Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2010, 11:25   #1
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,593
Default Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Den gamle kompasssvingskiven som tyskerne bygget på Sola under andre verdenskrig er kommet til syne etter et "arbeidsuhell".

Under opparbeiding av de nye helikopter standplassene for mindre helikoptere nord for Times Square kom gravemaskinene bort i gammel betong.
Det viste seg under grastorva at det var den gamle svingskiven fra krigens dager.
Noen av tallene rundt kompassrosen er borte som et resultat av at slåmaskinene har kjørt over den i åresvis uten å vite hva som var under torva.
Selve turntable er fylt igjen med pukk , men Avinor har fått fjernet torva rundt slik at et verdifullt historisk minnesmerke har kommet frem i dagen.
På sikt håper Avinor at det kan finnes midler til å fjerne pukken og sette i stand turntable slik at dette spesielle minnesmerke fra krigen blir bevart for ettertiden.
Jeg tok noen bilder slik det ser ut nå i går ettermiddag.
Siden kompasssving turntable ligger på innsiden er den ikke tilgjengelig for alle naturligvis.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSCN9198.jpg
Views:	248
Size:	97.6 KB
ID:	26690   Click image for larger version

Name:	DSCN9199.jpg
Views:	248
Size:	181.3 KB
ID:	26691   Click image for larger version

Name:	DSCN9201.jpg
Views:	245
Size:	194.3 KB
ID:	26692   Click image for larger version

Name:	DSCN9203.jpg
Views:	237
Size:	204.0 KB
ID:	26693   Click image for larger version

Name:	DSCN9204.jpg
Views:	235
Size:	175.6 KB
ID:	26694  

OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2010, 17:13   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Er den synlig fra utsiden av gjerdet?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2010, 21:25   #3
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Hvis du ser på det første bildet, så er vel det sånn høvelig hva du ser fra bussholdeplassen med flyklubben, hvis jeg ikke tar feil?
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 09:06   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,593
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Joda, det stemmer det, den er noe synlig fra veien.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 23:00   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Hadde dette kompasset noen funskjon? Navigering?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 23:11   #6
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

De tauet flyene inn på skiva, dreide flyene rundt og kontrollerte kompassene ih.t. de faste punktene. I dag løper det en man rundt med "svinge kompass" eller det monteres i flyet og du taxer rundt for kontroll. DEN TYSKE ER VELDIG FIN!
terje t is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 23:11   #7
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene

Kompassving brukes for å finne ut av deviasjonen på flyets magnetkompass. De magnetiske påvirkningene i selve flyet på magnetkompasset kalles deviasjon.

Grovt sagt så svinger man hele flyet rundt, og leser av gradene som magnetkompasset i flyet viser for hver 10(?) grad, og sammenligner med hva kompassvingen viser. Forskjellen kalles deviasjon, og man lager en tabell som settes opp ved siden av magnetkompasset i flyet.

På denne måten vet flyger at hvis hun/han skal fly en magnetisk kurs på la oss si 270 grader, og tabellen da sier 266, så flyr man 266 grader på kompasset, og resultatet blir da at man flyr 270 grader magnetisk.

Magnetisk kurs er sann kurs (streken på kartet) korrigert for misvisning. Misvisningen er forskjellen mellom geografisk og magnetisk nordpol.

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen bilder fra Sola fra en Tiger Moth-pilot :) semmern Bilder & foto 10 14-06-2012 11:45
DY561 fra Sola Iberworld Register- og ATC-Forum 5 20-02-2010 16:14
Med Kåre Uten Kompass på tur Piddien Bilder & foto 26 23-07-2009 02:22
Bilder fra Sola 23.06.07 Vede Bilder & foto 5 24-06-2007 12:00


All times are GMT +2. The time now is 01:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.