Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2010, 12:17   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Norwegian Røros tar på seg halve skylda

Røros innrømmer at de har bemannet for lavt. Halvparten er deres feil, innrømmer de. Her slår vel manglende erfaring en del ut, men det kan vel også være at prisen har vært for lav. ?

Quote:
Seks av ti Norwegianfly var forsinket i 2009. Nå tar Røros Flyservice på seg skylda.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.6937040
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 12:26   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Røros innrømmer at de har bemannet for lavt. Halvparten er deres feil, innrømmer de. Her slår vel manglende erfaring en del ut, men det kan vel også være at prisen har vært for lav. ?
Nå kjenner ikke jeg kontraktene mellom flyselskap og handlingselskap, men det vil overraske meg stort om det ikke ligger noen spesifikasjoner knyttet til hvilket servicenivå handlingselskapet skal levere til den prisen de får betalt. Det er vel ikke utenkelig at med høyere betaling så kunne flyselskapet krevet økt servicegrad, men når jeg leser at handlingselskapet selv sier at de har hatt for lav bemanning så tenker jeg umiddelbart at dette er for lav bemanning i forhold til kontraktsforpliktelsene de selv har skrevet under på.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:42   #3
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Jeg kan ikke akkurat si jeg er overrasket over denne utviklingen. Jeg har selv vært ansatt i RFS, og kjenner mange som er det. Det jeg selv har erfart , og hele tiden erfarer gjennom kjente, er at det er konstant minimumsbemanning, og ikke snakk om overtid eller ev. ekstrabemanning i peak.
Tror siste stunt veltet skåla da de begynte med de-icing.Har snakket med venner som jobber i RFS, som både skal utføre innsjekk,utføre gate-operasjoner OG drive de-ice på samme vakt. Det sier seg selv at dette for det første sliter på folk, men at det i tillegg graves egne graver for resten av handlingen om det f.eks.tar lang tid med de-icingen.

Jeg håper for DY's OG RFS' del at dette bedrer seg. Ledere ( les i RFS ) bør spandere noen ekstra kroner på å ansette flere...

Mine to
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.

Last edited by LN-FHU; 08-01-2010 at 14:45.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:00   #4
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Sitter på samme følelsen, uten at jeg kan uttale meg noe særlig da jeg aldri har vært ansatt i RFS. Ledelsen i handlingselskapene må jo forstå at det å drive rovdrift av ansatte ikke lønner seg i lengden. De sparer gjerne noen kroner ved å gå med et par mann i manko hele tiden, samt forby overtid. Men over tid vil dette føre til stor gjennomtrekk i selskapene. Dette vil medføre at det hele tiden er begrenset med kompetanse på jobb, og at de som kan mest, må gjøre hele jobben. Det sier seg selv at det å være på innsjekk, på gate, og på de-ice i løpet av en dag, er en ordning som ikke fungerer for et selskap som skal levere. Egne folk på innsjekk, egne folk på gate, egne på ramp, og egne på de-ice. Da begynner vi å snakke. Blir spennende å se om RFS lærer noe av desember måned og begynnelsen på 2010.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:25   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Vet ikke om det er slik fortsatt, men i Bodø har Rørosfly leid inn vektere fra Vakt Service til å være stuere. Vekterne kommer på jobb i sine vekteruniformer og utfører stuerarbeid.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:29   #6
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Vet ikke om det er slik fortsatt, men i Bodø har Rørosfly leid inn vektere fra Vakt Service til å være stuere. Vekterne kommer på jobb i sine vekteruniformer og utfører stuerarbeid.
Vel det håper jeg er slutt på også nede i Bodøbyen. De opererte for noen år siden på samme viset her i Tromsø med vektere fra Securitas, men det er det nå slutt på.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:34   #7
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Nå er det vel slik at det er on-time på OSL som er problemet. Der har ikke RFly deicing. Der er det Nordic Aero som utfører deicing.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:28   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Vet ikke om det er slik fortsatt, men i Bodø har Rørosfly leid inn vektere fra Vakt Service til å være stuere. Vekterne kommer på jobb i sine vekteruniformer og utfører stuerarbeid.
... jeg kan forsåvidt nokså lite om ramp-delen av handlingen - men hvordan i huleste kan en vekter inneha nødvendig kompetanse til lossing av fly?! (Er det virkelig så enkelt som "70 bag bak - resten av foran" og er det alt man behøver å forstå for å losse et Norwegian-fly..?)
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:38   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

At de har brukt vektere betyr vel ikke at det ikke har blitt gitt tilstrekkelig opplæring?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:52   #10
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
... jeg kan forsåvidt nokså lite om ramp-delen av handlingen - men hvordan i huleste kan en vekter inneha nødvendig kompetanse til lossing av fly?! (Er det virkelig så enkelt som "70 bag bak - resten av foran" og er det alt man behøver å forstå for å losse et Norwegian-fly..?)
Er det forskjell på vektere og andre mennesker da?? De har vel like gode forutsetninger til å gjøre jobben som andre, bare de får nødvendig opplæring....
kops is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:56   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Er det forskjell på vektere og andre mennesker da?? De har vel like gode forutsetninger til å gjøre jobben som andre, bare de får nødvendig opplæring....
Grunnen kan vel være 1) at de har folk som er klarert til aktuelt område og 2) at de hadde ekstra folk å ta av - da er det jo en genial løsning leie dem inn.

EDIT: Gitt at de får opplæring selvsagt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 08-01-2010 at 18:08.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 18:06   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Skal de i nærheten av en flyvemaskin skal du ha en viss opplæring .. det er ikke bare å slenge bag'en på båndet, selv om det for utenforstående kan virke slik. Ingen av de selskapene jeg har jobbet for aksepterer at det er folk rundt flyet uten godkjente opplæringspapirer. Regner det som en selvfølge at Røros/DY har sørget for slikt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 19:35   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Er det forskjell på vektere og andre mennesker da?? De har vel like gode forutsetninger til å gjøre jobben som andre, bare de får nødvendig opplæring....
Nei, for all del - men jeg vet ikke hvor happy jeg hadde blitt om jeg som vekter ble satt til å stue bag av min arbeidsgiver heller.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Grunnen kan vel være 1) at de har folk som er klarert til aktuelt område og 2) at de hadde ekstra folk å ta av - da er det jo en genial løsning leie dem inn.

EDIT: Gitt at de får opplæring selvsagt.
For all del - det er jo en god nok idé - men sikkerhetsklareringen er jo ikke alt - jeg innbiller meg fra min tid i WF at stuerne var på et slags ukelang teori-kurs før de fikk være med på ramp - og også en del videre opplæring(kurs), samt Dangerous goods, Airside Safety og diverse IATA-kurs/tester man må gjennom - jeg ser bare for meg at om man leier inn en annen yrkesgruppe for midlertidig arbeid gir man ikke dem mer enn et absolutt minimum av opplæring - og det kan neppe være godt i lengden. De losset jo neppe unsupervised, men likevel - det synes jeg høres ut som en veldig kriseløsning...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 19:57   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Kanskje det var noen tidligere stuere for alt vi vet...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 21:25   #15
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kanskje det var noen tidligere stuere for alt vi vet...
Vet ikke hvordan de gjorde det nede i Bodø, men i Tromsø var det ikke snakk om det iallefall.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 11:24   #16
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Vel av egen erfaring kan jeg si at i Tromsø i allefall, ble vektere leid inn pga det var billig. Det fungerte bare delvis, da det kunne hende de ikke dukket opp når de skulle. De sto som regel i rotunde og stablet bag, eller kjørte trekkere med bag. Selvfølgelig var opplæring gitt !!!
Hva skjedde når de ikke dukket opp ? Mye mere arbeid på oss som var ute og skulle sende avgårde og ta imot fly,forsinkelser,forbannelser og slitasje på folk. Vi prøvde å si fra, men vår sjef var bundet av økonomien fra ledelsen. Det ble tatt opp gjentatte ganger, men til døve ører. Nå er det vel slutt på dette i Tromsø, i Trondheim har det vel ikke vært en problemstilling.
Jeg mener det bunner i det å ha et forhold til arbeidsgiver, være villig til å stå på det lille ekstra,vel å merke om det er sunne arbeidsforhold i utgangspunktet. Når det er bare innleide,vikarer og småprosentstillinger er det ikke mulig å oppnå dette i forhold til arbeidsgiver, da forholdene i utgangspunktet er dårlig.
Husker da jeg jobbet i Braathens og i begynnelsen i RFS, det var en skikkelig sammensveist gjeng, alltid villig til å stå på det lille ekstra og gi alt for å få fly på rute. I RFS idag tror jeg dette hører mere til sjeldenhetene,mye fordi rammebetingelsene er såpass endret etter at de har vokst seg store.

Jeg påstår på ingen måte at dette er sannheten, men utfra det jeg har sett,hørt og opplevd, er dette min mening om saken.

Men jeg tror fortsatt RFS kan utføre en meget bra jobb for DY og andre kunder, om man bare er villig til å ofre en ekstrakostnad. Jeg kan sitere Skrue McDuck ( om enn så usannsynlig det høres ut ) : "Man må bruke penger,for å tjene penger".
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 15:50   #17
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

NAS skulle ha beholdt Servisair på OSL. Men nå til dags skal ikke noe koste penger, så dette er ris til egen bak, Norwegian.
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 15:54   #18
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Frågan är vad som hade hänt om DY hade haft var SA med den mängd flygningar som de har idag. Tror handlingbolagen oavsett vad det står på logon är lite för "cost-cutting" kåta och detta har att göra med kraven på billigare kontrakt. BT på ARN är ett fint exempel på någon som fick bita sig i svansen som ett resultat av att pris fick gå före allt.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 16:26   #19
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Var nok uten tvil mye kometanse vel som forsvant fra OSL da DY desverre kuttet ut Servisair?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 16:32   #20
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Røros tar på seg halve skylda

Var Servisair før Northport?
RampSnake is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LH tar seg dobbelt betalt for koffert #2 dc-8-63 Reiseforum 21 22-09-2011 07:57
samlinga tar seg opp :-) petru26 Samlerhjørnet 2 20-01-2008 18:21
Avgiftskrangel med CPH tar seg opp DY Flyforum 4 27-03-2005 00:36
Flytrafikken tar seg opp DY Flyforum 1 12-02-2005 08:37


All times are GMT +2. The time now is 08:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.