![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei!
Tenkte jeg skulle ta meg entur til Talinn/Riga og Vilnius iløpet av sommeren. Muligens også Krakow iløpet av noen dager? Det er masse muligheter å komme seg dit, men hva er et must å få med seg i disse landene, evt noen overnattingssteder som er å anbefale i disse byene?
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Riga; Reval Hotel Latvia. Alt annet er tull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Stemmer på Tallinn og Hotel Telegraaf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
GFL! Når har du tenkt deg over? Kanskje vi får tatt en bayer.
![]() Stemmer i at Hotel Latvija er et bra alternativ, men tror Elizabete også skal være et OK valg - uten at jeg har bodd der selv. Det ligger rett borti gata for Latvija. I Tallinn er Nordic Hotel Forum definitivt et bra alternativ, nytt og fresht og ligger ved Stockmann-kvartalet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Revel Hotel Elizabete like borte i gata er enda bedre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Stikk bortom flymuseet ved siden av flyplassen i Riga og se om det er oppe så du kan se restene av Sovjet fly. Ta trikken til salgshallene som ble bygget som Zeppelinerhangarer og se på folkelivet. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mitt tips er å bruke så lite tid som mulig i Riga, særlig hvis du har tenkt å hygge deg litt på kveldstid. Jeg har ikke tall på hvor mange turister (inkl. venner av meg) som har blitt lurt av enten taxisjåfører, bartendere, damer etc. Gamlebyen i Riga kan heller ikke måle seg med f. eks. Talinn, som jeg vil si er et langt triveligere reisemål. Da slipper du også horder av britiske turister, som sammen med de nordiske horder, virker å ha gjort hele Riga litt turistlei og gitt de en innstilling om å "ta mest mulig fra de på kortest mulig tid". Selvsagt kan man ha det fint i Riga, men Talinn er et MYE tryggere reisevalg.
God tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Enig, foretrekker først og fremst Vilnius, men også Tallinn er å foretrekke fremfor Riga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I mine øyne er Tallinn en vesentlig mer turistifisert festning (gamlebyen) enn hva tilfellet er for Riga sin del. Er man ute etter å gå i kø gjennom trange gater, spise lunch/middag blant horder i turistfellen torget i gamlebyen, samt bli påkastet diverse flyere for ymse kulturtilbud, da er Tallinn å foretrekke.
Riga er en større by og kan følgelig by på et bredere og bedre utvalg restauranter, caféer, forretninger, shoppingmuligheter og ikke minst uteliv - både i og rundt byen. I hvilken grad man opplever å bli "robbet" i Riga tror jeg avhenger sterkt av hvor turist man ter seg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
...og i og med at trådstarter har et fristende ølglass i topic, skulle han da befinne seg i den største risikosonen. Se opp for damer som ønsker å ta deg med på "gode uteplasser" hvor du etterpå må betale for tiden du har tilbragt med damene, barer med forskjellige barkart (avhengig av nasjonalitet), taxisjåfører som gir estiske kroner som veksel i stedet for latviske penger osv. Neppe unikt for Riga, men jeg har aldri opplevd et sted hvor det har skjedd så åpenlyst og så ofte som i Riga. Last edited by ILS2; 08-06-2010 at 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Virgin
|
![]() Quote:
Er det noen som kan anbefale gode restauranter for både lunsj og middag i Riga? Variert mat- og vinkart er en fordel, og gjerne steder med bord til seks. GFL - håper du tilgir at jeg "kaprer" tråden din litt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg anbefaler restauranten Charlestons i Riga, fantastisk mat og stemningsfullt både inne og ute - langt bedre og billigere enn gamlebyen! Den ligger noen kvartaler bak Reval Hotel Latvija og Reval Hotel Elizabete. Adressen er Blaumana 38/40.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() Quote:
![]() http://www.salverestaurant.lv/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heihei.
"Hi-jack" av tråder er fullt tillatt i min verden. Jeg tenkte først og fremst på Riga, men tenkte muligens å ta med Talinn i samme slengen. Vilnuis må jeg også besøke engang uansett. Bare å slenge inn flere tips og råd, jeg liker meg best på steder som ikke er overfyllt av turister, og tvilsomme gateselgere osv. Takker for innspill
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Generelt kan man vel si at om man holder seg utenfor murene, altså gamlebyen, finner man et vesentlig mer spennende Riga på både den kulinariske og kulturelle fronten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jag har varit i Riga tre gånger, aldrig haft några problem med att bli lurad eller rånad. Att det finns "nattklubbar" med damer som tar betalt är väl tyvärr en ganska normal del av de östra delarna av Europa. Man behöver ju inte gå in på de ställena ....
Ölen Zelta (?) är riktigt god och påfallande billig på uteserveringar. En guidad rundtur till fots i gamla staden rekommenderas absolut. Den kan du ofta få både på tyska, engelska eller svenska. Besök turistbyrån så får d tider för den. Besök också ockupationsmuseet bredvid turistbyrån. Riktigt otäckt, och efter det så får man en förståelse varför Sovjettiden inte är omtyckt i Lettland... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Land som ikke liker stempel fra andre land i passet? | robertaas | Småprat | 36 | 24-02-2016 07:54 |
Sjøfly på land | Fly high | General Aviation og sjøfly | 2 | 06-04-2010 22:14 |
.. and they go to a land down under . | LN-MOW | Flyforum | 2 | 01-04-2010 23:52 |
LALA land.. | Tommy777 | TripReports | 18 | 19-07-2007 17:20 |
Vilket land... | FBU 4EVER | Flyforum | 14 | 04-05-2007 18:13 |