Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2010, 22:08   #1
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Er det realistisk å tro i framtiden at Norwegian vil opprette et datterselskap som opererer LCC på smårutene rundt om i landet? Feks snappe opp anbudsrutene i nord.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:14   #2
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
Er det realistisk å tro i framtiden at Norwegian vil opprette et datterselskap som opererer LCC på smårutene rundt om i landet? Feks snappe opp anbudsrutene i nord.
Tenkte du på Norwegian Express ?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:18   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Et LCC opererer med små marginer og er avhengige av store volum for å tjene penger. Dette får man ikke på kortbanenettet. Det er to helt forskjellige forretningsmodeller.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:22   #4
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

selv på anbudsruter? De hadde jo fått god feed og... i tillegg til Norwegian-priser som ikke ligger på Cimber-nivå for noen år siden.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:23   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
selv på anbudsruter? De hadde jo fått god feed og... i tillegg til Norwegian-priser som ikke ligger på Cimber-nivå for noen år siden.
Da må de forandre sin egen foretningsmodell. Et av (de større) kravene i anbudet er korrespondanser og interlineavtaler, noe som er mer eller mindre stikk i strid med hva man gjør i dag.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:38   #6
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Dette har vel ikke så mye og si hvis man starter opp et datterselskap... Feks Norwegian Shutter.. Det kan jo være "uavhengig" av moderselskapet.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:39   #7
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Nå skal det sies som en generell betraktning at Norwegian kan fort finne på å overraske her også, og jeg synes jeg ser tegn til at de stadig beveger seg i retning av å bli nettverksselskap. Longhaul-planene og interline (selv om det bare er innen eget selskap) synes jeg tyder på at det er dit man vil nærme seg.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 22:47   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian tar opp kampen med Widerøe

Tittelen på tråden er ikke akkurat dekkende for innholdet ...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 23:15   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Endret tittel.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 00:19   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Norwegian Air Shuttle prøvde seg i sin tid i Nord-Norge dessverre. Likte de ikke. Fløy sjeldnere hver dag, og det var ikke alltid de fløy heller. Heldigvis så kansellerte de ikke "på grunn av vær" den gangen jeg var eneste på ruta fra ANX til TOS. Det ble i alle fall god stemning ombord likevel, med personlig face-to-face sikkerhetsbrief den gang. Heldigvis kom Widerøe tilbake; og plutselig var det lettere å fly til Oslo med gjennomgående billett. Så prøvde Coast Air seg. Heldigvis bodde jeg ikke på øya i løpet av den tiden. Heldigvis kom Widerøe tilbake, og jeg håper de fortsetter i all tid. Jeg er rimelig sikker på at WIF kommer til å komme tilbake atter og atter igjen dersom småselskapene prøver seg for senere å finne ut at det ikke var noe gøy likevel. (I.e. ikke noe penger å hente)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 10-03-2010 at 00:22.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 01:17   #11
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Hadde vært fint for befolkningen oppe i nord om det ble litt fler valgmuligheter. Blir overrasket om ikke Kjos etterhvert også begynner å snuse litt på den delen av SAS konsernet som tjener pæng. Det tar kanskje noen år, men ingen forventet vel i 2004 at butikken hans skulle bli så stor som den nå er.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 01:45   #12
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Det er vel ingen tvil om at DY kan ta opp kampen med WF. Jeg er sikker på at DY kan skape ett kortbanenett med lavere utgifter enn det WF har i dag.
Men det krever store investeringer. Hvorfor skal DY ofre store beløp som kunne ha gått til en bedre og ikke minst sikrere investering, enn kortbanenett.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 09:48   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Det tar kanskje noen år, men ingen forventet vel i 2004 at butikken hans skulle bli så stor som den nå er.
Joda, strategiplanene som ble utarbeidet for DY rett etter oppstart, tilsa planer på sikt for opp i mot 40 fly. Så dette er nok godt planlagt.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 10:15   #14
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Hva jeg mente var vel at det var få i flybransjen som hadde den store troen på dem da de startet med Boeing. Strategien var vel intern og kun kjent for en liten gruppe nøkkelpersoner, nå vokser de jo forbi 40 fly. Kjos har overrasket før og kan fort gjøre det igjen.
Materiell, ville jo tro Bombardier kanskje ville vurdere å finne frem verktøykassa igjen om det kom en forespørsel på produksjon 25 kliss nye -100'er.

Tror vi uansett blir nødt til og vente i noen år før vi får svar på denne diskusjonen.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 10:17   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Kan Norwegian ta opp kampen med Widerøe?

Nå er det jo ikke "befolkningen" som får flere valgmuligheter. Så lenge vi har FOT-systemet i Norge, så er det jo Samferdselsdepartementet som eventuelt får flere valgmuligheter om andre enn WF legger inn anbud på FOT-nettet. Så lenge vi har FOT, så er det jo slik at ingen andre selskaper kan fly de rutene som er FOT-ruter. De kan operere på "FOT-flyplasser" men ikke på ruter som er omfattet av FOT-regimet. Det var jo det Norwegian fikk erfare da de ville selge billetter på ALF-KKN legget av OSL-ALF-KKN (http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle190417.ece), det kunne de ikke ettersom det ville være brudd på FOT-reglene.

Operasjoner på kortbanenettet er komplisert, og ikke helt billig. Personlig kan jeg ikke se hva "Norwegian Light" ville kunne bringe inn i en anbudskonkurranse. Det er, som det påpekes, strenge regler for hva man kan og ikke kan gjøre på FOT-nettet, det er krav om interlining og departementet setter jo krav til tidtabell og flystørrelse i anbudsdokumentene."NorwegianLight" måtte jo skaffe seg egnede fly, opprette baser etc og jeg ser ikke helt hvordan de kune bli så mye billigere og effektivere enn WF på kortbanenettet. Det er jo ikke slik at WF "får" anbudene, det er jo sterk konkurranse fra andre operatører som DAT/DOT og flere andre, og allikevel vinner WF. Det sier meg at WF er klart best på dette segmentet. DY har som andre har sagt vært inne på FOT med F50 i sin tid, men så da at den type operasjoner tok for mye ressurser fra kjernevirksomheten. La Kjos & Co gjøre det de er gode på - fly 737'er på tunge innenriksruter og solglade leisureruter med fulle fly, relativt lave priser og en enkel rutestruktur.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Delta/Virgin starter LCC IC og tar opp kampen med DY SQ321 Flyforum 7 04-05-2016 11:04
NSB tar opp kampen mot flyselskapene. imm Småprat 14 21-12-2012 00:46
SAS tar opp kampen mot lavprisselskapene imm Flyforum 19 28-10-2009 21:36
SAS Braathens tar opp kampen med Norwegian X-BU Flyforum 6 15-11-2005 15:42
Frontier tar opp kampen mot Southwest EB Flyforum 8 30-10-2005 13:53


All times are GMT +2. The time now is 04:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.