![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
|
![]()
Hva er "the purpose of" disse hvite blinkende lysene i enden(e) av rullebanen(e), og hvorfor varierer de i styrke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Kalles ofte for "running rabbit" og er en del av innflygingslysene. De guider pilotene inn ved dårlige værforhold. Spesielt når været er rundt minima for en ILS, så er disse lysene gode å ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() De "blitzer" i sekvens. Edit: du slo meg F35L.. ![]() Ofte kommer de på automatisk når lysstyrken på innflygningslysene settes til en viss styrke (30% eller mer der jeg jobbet før..)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 11-01-2010 at 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Styken på lysene styres fra tårnet
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Lysene er ganske retningsstyrt, og hvis det er partikler i luften (snø, tåke etc) vil de jo synes bedre utenfor senterlinjen. Kan kanskje virke som det er forskjellig styrke dersom du står på siden av dem og det kommer en liten lokal sky farende forbi.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Brukes ofte under LVP, på OSL blir det kalt "flash", eks flash 01L. Ganske stilig å se det fra luften.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits
http://www.youtube.com/watch?v=sZXgIVkI8gQ
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
|
![]()
Exactly!
![]() @ Discus - det var faktisk en periode med opphold og "klarvær" (skyer på 700 moh, fjellfaktor). Ganske sikker på at det ikke var retningsbasert heller, da de konkret lyste opp bakken/området rundt. Trodde først det var et fly som stod klart til avgang, men etterhvert avtok de i styrke helt til man kun så selve lyspunktet og ikke noe bakke rundt de ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Heftig og begeistret, der var det mye løping ja.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Vet ikke om styrken på selve blitsene i dette systemet kan dimmes, mulig noen flyggeledere her vet. Men intensiteten på resten av innflygingslysene kan justeres fra tårnet. Det som er vanlig ved dårlig sikt, er at intensiteten står på maks når et fly starter på siste del av innflygingen. Med en gang piloten ser nok, så ber han/henne som regel om å få dimmet lysene til neste lavere setting, eventuelt helt til minimum slik at ikke lysene generer ved selve landingen. Det er nok denne dimmingen du har sett.
Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hva slags type lyssystem som er installert (er vel rimelig lik standard på de største plassene i Norge) og dette er blant annet med på å bestemme minstesikt for operasjonene på plassene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
"Ny" rullebanen i Bodø snart ferdig | spitfire | Flyforum | 1 | 04-05-2005 14:10 |