![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hei, har hørt at på A340 starter man 1 og 2 først, stemmer dette? Og hvordan er det på A330 og A320 serien?
Takk, Kai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
På A330 starter man normalt motor 1 opp først (den venstre), og slukker normalt nr 2 først ved avsluttet flygning, og dette henger bl.a. sammen med hvordan forbindelsen er lagt opp mellom motor og hydraulisk bremsesystem.
Men teknisk sett kan man godt starte motor 2 først. På A320 /321 starter man normalt motor 2 først, og slukker motor 1 først. Hyd.systemet til bl.a. bremsene er lagt opp på en litt annen måte. Oppstartsekvensen til A340 får andre svare på. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Oppstart A340 skjer normalt med nr. 1 først, etterfulgt av nr. 2 når nr. 1 passerer 10% N1.. Når begge er stabilisert på idle, startes først nr. 3, så nr. 4 på samme måte som de to første. Dette er standard prosedyren. Vi kan også starte nr. 1 og nr. 4 for å taxe ut med to motorer. 2 og 3 blir da startet ca. 5 minutter før antatt take-off tidspunkt. 2 og 3 blir også stanset etter landing. I begge tilfeller av 2-engine taxi, må APU være igang.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Takk for informasjon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Er det noen grunn til at det er de to ytterste som brukes ved to-motors taxing, og ikke de to innerste?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Vil tro at det kanskje har noe med kraft x arm å gjøre?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lys på siden av A330/340? | jameson82 | Flyteknisk forum | 4 | 05-04-2016 18:32 |
Anbefalte seter SAS A321 og A330/340 | Hagen | Reiseforum | 20 | 25-05-2014 14:46 |
Bilder av A330/340 | OSL-MRU | Bilder & foto | 3 | 17-01-2010 22:14 |
SAS og ny c-cl A330/340 | EK 007 | Flyforum | 5 | 21-08-2006 12:58 |
SAS nye seter i A330/340... | LN-AFG | Flyforum | 4 | 30-01-2006 10:18 |