![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tenkte jeg skulle skrive om turen jeg hadde i oktober i fjor, som var jo min første over dammen. Håper det blir interessant, men dessverre få bilder.
Jeg skulle til Toronto på konferanse. Det eneste flyselskapet som tilbyr (tilbød?) billetter hele veien fra TOS til YYZ er LH, men jeg valgte i stedet å fly fra OSL med KL, da det var både billigere og raskere. Turen til OSL gikk med DY, og der røk det nesten. Altså, morgenflyene fra TOS går kl 0645 hos både SK og DY, og da trodde jeg at det ikke var noe stort forskjell. Big mistake! Da jeg våknet kl 0545 og kom ut til drosjen var det full snøkaos. Boardingen gikk greit, og flyet var kanskje 2/3 full. Da var SK sin maskin først ut til deicing, og letter direkte etterpå. Med oss ble det annerledes - etter deicingen sto vi og ventet, ventet, ventet, så på BOO-TRD-flyvningen bli deicet og lette - og så var det vår tur, med en forsinkelse på nesten 40 minutter. Her ble jeg skikkelig nervøs, da flyet til AMS skulle gå 0945. Jeg snakket med den hyggelige flyvertinnen, og hun lovte at de skulle kontakte gaten på OSL. Da kom hun og fortalte at jeg hadde griseflaks, fordi flyplassen i Tromsø ble stengt fem minutter etter at vi lettet, men ifølge hennes beregninger skulle vi lande 30 minutter før 0945. Dette var helt ok med meg som bare hadde håndbagasje og ombordstigningskortet klart og utskrevet dagen før. Og da landet vi kl 0915, og jeg ble møtt av en hyggelig ansatt som sjekket boardingkortet og passet mitt og slapp med direkte til avgangshallen, altså ikke opp til galleriet men gjennom gaten og ut. Da var jeg der midt i køa til AMS, og verden så lysere ut. Her må jeg altså takke alle som hjalp meg underveis, selv om jeg kanskje ikke skulle ha fått alle problemene om jeg hadde valgt SK! Mens vi boardet, fikk en av passasjerene vite om at Obama nettopp hadde fått fredsprisen, og det ble hovedtemaet for samtaler i flyet, som forresten var stappfullt. Ellers ble det en helt vanlig tur til AMS, med relativt godt vær og fint utsikt over skjærgårdene, Danmarks vestkyst og det ideelt firkantede landskapet i Nederland. Serveringen besto av te/vann/brus og enkle sandwicher som var forresten ganske ferske og slett ikke så dårlige. I AMS hadde jeg 2.5 timer, men boardingen til Toronto skulle starte 1 time før avgang, da security for 747-ene skjer ved gaten. Etter en kjapp tur innom Starbucks og en el-butikk for å kjøpe den rette stikkontakten skulle jeg gjennom grensen. Her var det en haug med folk, men man kunne i det minste se hvilken kø gikk hvor. Etter kanskje 20 minutters tid slapp jeg ut av Schengen-sonen. Grensevakten så kjempestreng da han først så mitt russiske pass, men den norske stickeren gjorde ham ganske blid, og han brydde til og med ikke med å stemple passet. Og så var det køa til flyet. Dette gikk langsomt, selv om KL-ansatte fikk hele tiden langs køa for å plukke ut folk med Flying Blue-kortene, samt barn, eldre osv. Det var bare to slusser for et ganske fullt B747 (PH-BFG, som ser ut til å være det vanligste flyet på AMS-YYZ-rute), så det var mye ståing, men endelig slapp jeg inn til min vindusete til Toronto. Ruten gikk den nordlige veien, med flott utsikt over Grønland. Underveis ble det servering av varm mat, med et valg av italiensk eller indisk. Det var også kjappe turer med drikke, inklusive Heineken-øl, og da var livet godt. Det var også en servering med snacks og en med nederlandsk is, som falt meg ganske godt i smak. Mot slutten fikk vi utdelt immigrasjon-kortene der vi skulle erklære at vi var godtfolk og ikke hadde for mye tax-free sprit med oss. Det var ingen AVOD, og de viste Ice Age 3 på skjermen - men siden jeg satt ved vinduet kunne jeg iallefall ikke se skjermen så godt. Og da var vi endelig i Toronto. Vi landet på Terminal 3 (den nyere Terminal 1 er forbeholdt Air Canada og dets *A-partnere). Det ble uendelige tomme korridorer, og midt underveis sto folk for å utføre raske passjekk. Her var jeg uhyggelig overrasket: jeg prøvde å vise mitt pass, men ble bare feiet videre, mens ALLE folk med mørkt hud ble sjekket, selv om mange faktisk hadde canadiske pass. Ikke den beste måten å si velkommen til folk, sier jeg. Immigrasjonen var utrolig nøyaktig, jeg ble spurt alt fra hva jeg egentlig driver med (og "lingvistikk" var ikke nok, jeg måtte presisere hva slags lingvistikk) til hvorfor jeg bor i Norge selv om jeg er russisk borger. Men til slutt ble jeg sluppet inn med en Z over mitt canadiske visum og noen røde streker på immigrasjon-kortet. Neste steg ble toll, det jeg ble fratatt kortet, og så ut til bagasjehallen - og siden jeg ikke hadde noen bagasje - videre til Canada. Her kom den andre uhyggelige overraskelsen: den eneste minibanken i terminalen aksepterte ikke mitt Visa-kort, og jeg fikk heller ingen hjelp fra mannen som satt i bankavdelingen like ved - selv om han hadde en PIN-pad der, og da har jeg en sterk mistanke om at man faktisk kunne bruke kort. Men heldigvis kunne jeg betale med kortet i kassa til den lokale flybussen, som forresten hadde en kjempehyggelig sjåfør. To dager senere var det tid for tilbaketuren. Jeg tok drosje til Terminal 1 med to kollegaer som skulle tilbake med LH via FRA, og tok etterpå det automatiske toget som går hver 5. minute mellom terminalene (likner veldig på Orlyval på ORY). Jeg så at køen til KL-skranken var ganske langt, men det fantes muligheten for å skrive ut ombordstigningskortet (innsjekking var selvsagt klar med hjelp fra Internett). Til dette formålet hadde man tre gamle datamaskiner med trege blekkskrivere til disposisjon, pluss en hyggelig mann som tilbød hjelp med dette. Men siden det var bare å gå til klm.no trengte jeg ikke den ![]() Security i YYZ T3 er felles, og det gikk kjemperaskt, ikke tregere enn hjemme i lille TOS. Etter security kommer man til noen få helt vanlige duty-free butikken og flere barer og sandwich-og-pizza-steder, der jeg igjen ikke kunne bruke Visa! Hva er dette med å ikke akseptere kortet på landets største internasjonale flyplass? Det mener jeg er utrolig dårlig gjort, men uansett ble jeg reddet av Mastercard. Det var litt kaos rundt gaten, fordi KL sitt kveldsfly var allerede kansellert, men en del folk fra det var overført til vår flyvning. Boardingen foregikk litt kaotisk, men rimelig raskt, og så var PH-BFC i rute. Jeg fikk nyte den kjempefine utsikten over solnedgang over Toronto sett fra Ontario-sjøen. PH-BFC er utstyrt med AVOD-system. De fikk flere problemer med den og måtte starte det om flere ganger (da så jeg at KL bruker Linux - thumbs up!), men endelig funket det. Utvalget var ganske godt. Det var igjen mange turer med drikke, servering av varmmat (som var dårligere enn på første flighten, kanskje fordi den hadde føyet fra AMS først...) og en helt vanlig frokost (tenk SAS) noen sted over MAN. Benplassen var forresten omtrent det samme som jeg vanligvis opplever på SAS sine innenriksflyvninger - altså ikke noe å skryte av, men ikke trangt heller. Vi landet i AMS på rutetid like før klokka 0700. Nå var det mindre folk på passkontroll, og jeg fikk møte en annen nederlandsk grensevakt som var ganske mistenkelig før han så den magiske norske stickeren. Med 1.5 timer til avgangen til Oslo hadde jeg tid for en kjapp tur innom Rijksmuseum-avdelingen (anbefales på det varmeste!) og en kaffe på Starbucks. Flyet til Oslo var igjen stappfullt, men jeg greide å få en plass ved nødutgangen og kunne altså strekke ut beina etter den åtte timers lange flyvning fra Canada. Det ble samme servering som på turen fra Oslo. Jeg fikk forresten opplæring i hvordan man åpner nødutgangen fra flyvertinnen - noe jeg ikke har opplevd i Norge. Hun så ut til å være ganske opptatt av at noen skulle kunne gjøre det, og tilbød bytte av plass hvis jeg ikke følte meg helt opp til oppgaven. Av turen OSL-TOS, som gikk på rutetid med SK, må jeg innrømme at jeg husker ingenting, da jeg sovnet omtrent på taxebane og våknet opp akkurat i tide for å skimte BDU. Må regne med at det var en helt vanlig Tromsø tur. Jeg hadde aldri fløyet KLM før denne turen, men jeg må si at jeg ble helt fornøyd med den, spesielt i forhold til prisen som jeg skulle betale. Litt på den "enkelt og greit"-siden, men det var jo akkurat det jeg var ute etter. Og all ros til DY- og OSL-folka som hjalp meg med å rekke flyet til AMS! Noen få bilder fra turen til Toronto (inklusive Grønland-utsikten) finnes her: http://picasaweb.google.com/edricson...eat=directlink Håper denne først trip-reporten er interessant ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig bra! Godt å se at lillebror i nord er (minst) like strenge som CBP - her er man av oppfatningen at man slipper alt og alle inn i Canada uten kritisk sans!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fin TR. Får litt vondt av den behandlingen man som reisende kan få hvis man har en viss nasjonalitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Prøv israelsk immigrasjon... Der kan det være litt tilfeldig om man slipper inn og især om man skal til palestinske områder...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Fin rapport om KLM og tilbudet over dammen. Godt det gikk bra med connection i Oslo, forskjellige bestillinger er alltid risikosport, og ikke mindre risikabelt om høsten/vinteren.
Min erfaring de siste årene er at de er grundigere ved innreise i Canada enn i USA.
![]() |
#6 |
Superflyer
|
![]()
Fin rapport , men du driver med risikosport...... Separate billetter og connection til utlandet.......
Det hadde vel vært DY sin feil hvis du ikke hadde rukket AMS.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var nok ikke klokt, nei. Jeg hadde først bestilt billetter kvelden før med overnatting i OSL, men planene måtte endres av grunner jeg ikke kunne påvirke noe særlig.
Edit: da må jeg nevne at en av kollegaene som gikk gjennom FRA skulle til TOS med samme flighten som jeg, men har var ikke der - jeg regner med at KL hadde en bedre dag enn LH ![]() Last edited by Edricson; 20-03-2010 at 19:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4424 OSL-TOS 04.06.18 og SK4425 TOS-OSL 05.06.18 | raider66 | Register- og ATC-Forum | 2 | 10-06-2018 14:51 |
Transavia AMS-TOS hver lørdag tom. 11 mars | Frode789 | Flyforum | 2 | 04-01-2017 00:07 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
TOS-OSL-DUS-(*)-FRA-OSL-TOS | Polaris | TripReports | 6 | 31-03-2010 01:25 |
Tripreport TOS-OSL-SVG-OSL-TOS | LN-KRF | TripReports | 16 | 12-06-2008 20:08 |