Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2010, 21:49   #1
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
Default Flytypebytte 330/MD11/777

Hei igjen
Fikk et spørsmål her om dagen,noe jeg trodde jeg kunne svare på,men neimen slett ikke sikker.
For min del reiser jeg endel ganger til Atlanta gjennom året,selvsakt med KLM.
Og som det er,er ruten AMS-ATL drevet av A330-200.(KLM)
Men i september måned overtar dronningen,MD11 denne ruten for endel uker fremover.
Og noe ut på nyåret er ruten igjen erstattet av kongen B777.
Hvorfor disse skiftene?
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2010, 22:41   #2
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Flytypebytte 330/MD11/777

Etterspørselen AMS-ATL blir større og større etter at Delta overtok NW. Delta øker frekvens mellom AMS og ATL (fra 1 til 2 ganger daglig). ATL er en viktig hub for Delta. Større etterspørsel betyr nå større kapasitetsbehov. En annen årsak er at A-330 settes inn til Kigali (Rwanda) som blir ny KLM-destinasjon fra vinterprogrammet 2010-2011. Kapsitet som brukes på den nye ruten hentes fra nåværende destinasjoner. En tredje årsak har med innredningen for A-330 i KLM-konfigarasjon å gjøre. AMS-ATL trenger 3 flygere. KLM har valgt at deres A-330 ikke blir utstyrt med senger. Cockpitcrew viler i C-class. Den nederlandske flygerforbundet har inngått en avtale med KLM som innebærer at kun 25% av A-330 flyvningen får være en 3-personsoperasjon. Men som alltid: Det er yield som er avgjørende om hvilket material flystelskapet satser på.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2010, 23:08   #3
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
Default Re: Flytypebytte 330/MD11/777

Ja...akkurat.
Men vil dette si at vi evt får et helt ny versjon av flytype på AMS-ATL fra KLM sin side.
At de kansje vil sette inn B777 på denne ruten?
Trodde ellers alle langdistanseflygninger gikk med tre piloter.
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 13:23   #4
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Flytypebytte 330/MD11/777

Dersom planlagt flytid overstiger 9 timer har KLM 3 flygere (AMS-ATL er 9 timer og 25 minutter). Om planlagt flytid overstiger 12 timer og 30 minutter er de 4 flygere (AMS- Manilla). Det innebærer at alle flyvningene med en planlagt reisetid som er mindre enn 9 timer blir utført av 2 flygere. Det kommer an på hvordan man definierer "langdistanseflyvning". Er det en flyvining med en planlagt flytid på over 9 timer, så har nesten helt du rett. KLM har 1 unntag: På 777 flyviningene til New York har man 3 personer i cockpit, selv om planlagt reisetid er kortere enn 9 timer. Det er for å ha fleksibilitet i USA/ Canada dersom 1 kollega blir syk. Da trenger man ikke å fly en pilot fra AMS over atlanteren men kan man bruke den ekstra personen til å fly hjem fra for eksempel San Francisco eller New York.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777 eller Airbus 330? Uvant artikkel Skipskatta Småprat 9 23-08-2012 13:33
SIA 330 kontra 777 staale Flyforum 4 16-07-2009 21:27
Air France får 777 nummer 777 LN-MOW Flyforum 3 12-04-2009 20:28
MD11 MD11 Flyforum 10 22-02-2006 00:14
777 vs 330/340 Dag Viking Flyforum 43 05-07-2005 22:42


All times are GMT +2. The time now is 16:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.