![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
Er det realistisk å tro i framtiden at Norwegian vil opprette et datterselskap som opererer LCC på smårutene rundt om i landet? Feks snappe opp anbudsrutene i nord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
|
![]()
Et LCC opererer med små marginer og er avhengige av store volum for å tjene penger. Dette får man ikke på kortbanenettet. Det er to helt forskjellige forretningsmodeller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
selv på anbudsruter? De hadde jo fått god feed og... i tillegg til Norwegian-priser som ikke ligger på Cimber-nivå for noen år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Da må de forandre sin egen foretningsmodell. Et av (de større) kravene i anbudet er korrespondanser og interlineavtaler, noe som er mer eller mindre stikk i strid med hva man gjør i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
Dette har vel ikke så mye og si hvis man starter opp et datterselskap... Feks Norwegian Shutter.. Det kan jo være "uavhengig" av moderselskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå skal det sies som en generell betraktning at Norwegian kan fort finne på å overraske her også, og jeg synes jeg ser tegn til at de stadig beveger seg i retning av å bli nettverksselskap. Longhaul-planene og interline (selv om det bare er innen eget selskap) synes jeg tyder på at det er dit man vil nærme seg.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Tittelen på tråden er ikke akkurat dekkende for innholdet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Endret tittel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Norwegian Air Shuttle prøvde seg i sin tid i Nord-Norge dessverre. Likte de ikke. Fløy sjeldnere hver dag, og det var ikke alltid de fløy heller. Heldigvis så kansellerte de ikke "på grunn av vær" den gangen jeg var eneste på ruta fra ANX til TOS. Det ble i alle fall god stemning ombord likevel, med personlig face-to-face sikkerhetsbrief den gang. Heldigvis kom Widerøe tilbake; og plutselig var det lettere å fly til Oslo med gjennomgående billett. Så prøvde Coast Air seg. Heldigvis bodde jeg ikke på øya i løpet av den tiden. Heldigvis kom Widerøe tilbake, og jeg håper de fortsetter i all tid. Jeg er rimelig sikker på at WIF kommer til å komme tilbake atter og atter igjen dersom småselskapene prøver seg for senere å finne ut at det ikke var noe gøy likevel. (I.e. ikke noe penger å hente)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 10-03-2010 at 00:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Hadde vært fint for befolkningen oppe i nord om det ble litt fler valgmuligheter. Blir overrasket om ikke Kjos etterhvert også begynner å snuse litt på den delen av SAS konsernet som tjener pæng. Det tar kanskje noen år, men ingen forventet vel i 2004 at butikken hans skulle bli så stor som den nå er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Det er vel ingen tvil om at DY kan ta opp kampen med WF. Jeg er sikker på at DY kan skape ett kortbanenett med lavere utgifter enn det WF har i dag.
Men det krever store investeringer. Hvorfor skal DY ofre store beløp som kunne ha gått til en bedre og ikke minst sikrere investering, enn kortbanenett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Hva jeg mente var vel at det var få i flybransjen som hadde den store troen på dem da de startet med Boeing. Strategien var vel intern og kun kjent for en liten gruppe nøkkelpersoner, nå vokser de jo forbi 40 fly. Kjos har overrasket før og kan fort gjøre det igjen.
Materiell, ville jo tro Bombardier kanskje ville vurdere å finne frem verktøykassa igjen om det kom en forespørsel på produksjon 25 kliss nye -100'er. Tror vi uansett blir nødt til og vente i noen år før vi får svar på denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Nå er det jo ikke "befolkningen" som får flere valgmuligheter. Så lenge vi har FOT-systemet i Norge, så er det jo Samferdselsdepartementet som eventuelt får flere valgmuligheter om andre enn WF legger inn anbud på FOT-nettet. Så lenge vi har FOT, så er det jo slik at ingen andre selskaper kan fly de rutene som er FOT-ruter. De kan operere på "FOT-flyplasser" men ikke på ruter som er omfattet av FOT-regimet. Det var jo det Norwegian fikk erfare da de ville selge billetter på ALF-KKN legget av OSL-ALF-KKN (http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle190417.ece), det kunne de ikke ettersom det ville være brudd på FOT-reglene.
Operasjoner på kortbanenettet er komplisert, og ikke helt billig. Personlig kan jeg ikke se hva "Norwegian Light" ville kunne bringe inn i en anbudskonkurranse. Det er, som det påpekes, strenge regler for hva man kan og ikke kan gjøre på FOT-nettet, det er krav om interlining og departementet setter jo krav til tidtabell og flystørrelse i anbudsdokumentene."NorwegianLight" måtte jo skaffe seg egnede fly, opprette baser etc og jeg ser ikke helt hvordan de kune bli så mye billigere og effektivere enn WF på kortbanenettet. Det er jo ikke slik at WF "får" anbudene, det er jo sterk konkurranse fra andre operatører som DAT/DOT og flere andre, og allikevel vinner WF. Det sier meg at WF er klart best på dette segmentet. DY har som andre har sagt vært inne på FOT med F50 i sin tid, men så da at den type operasjoner tok for mye ressurser fra kjernevirksomheten. La Kjos & Co gjøre det de er gode på - fly 737'er på tunge innenriksruter og solglade leisureruter med fulle fly, relativt lave priser og en enkel rutestruktur. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta/Virgin starter LCC IC og tar opp kampen med DY | SQ321 | Flyforum | 7 | 04-05-2016 11:04 |
NSB tar opp kampen mot flyselskapene. | imm | Småprat | 14 | 21-12-2012 00:46 |
SAS tar opp kampen mot lavprisselskapene | imm | Flyforum | 19 | 28-10-2009 21:36 |
SAS Braathens tar opp kampen med Norwegian | X-BU | Flyforum | 6 | 15-11-2005 15:42 |
Frontier tar opp kampen mot Southwest | EB | Flyforum | 8 | 30-10-2005 13:53 |