Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2010, 11:05   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS Twittermakta rår (...servicekonseptet hos SAS)

Man skal ikke undervurdere kundens makt gjennom sosiale medier!

Quote:
Den 22. januar kom en flyvert på en SAS-flight i skade for å nekte Norges ukronede konge i sosiale medier, Stormberg-gründer Steinar J. Olsen, et glass vann. Det skulle han ikke ha gjort.

Det første Olsen gjorde da han ankom Gardermoen, var å blogge om sin dårlige kundeopplevelse. Deretter sendte han følgende melding til sine 4654 followers på Twitter: «Landet nettopp. Har skrevet om #SAS og elendig kundebehandling,» samt lenke til blogginnlegget.

Olsens tvitring ble raskt plukket opp av andre i hans Twitter-nettverk, som videretvitret den til sine followers, som så vidretvitret osv. Ved å hashtagge SAS skapte Olsen en såkalt tråd som alle kunne følge om de søkte på SAS. I løpet av kort tid var det derfor langt flere enn de av Olsens followers som leste tvitringen hans, som ble eksponert for hans beskyldning mot SAS.


Lørdag den 23. januar tvitret Steinar J. Olsen på ny om saken: SAS relanserer service men spanderer ikke et glass vann når man kjøper billett til 7 000,- og runddansen i Twitter-universet gjentok seg. Så omdømmeskadelig ble dette for SAS, at selveste kommunikasjonsdirektøren, Claus Sonberg, søndag den 24. januar så seg nødt til å svare på Olsens beskyldninger på Olsens blogg. Dermed har vi et rykende ferskt eksempel på at store selskaper i forbrukermarkedet 1. må overvåke måten deres merkevarer blir omtalt på i sosiale medier, og 2. ikke kan la beskyldninger her bli stående ubesvart. Dette er således langt på vei en tilsvarende sak som #drittunge-saken, der Warner Norge fikk en omdømmekrise på nakken etter en ubetenksom tvitring til en 18-åring.
http://e24.no/kommentar/spaltister/c...cle3483925.ece
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 11:56   #2
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
Default Re: Twittermakta rår

Ja, hvordan skal man igrunnen kunne forsvare seg. Hvem som helst kan slenge en melding avgårde, sann/halvsann/usann.

La oss teknisk si at alt i dette tilfellet var låst inne i galley da der var kort tid til landing, hvordan kan en forsvare seg mot slik bruk.
Skjønt vann er en veldig viktig bestandel i kroppen, er den ikke viktigere enn safety..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:37   #3
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Ja, hvordan skal man igrunnen kunne forsvare seg. Hvem som helst kan slenge en melding avgårde, sann/halvsann/usann.
Det er da ikke noe forskjell på å blogge om en slik sak, kontra å skrive en trip-report her på forumet?

Saken foregår forøvrig i kommentarene her http://blogg.stormberg.no/post/Stormberg-i-medvind

Ser også at SAS' eCommerce-avdeling har involvert seg
HVI is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:38   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by HVI View Post
Det er da ikke noe forskjell på å blogge om en slik sak, kontra å skrive en trip-report her på forumet?

Saken foregår forøvrig i kommentarene her http://blogg.stormberg.no/post/Stormberg-i-medvind

Ser også at SAS' eCommerce-avdeling har involvert seg
Og en viss CK
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:11   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Twittermakta rår

Problemet her er vel neppe at en kunde har fått dårlig behandling, ettersom han neppe har fått det. Han fikk ingenting på SAS eco, noe som stemmer bra med deres no frills image. Problemet her er, første og fremst, at de forkynner en profil, som ikke stemmer med virkeligheten. Deretter en profil, som ikke er konsistens over hele nettverket deres. Dette har vært diskutert opp og i mente her på forumet, og nå har plutselig en person, med et stort nettverk, funnet ut det samme. Dermed må plutselig SAS bruke masse tid på å forsvare noe de ikke har, eller bare delvis har. For de som leser forumet regelmessig, så burde det ikke overraske noe som helst at en slik sak dukket opp før eller siden, og hvis ikke noe skjer snarlig, så kommer det nok en tilsvarende sak opp på ny, nå som media er på saken. Dette er tross alt et av SAS sine største problemer, nemlig at de kommuniserer en agenda, mens de i virkeligheten har flere agendaer. Hvis de virkelig ønsker å fremstå som ETT selskap, så er første bud at de faktisk er det også.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:19   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Twittermakta rår

Jeg undrer meg litt over følgende kommentar fra Sonberg: "Hvis man sitter på Economy Extra inngår mat og drikke, og selvfølgelig også vann."

Mannen hadde billett på en innenriksflygning, og der skiller man så vidt meg bekjent ikke på økonomi & economy extra.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:29   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Twittermakta rår

Helt korrekt! Når ikke en gang de i den øverste ledelsen i SAS skjønner forskjellen på konseptene, så hvordan skal i alle dager meningmann skjønne dette? Er vel redd for at dette nok en gang viser at 75% av SAS sine forretningskunder er annenrangs kunder, akkurat som diverse reklamekampanjer har vist
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 14:57   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Twittermakta rår

En av twitterne var som følger:
Quote:
SAS relanserer service men spanderer ikke et glass vann når man kjøper billett til 7 000,-...
Med den billettprisen så er ikke det snakk innenlands inn til OSL - maks full flex t/r innenlands fra OSL er kr 5731
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 14:58   #9
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Twittermakta rår

Reiste ikke mannen Kristiansand - Harstad tur/retur? Da stemmer sikkert prisen.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 14:59   #10
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
En av twitterne var som følger:


Med den billettprisen så er ikke det snakk innenlands inn til OSL - maks full flex t/r innenlands fra OSL er kr 5731
Nei, nå må du lese hele artikkelen/bloggen!
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:19   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Twittermakta rår

Det var snakk om SK4082, og turen gikk T/R KRS-EVE. De kan lett koste 7000kr i C-klasse.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:33   #12
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er vel redd for at dette nok en gang viser at 75% av SAS sine forretningskunder er annenrangs kunder, akkurat som diverse reklamekampanjer har vist
Kan ikke du forklare meg hva du mener med dette?
Annenrangs?
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:47   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Twittermakta rår

Claus Sonberg har åpenbart ikke lest Steinars innlegg: Economy Extra har da ingenting med innenlandsreiser å gjøre! Og vann/ikke vann har da heller ingenting med de gamle datterselskapene å gjøre! Selv har jeg fått vann sammen med kaffe flere ganger på innelandsreiser - og det er på tide at SAS utvider serveringen av kaffe/te til vann og juice hele dagen på Economy Class og på innenlandsreiser!

Som Hickok påpeker - nå må SAS snart harmonisere konseptet sitt! SAS har vært altfor kreative de siste 10-15 årene, med introduksjon av stadig nye og avvikende konsepter og produkter. Lag heller ett tydelig produkt som blir perfeksjonert til fingerspissene!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:50   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Kan ikke du forklare meg hva du mener med dette?
Annenrangs?
SAS hadde en reklameserie gående for en liten stund sider, der de anbefalte forretningsreisende å reise med SAS, ettersom de der fikk Fast Track, loungetilgang, avis på flyet etc. Ikke et eneste ord, eller annet, om at dette kun gjelder for reisende til utlandet, men det var lagt stor vekt på forretningsreisende. Problemet er at 75% av SAS sine forretningskunder ikke får noe som helst av dette, om de betaler aldri så mye for sin billett (som Stormberg gjorde), ettersom de reiser med SAS innenlands.

EDIT: Før noen legger ut om at SAS aldri har rangert sine kunder, så var dette med annenrangs min egen tolkning.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:54   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Twittermakta rår

Serverer ikke SAS noe som helst for de som ikke har råd til å fly hver dag og må bestille økonomibilletter?

På tide å få på plass kjøpeautomater ombord kanskje? Slik de har på NSB Agenda? Eller hva med å ta toget i stedet?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:58   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
På tide å få på plass kjøpeautomater ombord kanskje?
Du får jo kjøpt fra tralla i dag, så her skjønner jeg ikke hva du mener?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:59   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Twittermakta rår

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Serverer ikke SAS noe som helst for de som ikke har råd til å fly hver dag og må bestille økonomibilletter?
Joda, gratis frokost, jus, kaffe og te serveres på morgenflyvninger innenlands frem til kl. 09.00 og deretter gratis kaffe og te gjennom hele dagen. Man kan i tillegg kjøpe mat og drikke fra Cloud Shop-menyen gjennom hele dagen. På utenlandsflyvninger kan man kjøpe mat og drikke fra Cloud Shop-menyen hele dagen.

Det som kanskje gjør det hele litt utfordrende er klasseinndelingen hos SAS:
  • Innenlands: ingen klasser
  • Intraskandinaviske ruter: Economy Class og Economy Extra
  • Europeiske og interkontinentale ruter: Economy Class, Economy Extra og Business Class*

* For å gjøre forvirringen komplett, finnes ikke Business Class på enkelte ruter og på utvalgte andre ruter er det verken Economy Extra og Business Class . På de aller fleste rutene finnes alle klasser
__________________

Last edited by FlightDeck; 26-01-2010 at 16:01.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:05   #18
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Twittermakta rår

For å gjøre forvirringen komplett, så er vel ikke tidspunktene eller tilbudet for innenlands servering de samme innen de forskjellige landene heller.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:06   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
Default Re: Twittermakta rår

Så har man SAS-datter WF som lager enda mer kluss i oversikten, på innland er det tilnærmet som SAS, men avhengig av flytype og reisetid. Ellers blir det fort forvirrende, og med tanke på at det er en del codeshare/feed så burde kanskje harmonisert tingene her hvis de først tar en overhaling?
Quote:

Skandinavia (alle billett typer):
På våre skandinaviske ruter serverer vi frokost frem til kl.09:30, samt kaffe, te og vann hele dagen.
Etter kl. 09:30 serverer vi en liten snacks. Du kan i tillegg kjøpe snacks og drikke om bord. Vi tilbyr også gratis aviser til alle våre passasjerer.
Storbritannia:
Fleksible billetter: Vi serverer en bedre frokost frem til kl. 09:30 bestående av et utvalg av godt pålegg, godt brød, samt yoghurt og juice. Vi byr også på kaffe og te. Etter kl.09:30 serverer vi et godt måltid inkl. dessert.
Økonomi billetter: Vi serverer frokost samt kaffe og te frem til kl 09:30. Etter kl. 09:30 serverer vi en snacks, inkludert kaffe og te.
http://wideroe.no/modules/module_123...2&C=236&I=2736
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:08   #20
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Twittermakta rår

Ah.. så han twittefyren er sinna fordi han måtte betale for vannet? Disregard last!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bestille hos sas.no, poeng hos Aegean hifiman Reiseforum 4 23-06-2014 17:10
Hvorfor billigere hos Travelink enn hos SAS? hifiman Småprat 14 20-04-2013 08:58
Lagersalg hos SAS Il-86 Flyforum 8 10-02-2011 12:58
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. atck Flyforum 5 05-11-2009 15:47
Dokrangel hos SAS Trety Flyforum 33 08-01-2006 14:36


All times are GMT +2. The time now is 23:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.