![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
SAS ser ut til å være et av veldig få selskaper som har droppet JFK til fordel for EWR.
De fleste andre selskaper som flyr til NY ser ut til å foretrekke JFK. Noen har avganger til begge flyplasser, men svært få bare til EWR. Hva var grunnen til at SAS i sin tid valgte bort JFK, og konsentrerte seg utelukkende om EWR på NY-markedet? Og, er det noen sjanse for at SAS igjen i overskuelig fremtid vil starte opp med flyvninger på JFK? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
|
![]()
mulig jeg er på dypt vann her, men ble ikke EWR valgt kort og godt pga det tidligere samarbeidet med Continental, som utvilsomt er store der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
|
![]()
...det var samarbeidet med Continental som laa bak...CO er jo EWR......United har spredd seg godt paa alle 3 flyplassene....saa SAS tjener ikke noe paa aa bytte til JFK av den grunn....JFK har ogsaa en del utfordringer paa Air Side
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Er ikke United en god del større på JFK enn på EWR da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Jo, United er større på JFK enn EWR, men allikevell langt ifra størst på JFK. Her er vel AA og Delta store, sammen med JetBlue.... eller hur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Man kommer seg dessuten fortsatt bra videre fra EWR med UA dersom man ikke skal til en liten obscure plass i Vermont. Men det blir aldri som CO nei. CO eier så og si både terminal, rullebane og taxebane innimellom virker det som.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
|
![]()
SAS var vel det andre europeiske selskapet etter Virgin som valgte Newark. Nå mange år etter har veldig mange fulgt disse to selskapene. Newark ligger også nærmere sentrum av Manhattan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Kanskje SAS burde satse på JFK når/hvis de gjenopptar New York-ruten fra Oslo?
Burde jo være marked for en rute dit fra Skandinavia, som et alternativ til de 3 daglige avgangene selskapet allerede har til Newark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Men veldig mange andre selskaper flyr jo begge steder. SAS burde vel også klare det.
De fleste som har ruter til begge flyplasser har en daglig avgang til EWR og flere til JFK. Som regel sender de også en mindre maskin til EWR. Det er vel en grunn til dette? Grunnen er vel at videreforbindelsene er bedre fra JFK... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
JFK er uaktuell på basis av UAL connection til innland USA.
UAL har følgende byer de flyr til fra JFK: Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO), Washington (IAD) EWR: Charlotte (CLT), Chicago O'Hare (ORD), Denver (DEN), Houston (IAH), Los Angeles (LAX), Minneapolis (MSP), Oakland (OAK), Orange County (SNA), Pittsburgh (PIT), Sacramento (SMF), Salt Lake City (SLC), San Francisco (SFO), San Jose (SJC), Washington (IAD) LGA: Baltimore (BWI), Boston (BOS), Burlington (BTV), Charleston (CHS), Charlotte (CLT), Chigago O'Hare (ORD), Columbus (CMH), Dayton (DAY), Denver (DEN), Los Angeles (LAX), Louisville (SDF), Manchester (MHT), Myrtle Beach (MYR), New Orleans (MSY), Norfolk (ORF), Oakland (OAK), Orange County (SNA), Philadelphia (PHL), Pittsburgh (PIT), Portland (PWM), Portland (PDX), Providence (PVD), Raleigh/Durham (RDU), Sacramento (SMF), Salt Lake City (SLC), San Francisco (SFO), San Jose (SJC), Seattle (SEA), Washington (IAD), Washington (DCA) Siden også US Airways er en del av Star, så kan også disse være aktuelle viderebefordrere. Også for disse er det de tre samme destinasjoner fra JFK, mye mer fra EWR og mest fra LGA.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
|
![]()
Jeg kan bli tvunget til å fly til NYC i løpet av de to neste ukene og for oss som har forretningsdestinasjoner (altså vi som skal på jobb) som ikke er på Long Island eller Manhattan (dvs de aller fleste) , er stripa i New Jersey et mye bedre alternativ enn JFK. Jeg tror det er en frase jeg kommer til å gjenta i all evighet: Flyplassen er bare en mellomstasjon på veg til dit du skal.
Og nå dukker jeg....
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
EWR er størst på domestic USA. De har ca 25000 flighter i måneden, mens JFK har 16000.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Men hvis EWR har et mye bedre tilbud innenlands i USA, hva er da grunnen til at JFK er langt mer brukt av utenlandske selskaper?
JFK er jo den flyplassen som øker mest i USA. Hadde en vekst på over 18% i 2004, hvis jeg husker riktig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ingen har sagt av EWR er best på innlands-USA, men det er mest gunstig for SAS å benytte EWR med hensyn på stjernebrødrene. LaGuardiA er den absolutt beste på innelands, men den har ingen interkontinentale flighter - bare flighter til Canada og noen latin-amerikanske destinasjoner. PÅ LGA er det lotteritrekking innført på slot-tider. EWR med sine to rullebaner (de har en tverrbane men den brukes mest til små commuterfly) er i rusjtiden fullstendig sprengt. JFK er vel den eneste med noenlunde bra med ledige slot-tider i tri-state området. JetBlue er relativt store på JFK hvor de har sin hub, så kanskje er det mange som trader den videre flighten fra JFK.
Jeg selv foretrekker EWR - med bare rundt 40 minutter nordover New Jersey Turnpike og gjennom Englewood, så er jeg på parkeringsplassen til mitt favoritthotell i Tenafly. Og som det ser ut nå, blir det en tur over i midten av juni for å lære opp noen amerikanere på hovedkontoret til et pharmasifirma som holder til i Fort Lee.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Er jo også rart at United og ikke har oversjøiske ruter fra EWR når deres innenlands rutenett fra EWR er så overlegent i forhold til JFK.
De har vel faktisk lagt ned det de tidligere hadde av transatlantiske ruter fra EWR. Det kan vel tyde på at mer innenlandstrafikk kommer fra JFK i fremtiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
UAL har Washington Dulles (IAD) som sin hub på østkysten, og derfor er det ut fra denne de fleste rutene til Europa har utgangspunkt (AMS 777, BRU 763, FRA 744/777, LHR 2x763/744/777, MUC 777, CDG 777, ZRH 763).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
|
![]()
SAS prøvde seg med å fly på begge en stund på 90-tallet - blen ingen stor suksess og man gikk tilbake til kun å fly på Newark!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LGA vs JFK vs EWR | Flying-news | Reiseforum | 19 | 28-08-2010 15:12 |
JFK v. EWR | Stoarn | Reiseforum | 3 | 29-06-2010 12:21 |
LGA/JFK til EWR | Roxman | Reiseforum | 8 | 06-12-2009 21:23 |
SVG-FRA-EWR-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y | B777ER | TripReports | 13 | 08-08-2009 22:33 |
Store planer for JFK/LGA/EWR | Concorde | Flyforum | 1 | 15-02-2007 11:26 |