Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2010, 15:35   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Innflyvning, Tromsø

I dag satt jeg oppi fjellet og var misunnelig på alle som var ute og fløy småfly. Men inn i mellom alle småflyene kom et Norwegianfly susende over hodet på meg og bikkja, og det har jeg aldri sett før. Flyene bruker vanligvis å fly over "byssiden" (der det står Skattøra og Gimle) for så å snu inn for landing. Jeg har aldri sett dem gå over Svarthammarvatnene (den røde linja jeg har tegnet inn).



Er dette en vanlig innflyvningsrute som ikke brukes så mye? Eller var dette et tilfelle med VMC forhold slik at de bare fløy "som de ville" inn for landing? Kan det være pga all "GA-trafikken"?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 16:05   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Det er sjelden å se "storingene" ta den ruten der for å si det sånn. Men det er jo helt vanlig at Widerøeflyene som kommer fra Andenes kommer omtrent den ruten der når de skal lande fra nord.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 18:25   #3
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Virker som en visuell approach isåfall.

Angående GA-fly så har vel de max 1000 ft så langt inn. Ta et titt på VFR-Routes Light Aircraft and Helicopter for ENTC, så ser du meldepunktene for GA-trafikk (trekanter på kartet), og MAX høyde.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.

Last edited by GFL; 27-03-2010 at 18:30.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 19:03   #4
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Mener jeg har opplevd begge rutene fra Sør for så å lande fra Nord.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 20:27   #5
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Jeg har selv opplevd dette et par ganger med DY; den virker også forholdsvis hyppig brukt ved avgang mot nord. Også begge ganger jeg var på BGO-flyet med WF brukte vi denne innflyvningen. Jeg trodde altså at det er relativt vanlig å bruke den.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 20:37   #6
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Som det blir sagt her så er den nok vanlig for Widerøe, men skjelden for større maskiner
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 12:48   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Så det er både en visuell innflyvning og en litt sjelden innflyvningsrute? Føler dette blir litt for vagt...

Avgang er en annen sak, da er det jo vanlig at de snur over kvaløya - men i en helt annen høyde. Mitt spørsmål går spesifikt på innflyvning, siden flyene flyr såpass lavt da. Jeg har utsikt mot området fra kjøkkenet og vil ikke påstå det er vanlig å se "jetfly" lavt over kvaløya.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 13:15   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Hvis ikke ATC spesifiserer noen flygerute som skal følges på visual app, kan flyver fly hvor han vil. ATC skal kun separere fra andre fly, flyveren skal holde seg klar av bakken, og visuell innflyging er nettopp det, flyveren kikker ut av vinduet og flyr.

Kanskje han så en masse folk oppi fjellet der dere var, og tenkte det kunne være morsomt å fly den veien, for en gangs skyld.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 20:56   #9
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Jeg var i TOS forrige helg, med sas SK4432 den 19/3 da hadde vi den ruta du har tegnet inn på ankomst.
Har hatt den flere ganger tidligere også...

hurvert
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 21:42   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Pffff, hurvert, 'tis not possible!

Men fair enough. Takk for svar alle sammen
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 01:04   #11
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Innflyvning, Tromsø

Var en gang med et fly som hadde denne noe spesielle innflygninga:
[IMG][/IMG]

Last edited by PSC TOS; 29-03-2010 at 01:07.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 11:51   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Innflyvning, Tromsø

PSC TOS: nå må du ikke gå OT, den varianten der har jo en egen tråd..... Slik jeg tolker det av kartskissen så fløy dere jo nesten slik som det SAS flyet som blir beskrevet i denne tråden fra november.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53793
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 12:47   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Innflyvning, Tromsø

PSC TOS, den innflyginga er ikke nødvendigvis veldig spesiell Kommer man inn den ruta som Polaris opprinnelig skisserer har man relativt høyt terreng man må klarerer før man kan slippe seg ned i fjorden for å gå inn å lande. I din skisse kan crewet hatt en plan om å følge Polars "sin" rute, men de har ombestemt seg og i stedet fått lov til å krysse over plassen og øya og så gjøre en left downwind, base og så inn på finale. Kan være mange årsaker til at man har gjort det på den måten, innflygingen blir f.eks. noe snillere i forhold til nærhet til terreng og man får en mer jevn og slakere nedstigning (bedre passasjerkomfort), og man slipper å fly så langt nord før man kan slippe seg ned i fjorden. I tillegg kan trafikkforholdene har endret seg slik at ATC ønsket de over øya i stedet. Jeg har flydd begge varianter og hva som velges avhenger av flere faktorer, bl.a. hvilke vindretning/styrke man har i høyden slik at man kan legge seg der det blir minst turbulens, flyets vekt, høyde, hastighet, osv osv. Uansett hva som velges så er det ikke noe som er mer normalt enn unormalt da en visuell innflyging nettopp er en visuell innflyging
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Retro - innflyvning på Fornebu findus Flyhistorisk forum 14 08-01-2014 09:44
Innflyvning GPS/ILS Dreyer Flyteknisk forum 11 22-09-2012 09:24
Innflyvning i rosaskjær Polaris Bilder & foto 8 14-06-2012 21:09
Del av en 747 fallt av under innflyvning BGO Flyforum 10 06-02-2010 19:38
CHQ og innflyvning til AES a46z Bilder & foto 1 04-07-2009 22:16


All times are GMT +2. The time now is 22:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.