Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2009, 14:40   #1
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Oppstartssekvens A330/340.

Hei, har hørt at på A340 starter man 1 og 2 først, stemmer dette? Og hvordan er det på A330 og A320 serien?

Takk,
Kai.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 16:12   #2
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Oppstartssekvens A330/340.

På A330 starter man normalt motor 1 opp først (den venstre), og slukker normalt nr 2 først ved avsluttet flygning, og dette henger bl.a. sammen med hvordan forbindelsen er lagt opp mellom motor og hydraulisk bremsesystem.
Men teknisk sett kan man godt starte motor 2 først.

På A320 /321 starter man normalt motor 2 først, og slukker motor 1 først. Hyd.systemet til bl.a. bremsene er lagt opp på en litt annen måte.

Oppstartsekvensen til A340 får andre svare på.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 17:02   #3
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Oppstartssekvens A330/340.

Oppstart A340 skjer normalt med nr. 1 først, etterfulgt av nr. 2 når nr. 1 passerer 10% N1.. Når begge er stabilisert på idle, startes først nr. 3, så nr. 4 på samme måte som de to første. Dette er standard prosedyren. Vi kan også starte nr. 1 og nr. 4 for å taxe ut med to motorer. 2 og 3 blir da startet ca. 5 minutter før antatt take-off tidspunkt. 2 og 3 blir også stanset etter landing. I begge tilfeller av 2-engine taxi, må APU være igang.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 17:05   #4
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Oppstartssekvens A330/340.

Takk for informasjon
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 23:20   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Oppstartssekvens A330/340.

Er det noen grunn til at det er de to ytterste som brukes ved to-motors taxing, og ikke de to innerste?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2009, 22:02   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Oppstartssekvens A330/340.

Vil tro at det kanskje har noe med kraft x arm å gjøre?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lys på siden av A330/340? jameson82 Flyteknisk forum 4 05-04-2016 18:32
Anbefalte seter SAS A321 og A330/340 Hagen Reiseforum 20 25-05-2014 14:46
Bilder av A330/340 OSL-MRU Bilder & foto 3 17-01-2010 22:14
SAS og ny c-cl A330/340 EK 007 Flyforum 5 21-08-2006 12:58
SAS nye seter i A330/340... LN-AFG Flyforum 4 30-01-2006 10:18


All times are GMT +2. The time now is 16:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.