Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2009, 21:28   #1
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
OBB 78 Pilot ?!

Har lenge tenkt på yrket pilot.. Går nå i 10.. Hva må jeg ta videre vis jeg skal bli pilot?

På forhånd takk!!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2009, 21:47   #2
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Pilot ?!

Allmenn, eller Elektro - Flyfag med en eller annen påbygging.

EDIT: Tror den riktige påbyggningen heter allmennfaglig påbyggning, som gir generell studiekompetanse.

Last edited by Novair; 29-08-2009 at 21:51.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2009, 22:21   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Pilot ?!

Det er endel tråder om tema bli pilot her inne, du kan begynne med
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36397
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=40689

Samt den eminente søkefunksjonen
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 20:00   #4
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Pilot ?!

Står vel ikke direkte hva slags linje jeg må gå!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 20:21   #5
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
Default Re: Pilot ?!

For å komme gjennom i forsvaret, må en vell ha generell studiekompetanse. For privat utdanning, er det vell INGEN krav, utenom at noen skoler gjerne krever 3-åring VGS
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 20:31   #6
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Pilot ?!

takker! Karakterkrav?? Ligger på 4,1 jeg
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:37   #7
ENRY
Newcomer
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
Default Re: Pilot ?!

Quote:
Originally Posted by baselutvann View Post
Har lenge tenkt på yrket pilot.. Går nå i 10.. Hva må jeg ta videre vis jeg skal bli pilot?

På forhånd takk!!
Studerer til å bli trafikkflyger nå, og det kreves en del av deg, tro det eller ei.

Jeg gikk allmennfaglig med fordypninnger: 2MX, 3MX, 2FY og 3FY, samt engelsk i 3 år.
Private flyskoler krever vel ikke så veldig mye med tanke på karakterer, men vurderer du å bli pilot anbefaler jeg deg at du tar matte og fysikk. Det hjelper deg veldig faglig etterhvert i utdanningen. Vet ikke hvordan det er med elektrolinje med påbygging, men i alle fall ingen på min skole (en statlig finansiert trafikkflygerutdanning) har kommet inn uten fordypning i matte og fysikk. Dessuten krever det også at du får JAA Medical Class 1.

Lykke til!
ENRY is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 16:21   #8
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Pilot ?!

Nå som pilotutdanningen i Tromsø er reddet (iallefall "for now") - trenger du et godt karaktersnitt (MANGE søkere til bacheloren), og generell studiekompetanse + R1 og Fysikk1.

Anbefaler på det sterkeste å ta R1 OG R2 (og ikke S1+S2) - spesielt med tanke på det matematiske utbyttet du vil få når du til slutt skal gjennom både brukerkurs i matematikk og grunnkurs i fysikk. Skulle det gå til helvete med søkingen til luftfartsfaget / hele pilotutdannelsen har du noe stødig å falle tilbake på, og det er verdt MYE.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 19:57   #9
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Pilot ?!

Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Om du tar det privat, som de fleste gjoer, saa stilles det ingen krav til deg. Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk.
En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett.

Naar det er sagt saa hvis du har mulighet saa for all del ta Tromsoe utdanninga, da du faar alt betalt for deg, men hvis ikke, bare vaer obs paa at du fortsatt kan bli pilot til tross for det, men igjen da maa du putte mer penger inn i det.
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 20:08   #10
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Pilot ?!

er det trafikkflygerskole i Bodø?
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 20:34   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Pilot ?!

Quote:
Originally Posted by N2630B View Post
Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk.
En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett.
Vel, hvis han skal gå bachelor i Tromsø er det "ikke bare"... Med mindre han har lyst å sitte 12 timer på skolen (08.00 - 20.00) og gjøre oppgaver det første semesteret. Det er én årsak til at jeg som sivilingeniørstudent kan sitte hjemme og sløve på data'n midt på dagen - jeg har grunnkunnskaper og jobber kort og konsist når jeg skal og må. Forøvrig synes jeg det er bra de stiller strenge krav, det er trossalt relativt store summer det er snakk om som blir dekt - og ekstra kunnskaper har aldri skadet noen. Kan ikke alltid basere seg på formelhefter, iallefall ikke når du sitter i cockpiten med en nødssituasjon.....

Men skal han gå privat gjør han selvsagt som han vil
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 21:32   #12
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Pilot ?!

Sorry, litt misforstaaelse der tror jeg. Det uttaket du brukte der tenkte jeg mer paa den private veien, og egentlig generelt for flying. Alle de karakter/fag kravene som Tromsoe skolen setter er jo for bacheloren.
Det jeg mente med det jeg skrev, var at man ikke trenger aa vaere et geni for aa bli pilot.
Skjoenner for all del at Tromsoe har strenge krav. Og er jo mer eller mindre det samme som aa komme inn i Luftforsvaret som pilot, minus 15 aar pliktjeneste

Og er helt for det aa kunne mer, men praktisk sett er det ikke noedvendigvis noe som hjelper..

Og ja, er vel flyseksjonen til UiT som er paa BDU.. med mindre de har flyttet..?
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2009, 16:00   #13
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: Pilot ?!

SAS har vel krav til fysikk og matte, men LF har vel ikke det?

Jeg har lest at den praktiske flytrenings gjøres ved Lund-Universitet?

Grunnen for at det kreves matte og fysikk, er vel for at kravene til kompetanse skal være høye. På andre siden av dammen, er nokså lett å komme igjennom teorien. Mens JAA-teorien er krevende nok, og burde være krav nok.
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 14:12   #14
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Pilot ?!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nå som pilotutdanningen i Tromsø er reddet (iallefall "for now") - trenger du et godt karaktersnitt (MANGE søkere til bacheloren), og generell studiekompetanse + R1 og Fysikk1.
Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.

Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. (S1 + S2! )
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:07   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Pilot ?!

N2630B: Hvor har du "15 års plikttjeneste" fra?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 22:44   #16
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Pilot ?!

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
N2630B: Hvor har du "15 års plikttjeneste" fra?
1. året Luftforsvarets Befalskole
1/2 år +uttaksflyging og teori-prøver 1/2 år
2. året Luftkrigsskolen
3.-4. året Utd i USA 1-2 år
Plikttjeneste 12 år praksis (flyger)

Ref; http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...utdanning/lfs/

Kan hende jeg missforstaar noe og har bommet paa et par aar eller noe, men "Cirka 15 års plikttjeneste" om du vil..

Og forresten, ja, Southwind, stemmer det at SAS har 2fy og 2mx som krav om jeg husker riktig, og er enn saa lenge ingen andre selskap som jeg har sett som har noen slike krav (annet enn noen med en bachelor krav, e.l.).

Naar det kommer til teorien, saa er nok kun kravene pga. degree'en som de paa UiT skal ta, og ikke JAA teorien. Er nok av USA utdannede piloter som farter rundt i luftrommene rundt i hele verden..

Last edited by N2630B; 24-09-2009 at 22:52.
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 23:17   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Pilot ?!

Det er som du korrekt sier, 12 års plikttjeneste for flygere.
Utdanningsårene er ikke plikttjeneste. Det er utdanning du kan droppe ut av (frivillig eller ufrivillig for den saks skyld).
Men tjenestetiden kan bli 15-16 års tid før man kan snuse på andre ting ja... om man vil det...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 24-09-2009 at 23:22. Reason: Mer fullstendig svar
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:59   #18
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Pilot ?!

Jau, tenkte paa det hele som plikttjeneste da en maa vaere der en 15 aars tid om man vil bli pilot.. selvfoelgelig hvis man bestaar alle testene de foerste 3-4 aarene.
Som jeg har hoert det saa faar man ingen 'secound chances' naar det kommer til utdanningen, men er litt usikker.
Eller kanskje du kan svare paa det, eller er det en annen grunn til at du bor i Flour Bluff/Corpus Christi?
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2009, 01:49   #19
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Pilot ?!

12...eller 15 år går fort nok uansett, selv om det nok virker som en evighet for en 18-åring. Er man motivert, er det likegyldig hvor lang plikttjenesten er; det er drømmejobben man er på jakt etter.

En yrkeskarriere er 35-40 år, så det er ikke så stort "tap" å få bruke de første 12-15 i kongens flight suit; tvert imot, man kommer ut derfra (om man velger å slutte, da, husk at mange blir hele karrieren i Luftforsvaret...) med en enorm livserfaring, utrolig gode kameratskap, og bortimot ubegrensede muligheter til karriereutvikling enten det er i dybden, i bredden, eller mot toppen. Sivil luftfart er ikke i nærheten av å kunne gi det samme tilbudet, annen enn til noen veldig få.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 15:30   #20
ENRY
Newcomer
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
Default Re: Pilot ?!

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.

Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. (S1 + S2! )
Det der tror jeg ikke stemmer, og hvem er det du sikter til? De laveste snittene hos oss lå på ca 4,5 på primärvitnemålet.
Hvis ikke mattekunnskapene eller motivasjonen er höyere, så bör du vel tenke på noe annet å drive med.
Det er jo ikke matten og fysikken på universitetet som er det vanskeligste, men ATPL og diverse, krever en del av deg.

Hvis du tror du kan cruise gjennom studiet og at pilot er noe alle kan bli, så må du nok tenke om igjen. USA har derimot noen ganske slappe regler i forhold til Europa, men skal du konvertere FAA-lisensen til JAR-FCL, så må du ta en del om igjen.
ENRY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
pilot for forsvaret. LN-KFW General Aviation og sjøfly 1 24-01-2010 20:36
Distre pilot B777ER Flyforum 1 20-09-2008 18:05


All times are GMT +2. The time now is 16:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.