![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Siden folk tydeligvis har gamle bilder (av gamle fly) liggende tenkte jeg at jeg skulle prøve å se om noen av forumets ærede fotografer har bilder av Fjellfly's to Harvard'er, LN-BNM og BNN. Disse ble brukt til slepemålsflyging på 60 tallet, og kom opprinnelig fra Danmark. BNM havnet senere stående ute på et museum ved Southend i England, før den endte opp på RAF museet på Hendon. BNN sto lenge på et tak i Wild West byen High Chapparal i Småland. Det ble sagt at den var en av mange fly som gikk med i en brann, men nå viser det seg at flyet overlevde (det var en annen Harvard som ikke gjorde det), og er under oppbygging med deler av en annen Harvard. Se her:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php...Harvard#p10554 Trygve
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har dessverre bare dette ene bildet;
![]() Foto: Kåre Gjone Ellers har jeg laget noen internettsider om Fjellfly som er svært lite komplette og langt fra oppdaterte... Men det var dette med TID, da... http://www.seabee.info/fjellfly.htm mvh Steinar http://www.seabee.info |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Veldig fint bilde, Steinar! Jeg skulle ønske vi hadde kunnet se mer av Luftwaffe-Cub'en til høyre...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Uansett fint å høre at en av Harvardene er under oppbygging. Last edited by LN-VGT; 21-01-2010 at 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mitt eneste bilde av en Fjellfly-Harvard, tatt i Fyresdal i september 1967:
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og her er BNM og Falcon på Hendon
![]() ![]()
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Der, ja.
![]() FE905 har en viss familietilknytning fordi onkelen og faren min drev en god del sleping av mål for luftvern med den. Jeg tror de synes det er hyggelig at flyet er tatt vare på og står på Hendon der det er lett å besøke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Da har vel også jeg bilde av deg der også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så det da Falcon kjøpte klokka som ikke virket
![]() Quote:
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 25-01-2010 at 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Aviator
|
![]()
Luftwaffe-cuben i bildet skulle forestille en Fieseler Storch og ble brukt under innspillingen av filmen "Heroe's of Telemark". Gösta Johansson fløy maskinen under innspillingen. Skuespillere var Kirk Douglas og Ulla Jacobson med flere. Filmingen ble gjort på Rjukan og i nærheten av Gaustad-toppen. Det er forøvrig også Gösta som varmkjører Harvarden på bildet. Han fløy 2000 timer med Harvard i sintid hos Fjellfly på Geiteryggen, de fleste av dem i funksjonen som slepefly for forsvaret. Gösta er aktiv innen flygning den dag i dag - ikke verst siden han begynte med flygning allerede i 1950! Basen nå er på Kjeller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LN-HOE og Fjellfly | GF1 | General Aviation og sjøfly | 8 | 13-08-2013 22:34 |
LN-IKO i Fjellfly og LN-NPF i Busy Bee farger ? | rhusberg | Flyhistorisk forum | 4 | 24-08-2009 23:29 |
Nice thouch and go`s with Harvard T6 | norshuttle | Flyforum | 9 | 28-02-2006 10:47 |
Harvard vs Dakota! | Fly high | Flyforum | 1 | 02-06-2005 08:57 |
Fjellfly kjøper nytt lastehelikopter | GF1 | Flyforum | 0 | 04-04-2005 09:08 |