Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2009, 02:39   #1
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
OBB 50 Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Fra Aftenposten:

Quote:
Norges tilårskomne Sea King redningshelikoptre skulle parkeres i 2008. Nå kan de måtte fly til 2020. Minst. Det eldste vil da være 50 år gammelt.

Lysekronene dirret da Stortinget den 16. mai 2002 skulle si ja eller nei til nye redningshelikoptre. Det skyldtes at noen i Forsvaret fikk ideen om å la en av redningstjenestens gamle arbeidshester kretse litt over Oslo sentrum, i lav høyde, akkurat denne dagen. Handlingen vakte politisk bestyrtelse, men et vedtak ble gjort likevel. Sea King helikoptrene skulle settes på bakken, senest i 2008.
Jeg reagerer egentlig mest på denne uttalelsen fra samme artikkel:

Quote:
Eksperter sier til Aftenposten at man kan velge å vedlikeholde helikoptrene slik de er i dag, uten at det vil koste så mye.
Har eksperterne rett her, slik jeg oppfatter det vil antall timer vedlikehold vs. antall flytimer bli uforholdsmessig høyt? Hva Fanden er det vi nøler efter her?

Mvh,

Last edited by Gandalf; 25-10-2009 at 02:42.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 02:00   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Er det ikke disse man sier 1 time i luften = 10 timer med mekking?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 02:53   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
Det skyldes at man fortsatt ikke er blitt enige om hvilket helikopter som skal overta.

Det skyldes at Finansdepartementet har forlangt en ny, full runde i saken, slik at en formell beslutning om nye rednings-helikoptre må vente ennå en stund.

Det skyldes at det vil gå et par år fra beslutningen tas, til kontrakter om kjøp kan inngås

Det skyldes at det – i beste fall – vil ta tre år å bygge helikoptrene.

Det skyldes at Forsvaret trenger et halvt år – i beste fall – på å innføre de nye helikoptrene, på hver av basene de skal stasjoneres.
Alle har sine grunner.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 01:26   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Nå ville jo noen beskylde noen for at alt handler om at noen mener at andre ikke har "valgt rett", når man ser på de nye C-130'ene som dukket opp i ekspress-fart, så kan man jo om man vil?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 02:22   #5
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Kanskje litt for mye mektige lobby grupper som har litt for tett bånd med selskaper fra Connecticut som har drevet å kastet kjepper i hjulene på dette programmet? Blir ikke noe nytt helikopter før man velger "rett".

Folk som bruker media til å spre løgner står ikke langt tilbake fra en viss Goebbels.....men så er vel det fort kjernen i lobby arbeid samme hvilken side du står på!

Når det er sagt, har ikke akkurat "Jesus" ( ) møtt opp til annonsert tid heller, men så er det ikke det nevnte lobby bruker som argument heller, av en eller annen grunn.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 08:02   #6
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Stemmer det at det er tre kandidater?

S-92: Kjenner jeg ikke til som redningshelikopter.
NH-90: Fordel at den finnes i luftforsvaret, men har den nok rekkevidde?
NH-101: Virker på meg som den beste kandidaten, men danskene sliter med kostnad pr flytime.
storg is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 09:49   #7
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Stemmer det at det er tre kandidater?

S-92: Kjenner jeg ikke til som redningshelikopter.
NH-90: Fordel at den finnes i luftforsvaret, men har den nok rekkevidde?
NH-101: Virker på meg som den beste kandidaten, men danskene sliter med kostnad pr flytime.
4 som blir evaluert.

NH-90
S-92 (brukes som SAR helikopter i UK)
EH101
EC725 (mil verson av EC225)
Brave is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 10:54   #8
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Er virkelig de som flyr i disse helikopterne "happy" med å fly rundt i så gamle maskiner? Er inspeksjonene og vedlikeholdet som gjøres virkelig så detaljert at man kan påstå å ha full kontroll på alle mulige steder hvor utmatting kan utgjøre en risiko for maskinen? Jeg er skeptisk nok til å fly i gamle fixed-wing fly, men her har vi maskiner som har et ganske mye høyere vibrasjonsnivå under normal drift. Og på toppen av det hele er vel Sea King'ene mer utsatt etter operasjon i noe mer ekstreme værsituasjoner enn det som er grenser for trafikk-flyging.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 14:49   #9
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Jeg har ikke hørt noe annet enn at flygende personell er happy med vedlikehold av maskinene.

Man spekulerer vel ikke mye om man antar at det kommer til å bli mer og mer downtime pga velikehold fremover mot 2020......
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 14:49   #10
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Er virkelig de som flyr i disse helikopterne "happy" med å fly rundt i så gamle maskiner? Er inspeksjonene og vedlikeholdet som gjøres virkelig så detaljert at man kan påstå å ha full kontroll på alle mulige steder hvor utmatting kan utgjøre en risiko for maskinen? Jeg er skeptisk nok til å fly i gamle fixed-wing fly, men her har vi maskiner som har et ganske mye høyere vibrasjonsnivå under normal drift. Og på toppen av det hele er vel Sea King'ene mer utsatt etter operasjon i noe mer ekstreme værsituasjoner enn det som er grenser for trafikk-flyging.
Nå skal ikke jeg svare på vegne av gamle kollegaer, men man skal huske at mange av komponentene og systemene har gangtid. Da er forsåvidt ikke alder noen faktor. Dette gjelder foreksempel motorer, gearbokser, transmission, rotorblad osv. Ethvert helikopterskrog er designet for et liv målt i timer. Så lenge man holder seg innenfor dette og gjennomfører ettersyn/vedlikehold som beskrevet av produsenten er det ikke noe problem. At det koster mer etterhvert som tiden går er en annen sak. Tilgang til deler er ogå en faktor, og man vil nok se at tiden man må være av beredskap vil øke i årene fremover. Hvem taper på det?

Hver helikoptertype har beregnet levetiden ut fra hva helikopteret skal brukes til. Så man kan ikke nødvendigvis sammenligne en Sea King som er bygget for US Navy til sonardipping med en Norsk Sea King bygget for SAR. Selv om våre Sea King begynner å dra på årene har de ikke mye flytid sammenlignet med foreksempel HS sine tidligere S-61. Du nevner SAR ops og værforhold sammenlignet med trafikkflyging (regner med du sikter til Offshore). Forholdene man opererer under er ikke nødvendigvis så store som man skal tro. For landing/take off offshore setter man strek ved vind over 60 kts. Dette er ikke fordi helikopteret ikke tåler mer, men for å ivareta sikkerheten til passasjerer og dekksbesetning. Å fly i 80-90 kts vind tåler alle helikoptre, man cruiser i større hastigheter (groundspeed og fuel er en annen sak). Å stå i hover i sterk vind gir mindre belastning på maskinen enn å hovre i vindstille vær.

Jeg skal love deg at det arbeidet som blir gjort på 1000 timers inspeksjonene er grundig. FLO vil aldri levere fra seg et helikopter dersom de er i tvil om luftdyktigheten. Det er store mengder dokumentasjon på hver individ, hele historikken til hvert skrog og hver komponent er dokumentert. Jeg var aldri i tvil om sikkerheten rundt dette i min tid i Luftforsvaret. Ikke i tvil her jeg er nå heller, så det er sagt.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 16:03   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Seaking er nok ikke den eneste flytypen (fixed/heli) som kommer til å nå den alderen!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 21:20   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Seaking er nok ikke den eneste flytypen (fixed/heli) som kommer til å nå den alderen!
De eldste "dine" begynner vel å dra på årene nå? Hvor gammle er de egentlig?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 22:37   #13
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
The Royal Norwegian Air Force's 333 squadron was the first P-3 operator in Europe. Five P-3B Orions were delivered to the squadron between January and March 1969 and, after a training period in the United States, Norway's first Orion arrived at Oslo/ Fornebu Airport on 10 April 1969. Seven days later the squadron received its second Orion at Sola air base.
http://www.p3orion.nl/operators.html
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 00:23   #14
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Hvilke andre fly enn P-8 kan vurderes som erstatter for Orion?
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 01:47   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Jeg har ikke sett ett eneste dokument på regjeringen.no som tenker den tanken over hodet. Norge er i alle fall i den heldige posisjonen i å kunne observere US Navy sine erfaringer med P-8. Jeg synes det hadde vært tøft med P-8 men ... Norge og P-8?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 08:55   #16
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Ja, det høres litt rart ut, men samtidig, hva annet finnes det, vi er vel ganske avhengig av fly med god rekkevidde og fart for å kunne ha en effektiv kontroll av havområdene? Eneste andre moderne P-3 erstatteren jeg fant etter et kjapt søk var Kawasaki P-1, den er vel enda mindre aktuell. Uansett, C modellene av Orion er vel fortsatt rimelig nye, så de holder vel noen år enda. Har de ikke også drevet å oppdatert cockpitt til glasscockpit?
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 09:28   #17
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

P-3 Orion'ene er vel ikke de samme som ble levert tilbake i -69 vel? De fikk vel nye P-3 hmm var det C de het levert rundt 1990 ? Eller var det bare en oppgradering av de gamle?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 09:55   #18
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Ersättar till P-3 blir ett amerikanskt flyg, inget annat
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 12:32   #19
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
P-3 Orion'ene er vel ikke de samme som ble levert tilbake i -69 vel? De fikk vel nye P-3 hmm var det C de het levert rundt 1990 ? Eller var det bare en oppgradering av de gamle?
3 nye P-3C, oppgradering av 2 stk(?) P-3B til P-3N. Resterende P-3B`er gikk vel til Spania.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 13:58   #20
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

4 nye var det da C-mod. kom...

Quote:
Ersättar till P-3 blir ett amerikanskt flyg, inget annat
Om ingen produserer fly som er bedre til Luftforsvarets bruk så blir det nok fort amerikansk ja. Men selv det amerikanske "Forsvaret" har havnet på enkelte europeiske valg (CASA-something) når det gjelder enkelte kapasiteter.

Skal jeg tippe noe så må det være at når vi skal avløse fly med noe annet så må det enten være en ny versjon av det samme vi har fra før, eller at noen andre fra før har det samme. Kan aldri tro at Norge får et nytt fly produsert etter sine egne krav - mtp prisen!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 27-10-2009 at 14:02.
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Overnatte i en Sea King? RJon Småprat 2 24-08-2017 21:37
Sea King skal være i luften 10 år til. erlingjo Flyforum 0 22-02-2010 13:17
Sea King en vinterdag MFM Bilder & foto 12 18-12-2009 00:25
Sea King i måneskinn PC Bilder & foto 18 31-10-2007 01:52
Sea King PC Flyforum 4 29-07-2005 23:04


All times are GMT +2. The time now is 16:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.