![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,593
|
![]()
Den gamle kompasssvingskiven som tyskerne bygget på Sola under andre verdenskrig er kommet til syne etter et "arbeidsuhell".
Under opparbeiding av de nye helikopter standplassene for mindre helikoptere nord for Times Square kom gravemaskinene bort i gammel betong. Det viste seg under grastorva at det var den gamle svingskiven fra krigens dager. Noen av tallene rundt kompassrosen er borte som et resultat av at slåmaskinene har kjørt over den i åresvis uten å vite hva som var under torva. Selve turntable er fylt igjen med pukk , men Avinor har fått fjernet torva rundt slik at et verdifullt historisk minnesmerke har kommet frem i dagen. På sikt håper Avinor at det kan finnes midler til å fjerne pukken og sette i stand turntable slik at dette spesielle minnesmerke fra krigen blir bevart for ettertiden. Jeg tok noen bilder slik det ser ut nå i går ettermiddag. Siden kompasssving turntable ligger på innsiden er den ikke tilgjengelig for alle naturligvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Er den synlig fra utsiden av gjerdet?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hvis du ser på det første bildet, så er vel det sånn høvelig hva du ser fra bussholdeplassen med flyklubben, hvis jeg ikke tar feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,593
|
![]()
Joda, det stemmer det, den er noe synlig fra veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Hadde dette kompasset noen funskjon? Navigering?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
De tauet flyene inn på skiva, dreide flyene rundt og kontrollerte kompassene ih.t. de faste punktene. I dag løper det en man rundt med "svinge kompass" eller det monteres i flyet og du taxer rundt for kontroll. DEN TYSKE ER VELDIG FIN!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Kompassving brukes for å finne ut av deviasjonen på flyets magnetkompass. De magnetiske påvirkningene i selve flyet på magnetkompasset kalles deviasjon.
Grovt sagt så svinger man hele flyet rundt, og leser av gradene som magnetkompasset i flyet viser for hver 10(?) grad, og sammenligner med hva kompassvingen viser. Forskjellen kalles deviasjon, og man lager en tabell som settes opp ved siden av magnetkompasset i flyet. På denne måten vet flyger at hvis hun/han skal fly en magnetisk kurs på la oss si 270 grader, og tabellen da sier 266, så flyr man 266 grader på kompasset, og resultatet blir da at man flyr 270 grader magnetisk. Magnetisk kurs er sann kurs (streken på kartet) korrigert for misvisning. Misvisningen er forskjellen mellom geografisk og magnetisk nordpol. Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen bilder fra Sola fra en Tiger Moth-pilot :) | semmern | Bilder & foto | 10 | 14-06-2012 11:45 |
DY561 fra Sola | Iberworld | Register- og ATC-Forum | 5 | 20-02-2010 16:14 |
Med Kåre Uten Kompass på tur | Piddien | Bilder & foto | 26 | 23-07-2009 02:22 |
Bilder fra Sola 23.06.07 | Vede | Bilder & foto | 5 | 24-06-2007 12:00 |