vet ikke om det er konkurransen fra DY som er årsaken?
Konkurransen fra DY og KF er helt sikkert en medvirkende årsak. Selv om AY kutter to avganger, er det fortsatt 8x daglig til HEL.

Last edited by LN-AØR; 21-06-2010 at 11:56. Reason: Feilinfo amadeus
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 11:49   #3
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post

Har kuttet, eller skal kutte? AY flyr ihvertfall til HEL både i dag og i morgen klokken 19.15

Hvor ser du det?
I følge både OSL.no og siste utgave av oneworlds's elektroniske tabell er den kuttet fra og med denne uken.
I sommer blir avgangene på hverdager kl. 11.00, 13.15 og 17.15.
Old 21-06-2010, 11:53   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Hvor ser du det?
Sjekket amadeus, men der er det tydeligvis ikke oppdatert enda. Ser nå at den er fjernet ja.
Old 21-06-2010, 12:00   #5
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Konkurransen fra DY og KF er helt sikkert en medvirkende årsak. Selv om AY kutter to avganger, er det fortsatt 8x daglig til HEL.
Ja, men for en stor del av Finnair's kunder spiller det liten rolle at andre selskaper flyr, da en stor del er transfer-pax på vei til Asia.
Det gir et dårligere tilbud, noe som igjen kan føre til at noen velger andre selskaper når de skal til Asia, og det er jo synd.
Old 21-06-2010, 12:03   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Ja, men for en stor del av Finnair's kunder spiller det liten rolle at andre selskaper flyr, da en stor del er transfer-pax på vei til Asia.
Det gir et dårligere tilbud, noe som igjen kan føre til at noen velger andre selskaper når de skal til Asia, og det er jo synd.
Enig i det. Når det er slik at ventetiden i HEL på enkelte ruter blir 4 til 6 timer, er det lett å heller velge andre selskaper ja.
Old 21-06-2010, 12:12   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Enig i det. Når det er slik at ventetiden i HEL på enkelte ruter blir 4 til 6 timer, er det lett å heller velge andre selskaper ja.
Er ikke ofte Finnair såpass billige/blandt de billigere alternativene slik at markedet de henvender seg til er mer opptatt av pris enn reisetid?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 12:19   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Er ikke ofte Finnair såpass billige/blandt de billigere alternativene slik at markedet de henvender seg til er mer opptatt av pris enn reisetid?
Så mye som de har banket inn "rasketse veien til Asia" så tror jeg ikke pris er det de først og fremst ønsker å konkurrere på.
Old 21-06-2010, 12:19   #9
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

AY er ikke spesielt billige, iallefall ikke i biz. De har hatt noen megatibud tidligre, men ellers ligger de på linje med andre europeiske selskaper.
Fra OSL er de ofte billigere enn SAS og Thai til BKK, men ellers ligger en fleksibel biz billett på 25-30.000. Restricted biz kan man få ned i ca.22.000 til HKG har jeg erfart.

Jeg synes det er synd at de reduserer på OSL, da jeg mener at AY har et veldig bra produkt og et bra rutenett til Asia, som burde tiltrekke seg mange norske reisende.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 12:46   #10
OEH
ScanFlyer Gold

Det er nok sannsynlig at Thai også har "stjålet" en god del pax. Både når det gjelder trafikk til BKK og Asia forøvrig.
Jeg har selv opplevd at det har vært lite norsk pax på Finnair til Asia på de flyvningene jeg har hatt med Finnair det siste året.
Man hører mye svensk og dansk, men lite norsk.
For et par år siden var det bestandig mye nordmenn, så det kan virke som de har mistet litt grepet på det norske markedet.
Old 21-06-2010, 13:01   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Det er i så fall en helt meningsløs strategi for interkontinentale ruter, da man mer enn noe annet er avhengig av passasjerer som kan betale for seg for å overleve. SAS' interkontinentale ruter går f.eks. veldig bra nå som etterspørselen etter Business-seter er høy, mens de nærmest automatisk går med store tap med en gang etterspørselen fra dette segmentet forsvinner. Uansett er jo Finnairs største fortrinn reisetid slik gustavf skriver, og det er et fortrinn mange er villige til å betale for.
Old 21-06-2010, 13:08   #12
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Hvor i all verden har du fått det fra?
Har du ikke fått med deg hva de profilerer i reklamene sine? Reisetid.
Pluss at de er i ferd med å innstallere nye lie-flat seter.
Når de er inntallert i hele flåten har de iallefall et fortrin over SAS.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 21:18   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Hvor i all verden har du fått det fra?
Har du ikke fått med deg hva de profilerer i reklamene sine? Reisetid.
Pluss at de er i ferd med å innstallere nye lie-flat seter.
Når de er inntallert i hele flåten har de iallefall et fortrin over SAS.
Hvor i all verden har du vært? Veldig mange på forumet her har benyttet seg av Finnair sine dumpingspriser til Asia.

Og hvordan du klarer å trekke konkulsjonen at Finnair har ett fortrinn over SAS ifm lie flat seter, er merkelig.. SAS har i årevis hatt seter som ser skremmende lik som Finnairs business seter, lie flat med en liten helling:

http://www.finnair.fi/filecontent/fi/seat/eng/

De nye setene ala Swiss nye C er ikke implementert enda, kun en 330 som brukes til NYC, uaktuelt for pax som starter i OSL..

Og med kun 3 daglige mellom HEL og OSL er Finnair eliminert som kandidat for forretningsreisende. SAS kjører 9 daglige til ARN, 13 til CPH, 7 til FRA etc etc.

Nei, OtherWorld faller atter en gang kort

Last edited by Tommy777; 21-06-2010 at 21:27.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 21:57   #14
73H
NorFlyer Front Row

Sier meg enig med Tommy... De lieflat setene i Finnair kan jeg ikke skjønne er noe forskjellig fra SAS sine... Det ser jo til og med ut til å være samme produsent/type/versjon ... u name it Og SAS fikk sine i...?
73H is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 21:59   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty

OK, jeg har også fått med meg all reklamen om "korteste vei til Asia" - men har likevel fått inntrykket av at de som velger Finnair i stor grad har valgt etter pris - og at de også ofte har hatt svært gode priser. Det finnes sikkert de som har valgt etter reisetid også, men jeg tror de er i mindretall - reisetid er mer relevant for tjenestereiser etc - og mitt inntrykk - mye mulig galt - er at Finnair i stor grad har privatmarked/turister som kunder. For all del, de har business-pax også og de vil lide av dette. Men privatmarkedet tror jeg er svært mye mer prissensitivt enn det er reisetidssensitivt.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 22:01   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Sier meg enig med Tommy... De lieflat setene i Finnair kan jeg ikke skjønne er noe forskjellig fra SAS sine... Det ser jo til og med ut til å være samme produsent/type/versjon ... u name it Og SAS fikk sine i...?
De har noen nyere på gang som er ala Swiss sine nye C seter, men kun en maskin er implementert. Den brukes på NYC
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 02:53   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
SAS fikk vel dagens Business-seter i 2006.
Old 22-06-2010, 03:25   #18
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Hei folkens!

Etter å ha lest her på forumet et års tid er det vel på tide å hoppe i det...

Jeg tror ikke endringene fra AY kommer til å få særlige konsekvenser for biz reisende.
Skal man til Asia (og det skal man jo gjerne når man flyr fra OSL via HEL) er det 13:15 avgangen for de aller fleste uansett. Tidligere var det vel stort sett E190 her, i den senere tid er det ofte A319 eller A320 med godt belegg.

Det samme gjelder retur flighten fra HEL 16:30 - den står uendret og de fleste som kommer med AYs fly fra Asia skal på dette flyet.
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 06:39   #19
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hvor i all verden har du vært? Veldig mange på forumet her har benyttet seg av Finnair sine dumpingspriser til Asia.

Og hvordan du klarer å trekke konkulsjonen at Finnair har ett fortrinn over SAS ifm lie flat seter, er merkelig.. SAS har i årevis hatt seter som ser skremmende lik som Finnairs business seter, lie flat med en liten helling:

http://www.finnair.fi/filecontent/fi/seat/eng/

De nye setene ala Swiss nye C er ikke implementert enda, kun en 330 som brukes til NYC, uaktuelt for pax som starter i OSL..

Og med kun 3 daglige mellom HEL og OSL er Finnair eliminert som kandidat for forretningsreisende. SAS kjører 9 daglige til ARN, 13 til CPH, 7 til FRA etc etc.

Nei, OtherWorld faller atter en gang kort
Jeg vet ikke om du leste hva jeg skrev, men jeg sa NÅR de nye setene er innstallert i hele flåten har AY et fortrinn over SAS. Da snakket jeg jo selvsagt om setene. Jeg er selvsagt enig i at det er ugunstig at de kutter avganger, men det kommer jo an på hvor man skal. Til Seoul, Tokyo og Beijing passer avgangstidene veldig bra, med minimal venting på HEL
Ellers er det en god stund AY hadde dumpingpriser til Asia. Det var vel i 2007 de nærmest ga bort billetter i economy.
Old 22-06-2010, 06:51   #20
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
OK, jeg har også fått med meg all reklamen om "korteste vei til Asia" - men har likevel fått inntrykket av at de som velger Finnair i stor grad har valgt etter pris - og at de også ofte har hatt svært gode priser. Det finnes sikkert de som har valgt etter reisetid også, men jeg tror de er i mindretall - reisetid er mer relevant for tjenestereiser etc - og mitt inntrykk - mye mulig galt - er at Finnair i stor grad har privatmarked/turister som kunder. For all del, de har business-pax også og de vil lide av dette. Men privatmarkedet tror jeg er svært mye mer prissensitivt enn det er reisetidssensitivt.
Turister på economy velger selvsagt stort sett etter pris, men jeg tror neppe det er det markedet AY går etter.
Et raskt søk på Amadeus på en tilfeldig dag i august til NRT og tilbakereise en uke etterpå viser jo også at AY ikke er billigere enn de andre. Tvert imot ligger de høyere i pris på economy enn både KL, TK, BA, AF og NH.
Så da ser jeg ikke helt hvorfor AY skulle være så attraktive for de som er ute etter billigst mulige billett.
Reply

Posting Rules