![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
OSL-AMS
Det var på tide å teste SAS Braathens nye konsept på Europarutene med en tur på økonomiklasse til Amsterdam (AMS). Siden bakgrunnen for turen var å feire en rund dag i Amsterdam, skulle min foreldre også nedover, men de kom fra Trondheim (TRD). Akkurat denne dagen hadde BUSK to syke 734, så det var forsinkelser over hele nettverket, noe som førte til at mine foreldre fikk en del dårligere tid på OSL enn de hadde regnet med. Flyet ventet også noen minutter på PAX fra Bergen. Jeg hadde allerede sjekket inn på nettet, og hadde god tid til å teste det nye Duty-Free tilbudet på OSL, og må si at det har blitt riktig bra, mye større en den gamle butikken. Ulempen er at utenriksdelen av OSL nå har et lite preg av labyrint over seg. Vel ombord i flyet var det fem rader med Business, tre med Economy Flex og resten var Economy. Jeg vet ikke om det er bedre benplass på Business, men de har ihvertfall midtsetet ledig. Ellers er dete eneste som skiller klassene fra hverandre servicemessig maten. Business fikk et varmt måltid bestående av Tournedos (som må sies å være bra med tanke på at flyrtiden er 1:45, i praksis kortere), Economy Flex fikk et måltid bestående av pålegg og vartme rundstykker, mens resten av oss ikke fikk noe som helst. Prisene ombord var positivt lave, ihvertfall sammenlignet med Sterling; NOK 40 for en dobbel sandwich, NOK 10 for brus og NOK 10 for Stratos (kalles bare "sjokolade" hos BUSK, hadde jo vært greit å vite hvilken sjokolade det var, men det var faktisk bilde av en Stratos et annet sted på siden, så jeg hadde en mistanke.) Men BUSK, NOK10 tilsvarer ikke €2, heller €1,50, men de vil vel slippe å styre med cent. Crewet slo meg som litt svimete, og hadde store problemer med å huske hvem som hadde handlet og hvem som ikke hadde gjort det, og enda større problemer med å få med seg hva man bestilte. Jeg vet ikke hvor mange ganger purseren måtte sjekke hva det var voi egentlig skulle ha. Ikke særlig imponerende. Og hvorfor må man vente så grasat lenge på den kaffen? Med unntk av litt turbulens over Norge var det en begivenhetsløs flight. Vi landet på Polderbaan (18R/36L), noe som resulterte i en lang "taxitur". Bagasjen kom forholdsvis raskt, og heldigvis var mine foreldres kofferter også med, til tross for den kanppe forbindelsen. (Min koffert var første på båndet, men av en eller annen grunn kryr det av idioter som tror at de er den eneste i hele verden som eier en svart Samsonite, så den ble løftet opp og tafset på av flere personer før den nådde frem til meg. Jeg er stygt redd for at en av disse en vakker dag tar med seg kofferten hjem før han merker at den er min) AMS-OSL Vi hadde bestillt via wideroe.no, men mine foreldre hadde bestilt samlet, og jeg for meg selv. I utgangspunktet hadde vi booket samme fly hjem (SK828 klokken 20:25) men, uvissta av hvilken grunn, sannsynligvis siden de skulle videre til TRD) var mine foreldre blitt flyttet frem til SK824 klokken 15:35, mens jeg fremdeles hadde SK828. dette gav meg et fint påskudd for å tilbringe hele ettermiddagen til spotting på AMS. Vi tok av i rute og landet 10 minutter tidlig, til tross for avgang fra Polderbaan. Crewet var ikke like svimete denne gangen, men i godt hunør, og av en eller annen grunn så purseren ut til å ha latterkrampe under safetydemoen. SAS Braathens er ikke noe dårligere enn lavprisselskapene, de omtales ofte som LCC+ og for mine forldres del kan jeg jo se at plussen ligger i at de kunne sjekke inn gjennomgående. (På den andre siden kunne de jo fløyet non-stop med KLM, med servering...) men for meg som bare skulle fly OSL-AMS-OSL må jeg si at jeg har stor problemer med å finne noen pluss...
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Men det er ingen konkurranse fra LCC på ruten til AMS...(...så da blir det pluss til både KLM og SAS som fortsatt flyr!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
Hva betyr OBT? Skal forresten ikke dra hele crewet over en kam, det var først og fremst purseren som vi hadde noe med å gjøre.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Ahh, den ja. Purseren på returen (ikke den svimete
![]() Må si jeg synes litt synd på crewet som må selge så mye nå.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
og via København kan man jo også fly både SAS Braathens og SAS DK...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM med OSL-AMS på 50% biofuel | C130 | Småprat | 5 | 07-04-2016 06:46 |
Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy | Ruby | TripReports | 25 | 16-07-2013 12:04 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
SVG-AMS-PRG med KL/OK i Economy. | Twin Otter | TripReports | 23 | 02-07-2010 00:12 |
OSL-AMS-OSL med Norwegian | LN-HSS | TripReports | 15 | 24-03-2010 12:02 |