![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Morsom sak i dagens VG (papirutgaven i allefall) hvor den lange tradisjonen med bunader ombord i Braathens-flyene på nasjonaldagen ble av SAS ledelsen plutselig en sikkerhetsrisiko og forbudt. SAS ønsket ikke lenger at bunader ble brukt ombord.
Når VG undersøker saken så viser det seg at ledelsen kun vil ha vanlige uniformer, men at dem som ønsker kan få lov til å benytte 17.mai-sløyfe. Denne melding ble nylig sendt ut til alle kabinansatte, og satte selvsagt følelser i sving. Mange ex Braathens-kabinpersonale ønsket å fortsette tradisjonen med bunad. At dem nå plutselig mener det er en sikkerhetsrisiko finner mange merkelig.... ....til slutt i artikkelen viser det seg at man nå går tilbake på dette og tillater bunader igjen. Slike utspill roer sikkert gemyttene i de 2 leirene som nå skal bli 1 leir. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Og her er samme sak på nett for oss som ikke har tid (og råd) til VG:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104557 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Tusen takk...der var den, fant den ikke i farta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
selv om jeg synes det er morsomt med bunader ombord på 17. mai (gjerne oftere) så lurer jeg på om det ikke egentlig er tryggere med uniformer som er laget for å brukes ombord i fly. Ved en evakuering er IKKE en bunad det mest hensiktsmessige plagget (jeg synes det er tungt nok å komme meg inn og ut av bilen - og jeg har bunad med nikkers, konemor sliter skikkelig med sitt lange skjørt og forkle).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Synes faktisk SASBraathens burde stått på "ingen bunad i cabin 17de Mai". Hvorvidt en kvinnebunad kan skape "bevegelsesproblemer" i en nødsituasjon, vet vel den som bærer bunaden best. Det som etter min mening kan skape problemer er at også en god del passasjerer reiser ikledd bunad på denne dagen. I en nødsituasjon kan det da bli et problem å identifisere crew. En annen ting er at det kan være crew som er schedulert 17de Mai, som faktisk ikke HAR bunad. Med andre ord, noen flyr i uniform, andre ikke. Gjett hvem som er crew.
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Det er ikke bare Braathen-desser som har brukt bunad på 17. mai:
Under en SAS flight fra OSL til DUB jeg var med 17.mai 2001 hadde minst èn av flyvertinnene (hun som serverte oss) bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Det var et godt poeng - pax skal jo vite hvem som er crew i en nødsituasjon. Det er ikke sikkert de rekker å dra gule refleksvester over bunaden sin.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Om en skal vurder det slik at bunad hemmer sikkerheten vil jeg stilel et langt mer betimelig spørsmål ang vekt og størrelser på enkelte av dem som jobber i kabinen. Er neste sikker på at endel vil ha vansker med å komme seg ut gjennom nødutgangen over vingen. Men slike "krav" er jo fysj fysj....det fikk jo Ryanair på pukkelen for her inne på forumet...men så viste det seg at de fleste selskaper har dette kravet. Kall en spade for spade - dette er KUN fordi SAS ansatte ikke ønsker at Braathens skal bli for dominerende - her er det følelser ute og går. At en ikke skal gå med bunad fordi noen ikke har bunad er vel ikke noe problem.Dessuten er det vel slik at svært få mannlige kabinansatte har bunad så dem går vel i uniform.. ...ikke overrasket over at dette som har vært en veldig positiv hendelse i Braathens i lang tid...plutselig er noe veldig negativt. ...men så sees vel det meste gjennom "SAS-øyner" her inne..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]() Quote:
__________________
Ole Bjørn Jensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]() Quote:
__________________
Ole Bjørn Jensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Skjærpings DY! Hvis dét er holdningene som er i cabin skjønner jeg at fusjonen blir vanskelig... *sukk*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Personlig vil jeg sette stor pris på normalt kledt crew både i kabinen og foran i cockpit. Hvorfor i all verden skal de trekke i disse bunadgreiene? Hva skal de stille med om sommeren da? Grilldresser?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Grilldresser kun på flighter til syden.
Nå har jeg aldri vært ute å flydd 17. mai, så jeg visste ikke at dette ble praktisert. Det første jeg tenkte på dog, var igjenkjenningsproblematikken. Om det eneste som identifiserer deg som crew er navneskiltet/vingen din, om du en gang har på det, så kan man selfølgelig tenke seg at det kan skape problemer. Det er på ingen måte fjernt. Men kanskje jeg også har blitt SK-fan? That would be the day! ALT de gjør er dog ikke feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
|
![]()
DY - problemstillingen har med lover og regler aa gjoere. Passasjerene skal vite hvem som er i besetningen i en noedsituasjon og klesdrakten skal heller ikke vaere til hinder for at de kan gjoere jobben sin. Jeg tror FAA hadde hatt store problemer med aa akseptere bunader ..
Jeg floey til eller fra USA en 17. mai, og mener aa huske at et par av dessene hadde bunader men at de hadde uniform paa under start og landing. Dette blir selvsagt litt vanskeligere paa en Bergenstur .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Det mange sier her inne er vel dermed at det ikke har vært like trygt å fly Braathens på 17.mai som andre selskaper. Om det så er så er det jo bra at man endrer dette. Men det kan tydeligvis ikke være så alvorlig siden ledelsen i SAS plutselig finner det forsvarlig likevel. Vil det si at at SAS nå er et mer usikkert flyselskap å fly med på 17.mai? I realiteten er det nettopp det ledelsen nå sier. Tror dere har misforstått meg litt. Jeg er IKKE imot at sikkerheten kommer først. Men ved at ledelsen først sier det er sikkerhetsmessig ikek forsvarlig...for så i ettertid gjøre helomvendig tyder vel ikke akkurat på at dette har vært særlig nøye gjennomtenkt. Når det samtidig i artikkelen skrives at SAS Braathens ledelsen nektet for at dem hadde forbudt bunader, men så husker at saken hadde blitt "diskutert" og at: "I SK-systemet er ikke dette noen tradisjon, så heretter bruker vi vanlig uniform, heter det i e-posten, som legger til at de kabinansatte samtidig står fritt til å benytte seg av 17. mai-sløyfer på de korrekte uniformene. Kabinforeningen i flyselskapet var ikke klar over ledelsens teori om at bunadene plutselig skulle utgjøre en sikkerhetsrisiko." Så begynner en jo å undres. Videre står det: "- Det er jo litt rart å komme med det nå. Hvis det er farlig, burde vi jo hørt om det for lenge siden, sier en lattermild Anlaug Asbøll. Uten å informere noen av de ansatte, har ledelsen nå angivelig omgjort bunadsforbudet. - 17. mai er jo fortsatt noen dager unna, og SAS Braathens har besluttet at kabinbesetningen kan bruke bunad dersom de ønsker det, sier informasjonsdirektør Kenneth Vikse. - Så de utgjør ikke noen sikkerhetsrisiko? - Tydeligvis ikke, sier Vikse, som ikke kan fortelle når ledelsen byttet standpunkt." Gjentar - kall en spade for en spade! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Der ser en hvor vanskelig det er å se hvem som er crew....en vet jo ikke hvem en skal se etter. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
En kan vel også stille seg hvor taktisk lurt dette var va SAS Braathens ledelsen å gjøre uten å ha diskutert dette med kabinforeningen...uten å komme med noen utspill, eller be om en dialog...men sende ut en mail en drøy uke før 17.mai. En skal ikke ha tatt mange timer med ledelse/pedagogikk for å skjønne at denne måten kanskje ikke er den smarteste. Når SAS Braathens-ledelsen kjenner til hvordan dette har blitt praktisert tidligere og hvilke utfordringer en står overfor i fusjonen så hadde i alle fall jeg valgt en anna løsning. Hva med å gå i dialog allerede NÅ, slik at dette er avklart i god tid til neste 17.mai. Mest sannsynlig vil en da ikke få så stor temperatur på denne saken som det en har fått ved å gjøre det slik SAS valgte denne gangen. Når SAS Braathens er så lite taktiske at dem skriver i mailen at "dette IKKE er praksis hos SAS" så burde en kanskje heller vinkle det hele på en annen måte for å få belyst at problemstillingen er en annen. HURRA!! Hilsen en som IKKE går bunad 17.mai..... For ordens skyld - jeg har ingenting imot at SAS Braathens velger å benytte uniformer på alle dager, men vær litt mer taktiske da og få alle med dere....please!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY ville ikke ta med orgel | LN-VLE | Småprat | 0 | 23-07-2012 18:22 |
Hva ville dere hatt som bra service ombord på et fly | FlyboyKarsten | Småprat | 7 | 29-05-2011 15:00 |
SAS passasjerer vil HELDIGVIS ikke ha mobiltelefoner ombord | EB | Flyforum | 6 | 16-06-2008 19:25 |
Gutta som ikke ville ha business... | learjet | Flyhistorisk forum | 11 | 24-03-2008 21:05 |
PIA c/a ville smugle pistol ombord | CK | Flyforum | 1 | 14-08-2007 08:36 |