![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,446
|
![]()
Den ble vel aldri brukt som rullebane, men som taxebane. Var vel tyskerne som bygde de og hvor lenge de ble brukt av militæret vet jeg ikke, men husker de ble brukt som P-plass under flystevnet i 1994
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Ble kalt Ringbanen. Bygget av tyskerne som en reserve taxe og rullebane inni skogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Den HETER Ringbanen!
![]() Nå brukt som glattkjøringsbane og sagflis depot :wink
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Var det ikke noe som het Akerbanen også?
Den lille snutten av en betongveie som går fra GM Fjernvarme bort mot enden av 19L var vel da en taxebane bort til Ringbanen, eller hur? Og det samme med det virrvarret av betongveier på andre siden av 19L? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]() Quote:
![]() I tillegg så var det mange småveier/taxebaner og "dråpeplasser" overalt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Se det ja. Logisk nok, som navnet tilsier, at Ringbanen gikk i ring...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Ringbanen ja.. Lang historie rundt dette prosjektet gitt. Jeg bor på Sand, har farta og sykla mye inni skaua her oppgjennom åra, både til flystevner, snike seg inn på russe-landstreff og diverse.. Tenkte jeg fikk skrive noen linjer om dette siden jeg hvertfall føler jeg kan forklare litt rundt det, tross mine 27 år
![]() Ringbanen er som nevnt bygd av tyskerne under krigen, dvs norske arbeidere under tysk ledelse, likeså med jerbanen som går paralellt med blikkveien for de som er nogenlunde kjent her oppe. Blikkveien Var veien som gikk i fra hervakrysset på gardermoen, altså den gamle nedlagte bensinstasjonen før du kommer til første rundkjøringa inn til gardermoen(der man kan ta til venstre, og forbi sørsiden av vestre rullebane, høyre til E6 mot Oslo, og altså rett fram forbi statoil og til flyplassen), og gikk i en stor bue helt til Lie. For de av dere som har stått ved gjerdet der man ser rett mot terminalbygget, etter å ha kjørt den lille humpete veistubben der, før svingen inn på paralellen til østre bane, da står du på det som på den siden er igjen av blikkveien. Dette var også en vei, så vidt meg bekjent, anlagt av tyskerne. Litt bortenfor der gjerdet er, var innkjøringa til ringbanen fra den siden. Der fulgte man altså banen helt rundt, og kom igjen ut på blikkveien, i nærheten av hervakrysset. I krigens dager fortsatte ringbanen helt frem til verstre bane, og det gamle flymuseet var endel av leir-området, inntil hovedflyplassen var fortsatt de runde oppstillingsplassene for flyene å finne. Igrunn et ganske smart konsept hele ringbane-systemet. Den tidligere nevnte toglinja som går ved siden av blikkveien, kom med supplementer til det militæret, går ut ifra at dette var alt fra våpen og drivstoff, til andre nødvendige ting. Herfra kjørte de det inn til ringbanen, selve hovedstripa, hvor flyene både kunne bruke den stripa der til å fly fra, eller de takset ut til det som i dag er vestre bane. Toglinja stoppet forøvrig inne i gamle militærleieren (335sqd). Videre, selve ringbanestripa, nå brukt til dragsterstevner, var også forbundet inne i skogen med en halvsirkel-formet grusvei, også den lagd så de kunne parkere/gjemme fly under trekronene, og også utnytte plassen bedre, utføre enkelt vedlikehold, fuele, få på mer ammo o.s.v. I sørenden av ringbanen, rett bortenfor svingen i retning der man gikk for å komme ut mot blikkveien/flymuseet, hadde de også lagd voller med bunkerser i, for lagring av diverse artikler. Ringbanen har de siste tiår både, som nevnt et svar før, blitt brukt til småfly, og jeg kan også huske et par mindre flystevner der. Nå altså bare brukt til dragster, og lagring av tømmer som flises opp og kjøres til fjernvarmen. Og ja, holdt nesten på å glemme. En liten bit til av gamle blikkveien finner du igjen ganske nær terminalen, like bortenfor gate gourmet, der de nå har begynt å bygge. Hvis det ikke er borte, så skal det faktsik stå igjen et epletre der ifra et av husene som lå der. Altså, noe bra og noe dårlig med at hovedflyplassen kom hit. Men det er godt man har farta litt rundt her før det var for seint, og hat litt hukommelse ![]() Håper dette ikke var altfor OT, tenkte jeg bare måtte dele litt min kjennskap til min lokalhistorie med dere. Ha en fin natt.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Fant kartet over gamle GEN (visste jeg ville få bruk for det en dag). Her ser man store deler av Ringbanen, Blikkveien og jernbanelinja. Har lagt på tekst på Ringbanen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
På bildet fra airliners.net ved gjerdet rett bak vingen står det oppstilt noen biler. Er det mulig å kjøre inn dit og parkere på en vanlig dag? Det måtte i tilfelle være en fin plass og fotografere når de lander fra sør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Nei, de stenger bommen når det ikke er arrangementer på motorsportsanlegget. Hvis du vil opp til vollen der, så må du parkere ved rense (?) anlegget og gå gjennom skogen.
Dette er punkt I på KGL's utmerkede spotterguide. Parkeringen skjer da omtrent der "S" en er "Spotter guide". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Dette begynner å likne noe!
![]() Anleggsarbeiderne må ha sett mye spennende historie mens de holdt på der oppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Og om vinteren ble deler av Ringbanen benyttet i løypa som skulle gi de små blå- og grønnkledde Skimarsjmerket... Alle var enige om at det hadde vært en fin tur
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,446
|
![]()
Finnes det noe luftfoto av området får OSL ble bygget?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Jepp, har faktisk to store (A3 trur jeg, kan også være større) luftfotos, både fra sør-nord og fra nord-sør som jeg fikk av en kaptein som jobba i leier`n mens jeg dreiv å fløy rundt oppå der.. (mutter`n jobba i gamleleier`n, så har noen eksklusive minner)
Uansett, aner ikke helt hvordan jeg skal klare å formidle de bildene her på forumet?? Kom med forslag, så skal jeg se hva jeg får gjort!
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Doodlebugger
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
|
![]()
Hei,
Her er et luftfoto fra 1926 - Sundbye via KEH Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Strålende! Bildet er tatt mot vest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Jeg ville sagt mot øst-nordøst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Og vi venter i spenning på hva LN-KGL sier!!!
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tøffeste maskinen på stripa...! | Harald Oanes | Bilder & foto | 5 | 13-09-2012 11:09 |