![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jan Thoresen var veldig dyktig i sine glansdager, men dette synes jeg er en merkelig fremstilling av overlevelsesprosenten av flystyrt i sin rette forstand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mistenker at en del er blitt borte i oversettelsen her .... *riste hodet*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
|
![]()
Er det noe som fascinerer meg, så er det dette "tryggeste setet".
Det er veldig uklart i definisjonen. Noen definerer dette som setene bak i flyet, men det igjen er vanskelig å bekrefte da en flystyrt kommer svært sjeldent - og en flystyrt betyr ikke nødvendigvis nesen først rett i en fjellvegg. Noen mener det er over vingen, da det er det mest "forsterkede" området, men det trenger heller ikke være det tryggeste stedet. Eller som i denne artikkelen, hvor det tryggeste setet er ved nødutgangen. Denne kan jeg være tilbøyelig til å være enig i, med tanke på f.eks Air Canada flight 797. Selv definerer jeg det tryggeste setet som klappsetet jeg, fordi jeg føler meg trygg på en helt annen måte enn det jeg gjør baki flyet. Har ikke noe med overlevelsesodds, hvis vi dør så dør vi. Det er nok i visse tilfeller bedre enn å overleve... Jeg tror prosentandelen hvor "mange dør, men de få som sitter på de tryggeste setene overlever" er svært liten. Enten så omkommer samtlige på flyet, eller så overlever store deler. Ellers er det jo ikke snakk om flystyrt i ordets forstand, i denne artikkelen? Det er jo snakk om uheldige landinger hvor flyet får mindre skader og man gjerne må benytte seg av nødutgangene. Men det er jo kult å bruke ord som STYRT og DØD og KATASTROFE og sånnt i overskrifter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Spør han stakkaren som satt på BA038 hvor han satt. Han satt ved vingen. Jeg tror ikke jeg ville begynt å spekulere alt for mye i de teoriene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg foretrekker å sitte på 1.klasse på vei til helvete
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror ikke 96% overlever en flystyrt. Derimot så overlever nok 96% av de som er med i alvorlige hendelser og flystyrt.
Skal man først dø, så kan er det bedre ettermæle å få en gravstein med "han døde med champagnen høyt hevet over atlanterhavet" ;-) (Ihvertfall bedre enn "snublet på vei ned til kjøkkenhagen"...)
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enig enig!
![]() Men i forhold til tryggeste setet, er det virkelig ved vingen? Med tanke på fuel osv i vingene? Jeg sitter helst på nødutgang da min økonomi ikke tilsier at jeg skal fly første eller business klasse.. hehe men hvis jeg skal tenke på sikkerhetsaspektet tror jeg nok jeg ville valgt et sete langt bak i flyet, nest bakerste rad f.esk.. tror det er noe ved oss mennesker som tenker det at hvis det styrter gjør det det med nesa først, selv om dette ikke alltid er tilfellet ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bak i flyet er du minst utsatt for skader pga sammenstøtet, om flyet kresjer med nesen først. Du har et helt fly forran deg til å absorbere kreftene, men kresjer du ganske flatt vil jeg tro du er mer utsatt for brann. Bensin kan lekke fra tankene i vingene og vil spre en brann bakover.
For å vite hvor det er tryggest å sitte når man kræsjer så må man først finne ut hvordan man kommer til å kræsje. Vet man først det er det klart man kan finne seter som er mer eller mindre egnede til overlevelse. Jeg setter meg alltid på de setene jeg føler meg mest komfortabel sammen med mitt (eventuelle) reisefølge, og nyter flyturen til vi lander trygt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon | FamilyGuy | Flyforum | 2883 | 17-06-2021 10:08 |
Fly forulukket i Nepal - 15 dræbt men danskere overlever | jefi99 | Flyforum | 1 | 14-05-2012 12:11 |
Sterling overlever granskning | Bll spotter | Flyforum | 5 | 25-06-2007 08:23 |
Hvor lenge overlever Sterling? | Trety | Flyforum | 9 | 25-05-2007 22:59 |
Slik overlever du flykræsj | Hurum | Flyforum | 13 | 04-10-2006 13:00 |