Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2015, 11:07   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Norge Braathens Boeing 767 - artikkel

Jeg dumpet tilfeldigvis over et flyblad - Airline Data News, Issue No 18. fra 1984 da jeg lette etter noe heeelt annet. Jeg måtte jo bla gjennom og se om jeg fant igjen noe interessant - det må ha vært derfor jeg tok vare på det.
Der var denne artikkelen om Braathens B767 over en dobbeltside som jo er verdt å spare på.
Håper det kan være interessant for flere å gjenoppleve dette!

Edit: Jeg ser den kommer opp i feil retning, men det klarer dere sikkert å snu sjøl - jeg drar på hyttetur
Attached Files
File Type: pdf BU767.pdf (582.6 KB, 614 views)
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2015, 13:18   #2
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Helt konge!

Dette husker jeg godt. Takk skal du ha!

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2015, 16:22   #3
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Takk for denne, snakker om gode gamle dager gitt
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 14:54   #4
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Interresant artikkel Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 15:01   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Interresant artikkel Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!
Nei, 2-3-2 er standard for 767. Enkelte charterselskaper har imidlertid 2-4-2, og DET er trangt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2015, 15:39   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Interresant artikkel Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!

Det er vel kanskje den beste konfigurasjonen i economy class på en widebody (ser man bort i fra når selskapene på 70 tallet hadde ni i bredden på 747)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 18:05   #7
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.

Hade gleden å reise med den mange ganger innenlands og på charter.

Et kjempe fly.

Braathens brukte uttrykket First class charter.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 23:16   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.
'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 23:40   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Braathens Boeing 767 - artikkel

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.
Det blir som å sammenligne epler og pærer. Du må se på hvilket marked disse skulle dekke, og i forhold til resten av chartermarkedet var plassen forholdsvis generøs. De var også svært populære og ettertraktede i det markedet, så lenge det varte. Britannia hadde vel 2-4-2 i bredden hvis jeg ikke husker feil.
Og hvis du sammenligner med selskapets 737 på den tiden (124-seters -200) var benplassen ganske lik, og setene var tilnærmet de samme som i 737-205 levert etter 1978. (Og senere montert i alle -205).
Så å sammenligne en single-class chartermaskin med en like stor med to klasser beregnet for svært lange ruter skurrer en hel del for meg.
Stone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor fløy Braathens S.A.F.E sine Boeing 767 ? BraathensSafe1985 Flyhistorisk forum 15 24-01-2015 17:10
Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV) LTH Flyteknisk forum 12 16-05-2012 19:19
Braathens SAFE - Boeing 767-205 i 1:400 skala! LN-REF Samlerhjørnet 20 11-07-2011 17:12
Braathens Boeing 767 erlingjo Samlerhjørnet 21 11-09-2010 18:54
Modellbilder på Braathens S.A.F.E. Boeing 767-205! SE-SAM Samlerhjørnet 23 18-01-2010 22:28


All times are GMT +2. The time now is 23:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.