Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2009, 10:36   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default Endringer i satser i EB 1. desember?

Jeg leste på SQTalk at det er nye awards levels på vei ut 1. desember. Vil dette og si at jeg kan regne med at disse satsene er for hele *A og dermed påvirker EB-bestillinger hos SAS?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 10:55   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Endringer i satser i EB 1. desember?

Link plis!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 11:07   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg leste på SQTalk at det er nye awards levels på vei ut 1. desember. Vil dette og si at jeg kan regne med at disse satsene er for hele *A og dermed påvirker EB-bestillinger hos SAS?

-A
De ulike sonene og antall poeng som kreves varierer jo allerede mellom de ulike programmene, så ikke nødvendigvis. Dessuten operere jo SAS med samme uttak for alle Star medlemmer utenom SAS-group.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 11:27   #4
Utflyttet
Ute på tur

http://www.sqtalk.com/forums/showthread.php?t=8357

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 11:30   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Dette virker å være kun gjeldene for SQ. Dessuten så finnes det per dags dato ingen standard på uttak i Star Alliance idag og hvert selskap har sine egne uttaksgrenser og regler
Old 12-11-2009, 19:50   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det er opp til hver enkelt Starmedlem og vil ikke gjelde SAS.

En liten fugl hvisket meg i øret om at Fuel surcharge på bonus blir redusert kraftig/forsvinner ganske raskt... ;-)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 19:52   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Noen andre fugler skrev jo også på forumet her at Eurobonus skulle re-lanseres sånn ca januar. Kanskje det er et helt reir av fugler...
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:30   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er opp til hver enkelt Starmedlem og vil ikke gjelde SAS.

En liten fugl hvisket meg i øret om at Fuel surcharge på bonus blir redusert kraftig/forsvinner ganske raskt... ;-)
Betyr dette at det være smart å ikke kutte alle bånd med EuroBonus sånn helt ennå? Får holde de litt lunken en stund til da.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:31   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Noen andre fugler skrev jo også på forumet her at Eurobonus skulle re-lanseres sånn ca januar. Kanskje det er et helt reir av fugler...
Ja, det var nok jeg.

Det jobbes med å lage et nytt og forbedret EuroBonus. Det skal bli lettere å nå sølv- og gullnivå, bl.a. ved at man kan kvalifisere seg etter x antall SK/WF/KF-flyvninger uansett klasse. Samtidig skal opptjeningsmodellen fornyes slik at det er større sammenheng mellom bilettpris og poengopptjening. Poenguttaket vil bli mer differensiert ved at populære avganger er dyrere enn mindre populære avganger, som igjen blir billigere enn det de er i dag. Drivstofftillegget skal reduseres. Det skal også bli mer aktivitet, bl.a. gjennom kampanjer - slik vi har sett mange eksempler på de siste månedene.

Husk at EuroBonus i sin tid var svært proaktive, så jeg ønsker velkommen tilbake fra dvalen!
Old 12-11-2009, 20:52   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Noe nytt i denne saken tro, ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge , kunne jo bidra til å høyne programets verdi for de som kusker mye innenlands.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:58   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Hadde ikke vært meg i mot. Med samme inntjening som før det ble ulovlig med bonuspoeng i Norge, så hadde jeg vel "tjent" ca. 200.000 poeng i fjor, og ligger an til enda flere i år.

... og før noen begynner å mase, ja jeg flyr med DY også, om enn noe færre flygninger.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 21:01   #12
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Håper virkelig at man fjerner poengregelen for Norge..Hadde gjort underverker for meg
Old 12-11-2009, 21:16   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

kvittringen fra FlightDeck høres ihvertfall ut som fabelaktig positive endringer i mine ører. Virkelig gjennomtenkt og positivt!

OT, men pleier det ikke komme noen gode EB tilbud på denne tiden? Sånn Freddy-reklame-stem-på-meg-tilbud?
Old 12-11-2009, 23:58   #14
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Dette vil, hvis jeg forstår det riktig, bety at lojalitet også fra de som kanskje ikke kjøper de dyreste billettene, endelig vil bli belønnet i form av raskere klatring? Regner med at det vil være et tilleggsvilkår om antall poeng i tillegg til antall flighter, slik det så vidt jeg skjønner er på Flying Blue i dag?
Old 13-11-2009, 00:40   #15
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det skal bli lettere å nå sølv- og gullnivå, bl.a. ved at man kan kvalifisere seg etter x antall SK/WF/KF-flyvninger uansett klasse.!
Helt klart positivt. Hvis dette markedsføres riktig, kan det bli et viktig moment i valget mellom SK eller andre aktører på utenlandsreiser.

Quote:
Samtidig skal opptjeningsmodellen fornyes slik at det er større sammenheng mellom bilettpris og poengopptjening.!
Jeg er svært skeptisk til dette. Fra før av har SAS allerede bevist at de verdsetter ett EB-poeng mye lavere enn det passasjerer gjør (bl.a. under 0,5 poeng per krone brukt innen Europa). På en tur/retur Oslo-London kan man betale 4000 kr, men likevel kun opptjene 600 poeng. Hvis EuroBonus er tro mot sin egen måte å verdisette poeng, vil man nok neppe se at de krysser den magiske 0,5-grensen (poeng per krone brukt). For billigbilletter betyr det trolig enda færre poeng enn idag (og det er ikke mange). Hvordan skal det lokke passasjerer fra LCC-selskaper?

Alt under poeng/kroner i forholdet 1/1 er i mine øyne verdiløst og selv det er langt unna å kunne kalles en god deal.

Quote:
Poenguttaket vil bli mer differensiert ved at populære avganger er dyrere enn mindre populære avganger, som igjen blir billigere enn det de er i dag.
Dette vil bare medføre at attraktive destinasjoner som Longyearbyen går radikalt opp i "pris", mens man på helgeturer til Paris må fly ut med siste flight og hjem med første for å få en god deal.

Quote:
Drivstofftillegget skal reduseres. Det skal også bli mer aktivitet, bl.a. gjennom kampanjer - slik vi har sett mange eksempler på de siste månedene.
Veldig positivt. Spesielt det førstnevnte gjør at point bargains igjen kan bli noe å glede seg til.

Når det gjelder det sistnevnte, er jeg ikke overbegeistret. Kall meg gjerne gammeldags, men for passasjerene må det jo være lettere å forholde seg til et enklere opptjeningssystem enn de "bingotilstandene" som man har sett de siste månedene. Er helt idiotisk at noen passasjerer ender opp med å betale tusenvis av kroner for noen lusne mikropoeng, mens en annen - fordi han tilfeldigvis kjøpte billetter den fjerde tirsdagen i måneden - får 10.000 ekstrapoeng inn på konto. Lite forutsigbart er det i hvert fall. Skal jeg velge å booke SAS lang tid i forveien - det kan jo komme en kampanje - eller skal jeg fly et annet selskap der jeg vet akkurat hvor mange poeng jeg får?

Quote:
Husk at EuroBonus i sin tid var svært proaktive, så jeg ønsker velkommen tilbake fra dvalen!
Jeg også, men basert på alt jeg har sett fra EB det halvannet året har jeg liten tro på noen positiv revolusjon fra den fronten.

Nå fremstår jeg som noe mer negativ til dette enn det jeg egentlig er. Endringene i fuel surcharge er jo f. eks. en fantastisk nyhet. Problemet er bare at det er mye å være skeptisk til når man leser mellom linjene, og selv om jeg virkelig ønsker å tro på SAS når de sier at EuroBonus skal styrkes og forbedres, klarer jeg ikke å tro på de ut i fra de siste to årene. Da har det gått fra ok til elendig. Kanskje det løftes opp til under middels etter endringene?

Time will show!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 09:35   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Dette vil, hvis jeg forstår det riktig, bety at lojalitet også fra de som kanskje ikke kjøper de dyreste billettene, endelig vil bli belønnet i form av raskere klatring? Regner med at det vil være et tilleggsvilkår om antall poeng i tillegg til antall flighter, slik det så vidt jeg skjønner er på Flying Blue i dag?
BA har for eksempel allerede gjort dette. Et antall flights uansett klasse gir status. Det er ingen krav om poeng i tillegg.
Old 13-11-2009, 09:44   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Bare de nå ikke starter med å gi mindre poeng for biz billetter i Z klasse!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 10:46   #18
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Bare de nå ikke starter med å gi mindre poeng for biz billetter i Z klasse!!

BF
Hvis Z-klasse er en billig biz-billett og man går over til poenggivning basert på hva man har betalt for billetten, så vil det vel naturligvis bli lavere opptjening på en Z-billett enn en fullpris C-billett?

Spørsmålet er vel hvor mange poeng man får pr billettkrone. Det vil jo avgjøre om en Z-billett får redusert opptjening med nytt system kontra dagens faste takster.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 10:54   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg tror ikke man utelukkende vil basere seg på et 1:1-forhold mellom kroner og poeng, men jeg tror opptjeningstabellen vil samsvare bedre mellom hvor mange kroner som er brukt og hvor mange poeng man får. Husk at opptjeningstabell har vært utforandret i årevis, med unntak av innføringen av 25 %-regelen i 2003. Ny opptjeningstabell kan altså føre til at det blir bedre opptjening i Economy Class og dessuten lettere å nå sølv- og gullstatus om man også har en del reiser i Economy Class. I Economy Extra og Business Class er SAS i dag flinke til å belønne kundene sine, og jeg tror ikke det vil bli mindre fordelaktig å velge disse klassene, Z-klasse eller ei. SAS har dessuten nettopp gjort Z-klassebilletter mer fleksible, selv om prisen er den samme.
Old 20-11-2009, 20:44   #20
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Her tidligere info som har kommet fra SAS, så dette er vel muligens noe av
det som skjer fra 1. Desember:

Quote:
- Vi har endnu ikke de tekniske detaljer helt klar, men formentlig bliver der også en grænse for sølv-kort på 25 flyvninger, siger Per Møller Jensen. Det vil ske via en ændringer, hvor selve antallet af flyvninger afgør, om man kan opnå guldkort. Med ændringerne af optjeningsreglerne vi man fra efteråret kunne nøjes med 45 flyvninger for at opnå guldkort. For sølvkort bliver grænsen formentlig 25 flyvninger uanset billet-klasse.
Reply

Posting Rules