![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
I dag satt jeg oppi fjellet og var misunnelig på alle som var ute og fløy småfly. Men inn i mellom alle småflyene kom et Norwegianfly susende over hodet på meg og bikkja, og det har jeg aldri sett før. Flyene bruker vanligvis å fly over "byssiden" (der det står Skattøra og Gimle) for så å snu inn for landing. Jeg har aldri sett dem gå over Svarthammarvatnene (den røde linja jeg har tegnet inn).
![]() Er dette en vanlig innflyvningsrute som ikke brukes så mye? Eller var dette et tilfelle med VMC forhold slik at de bare fløy "som de ville" inn for landing? Kan det være pga all "GA-trafikken"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er sjelden å se "storingene" ta den ruten der for å si det sånn. Men det er jo helt vanlig at Widerøeflyene som kommer fra Andenes kommer omtrent den ruten der når de skal lande fra nord.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Virker som en visuell approach isåfall.
Angående GA-fly så har vel de max 1000 ft så langt inn. Ta et titt på VFR-Routes Light Aircraft and Helicopter for ENTC, så ser du meldepunktene for GA-trafikk (trekanter på kartet), og MAX høyde.
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. Last edited by GFL; 27-03-2010 at 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Mener jeg har opplevd begge rutene fra Sør for så å lande fra Nord.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har selv opplevd dette et par ganger med DY; den virker også forholdsvis hyppig brukt ved avgang mot nord. Også begge ganger jeg var på BGO-flyet med WF brukte vi denne innflyvningen. Jeg trodde altså at det er relativt vanlig å bruke den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som det blir sagt her så er den nok vanlig for Widerøe, men skjelden for større maskiner
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
|
![]()
Så det er både en visuell innflyvning og en litt sjelden innflyvningsrute? Føler dette blir litt for vagt...
![]() Avgang er en annen sak, da er det jo vanlig at de snur over kvaløya - men i en helt annen høyde. Mitt spørsmål går spesifikt på innflyvning, siden flyene flyr såpass lavt da. Jeg har utsikt mot området fra kjøkkenet og vil ikke påstå det er vanlig å se "jetfly" lavt over kvaløya. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis ikke ATC spesifiserer noen flygerute som skal følges på visual app, kan flyver fly hvor han vil. ATC skal kun separere fra andre fly, flyveren skal holde seg klar av bakken, og visuell innflyging er nettopp det, flyveren kikker ut av vinduet og flyr.
Kanskje han så en masse folk oppi fjellet der dere var, og tenkte det kunne være morsomt å fly den veien, for en gangs skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Jeg var i TOS forrige helg, med sas SK4432 den 19/3 da hadde vi den ruta du har tegnet inn på ankomst.
Har hatt den flere ganger tidligere også... hurvert |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
|
![]()
Pffff, hurvert, 'tis not possible!
![]() Men fair enough. Takk for svar alle sammen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Var en gang med et fly som hadde denne noe spesielle innflygninga:
[IMG] ![]() Last edited by PSC TOS; 29-03-2010 at 01:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
PSC TOS: nå må du ikke gå OT, den varianten der har jo en egen tråd.....
![]() http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53793
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
PSC TOS, den innflyginga er ikke nødvendigvis veldig spesiell
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Retro - innflyvning på Fornebu | findus | Flyhistorisk forum | 14 | 08-01-2014 09:44 |
Innflyvning GPS/ILS | Dreyer | Flyteknisk forum | 11 | 22-09-2012 09:24 |
Innflyvning i rosaskjær | Polaris | Bilder & foto | 8 | 14-06-2012 21:09 |
Del av en 747 fallt av under innflyvning | BGO | Flyforum | 10 | 06-02-2010 19:38 |
CHQ og innflyvning til AES | a46z | Bilder & foto | 1 | 04-07-2009 22:16 |