![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OSL-BGO
SK 259 Sete 2A Vi drar i gang en rapport fra ukens snarvisitt til Norges flotteste by - hvis man ser på det som ligger mellom de syv fjell og ikke på baksiden. Bildekvaliteten er for øvrig litt ymse, men alt er bedre enn ingenting. Foretok online check-in og setevalg dagen før, og som alltid på antatte finværsflyvninger mellom OSL-BGO valgte jeg et vindusete. Er rett og slett nydelig utsikt når man flyr mellom øst og vest i solskinn. Med avgangstid 10:25 valgte jeg 08:59-toget fra Nationaltheatret. Ankom OSL til oppsatt tid, tok heisen opp i avgangshallen og gikk rett til sikkerhetskontrollen. Det var noe kø til tross for at morgenrushet var over, noe som nok skyldtes at de stenger noen sluser når behovet faller. Som vanlig var det ikke et menneske å spore i Fast Track-en, men dette er naturligvis forbudt område for både fullprisbetalende passasjerer og gullkortkunder som reiser innenriks, så måtte ta til takke med hovedkøen. Valgte å gjøre som George Clooney i 'Up In The Air', og tok en kjapp vurdering av de køen ved de forskjellige slusene og fant en som virket spiselig (ingen barnefamilier eller pensjonister på tur). Laptop og trillekoffert ble sendt gjennom scanning, mens jeg håpet å unngå den ufattelig irriterende og meningsløse stikkprøvekontrollen. Det klarte jeg ikke, og dermed var det av med skoene, kroppsvisitasjon, opp med høyre fot, opp med venstre fot og ferdig. Tar ikke mer enn et lite minutt, men føles som en evighet hver gang. I etterkant erget jeg meg over å ikke ha lagt merke til at det var en stund siden detektoren hadde pepet, noe som økte den statistiske sannsynligheten for at jeg ville bli plukket ut. Lesson learned ![]() SK 259 var i dag satt opp fra gate 21, noe som er i behagelig avstand fra sikkerhetskontrollen. Boarding ble annonsert etter seterad, mens gullkortkunder kunne gå ombord etter sitt eget forgodtbefinnende. Det er jo i og for seg bare å bruke finger id-slusen dersom man på død og liv ønsker å gå ombord før det er "sin tur", men nå som sommeren nærmer seg, er det ikke særlig aktuelt å sitte 15 minutter ekstra i SAS' badstumaskiner. Som vi alle fikk smertelig erfare i fjor sommer, medførte Core-SAS at klimaanlegget ikke ble slått på før døren var lukket og motorene startet, så ingen grunn til å boarde for tidlig (med mindre det er fullt fly og man trenger plass til trillekoffert). Sete 2A hadde brukbar beinplass for en kar på nesten 1.90, og når midtsetene i freme del av SAS-kabinen som regel alltid er åpent, blir det hele riktig så komfortabelt. Hadde ikke vasket meg på hendene, så ingen knyttneve ![]() Da vi kom opp i luften, kjente jeg på kroppen at det var tid for en Cola til den særdeles upraktiske sum av 23 kroner. Hvorfor ikke bare kreve 25 når man først skal ta betalt? Mindre styr med vekslepenger, og betaling med kredittkort har jeg gitt opp, fordi kortterminalen ombord konsekvent trenger 10 forsøk på å lese magnetstripen min - til kabinpersonalets store begeistring. Produktplassering Deretter ble det tid til å knipse litt bilder av utsikten og innflyvningen. Hørt over høytaleren: "Ut til venstre ser vi Folgefonna", så kom en annen stemme: "...og ut te høgre kan me sjå verdas flottaste bygd, Voss" - lett humring i kabinen. Beklager dårlig nynorsk ![]() Et imponerende skue i det man kommer over Ulriken og byen åpenbarer seg nedenfor. Satt på feil side ift. selve sentrumskjernen, men landets mest berømte potetåker kan sees litt opp til venstre i bildet. Flesland er nokså lett å få øye på... Vi landet ca 10 minutter før oppsatt rutetid, noe som etter hvert er blitt regelen når man flyr med SAS. Husker bare for noen få år siden at SAS og rutetid nærmest var for en selvmotsigelse å regne, men her har alle parter gjort en strålende jobb for å snu en håpløs trend. Klappet til kai ved min favorittgate (29), noe som gir kortest vei ut av flyplassen. 20 sekunder spart i forhold til f. eks. Norwegians gate 31 der med andre ord ![]() BGO-OSL SK 286 Sete 4F Var på Flesland ca timen før avgang, noe som holder i massevis dersom man styrer unna rushtiden (noe jeg alltid prøver å gjøre hvis mulig). Hadde brukt sms check-in kvelden før, men sete 1A endret jeg til 4F i stedet. Dersom det ligger an til å bli trangt om tiden til neste flytog til Nationaltheatret, pleier jeg alltid å velge midtgang, men med oppsatt ankomsttid kl 20:05 var ikke dette noe problem. Gikk rett til sikkerhetskontrollen, men kastet et blikk på SAS' bag-drop, der rykter vil ha det til at Business-skranker nå er tilbake. Det var det i hvert fall ikke denne kvelden, ei heller noen av de andre gangene jeg har flydd fra BGO i 2010. Sikkerhetskontrollen på Flesland kan være et mareritt, men nå var det riktig så behagelig. Oslo-avgangen gikk som vanlig fra gate 29, men den var ikke åpnet enda. Det er alltid like fascinerende å se på passasjerer som går inn bak sperringen og setter seg ned, for deretter å bli oppgitt når de ble bedt om å gå på utsiden igjen i det gaten skal åpnes. Irritasjonsmoment for SGS på Flesland? ![]() Ingenting å si på beinplassen. Når man flyr innenriks, er det som regel sjelden at det oppstår noen uforutsette situasjoner, men denne dagen tilhørte imidlertid sjeldenhetene. Etter at boarding var unnagjort og flyet pushet fra gate, ble vi stående unormalt lenge uten at vi startet å takse. Etter hvert begynte kabinbesetningen å lete i overhead-en etter det som viste seg å være en gjenglemt jakke fra flyvningen til Bergen. Den ble funnet og kapteinen informerte om at de ville returnere denne til eier før de tok av. Jeg så for meg at vi skulle bort til gate igjen, men det som må ha skjedd er at jakken ble levert via et vindu i cockpit, fordi ingen av dørene ble åpnet, men jakken ble tilsynelatende levert. God service av SAS. Anslo at vi tapte en 6-7 minutter på dette, men var ikke særlig bekymret med tanke på 20:16-toget fra OSL. Ikke mye å se på denne gang. Det ble en rolig flytur over fjellet med relativt begrenset utsikt p.g.a. skydekket. Når man flyr inn mot OSL, føles det alltid like naturstridig å nærmest fly over Oslo for deretter å forsvinne langt ut i intet før man lander. En ting skal FBU ha: Beliggenheten var genial! Oslo skinner opp som et lys i mørket (beklager dårlig bildekvalitet). Vi landet på oppsatt rutetid og slo oss til ro ved behagelige gate 26. Kjapt ut av flyet og ombord i flytoget kl 20:11. Oppsummert SAS er alltid på rute og det er et kjempepluss. Ellers klarer jeg ikke å la være å irritere meg over at Fast Track ikke tilbys innenriks fra OSL, men unngår man rushtiden går det som regel greit. Jeg synes likevel det er pussig at SAS ikke velger å bruke Fast Track som et middel i konkurransen mot Norwegian, for på innenriks er det ikke akkurat flust av grunner til å konsekvent velge SAS. En mulig fordel som f. eks. prioritybagasje fungerer jo uhyre sjelden, man må betale for alt unntatt kaffe/te ombord (selv på fullprisbilletter) og den nevnte Fast Track-en står jo tom store deler av dagen. SAS er uansett mitt førstevalg så lenge prisforskjellen ikke er for stor, og denne turen gjorde ingenting for å endre på det inntrykket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for hyggelig rapport fra rute jeg har fløyet mye. SAS har for tiden en kampanje i avisene der alle avgangstidene på Oslo-Bergen-Oslo er oppført under parolen "Noen av dagens kaffepauser".
Quote:
Ellers er jeg enig i at SAS må forbedre tilbudet til gullkunder og flex/full flex-reisende på innenlands - 2/3 av bestillingene på sas.no er innenlandsreiser, og de fleste som reiser med SAS reiser også innenlands. Når man i tillegg ikke får bonuspoeng må SAS være mer kreative med å utvikle tilbudet, f.eks. nevnte FastTrack, dedikert innsjekk utover på Gardermoen og SAS Lounge Café. Last edited by FlightDeck; 07-05-2010 at 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Flott rapport fra en velkjent rute. Kan stille meg 100% bak alt du skriver her.
Når det gjelder Fast-track på innenriks, så skylder SAS på at det ikke er kapasitet i sikkerhetskontrollen til dette, og at de ville hatt det hvis det var kapasitet. Så vidt jeg har kunnet se, har aldri noensinne alle 16 lukene vært åpen samtidig, så jeg skjønner egentlig ikke det argumentet. Jeg antar derfor at dette er et rent kostnadsspørsmål, og at SAS ikke vil betale for denne tjenesten på innenriks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skjønner heller ikke hvorfor det ikke er kapasitet til FastTrack for innenlandsreiser, men det er faktisk Oslo Lufthavn selv som sier det - og ikke SAS. SAS betaler for FastTrack på innenlandsreiser på Kastrup, Vantaa og Arlanda, så jeg tviler på Hickoks hypotese.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjekt å lese slike rapporter, takk for den
![]() Oslo - Bergen er en slager - ingen rute kan være så flott i pent flyvær !
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mulig det, men som sagt, jeg har aldri noen gang sett samtlige 16 luker i bruk samtidig. Det blir jo tross alt ikke flere folk gjennom security om en åpner en ekstra luke Fast-track, det er kun fordelingen som blir anderledes. Derfor velger jeg fortsatt å stå ved min hypotese. Hvis man vil nok er det nok en løsning, men jeg mistenker at viljen ikke er tilstrekkelig til stede. Avinor har i hvert fall aldri tidligere vært den organisasjonen som har sagt nei takk til ekstra inntekter...
EDIT: Dette var tilsvar til FlightDeck. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fin rapport, alltid fint med bilder innimellom teksten.
OT Angående fast track på OSL, så er det OSL som har bestemt at SAS ikke får tilby dette til de som reiser innenriks. De siste årene har pandion-kunder fått bruke fast track uansett, men dette vil ikke OSL gå med på lenger. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Selvfølgelig er det konkurransevridende. Det er jo hele hensikten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jøss, går ledelsen på OSL på Kjos-Aid? Uansett, flott rapport
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessant. Jeg vet som sagt at SAS har prøvd å etablere FastTrack for innenlandsreiser, men jeg visste faktisk ikke at Oslo Lufthavn nektet SAS dette fordi de mener at det er konkurransevridende. Konkurranseskapende, spør du meg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bjørn Rosengren vs Janteloven...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Riktig - opplegget var ihvertfall en stund(det har jo vært mye rart, helt tydelig) - at Pandion "aldri skulle nektes" adgang i fasttrack - heller ikke med f.eks. KLM-billett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ | 737-405 | TripReports | 32 | 16-12-2014 01:13 |
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO | 737-405 | TripReports | 28 | 27-08-2014 04:15 |
OSL-TRD og OSL-BGO travlest i Europa? | KjetilK | Småprat | 5 | 18-07-2013 04:16 |
Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL) | ILS2 | TripReports | 26 | 28-11-2012 10:11 |
Reg. og flytype til flt. OSL-BGO-OSL | Halvorsn | Register- og ATC-Forum | 4 | 01-09-2009 14:00 |