Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2005, 18:55   #1
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Hvorfor EWR og ikke JFK?

SAS ser ut til å være et av veldig få selskaper som har droppet JFK til fordel for EWR.
De fleste andre selskaper som flyr til NY ser ut til å foretrekke JFK. Noen har avganger til begge flyplasser, men svært få bare til EWR.
Hva var grunnen til at SAS i sin tid valgte bort JFK, og konsentrerte seg utelukkende om EWR på NY-markedet?
Og, er det noen sjanse for at SAS igjen i overskuelig fremtid vil starte opp med flyvninger på JFK?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 19:15   #2
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

mulig jeg er på dypt vann her, men ble ikke EWR valgt kort og godt pga det tidligere samarbeidet med Continental, som utvilsomt er store der.
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 19:24   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

...det var samarbeidet med Continental som laa bak...CO er jo EWR......United har spredd seg godt paa alle 3 flyplassene....saa SAS tjener ikke noe paa aa bytte til JFK av den grunn....JFK har ogsaa en del utfordringer paa Air Side
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 19:31   #4
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Er ikke United en god del større på JFK enn på EWR da?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 19:35   #5
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Jo, United er større på JFK enn EWR, men allikevell langt ifra størst på JFK. Her er vel AA og Delta store, sammen med JetBlue.... eller hur?
enml is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 20:03   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Man kommer seg dessuten fortsatt bra videre fra EWR med UA dersom man ikke skal til en liten obscure plass i Vermont. Men det blir aldri som CO nei. CO eier så og si både terminal, rullebane og taxebane innimellom virker det som.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 21:22   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

SAS var vel det andre europeiske selskapet etter Virgin som valgte Newark. Nå mange år etter har veldig mange fulgt disse to selskapene. Newark ligger også nærmere sentrum av Manhattan.
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 21:56   #8
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Kanskje SAS burde satse på JFK når/hvis de gjenopptar New York-ruten fra Oslo?
Burde jo være marked for en rute dit fra Skandinavia, som et alternativ til de 3 daglige avgangene selskapet allerede har til Newark.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:19   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Quote:
Originally posted by OEH
Kanskje SAS burde satse på JFK når/hvis de gjenopptar New York-ruten fra Oslo?
Burde jo være marked for en rute dit fra Skandinavia, som et alternativ til de 3 daglige avgangene selskapet allerede har til Newark.
Tviler jeg på at vil skje. Ingen stor gevinst, og man må ha ny handling og andre fasiliteter. Men først og fremst så kan man ikke bruke avgangen til å ta unna evt en annen SAS maskin som kanskje blir kansellert eller forsinket av ymse årsaker. Og man kan ikke slinge maskinene om.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:30   #10
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Men veldig mange andre selskaper flyr jo begge steder. SAS burde vel også klare det.
De fleste som har ruter til begge flyplasser har en daglig avgang til EWR og flere til JFK. Som regel sender de også en mindre maskin til EWR. Det er vel en grunn til dette? Grunnen er vel at videreforbindelsene er bedre fra JFK...
OEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:32   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

JFK er uaktuell på basis av UAL connection til innland USA.
UAL har følgende byer de flyr til fra

JFK: Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO), Washington (IAD)

EWR: Charlotte (CLT), Chicago O'Hare (ORD), Denver (DEN), Houston (IAH), Los Angeles (LAX), Minneapolis (MSP), Oakland (OAK), Orange County (SNA), Pittsburgh (PIT), Sacramento (SMF), Salt Lake City (SLC), San Francisco (SFO), San Jose (SJC), Washington (IAD)

LGA: Baltimore (BWI), Boston (BOS), Burlington (BTV), Charleston (CHS), Charlotte (CLT), Chigago O'Hare (ORD), Columbus (CMH), Dayton (DAY), Denver (DEN), Los Angeles (LAX), Louisville (SDF), Manchester (MHT), Myrtle Beach (MYR), New Orleans (MSY), Norfolk (ORF), Oakland (OAK), Orange County (SNA), Philadelphia (PHL), Pittsburgh (PIT), Portland (PWM), Portland (PDX), Providence (PVD), Raleigh/Durham (RDU), Sacramento (SMF), Salt Lake City (SLC), San Francisco (SFO), San Jose (SJC), Seattle (SEA), Washington (IAD), Washington (DCA)

Siden også US Airways er en del av Star, så kan også disse være aktuelle viderebefordrere. Også for disse er det de tre samme destinasjoner fra JFK, mye mer fra EWR og mest fra LGA.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:38   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Jeg kan bli tvunget til å fly til NYC i løpet av de to neste ukene og for oss som har forretningsdestinasjoner (altså vi som skal på jobb) som ikke er på Long Island eller Manhattan (dvs de aller fleste) , er stripa i New Jersey et mye bedre alternativ enn JFK. Jeg tror det er en frase jeg kommer til å gjenta i all evighet: Flyplassen er bare en mellomstasjon på veg til dit du skal.

Og nå dukker jeg....
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is online now   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:38   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

EWR er størst på domestic USA. De har ca 25000 flighter i måneden, mens JFK har 16000.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:41   #14
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Quote:
Jeg tror det er en frase jeg kommer til å gjenta i all evighet: Flyplassen er bare en mellomstasjon på veg til dit du skal.
Jeg regner med det mener bortsett fra når man i ens ærend drar rundt på ulike flyplasser i Europa for å ta bilder?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:49   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Quote:
Originally posted by OMW
Quote:
Jeg tror det er en frase jeg kommer til å gjenta i all evighet: Flyplassen er bare en mellomstasjon på veg til dit du skal.
Jeg regner med det mener bortsett fra når man i ens ærend drar rundt på ulike flyplasser i Europa for å ta bilder?
Med mindre de er hovedstasjon som ikke ligger i USA hvor du kan risikere å bli buret inn for ta bilder av utsikten fra en IKEA-parkeringsplass
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 22:57   #16
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Men hvis EWR har et mye bedre tilbud innenlands i USA, hva er da grunnen til at JFK er langt mer brukt av utenlandske selskaper?
JFK er jo den flyplassen som øker mest i USA. Hadde en vekst på over 18% i 2004, hvis jeg husker riktig?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 23:18   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Ingen har sagt av EWR er best på innlands-USA, men det er mest gunstig for SAS å benytte EWR med hensyn på stjernebrødrene. LaGuardiA er den absolutt beste på innelands, men den har ingen interkontinentale flighter - bare flighter til Canada og noen latin-amerikanske destinasjoner. PÅ LGA er det lotteritrekking innført på slot-tider. EWR med sine to rullebaner (de har en tverrbane men den brukes mest til små commuterfly) er i rusjtiden fullstendig sprengt. JFK er vel den eneste med noenlunde bra med ledige slot-tider i tri-state området. JetBlue er relativt store på JFK hvor de har sin hub, så kanskje er det mange som trader den videre flighten fra JFK.

Jeg selv foretrekker EWR - med bare rundt 40 minutter nordover New Jersey Turnpike og gjennom Englewood, så er jeg på parkeringsplassen til mitt favoritthotell i Tenafly. Og som det ser ut nå, blir det en tur over i midten av juni for å lære opp noen amerikanere på hovedkontoret til et pharmasifirma som holder til i Fort Lee.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 23:42   #18
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

Er jo også rart at United og ikke har oversjøiske ruter fra EWR når deres innenlands rutenett fra EWR er så overlegent i forhold til JFK.
De har vel faktisk lagt ned det de tidligere hadde av transatlantiske ruter fra EWR.
Det kan vel tyde på at mer innenlandstrafikk kommer fra JFK i fremtiden?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2005, 00:15   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

UAL har Washington Dulles (IAD) som sin hub på østkysten, og derfor er det ut fra denne de fleste rutene til Europa har utgangspunkt (AMS 777, BRU 763, FRA 744/777, LHR 2x763/744/777, MUC 777, CDG 777, ZRH 763).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2005, 05:55   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
Default Re: Hvorfor EWR og ikke JFK?

SAS prøvde seg med å fly på begge en stund på 90-tallet - blen ingen stor suksess og man gikk tilbake til kun å fly på Newark!
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LGA vs JFK vs EWR Flying-news Reiseforum 19 28-08-2010 15:12
JFK v. EWR Stoarn Reiseforum 3 29-06-2010 12:21
LGA/JFK til EWR Roxman Reiseforum 8 06-12-2009 21:23
SVG-FRA-EWR-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y B777ER TripReports 13 08-08-2009 22:33
Store planer for JFK/LGA/EWR Concorde Flyforum 1 15-02-2007 11:26


All times are GMT +2. The time now is 17:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.