Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2010, 13:14   #1
CebPac
ScanFlyer Blue

Thai Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Quote:
THAI seeking a younger image
Older attendants get generous exit offer

Passengers of Thai Airways International (THAI) can expect to be served by younger female flight attendants as senior staff take up an unprecedented voluntary resignation package.

THAI is aiming to improve its appeal to customers while circumventing accusations of age and sex discrimination with a tempting ‘‘mutual separation plan’’ for female flight attendants aged 45 and over. Those who take up the carrier’s offer will receive up to 30 times their monthly salary in a lump sum.
The scheme is the first so-called "mutual separation plan" - or MSP - to be launched by THAI in its 50-year history and exclusively targets female flight attendants aged 45 and over.
http://www.bangkokpost.com/business/...-younger-image

Last edited by Discus; 05-01-2010 at 16:05.
CebPac is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 13:21   #2
OJB
ScanFlyer Rusty

Default Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Mulig de har brukt Fred Olsen som konsulent her?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 13:41   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Er ikke dette vanlig kotyme i Singapore Airlines og Malaysia Airlines også?
Old 05-01-2010, 13:44   #4
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Er ikke dette vanlig kotyme i Singapore Airlines og Malaysia Airlines også?
Singapore Airlines ansetter bare på kontrakter på 2-5 år, og normalen er at de færreste får mer enn to kontrakter. Der i gåren er det å være kabincrew ansett for å være noe man gjør for å gjøre "noe annet" i noen år, før man får en skikkelig jobb, ikke noe man står på barrikadene for å beholde ut livet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 17:06   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Fred. Olsen bør fly med Thai før han glemmer hvorfor han liker unge flyvertinner...
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 17:28   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Synd at samfunnet er at så kynisk at man "bare" skal tillates å ha enkelte jobber så lenge man er ung, dum, uorganisert og "ugift", og kan bo hos foreldrene. Skal vi fortsette den linjen kan man jo forlange at man kun skal ha (vakre og slanke) unge kvinner i innsjekk, som servitører på kafeer og restauranter, i butikker, på bussen, som postbud og som konduktører på togene osv. Ja, ta gjerne med som bilselgere, som kundebehandlere på postkontorer og i banker - ja, hvorfor skal man som kunde måtte "betale" lønn og pensjonsforpliktelsene til noen som helst, egentlig. Og hvorfor betale for en vare i Norge som man kan kjøpe billig fra Kina, der ingen klager på arbeidstid eller dårlig lønn (her er vi vel allerede kommet).
Nei, så lenge trygden min kommer i postkassen når den skal, og jeg har en stikkontakt så jeg kan sitte hele dagen og blogge alt som opptar meg, så xxxter jeg vel i alle andre
Old 05-01-2010, 17:49   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.
Old 05-01-2010, 17:53   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette kommer nok SAS langt på vei gjøre enten de vil eller ei i løpet av en fem års tid. Det er temmelig mange som nærmer seg aldersgrensen, og hvis jeg ikke tar helt feil, så vil det bli store utskiftinger i løpet av få år.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 17:55   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Snittalderen i kabin i SAS (når man utelukker sommerfuglene) er på 52-53 år. Da sier det seg selv at det er mange som går av med pensjon de nærmeste årene
Old 05-01-2010, 17:57   #10
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.
Den som tier samtykker.
Old 05-01-2010, 18:01   #11
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Ja vel, det var en veldig smart løsning.
Kansje alle arbeidsgivere skulle prøve det, hvorfor i det hele ha noen ansatt mer en 1-3 år ? , man blir jo bare grisk , krever mer lønn osv osv.

Nei spark alle med over 5 år ansinitet over alt , nå !
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 18:01   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Så lenge de gamle damene til SAS er med på å få flyene i lufta på rute - kan godt andre selskaper ha yngre damer som jobber tregere...
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 18:06   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

En trist utvikling dette!
Selv setter jeg som oftest større pris på en godt voksen kabinansatt med stor trygghet i det han/hun gjør. Jeg flyr nok langt mer enn gjennomsnittet her, og har hatt mine beste reiseopplevelser med erfarne crew, som med godt humør og en stor dose yrkesstolthet har utgjort den store forskjellen.
Det er synd at vår kjære bransje har blitt slik at det ikke lenger skal være mulig å se for seg en lang karierre i denne delen av bransjen, i all hovedsak for at flybilletten skal kunne være billigere enn flytoget ...

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 18:15   #14
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Det er stor forskjell på tankegangen til Ola Nordmann og en sørøstasiater. Leser man stillingsannonser i disse landene søker man gjerne etter kjønn, utseende, høyde og vekt. Er våre meninger alltid den rette for andre folkeslag?
Leser at TG vil gi enkelte 30 mnd sluttpakke, det er faktisk en meget god avtale, om man har noe annet å gå til da.
Old 05-01-2010, 18:18   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

... , og om man følge litt med her på forumet så kan man se at SK har tilbudt , hva ? for å nettop senke snittalder/kost... ..
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 18:32   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Selvfølgelig kunne de det. De kan også senke lønnsutgiftene ved å nekte å betale ut lønn. Begge forslagene er omtrent like saklige.

Jeg mener at de ansatte i flybransjen bør myke opp det steinharde ansiennitetsprinsippet som brukes nå, men dette er ikke måten å gjøre det.
Old 05-01-2010, 19:02   #17
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Det er stor forskjell på tankegangen til Ola Nordmann og en sørøstasiater.
Det er også stor forskjell på hva man har lov til å bruke som utvelgelseskriterier (i alle fall på papiret).

Støtter forøvrig kommentaren om drevne og trygge crew. Dessuten synes jeg det er en rimelig god balanse hos Thai, selv om jeg opplever det som at snittalderen gjerne er noe høyere forrerst i flymaskinene.

Hva gjelder SAS mener jeg personlig at det er blitt helt galt at "sist inn, først ut"-prinsippet har utradert nærmest generasjoner av cabin crew. Jeg tror ikke at dette på noen måte vil utløse noen krise når det blir et generasjonsskifte, men det er ikke til å komme fra at det finnes enkelte som ville/burde ha røket ut hvis man hadde brukt andre prinsipper for overtallighet.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 19:05   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Den som tier samtykker.

....så vælger jeg at tie herhjemme - for jeg er gift med en af dem (som dog godt nok ikke er nået så højt op i alderen endnu

Men derfor kan jeg jo god mene som angivet ovenfor
Old 05-01-2010, 19:19   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Fra ett bedriftsøkonomisk perspektiv, er det jo klart at snarveier ser flott ut på papiret.

Men til og med undertegnede på høyresiden politisk er meget glad for at Norge (og USA for den del) ikke er noe bananland som Thailand og er såpass sivilisert at det er uhørt og ulovlig å foreslå noe slikt.

Klart at denne problemstilligen er noe flybransjen i likhet med andre bransjer alltid vil slite med, men noe som dette er ihvertfall ikke løsningen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 19:33   #20
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
....så vælger jeg at tie herhjemme - for jeg er gift med en af dem (som dog godt nok ikke er nået så højt op i alderen endnu

Men derfor kan jeg jo god mene som angivet ovenfor
Ser du avataren min skjønner du hvor min frue kommer fra, vi er gift på det 18 året, ikke rart jeg :

For å legge all tvil til side, mange eldre kabinansatte gjør en utmerket jobb. De har service i ryggmargen og som pax er vel det viktigst, ved siden av sikkerheten ombord.

Posting Rules