![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Fikk høre av en kompis at Widerøe vurderer CRJ700 maskiner. Er det noen her som har hørt noe om det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]()
Det hadde i hvertfall gjort turen TRD - CPH mer attraktiv med WF
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
En kompis av meg har lite tro på at CRJ er spesielt godt egnet til mer enn noen veldig få norske lufthavner.
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nei, WF konsentrerer seg om enhetsflåte med Dash 8-100 til Q400 ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Jet er ikke tema i WF. Det skal dog sies at for 3-4 år siden "snuste" man på jet. Med i vurderingen den gang var B717, A318, Emb 170/175 og CRJ700. Imidlertid bestemte man seg for å avslutte vurderingen og holde seg til Dash8 serien, med andre ord turbo-prop.
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Mer interessant er hvilke maskiner som med tiden kan erstatte 100-og -300-serien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.p...light=Dash+100 300 serien blir vel mest sannsynlig byttet ut med Q400 etterhvert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
Da blir jo -100 serien utrolig gammel og vil dra ned gjennomsnittsalderen på flåten betraktelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er få flytyper som egner seg for kortbanenettet i Norge, og -100-serien er strengt tatt nær grensen for egnethet, den også. Hastigheten gjør at den kommer raskt frem over litt lengre legger, og det gjør at flyene kan brukes til flere legger pr dag enn f eks Twin Otter.
Hvorvidt Bombardier vil gjenåpne produksjonslinjen for en bestilling på 20-30 fly, når Widerøe om 10-15 års tid kanskje trenger å bytte ut nåværende flyindivider, vil være et spørsmål om pris, og om det eventuelt er flere kunder med samme behov. Det er også en mulighet for at et eksternt firma kjøper produksjonsrettigheter og -utstyr, og bygger flyene. Nå kan mye skje i løpet av de neste 15 årene, så den som har lever, får se. Angående jetfly, fantes det for mange år siden brosjyrer med Yakolev-jets med Widerøefarger, så det er ikke første gang produsenter og flyselskap leker med tanken. Den gangen ble det Dash 7 istedet, til glede for trommehinner over det ganske land.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Ble ikke også Yak borsjyren oversatt fra russisk på grunn sitt fremstør mot Widerøe?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Jo, det er mulig. Tror jeg har gitt brosjyren til flymuseet i Bodø.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Men er ikke Dash8-Q200 samme flyet som en 100, men med Q teknologi? I såfall må jo den kunne benyttes ved en flåtefornyelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Bombardier bygger ikke verken 100/200/300 av Dash 8 lenger.
Det er kun Q400 som produseres, og dermed er det ingen tilsvarende fly med like gode prestasjoner for kortbaneoperasjoner som er å få tak i som nye fly lenger. Dette er årsaken til at man nå går i gang med den livstidsforlengelse som er linket til i post 7. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]() Quote:
Er ikke WF sine fly også modifisert (teknisk eller på papiret) for brattere glidbane?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Man burde vel strengt tatt prøvd å få tak i noe som ikke er så marginalt mtp performance som -100 er på de kortere rullebanene på regionalnettet.
Widerøe er jo ikke de eneste som vil trenge noe nytt i fremtiden....selv om markedet er smalt. ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
|
![]()
Som allerede nevnt - det finnes ingen flytyper på markedet som egner seg til denne typen flyvninger. Det er grunnen til at livstidsforlengende tiltak er satt inn ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Quote:
Russerene er keene på å designe spes. maskiner, få dem på saken ![]()
__________________
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Alternativet er vel at man ser på en del av kortbaneplassene og vurderer om det kan gjøres noe med plassene hver for seg eller samlet. Kan være greiere å tilpasse noen flyplasser (som de tenker på på Helgeland) eller hele kortbanestrukturen enn å forsøke å finne fly som passer til sære plasser og værforhold. Det kan fort bli dyrt eller umulig å finne noe som er akseptabelt på sikt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian | Someone | Flyforum | 94 | 28-01-2017 17:04 |
Widerøe vurderer direkterute Brønnøysund-Oslo | Desk pilot | Flyforum | 15 | 06-12-2007 22:14 |
Widerøe vurderer Kirkenes -Murmansk | dash-7 | Flyforum | 9 | 27-10-2006 21:42 |
Q400 danker ut CRJ700 | CK | Flyforum | 15 | 11-11-2005 10:27 |
Er DM/VB CRJ700 solgt??? | Guest | Flyforum | 2 | 15-04-2005 08:30 |