Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2010, 19:16   #1
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
OBB 8 Flyregler

Så dette bildet: http://www.airplane-pictures.net/ima...-7/24/5876.jpg

Om det er ekte eller ikke er ikke så farlig. Det er bare et eksempel.
Spørsmålet mitt er:
Er det noen piloter her på forumet som vet hva som er minimum avstand fra et fly til et annet i luften?

Takk på forhånd!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:19   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Flyregler

Er det ekte, altså ikke manipulert?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:23   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Flyregler

Det er manipuleret, det må det være
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:26   #4
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Flyregler

Jaja, jeg sa det var en sjanse. Men jeg lurte på om reglene for minimum avstand for to fly i luften!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:38   #5
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: Flyregler

Bildet kunne umulig være ekte.

Tenker det er noe mellom 2 til 5 nm. Spørs hvor man befinner seg. om man er på cruise eller inbound eller outbound fra en flyplass.

Noen som vet mer kan sikkert forklare)
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:43   #6
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Flyregler

http://en.wikipedia.org/wiki/Reduced...aration_Minima

Det er mange faktorer som spiller inn. Eksempel ved take-off kode F øker minima, LVP etc etc. Kan rote litt og finne ut mer i morgen kveld om du ikke har fått svar til da.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 19:50   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Flyregler

Det du tenker på er sikkert den horisontale seperasjonen i samme høyde og hvis flyene er på samme kurs eller på kryssende kurser. En flygeleder på forumet vil kunne gi det et fornuftig svar. Det er forskjellige regler i fht om flyet er på radarkontroll eller ikke.

Vertikal seperasjon er 1000 fot i RVSM-luftrom (godkjent luftrom, og godkjente fly med fungerende godkjent utstyr) over FL290, 2000 mellom flyene over FL290 utenfor RVSM-luftrom, og 1000 fot under FL290 med mindre annet er bestemt.

Akkurat dette bildet er tatt med såkalt "time lapse", det vil si at et kamera (på stativ) tar flere bilder på samme ramme. Flyet på bildet er således det samme flyet med et sekund eller tres mellomrom.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 20:28   #8
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Flyregler

Adskillelsesminima er avhengig av kvaliteten på radarutstyr o.l.. I Norge er det 5 NM i underveisfasen, mens man har 3 NM adskillelsesminima i Oslo TMA (rundt Gardermoen) dersom visse kriterier oppfylles.

Andre steder er det 10 NM, og i luftrommet over Nord-Atlanteren utenfor radardekning er det 60 NM/10 minutter på samme rute i samme høyde med samme hastighet.

Vertikaladskillelse er 1000 fot under FL285 og 1000 fot over FL285 dersom flyet er utstyrt for dette i RVSM-luftrom.

Russland bruker meter, det samme gjør Kina.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 20:28   #9
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Flyregler

Ja, det var det jeg tenkte på, Jumper!
Tenkte nok at det var en time lapse det der ja!
Takk for svar!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2010, 21:24   #10
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Flyregler

Det er riktig at det i Norge benyttes 5 NM eller 1000 ft. som generell regel. Rundt GM er atskillelsen 3 NM.

Det er BSL-F som regulerer hvilke flyginger som skal atskilles i Norge, og den har følgende å si:

Luftromsklasse A: Kun tillatt for IFR. All trafikk atskilles
Luftromsklasse B: All trafikk atskilles
Luftromsklasse C: IFR atskilles fra IFR, og IFR fra VFR.
Luftromsklasse D: IFR atskilles fra IFR men ikke fra VFR.
Luftromsklasse E: IFR har krav på trafikkinformasjon om IFR/VFR
Luftromsklasse F: Ukontrollert. Ingen atskillelse.
Luftromsklasse G: Ukontrollert. Ingen atskillelse

(ordforklaringer: IFR = Instrument Flight Rules. Alle rutefly. VFR = Visual Flight Rules. Typisk LN-småtasser)

I Norge har man stort sett D-luftrom i TMAene rundt de større flyplassene, og C-luftrom over disse.

Det finnes et par tilfeller hvor man kan fravike disse atskillelsesminimaene:

- I luftromsklasse D/E under FL100 dersom èn pilot rapporterer et annet i sikte og ber om å få klatre/descende gjennom levelen til det andre flyet.

- I nærheten av en flyplass dersom:
a) Den ene piloten ser det andre flyet og kan følge etter dette
b) Flygelederen ser begge flyene
c) Begge pilotene ser hverandre

- Ved påfølgende visuelle approacher hvor fly nr. 2 har rapportert det forangående i sikte og påtar seg egenatskillelse "to space up behind".

I tillegg har man jo flere steder i Nord-norge hvor man ikke har radardekning og det benyttes prosedyrekontroll (en heeeelt annen ball-park).

Utover dette skal man også sørge for at fly under radarkontroll ikke havner i wake-turbulencen til andre fly. Da benytter man opp til 6 nm atskillelse (dersom man har ett fly over 136.000kg og et andre med en vekt på under 7000 kg.

Mvh.
TH
thnp is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2010, 12:22   #11
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Flyregler

Ref bildet; her snakker man om effektivisering innenfor ATC
Morten is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2010, 12:52   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Flyregler

Det mest ekstreme tilfellet har vi i Bodø OFIR, der vi på det meste skal ha 120nm sideveis atskillelse.

Feks inn og ut av Svaldbar, et fly skal ned og et skal opp- de skal gå gjennom høydene til hverandre. Da må vi klarere den ut via OMESU-ASTID (se link) og den inn BJO-BARNI. Den inn må da gjerne ligge på BARNI til den er under flyet på vei ut.. Dette kan skape endel forsinkelser, men sikrer de påkrevde 120nm sideveis når de går gjennom høyden..
http://www.ippc.no/norway_aip/curren..._6_2-17_en.pdf
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2010, 13:28   #13
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Flyregler

Quote:
Originally Posted by thnp View Post

Luftromsklasse D: IFR atskilles fra IFR men ikke fra VFR.
Luftromsklasse E: IFR har krav på trafikkinformasjon om IFR/VFR
Luftromsklasse F: Ukontrollert. Ingen atskillelse.
IFR atskilles fra IFR i E-luft også Trafikkinfo samme som G-luft. Ellers et flott innlegg!

nå er det bare noen få måneder igjen før alt E-luft i Norge blir D-luft (B og F finnes ikke i Norge, A kun i Bodø OFIR)
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt flyregler Robin882 General Aviation og sjøfly 20 29-01-2010 09:32


All times are GMT +2. The time now is 09:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.