![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har lenge tenkt på yrket pilot.. Går nå i 10.. Hva må jeg ta videre vis jeg skal bli pilot?
På forhånd takk!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Allmenn, eller Elektro - Flyfag med en eller annen påbygging.
EDIT: Tror den riktige påbyggningen heter allmennfaglig påbyggning, som gir generell studiekompetanse. Last edited by Novair; 29-08-2009 at 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er endel tråder om tema bli pilot her inne, du kan begynne med
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36397 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=40689 Samt den eminente søkefunksjonen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Står vel ikke direkte hva slags linje jeg må gå!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å komme gjennom i forsvaret, må en vell ha generell studiekompetanse. For privat utdanning, er det vell INGEN krav, utenom at noen skoler gjerne krever 3-åring VGS
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
takker! Karakterkrav?? Ligger på 4,1 jeg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg gikk allmennfaglig med fordypninnger: 2MX, 3MX, 2FY og 3FY, samt engelsk i 3 år. Private flyskoler krever vel ikke så veldig mye med tanke på karakterer, men vurderer du å bli pilot anbefaler jeg deg at du tar matte og fysikk. Det hjelper deg veldig faglig etterhvert i utdanningen. Vet ikke hvordan det er med elektrolinje med påbygging, men i alle fall ingen på min skole (en statlig finansiert trafikkflygerutdanning) har kommet inn uten fordypning i matte og fysikk. Dessuten krever det også at du får JAA Medical Class 1. Lykke til! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Free Luigi
|
![]()
Nå som pilotutdanningen i Tromsø er reddet (iallefall "for now") - trenger du et godt karaktersnitt (MANGE søkere til bacheloren), og generell studiekompetanse + R1 og Fysikk1.
Anbefaler på det sterkeste å ta R1 OG R2 (og ikke S1+S2) - spesielt med tanke på det matematiske utbyttet du vil få når du til slutt skal gjennom både brukerkurs i matematikk og grunnkurs i fysikk. Skulle det gå til helvete med søkingen til luftfartsfaget / hele pilotutdannelsen har du noe stødig å falle tilbake på, og det er verdt MYE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Om du tar det privat, som de fleste gjoer, saa stilles det ingen krav til deg. Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk. En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett. Naar det er sagt saa hvis du har mulighet saa for all del ta Tromsoe utdanninga, da du faar alt betalt for deg, men hvis ikke, bare vaer obs paa at du fortsatt kan bli pilot til tross for det, men igjen da maa du putte mer penger inn i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
er det trafikkflygerskole i Bodø?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Men skal han gå privat gjør han selvsagt som han vil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sorry, litt misforstaaelse der tror jeg. Det uttaket du brukte der tenkte jeg mer paa den private veien, og egentlig generelt for flying. Alle de karakter/fag kravene som Tromsoe skolen setter er jo for bacheloren.
Det jeg mente med det jeg skrev, var at man ikke trenger aa vaere et geni for aa bli pilot. Skjoenner for all del at Tromsoe har strenge krav. Og er jo mer eller mindre det samme som aa komme inn i Luftforsvaret som pilot, minus 15 aar pliktjeneste ![]() Og er helt for det aa kunne mer, men praktisk sett er det ikke noedvendigvis noe som hjelper.. Og ja, er vel flyseksjonen til UiT som er paa BDU.. med mindre de har flyttet..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS har vel krav til fysikk og matte, men LF har vel ikke det?
Jeg har lest at den praktiske flytrenings gjøres ved Lund-Universitet? Grunnen for at det kreves matte og fysikk, er vel for at kravene til kompetanse skal være høye. På andre siden av dammen, er nokså lett å komme igjennom teorien. Mens JAA-teorien er krevende nok, og burde være krav nok.
![]() |
#14 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
N2630B: Hvor har du "15 års plikttjeneste" fra?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
1. året Luftforsvarets Befalskole
1/2 år +uttaksflyging og teori-prøver 1/2 år 2. året Luftkrigsskolen 3.-4. året Utd i USA 1-2 år Plikttjeneste 12 år praksis (flyger) Ref; http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...utdanning/lfs/ Kan hende jeg missforstaar noe og har bommet paa et par aar eller noe, men "Cirka 15 års plikttjeneste" om du vil.. Og forresten, ja, Southwind, stemmer det at SAS har 2fy og 2mx som krav om jeg husker riktig, og er enn saa lenge ingen andre selskap som jeg har sett som har noen slike krav (annet enn noen med en bachelor krav, e.l.). Naar det kommer til teorien, saa er nok kun kravene pga. degree'en som de paa UiT skal ta, og ikke JAA teorien. Er nok av USA utdannede piloter som farter rundt i luftrommene rundt i hele verden.. Last edited by N2630B; 24-09-2009 at 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det er som du korrekt sier, 12 års plikttjeneste for flygere.
Utdanningsårene er ikke plikttjeneste. Det er utdanning du kan droppe ut av (frivillig eller ufrivillig for den saks skyld). Men tjenestetiden kan bli 15-16 års tid før man kan snuse på andre ting ja... om man vil det...
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 24-09-2009 at 23:22. Reason: Mer fullstendig svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jau, tenkte paa det hele som plikttjeneste da en maa vaere der en 15 aars tid om man vil bli pilot.. selvfoelgelig hvis man bestaar alle testene de foerste 3-4 aarene.
Som jeg har hoert det saa faar man ingen 'secound chances' naar det kommer til utdanningen, men er litt usikker. Eller kanskje du kan svare paa det, eller er det en annen grunn til at du bor i Flour Bluff/Corpus Christi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
12...eller 15 år går fort nok uansett, selv om det nok virker som en evighet for en 18-åring. Er man motivert, er det likegyldig hvor lang plikttjenesten er; det er drømmejobben man er på jakt etter.
En yrkeskarriere er 35-40 år, så det er ikke så stort "tap" å få bruke de første 12-15 i kongens flight suit; tvert imot, man kommer ut derfra (om man velger å slutte, da, husk at mange blir hele karrieren i Luftforsvaret...) med en enorm livserfaring, utrolig gode kameratskap, og bortimot ubegrensede muligheter til karriereutvikling enten det er i dybden, i bredden, eller mot toppen. Sivil luftfart er ikke i nærheten av å kunne gi det samme tilbudet, annen enn til noen veldig få. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Hvis ikke mattekunnskapene eller motivasjonen er höyere, så bör du vel tenke på noe annet å drive med. Det er jo ikke matten og fysikken på universitetet som er det vanskeligste, men ATPL og diverse, krever en del av deg. Hvis du tror du kan cruise gjennom studiet og at pilot er noe alle kan bli, så må du nok tenke om igjen. USA har derimot noen ganske slappe regler i forhold til Europa, men skal du konvertere FAA-lisensen til JAR-FCL, så må du ta en del om igjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
pilot for forsvaret. | LN-KFW | General Aviation og sjøfly | 1 | 24-01-2010 20:36 |
Distre pilot | B777ER | Flyforum | 1 | 20-09-2008 18:05 |