![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dagens DN melder at Kjos ikke lenger synes Polen er interessant og indirekte åpner for å stasjonere det ene baseflyet i Skandinavia i stedet. Sviktende strøm av polske arbeidere skal være hovedårsaken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Norwegian har fra dag én vist at de ikke klarer å konkurrere med selskaper som Wizz Air og Ryanair i Polen. Basen hadde på det meste 15 ruter, men rute etter rute ble raskt lagt ned. Norwegian sitter igjen med ruter mellom Skandinavia og Polen, men disse kan like gjerne opereres av skandinavisk personell. Det siste året har Norwegian åpnet noen Syden-ruter fra Warszawa, men med bare ett fly er det helt begrenset hva man får til - og hva man kan tjene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Neste fremstøt blir Finland!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvor mange basefly har det vært på det meste? 3?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Like gjerne opereres med skandinavisk personell?
Polen har vel et litt annet kostnadsnivå? Det må jo være smart å ha base i Polen og operere polske og andre øst-europeiske ruter derfra. Er vel mer i Danmark enn i Polen Norwegian blør? Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med bare ett fly blir det vanskelig å tjene penger på en polsk base, selv om arbeidskraften i utgangspunktet er billigere enn i Skandinavia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Med det eierskapet AY har i DY så tviler jeg vel på det?!?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Les dagens Aftenposten......
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var opsjonen på ytterligere 5 % av aksjeposten i DY en tidsbegrenset opsjon for AY? Og hva var isåfall tidsbegrensningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
AY sa for over ett år siden at de ikke ønsket videre oppkjøp i Norwegian.
![]() |
#13 |
critical mind
|
![]()
Det kan ikke overraske at DY trekker seg fra Polen. Helt siden 3.Kvartal presentasjon kom det ingen info om WAW basen lengre. De som fulger LT sitt postjournal sa at mange polske crew kom over til norske virksomheten. All dette tyder pa en styrt avvikling av den polkske datterselskap.
Traffiken til/fra WAW har minsked seg svaert mye. Langt mere enn i Norden eller Norge. Om det blir ekspansjon i Finland, har jeg mine tviler. De som leser kritisk og med ro 1.Kvartals presentasjon ser trolig en annen fremtida enn en stormangrep mot AY ved HEL...
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Ble nysjerrig av BU662's innlegg og leste rapporten. Nå er ikke jeg ekspert, men fant ikke noen hint om en spesiell fremtid. Egentlig ikke særlig mye spesielt i det hele tatt. Bortsett fra en ting:
Passasjerantallet har gått opp 31%, mens billett inntektene kun har gått opp 15%. Det tyder jo på en sinnsyk priskrig ett eller annet sted (Danmark?). Det har i sin tur medført negativt driftsresultat før finans og leasing. Det virker som om de prøver å legge det litt på fuel cost og handling, men det stemmer jo faktisk ikke, da handling har mindre økning enn pasasjerveksten. Netto fuel økning er bare 6% (24 mill), noe som nesten blir spist opp av lavere vedlikehold. Så på meg virker det som om de A: har fått seg for mange seter generelt, og dermed ikke kan ta seg betalt for dem. Eller B: At de koster penger å forsøke å gruse Cimber. Men ikke vet jeg. Jeg er ikke flyekspert. Synes bare regnskaper er litt gøy.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Priskrigen Cimber - DY er småpenger i dette bildet.
Det store problemet er den massive priskrigen som kjøres av SAS med statens penger ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
Og konkurransen med Cimber... Hvis man tar det ekstremt forsiktig (altfor forsiktig) og sier at siden de har 7 fly på den danske basen. Så er det 12% av flåten. Da hører IHVERTFALL 12% av kostnadsbasen til i Danmark. Mest sannsynlig noe mer. Så det er absolutt en fair mulighet for at den krigen kan representere en stor del av marginsvikten. MEn som sagt, det finnes folk som driver flyselskap. De kan det bedre enn meg.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Og aksjonærene er til en stor del oss skattebetalerne. Så han har jo strengt tatt et poeng. Men nå skal jeg gi meg med kveruleringen, og forlate tråden.
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Debatten om statlig eierskap i SAS og andre selskaper er interessant, og vi har allerede tatt den mange ganger, så la oss heller bruke denne tråden på Norwegian i Polen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
beklager å skrike med capslock på , men heller ikke en stor del stemmer, for vi Normenn får vel tale for vår del som ikke er 50% , men 17.4% eller noe slikt , for DY dels tror jeg staten er den beste eier SAS kan ha, altså en totalt passiv eier uten mål og mening, så ja få inn andre eiere, men før det må dagens eiere ta det ansvaret de mener de må.
så tilbake til polen, eller ut av polen . |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har DY base i Polen? | sarpingen87 | Flyforum | 7 | 01-12-2009 19:15 |
Hva skjer med det skandinaviske markedet hvis SAS eller Norwegian avvikler? | Jumper G5 | Flyforum | 22 | 12-10-2009 22:39 |
Norwegian.se og Polen | MartinL | Flyforum | 17 | 20-08-2009 02:47 |
Norwegian med storsatsning i Polen | Jetset | Flyforum | 15 | 10-07-2006 09:11 |
Norwegian med base i Polen | EB | Flyforum | 4 | 09-04-2006 19:52 |