![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Som aktionær er jeg ikke nødvendigvis helt uenig i disse skøn...
![]() |
![]() |
#2 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Faktisk synes jeg han har gravet endnu større grøft mellem ansatte og ledelse, hvilket er direkte tåbeligt. Specielt i en krise-situation er det vigtigt at alle står sammen og løber i samme retning - noget jeg har svært ved at se SAS-ledelsen forsøge at nå frem til.
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
John Dueholm er sjef for flyselskapet SAS, og han gjør en veldig god jobb og nyter stor respekt (iallefall hos de jeg snakker med i Bolaget)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Helt enig - har ikke hørt andet end positive ting om ham - Mats derimod er en noget anden historie...
![]() |
#6 |
Qwerty
|
![]()
Svårt att bli omtyckt när du tvingas hålla i yxan. Stålbadet som SAS genomgår är ju helt nödvändigt för att flygbolaget ska ha någon framtid. Men det är förstås så att kommer aldrig vändningen för SAS är det till syvende och sist VD:n som får ta konsekvenserna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva skulle det tjene til å sparke Jansson midt under en stor omstilling? Uansett hva man mener om Core SAS, å bytte sjef midt i løpet nå vil sannsynligvis bare skape mer rot. Som jikswoboB sier, Jansson er upopulær fordi han må gjøre mange upopulære ting.
Om man derimot vil sparke Jansson fordi man vil at SAS skal følge en annen strategi, er det en annen sak - men da får man meisle ut ny strategi først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Jeg tror alle i SAS har forståelse for at der skal spares og at der også skal skæres ned på de fleste områder - hvilket unægteligt vil medføre fyringer og lønnedgange og/eller mere arbejdstid/effektivitet. Det har jeg faktisk ikke hørt nogen være uenige i. Tværtimod er de meldinger jeg har hørt, at medarbejderne er yderst villige til at nå nogle holdbare løsninger, der kan give ro på arbejdspladsen og ikke mindst tro på fremtiden. Men jeg forstår også godt at de ikke vil være med til at give en masse, hvis de ikke kan se at dette er i udsigt. Jeg tror man undervurderer medarbejdernes trivsel meget - og her tænker jeg ikke på løn og arbejdstid, men helt simple ting som at få ro til at gøre sit arbejde og ikke mindst tro på ledelsens evner til at føre virksomheden ud af krisen. Sådanne nedskæringsrunder kan man gøre mere eller mindre elegant og hvis man gør det elegant, så kan det faktisk lykkes at få medarbejdernes opbakning til at gennemføre sådanne planer. Dette opnår man dog ikke ved at undgå dialog med medarbejderne og være usynlig for "manden på gulvet". Man opnår det heller ikke ved at komme med diktater mht. lønnedgang og arbejdstid m.v. Det kræver dialog og forhandling og ikke mindst forståelse for medarbejdernes situation, hvilket jeg har svært ved at se SAS-ledelsen forsøge sig på. SAS er ikke bedre end de medarbejdere der møder kunderne og hvis de ikke trives så går det ud over SAS produkt-kvalitet - længere er den ikke. Desuden er en vigtig ting synlighed. Når en virksomhed er i krise, så er det vigtigt for medarbejderne at deres ledere er synlige og tør tage action på problemerne - og ikke mindst fremstå troværdige og beslutningsdygtige overfor medarbejderne. Mats har lavet en kæmpe fodfejl ved at starte med at melde ud at nu skulle der være en ny kultur, hvor dialog var det vigtigste element. Når man så efterfølgende ser ham agere stik modsat, så bliver det utroværdigt og medarbejderne mister respekten samt tiltroen til at han rent faktisk kan leve op til sine løfter. Mats' udtalelser blev faktisk taget rigtig godt imod af medarbejderne, men de er blevet meget skuffende sidenhen, da det har vist sig at han ikke har fuldt dem selv. Tag f.eks hans udtalelser på TV4 om at man ville lade de "billigere" svenskere flyve flyene hvis danskerne ikke makkede ret. Det er jo direkte dumt at sige sådan noget - uanset om han mener det eller ej. Management-by-fear virker sjældent godt. Sådanne udtalelser skal ikke serveres i pressen, men kommunikeres sagligt og fagligt direkte til medarbejderne i en to-vejs forhandling. I den situation SAS er i, så er det også meget vigtig at ledelsen er synlig for medarbejderne. F.eks. med helt simple ting, som en gang i mellem at gå sig en tur og tale med medarbejderne på gulvet. Noget som Carlsson var verdensmester i og det er ikke uden grund at han stadig huskes positivt blandt de medarbejdere der var ansat i hans tid. Noget jeg har svært ved at tro Mats vil blive. Prøv f.eks. at spørg i CPH hvor mange der rent faktisk har set eller mødt ham. Ikke at SAS skal tilbage til Janne-tiden, men det er jo ikke forbudt at lære nogle af de positive ting, som er sket i SAS tidligere. Ingen tvivl om at det er en stor opgave han har med at få rettet SAS op, men de vilkår var kendt da han fik jobbet. I en krise er det allervigtigste at man har den rette korpsånd og det ser jeg ikke ledelsen bidrage til p.t. - desværre. Tværtimod, så tror jeg mange opfatter ledelsen diktere og i nogle tilfælde direkte modarbejde medarbejderne - og det er ikke god ledelse... Når medarbejdere bliver bedt om at gå ned i løn og op i arbejdstid og de så samtidig ser at virksomheden ikke engang tilnærmelsesvis udnytter den arbejdstid de allerede har til rådighed, så kan jeg godt forstå at de ikke har tro på at endnu dårlige vilkår skulle hjælpe på det. Min opfattelse er at medarbejderne generelt meget gerne vil være med at få SAS rettet op. Faktisk, så elsker de fleste deres arbejdsplads og kolleger - for ikke at tale om at jobbet er en del af deres liv og livsstil. Når man så oplever at ledelsen ikke tager dette alvorligt er det svært at have tiltro til dem. SAS er en service-virksomhed, hvor medarbejdernes trivsel er et af de allervigtigste parametre. hvis medarbejdere er tilfredse, så vil man også se at kunderne er det. Når ledelsen gang på gang beskylder navngivne medarbejder grupper for ikke at ville være med til at redde SAS, selvom de allerede er gået betydeligt ned i arbejdstid og løn, så mister de motivationen og troen på fremtiden. Ledelsens meldinger sætter også spor direkte hos kunderne, der så kommer med kommentarer til personalet når de rejser. Sådanne ting tærer på personalet og så har man den negative spiral og dominoeffekt. Denne ledelsesform er ikke 2010-værdig...
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 05-02-2010 at 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mats har vel hatt som mål og selge SGS noe det kan virke som flere medlemmer av styret ikke er enige i.
Mannens avgang ble vel nevn tidligere her men da som helt løse rykter |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel en ledig plass i ISS
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Qwerty
|
![]()
Det är också min övertygelse att Jansson fick jobbet just för att styrelsen ansåg att det behövdes någon som kunde städa upp i koncernen. Att vara brysk och ocentimental är kanske det som krävs för att rädda ett bolag som står med ena benet i avgrunden. Först när han fått skorven på rätt köl är det läge att hitta en ersättare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er klart han har undgået strejker i sin tid, men han er i toppen for et firma, som har en betydelig større kløft mellem medarbejdere og ledelse og for den sags skyld også mellem visse afdelinger end før han tiltrådte. Det både giver og vil give flere konflikter i fremtiden. Så at han har undgået konflikter ser jeg ikke, men strejker ja. Det tror jeg til gengæld alle chefer i denne periode ville have gjort - for medarbejderne er klar over hvor alvorligt det vil være. Jeg kan dog godt frygte at det kan blive deres sidste udvej at strejke ifm. de igangværende overenskomstforhandler med f.eks. kabinen - ihvertfald når man tager udgangspunkt i ledelsens mangel på forhandlingsvilje og opførsel i sommerens og efterårets "forhandlinger" om besparelser - og specielt hvis de vil fortsætte stilen med at hænge navngivne medarbejdergrupper ud i medierne - oven i købet på et ret udokumenteret grundlag og i nogle tilfælde fejlagtigt grundlag. Men vi får se - jeg håber for både SAS, ledelse og medarbejdere at strejker kan undgåes, men det kræver at begge parter er forhandlingsvillige. Bliver spændende at se når der begynder at slipper noget ud fra forhandlingerne om Mats kan leve op til sine løfter og dialog-kultur og samarbejde... Jeg kan have mine tvivl, men jeg lader tvivlen komme ham tilgode indtil videre.
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Samarbejde, korpsånd og dialog er nok mere betegnelser, som passer til nutiden. Man kan sagtens træffe upopulære og nødvendige beslutninger og samtidig være både vellidt og respekteret. Det bliver man ikke ved at være brusk og usentimental og det er i mine øjne ikke noget at stile efter.
![]() |
![]() |
#15 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Derfor vil jeg mene at det er et stort aktiv at have forståelse for det, men naturligvis skal man ikke lade de nødvendige beslutninger diktere af følelser - det ville være tåbeligt. Men man er nødt til at respektere firmaets og medarbejdernes historie for at finde den rette metode at gennemføre de nødvendige beslutninger med.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mats, mannen som temmet udyret CAU... ? , sikkert ikke så poppis i DK....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gikk SAS med overskudd når Janne var sjef?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
janne carlson - uansett hvor godt jeg likte aa jobbe under han - la vel grunnmuren for store deler av problemene SAS sliter med i dag....kjoepet av InterContinental Hotellene kostet utrolig mye penger og var laaaaangt vekk i fra kjernevirksomheten.....penger som burde ha vaert brukt paa aa utvide andre deler av flyselskap driften......
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mats Jansson slutter i SAS | FlightDeck | Flyforum | 69 | 13-08-2010 22:25 |
Vi vil overleve, sier Mats Jansson | RIBRO | Flyforum | 0 | 15-01-2009 11:06 |
Mats Jansson: "Servicenivået tilbake til nivået på 70- og 80-tallet" | jcnorway | Flyforum | 8 | 10-07-2008 11:19 |
Heta Stolen: Mats Jansson svarar på di.se-läsarnas frågor | sail4fun | Flyforum | 0 | 14-11-2007 16:35 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |