![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2010
Posts: 129
|
![]()
Hei igjen
Fikk et spørsmål her om dagen,noe jeg trodde jeg kunne svare på,men neimen slett ikke sikker. For min del reiser jeg endel ganger til Atlanta gjennom året,selvsakt med KLM. Og som det er,er ruten AMS-ATL drevet av A330-200.(KLM) Men i september måned overtar dronningen,MD11 denne ruten for endel uker fremover. Og noe ut på nyåret er ruten igjen erstattet av kongen B777. Hvorfor disse skiftene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Etterspørselen AMS-ATL blir større og større etter at Delta overtok NW. Delta øker frekvens mellom AMS og ATL (fra 1 til 2 ganger daglig). ATL er en viktig hub for Delta. Større etterspørsel betyr nå større kapasitetsbehov. En annen årsak er at A-330 settes inn til Kigali (Rwanda) som blir ny KLM-destinasjon fra vinterprogrammet 2010-2011. Kapsitet som brukes på den nye ruten hentes fra nåværende destinasjoner. En tredje årsak har med innredningen for A-330 i KLM-konfigarasjon å gjøre. AMS-ATL trenger 3 flygere. KLM har valgt at deres A-330 ikke blir utstyrt med senger. Cockpitcrew viler i C-class. Den nederlandske flygerforbundet har inngått en avtale med KLM som innebærer at kun 25% av A-330 flyvningen får være en 3-personsoperasjon. Men som alltid: Det er yield som er avgjørende om hvilket material flystelskapet satser på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2010
Posts: 129
|
![]()
Ja...akkurat.
Men vil dette si at vi evt får et helt ny versjon av flytype på AMS-ATL fra KLM sin side. At de kansje vil sette inn B777 på denne ruten? Trodde ellers alle langdistanseflygninger gikk med tre piloter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Dersom planlagt flytid overstiger 9 timer har KLM 3 flygere (AMS-ATL er 9 timer og 25 minutter). Om planlagt flytid overstiger 12 timer og 30 minutter er de 4 flygere (AMS- Manilla). Det innebærer at alle flyvningene med en planlagt reisetid som er mindre enn 9 timer blir utført av 2 flygere. Det kommer an på hvordan man definierer "langdistanseflyvning". Er det en flyvining med en planlagt flytid på over 9 timer, så har nesten helt du rett. KLM har 1 unntag: På 777 flyviningene til New York har man 3 personer i cockpit, selv om planlagt reisetid er kortere enn 9 timer. Det er for å ha fleksibilitet i USA/ Canada dersom 1 kollega blir syk. Da trenger man ikke å fly en pilot fra AMS over atlanteren men kan man bruke den ekstra personen til å fly hjem fra for eksempel San Francisco eller New York.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777 eller Airbus 330? Uvant artikkel | Skipskatta | Småprat | 9 | 23-08-2012 13:33 |
SIA 330 kontra 777 | staale | Flyforum | 4 | 16-07-2009 21:27 |
Air France får 777 nummer 777 | LN-MOW | Flyforum | 3 | 12-04-2009 20:28 |
MD11 | MD11 | Flyforum | 10 | 22-02-2006 00:14 |
777 vs 330/340 | Dag Viking | Flyforum | 43 | 05-07-2005 22:42 |