Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2010, 17:27   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Norwegian Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

I dagens utgave av Aftenposten er Kjos sitert på planene for intercontinental trafikk. Spennende tanker fra Norwegian, men jeg tror lite på oppstart til våren.

Quote:
Han er selv på jakt etter nye og større fly. I går holdt han døren åpen for å begynne langdistanseflyvninger allerede sent i vår, med innleide fly. Men hovedplanen er å starte slike USA-flyvninger med selveide fly en gang i 2011. Norwegian tar sikte på å etablere et eget flyselskap for de lange flyvningene, og vil trolig be aksjemarkedet om penger til å bygge opp forretningen.

Satsingen kan føre til et betydelig bedret langdistansetilbud fra Oslo, ettersom Norwegian trolig vil fly inn passasjerer fra andre flyplasser, og sluse dem gjennom Gardermoen på vei mot fjerne himmelstrøk.

–Nå har vi et sterkt nok nett. Det er naturlig at Norge blir et samlingspunkt, sier Kjos.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle3513270.ece
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 18:22   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Kanskje holde oss til den originale tråden istedetfor atter en debatt som ikke blir aktuelt for tidligst 2011?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 19:29   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Og la oss nå se på situasjonen med 10-12 787'er i DY-farger. Hva mener så parkeringsbetjenten vår i tårnet om den situasjonen kombinert med dagens utbyggingsplaner?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 19:37   #4
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Funnet en bra link her: http://sketchup.google.com/3dwarehou...46f92b52bbd82a

Ta på 3D View
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 20:12   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Hva mener så parkeringsbetjenten vår i tårnet om den situasjonen kombinert med dagens utbyggingsplaner?
Parkeringsbetjenten vegrer seg og river seg i håret her og ønsker på stående fot helst ikke å uttale seg om saken :S

Men, jeg lover å komme sterkt tilbake!
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 21:33   #6
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Blir ikke det fint når Thai står med en 777, PIA med 777 også står det 8 Norwegian 787 fly som alle er non-schengen flighter. Det bare må bli mål...
Godt at US og CO sine fly passer på langsiden... hehe Glemte nesten Thomas Cook sin A330 og TUI sin 767. Det blir trangt borti kanten der ja...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 21:41   #7
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Kanskje en idè å ta frem tegnebrettet igjen og få på plass noen ekstra widebody-gates når det først skal bygges?

Feel Air med 2+ A330, Norwegian med 5+ 787/330, CO med 757/787, PIA med 777, Thomas Cook med 330, TUI med 767, Air Baltic med 757, US med 757, Thai med 777/340 og Korean(?) med 330...

Kaos og spotte-eldorado??
__________________
life is rough - so you gotta be tough

Last edited by seatsniffer; 12-02-2010 at 21:41. Reason: tasteleif
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 22:30   #8
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Nå bør vi vel bremse littegrann. Først må vi se om Feel og DY IC i det hele tatt kommer seg på vingene, det er noe helt annet å drive IC lavpris enn short og medium haul lavpris. Men at OSL bør bygge en terminal med flere broer for større fly er vi enige om, ja de bør bygge terminal 2 med langt flere broen enn planlagt uansett..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 00:03   #9
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
Kanskje en idè å ta frem tegnebrettet igjen og få på plass noen ekstra widebody-gates når det først skal bygges?

Feel Air med 2+ A330, Norwegian med 5+ 787/330, CO med 757/787, PIA med 777, Thomas Cook med 330, TUI med 767, Air Baltic med 757, US med 757, Thai med 777/340 og Korean(?) med 330...

Kaos og spotte-eldorado??
Icelandair..
Er det ikke snakk om at bare den ene A330'n til Feel skal fra OSL da?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 00:28   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Noewegian kommer seg nok på interkontinentale vinger, men jeg skjønner ikke hvordan de skal være så mye billigere enn sine nærmeste konkurrenter og samtidig tjene penger. Ellers er det jo ingenting nytt her.
__________________

Last edited by FlightDeck; 13-02-2010 at 00:30.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 00:30   #11
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Nå bør vi vel bremse littegrann. Først må vi se om Feel og DY IC i det hele tatt kommer seg på vingene, det er noe helt annet å drive IC lavpris enn short og medium haul lavpris. Men at OSL bør bygge en terminal med flere broer for større fly er vi enige om, ja de bør bygge terminal 2 med langt flere broen enn planlagt uansett..
Kommer til at tænke på et eventyr af H.C. Andersen "Konen med Æggene"
/Torben
Lund is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 07:04   #12
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Norwegians IC planer bør absolutt regnes med i de nye T2 planene på Gardermoen.

Jeg mener dagens planer er for lite visjonære, og har to argumenter for at T2 bør gjøres større.
1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.

2. I Norge er det mye snø, og det er kaldt. Og det blir kaldere og kaldere.
Dette kan nøytraliseres ved å bygge en tropisk park og spa midt inni Gardermoen. Da vil sydenturister allerede komme til syden da de kommer til flyplassen.

3. Gardermoen er selve inngangsporten til et land som ønsker å satse på "grønn" turisme i fremtiden.

Men for all del, det viktigste er jo at det nå begynner å skje noe.
__________________
Fly your dreams.

Last edited by basejumper; 13-02-2010 at 07:23.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 09:31   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Norwegians IC planer bør absolutt regnes med i de nye T2 planene på Gardermoen.

1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.

Men for all del, det viktigste er jo at det nå begynner å skje noe.
Tror ikke du skal overdrive avstanden til Oslo så lenge infrastrukturen er så bra som den er.

At det begynner å skje noe er alle her happy for
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 09:57   #14
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.
Beliggenheten kan jo diskuteres, men jeg synes ikke 19 min med flytoget og +-40 min med bil er veldig langt unna. Fordelen med at OSL ligger på Gardermoen er jo at man får inkludert reisende fra bla. Oslo, Akershus, Hedmark og Oppland.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 12:48   #15
PeopleExpress
ScanFlyer Blue
 
PeopleExpress's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

I dagens utgave av Finansavisen, uttaler Kjos at oppstart for langdistanse vil skje først våren 2011.

Sitat fra side 36:
,,Vi har planlagt det lenge og vil gå i gang våren 2011.''
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 21:23   #16
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Og da er vi atter en gang tatt tilbake til trådens tema: OSL, DY og IC-satsning. Neste gang blir det gule kort, og de som ser poster som ikke hører hjemme bes om å bruke "report"-knappen. Sånn, da har jeg spart meg fra å melde i fra inviduelt til alle brukerne som nå fikk poster fjernet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 13:02   #17
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Med uppstart om ett år, kan det vara pga leverans av IC flyg? LN-MOW du som verkar ha full koll på Boeing, kan det vara 787 de väntar på och isåfall vilka produktions individer kan det då vara. En pilot på DY sa att det var klart att de skulle ha 787..
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 13:08   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Originally Posted by Marcus W View Post
Med uppstart om ett år, kan det vara pga leverans av IC flyg? LN-MOW du som verkar ha full koll på Boeing, kan det vara 787 de väntar på och isåfall vilka produktions individer kan det då vara. En pilot på DY sa att det var klart att de skulle ha 787..

Jeg synes denne uttalelsen fra selskapet sier svært mye med få ord

http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=315
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 16:48   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Quote:
Men det er viktig å understreke at verken i forhold til Boeing eller Airbus er det tatt noen avgjørelser eller gjort noen avtaler, sier Skånvik.
Helgardering kalles det.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 17:12   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Dette vil muligens sette en stopper for CO sin avgang nr. 2 fra Oslo... Men som så mange andre har sagt her på forumet tidligere - vi kan jo håpe at det ikke blir NYC men en annen amerikansk by som Norwegian starter opp...
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Svenkene vil gjøre OSL til jumbo C130 Flyforum 8 17-11-2015 14:43
Vil gjøre Røros til testområde for EU LN-GTA Flyforum 0 08-10-2009 22:23
Vil gjøre flyboardingen raskere sirpjalle Flyforum 1 12-03-2008 18:30
Nå vil også Pulkovo flyplass være intercont.-hub Desk pilot Flyforum 1 11-09-2007 15:29
FRA vil være No. 1 hub på A380 Jan Flyforum 0 29-04-2005 13:31


All times are GMT +2. The time now is 23:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.