Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2010, 12:15   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
SAS Ingen regel uten unntak

En liten solskinnshistorie ...

Quote:
Stian Gjervik Heldahl i Trondheim opplevde noe det antakeligvis ikke er alle forunt, da han kjøpte billett hos SAS.

- Så mye pepper SAS har fått den siste tiden synes jeg det var på sin plass å fortelle om min egen opplevelse, sier Stian til Nettavisen/NA24.
http://www.na24.no/article2859266.ece
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:23   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jeg forstår nu ikke at SAS gør det. Det er grundlæggende for flyselskaber og kunder at prisen er gældende på købstidspunktet og kan ændres senere - både op og ned. Man kunne omvendt argumentere for at faren fik rabat i forhold til den første billet.

Men uanset flot at SAS gør det og det beviser igen at CR behandler hver sag individuelt og seriøst og ikke mindst tager deres kunder seriøst
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:24   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,959
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jøsses, det får'n si. Var nesten litt i overkant.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:26   #4
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Ingen regel uten unntak

Nå må folk lære seg at flybilletter koster det de koster i kjøpsøyeblikket. Ja, det kan bli billigere nærmere avgang - og ja, det kan bli dyrere nærmere avgang.

Enig med Fnate - i overkant......
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 12:29   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Ingen regel uten unntak

Dette skaper en skummel presedens i fremtiden. Ser allerede for meg en haug meg sinte telefoner fra folk som har sett denne annonsen, og som selv ikke får redusert prisen. Er langt fra sikker på at dette ender opp som en solskinnshistorie på lang sikt, snarere tvert i mot.

Dette er vel heller et bevis på at reklamer, som sier at det ALLTID er billigere å bestille tidlig, er skummelt. I hvert fall når dette ikke en gang er riktig. I det hele tatt er ord som alltid, aldri og best skummelt i reklamer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:06   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Ingen regel uten unntak

Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden. Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:10   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jaja, at noen gidder å lage masse styr for 400 kr. Det kommer jeg aldri til å skjønne, men det er vel derfor jeg aldri blir rik heller... Merkelig av SAS å innrømme dette.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:15   #8
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jeg tror ikke SAS ønsket at dette skulle komme ut. Ihvertfall ikke på den måten her.
Dette var nok kun en fin gest av SAS. Intet mindre, intet mer.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:16   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ingen regel uten unntak

Dette forteller med at CR i SAS har evnen til å utvise skjønn, og ikke bare lese avtaleteksten høyt slik som så altfor mange andre. Dette legger i grunnen ingen presedens i det hele tatt, det viser bare at man har evne til å utvise fornuft.

For å grunngi litt, jeg er selger selv, og har en kundekrets å ta meg av. Jeg er også veldig klar over at det faktisk er kundene som er de som betaler for min yrkesmessige eksistens i denne jobben. Dersom jeg selger en vare til en kunde, og vi kjører lavere pris på denne 1 uke senere, har jeg som regel kunden veldig raskt på telefonen igjen. Og da vil jeg, basert på skjønn, gjerne gi et avslag på prisen som kunden ble fakturert. Ikke fordi jeg er pålagt det i forhold til avtalen, men fordi jeg ønsker at kunden skal handle mer! Det virker dessverre som alt for få her inne i det hele tatt fatter nettopp dette, men det er kanskje fordi man aldri har stått face to face med en kunde...?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:21   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Ingen regel uten unntak

Joda, mye sant i det du sier Trety, men det er forskjell på en kundekrets med et antall ikke større enn at du faktisk snakker med de på telefonen, og en kundekrets som den SAS har. Jeg har ingen problemer med å gjøre individuelle tilpasninger til kunder for å gjøre disse fornøyd, men når slikt blir trykket opp i nasjonalt media, så skaper det plutselig en forventning i fremtiden hos en masse mennesker. Det er noe helt annet enn å gjøre en person/firma til lags.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:38   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jeg er i utgangspunktet enig med Hickok, men om SAS mener det er en bedre investering å refundere 400 kr. denne gangen enn å sende et standardsvar, er det ikke så dumt. Hvilke incentiver SAS har for å gi refunsjon til akkurat denne kunden vet vi jo ikke.

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden. Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....
Det er da ikke SAS som har tatt initiativ til denne saken? Synes ellers det blir meningsløst av deg å skulle kritisere SAS for at de ønsker positiv publistet. Det ønsker da alle?!
__________________

Last edited by FlightDeck; 16-03-2010 at 13:40.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:39   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Ingen regel uten unntak

Jeg skjønner at dette kan være godt for SAS, det skaper ikke presedens. Det som ingen har lagt merke til er at han har fått en hel side gratis annonse for 400.

Spesielt i tidde tider hvor flere og flere selskap står på "men sånn er det" så er dette lurt. Jeg har opplevd en del tilsvarende skjønn fra SAS-ansatte (og SGS), og setter umåtelig pris når noen viser forståelse eller mykner litt på ting når det er det som må til for å få ting til å fungere for alle.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:41   #13
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda, mye sant i det du sier Trety, men det er forskjell på en kundekrets med et antall ikke større enn at du faktisk snakker med de på telefonen, og en kundekrets som den SAS har. Jeg har ingen problemer med å gjøre individuelle tilpasninger til kunder for å gjøre disse fornøyd, men når slikt blir trykket opp i nasjonalt media, så skaper det plutselig en forventning i fremtiden hos en masse mennesker. Det er noe helt annet enn å gjøre en person/firma til lags.
Nå har jeg dog ikke nevnt noe om hvor stor min kundekrets er, men den er større enn en liten håndfull.

Nå skal vi ikke glemme det at denne saken skaper veldig mye goodwill for SAS, noe de faktisk sårt trenger akkurat nå. Samtidig så må man være klar over at folks hukommelse vedrørende slike saker er heller kort, sånn at det som huskes etter ei uke eller to er at man leste noe positivt om at de tok vare på kunden.
Pluss, at uansett hvor mange kunder man har i antall, så er det minst like viktig med at disse kundene finner det lønt verdt å gjøre gjenkjøp. Uansett demografi, uansett antall, uansett bransje.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 13:45   #14
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det er da ikke SAS som har tatt initiativ til denne saken? Synes ellers det blir meningsløst av deg å skulle kritisere SAS for at de ønsker positiv publistet. Det ønsker da alle?!
Ikke glem at enkelte mener at positiv publisitet er noe Norwegian skal ha enerett på, selv om ikke SAS engang selv plantet denne hos pressen og faktisk gjorde seg fortjent til den!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 14:41   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden.
Den må du utdype. Hvilke posisjon mener du de utnytter? Mener du SAS gjør noe feil i denne saken?

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....
Hehe....er du seriøs nå?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 14:45   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ingen regel uten unntak

Wow.. Idiotisk av SAS å gjøre noe slikt. De slår beina under fundamentet om hvordan man priser og selger flybilletter.. Gjett om CR kommer til å få det trivelig i tiden fremover..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 14:49   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Wow.. Idiotisk av SAS å gjøre noe slikt. De slår beina under fundamentet om hvordan man priser og selger flybilletter.. Gjett om CR kommer til å få det trivelig i tiden fremover..
Mulig jeg er litt negativ i denne saken, og jeg er nok ingen selger, men det var akkurat dette jeg mente med min kommentar lenger oppe i tråden.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 14:57   #18
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Ingen regel uten unntak

Skjønner ikke hvordan det går an å tolke dette så negativt... Det er et engangstilfelle; definert som en hendelse tatt ut fra den store sammenhengen. Det er hverken en utvikling eller noen omveltning. Et menneske er bare et menneske - som i dette tilfellet gjorde en vurdering utenfor boksen. Ser ikke problemet jeg, ser bare ei litt artig historie om noen som hadde en god dag på jobben
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 15:02   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Skjønner ikke hvordan det går an å tolke dette så negativt... Det er et engangstilfelle; definert som en hendelse tatt ut fra den store sammenhengen. Det er hverken en utvikling eller noen omveltning. Et menneske er bare et menneske - som i dette tilfellet gjorde en vurdering utenfor boksen. Ser ikke problemet jeg, ser bare ei litt artig historie om noen som hadde en god dag på jobben
Problemet er når x antall mennesker leser denne artikkelen. Flere av disse har kjøpt billetter hos SAS til fremtidige flyreiser. Så finner kanskje noen av disse ut at akkurat nå var den flyreisen billigere enn da de bestilte, og husker at de leste om han som fikk refundert den prisforskjellen. Så blir disse kundene misforyde fordi de ikke fikk denn samme behandlingen som han i artikkelen.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 17:32   #20
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ingen regel uten unntak

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Problemet er når x antall mennesker leser denne artikkelen. Flere av disse har kjøpt billetter hos SAS til fremtidige flyreiser. Så finner kanskje noen av disse ut at akkurat nå var den flyreisen billigere enn da de bestilte, og husker at de leste om han som fikk refundert den prisforskjellen. Så blir disse kundene misforyde fordi de ikke fikk denn samme behandlingen som han i artikkelen.
De samme kundene kan jo prøve å se om det ville fungert veldig mye bedre hos noen andre selskaper... Tviler på at de hadde fått refundert noe der, uansett hvor god dag CR avdelingen hadde hatt...

God goodwill for SAS, men selskapet kunne helt klart ikke brukt det i reklamesammenheng akkurat. At historien kommer ut, regner jeg med stammer fra en fornøyd kunde som gjerne vil fortelle omverden hvor godt fornøyd han er med servicen til SAS... Service and simplicity...

Han er vel som SAS kunder flest veldig klar over hvilke negative SAS rykter som dominerer og spres i pressen om dagen, og for å vise at hans egne opplevelser ikke stemmer med den røde tråden i pressen, velger han å fortelle en solskinnshistorie i håp om å støtte selskapet han helst flyr med.

Regner jeg med at jeg kan få refundert penger hvis jeg kjøper en dyr flybillett i fremtiden og støter på et tilbud like før avreise på grunn av denne artikkelen? Nee.... vil ikke påstå det akkurat...

Litt utenfor flymiljøet, så er det vel strengt tatt ikke så mange som følger veldig med på prisene etter å ha kjøpt en billett til en avgang... Det hører kanskje litt til ekstremitetene....

Last edited by 73H; 16-03-2010 at 17:35.
73H is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boarding uten boardingpass, nå deles passasjerers biometriske data uten aksept robertaas Småprat 14 30-04-2019 19:55
Big in Japan og Ingen Kim ingen kos Someone TripReports 52 25-03-2012 14:07
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ LN-KOG Flyforum 10 01-01-2012 23:10
SAS lavpriskalender og søndags-regel The Ticketor Småprat 4 04-09-2011 09:49
Avbestilling innnen 24 timer - generell regel? Isbamse Flyforum 10 23-03-2009 20:14


All times are GMT +2. The time now is 21:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.