![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fra Aftenposten:
Quote:
Quote:
Mvh, Last edited by Gandalf; 25-10-2009 at 02:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er det ikke disse man sier 1 time i luften = 10 timer med mekking?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]()
Nå ville jo noen beskylde noen for at alt handler om at noen mener at andre ikke har "valgt rett", når man ser på de nye C-130'ene som dukket opp i ekspress-fart, så kan man jo om man vil?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kanskje litt for mye mektige lobby grupper som har litt for tett bånd med selskaper fra Connecticut som har drevet å kastet kjepper i hjulene på dette programmet? Blir ikke noe nytt helikopter før man velger "rett".
![]() Folk som bruker media til å spre løgner står ikke langt tilbake fra en viss Goebbels.....men så er vel det fort kjernen i lobby arbeid samme hvilken side du står på! ![]() Når det er sagt, har ikke akkurat "Jesus" ( ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Stemmer det at det er tre kandidater?
S-92: Kjenner jeg ikke til som redningshelikopter. NH-90: Fordel at den finnes i luftforsvaret, men har den nok rekkevidde? NH-101: Virker på meg som den beste kandidaten, men danskene sliter med kostnad pr flytime. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
NH-90 S-92 (brukes som SAR helikopter i UK) EH101 EC725 (mil verson av EC225) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er virkelig de som flyr i disse helikopterne "happy" med å fly rundt i så gamle maskiner? Er inspeksjonene og vedlikeholdet som gjøres virkelig så detaljert at man kan påstå å ha full kontroll på alle mulige steder hvor utmatting kan utgjøre en risiko for maskinen? Jeg er skeptisk nok til å fly i gamle fixed-wing fly, men her har vi maskiner som har et ganske mye høyere vibrasjonsnivå under normal drift. Og på toppen av det hele er vel Sea King'ene mer utsatt etter operasjon i noe mer ekstreme værsituasjoner enn det som er grenser for trafikk-flyging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har ikke hørt noe annet enn at flygende personell er happy med vedlikehold av maskinene.
Man spekulerer vel ikke mye om man antar at det kommer til å bli mer og mer downtime pga velikehold fremover mot 2020...... ![]()
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hver helikoptertype har beregnet levetiden ut fra hva helikopteret skal brukes til. Så man kan ikke nødvendigvis sammenligne en Sea King som er bygget for US Navy til sonardipping med en Norsk Sea King bygget for SAR. Selv om våre Sea King begynner å dra på årene har de ikke mye flytid sammenlignet med foreksempel HS sine tidligere S-61. Du nevner SAR ops og værforhold sammenlignet med trafikkflyging (regner med du sikter til Offshore). Forholdene man opererer under er ikke nødvendigvis så store som man skal tro. For landing/take off offshore setter man strek ved vind over 60 kts. Dette er ikke fordi helikopteret ikke tåler mer, men for å ivareta sikkerheten til passasjerer og dekksbesetning. Å fly i 80-90 kts vind tåler alle helikoptre, man cruiser i større hastigheter (groundspeed og fuel er en annen sak). Å stå i hover i sterk vind gir mindre belastning på maskinen enn å hovre i vindstille vær. Jeg skal love deg at det arbeidet som blir gjort på 1000 timers inspeksjonene er grundig. FLO vil aldri levere fra seg et helikopter dersom de er i tvil om luftdyktigheten. Det er store mengder dokumentasjon på hver individ, hele historikken til hvert skrog og hver komponent er dokumentert. Jeg var aldri i tvil om sikkerheten rundt dette i min tid i Luftforsvaret. Ikke i tvil her jeg er nå heller, så det er sagt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Seaking er nok ikke den eneste flytypen (fixed/heli) som kommer til å nå den alderen!
![]() |
#12 |
Browncoat
|
![]()
De eldste "dine" begynner vel å dra på årene nå? Hvor gammle er de egentlig?
![]() |
#13 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvilke andre fly enn P-8 kan vurderes som erstatter for Orion?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg har ikke sett ett eneste dokument på regjeringen.no som tenker den tanken over hodet. Norge er i alle fall i den heldige posisjonen i å kunne observere US Navy sine erfaringer med P-8. Jeg synes det hadde vært tøft med P-8 men ... Norge og P-8?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, det høres litt rart ut, men samtidig, hva annet finnes det, vi er vel ganske avhengig av fly med god rekkevidde og fart for å kunne ha en effektiv kontroll av havområdene? Eneste andre moderne P-3 erstatteren jeg fant etter et kjapt søk var Kawasaki P-1, den er vel enda mindre aktuell. Uansett, C modellene av Orion er vel fortsatt rimelig nye, så de holder vel noen år enda. Har de ikke også drevet å oppdatert cockpitt til glasscockpit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
P-3 Orion'ene er vel ikke de samme som ble levert tilbake i -69 vel? De fikk vel nye P-3 hmm var det C de het levert rundt 1990 ? Eller var det bare en oppgradering av de gamle?
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ersättar till P-3 blir ett amerikanskt flyg, inget annat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
3 nye P-3C, oppgradering av 2 stk(?) P-3B til P-3N. Resterende P-3B`er gikk vel til Spania.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
4 nye var det da C-mod. kom...
Quote:
Skal jeg tippe noe så må det være at når vi skal avløse fly med noe annet så må det enten være en ny versjon av det samme vi har fra før, eller at noen andre fra før har det samme. Kan aldri tro at Norge får et nytt fly produsert etter sine egne krav - mtp prisen!
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 27-10-2009 at 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overnatte i en Sea King? | RJon | Småprat | 2 | 24-08-2017 21:37 |
Sea King skal være i luften 10 år til. | erlingjo | Flyforum | 0 | 22-02-2010 13:17 |
Sea King en vinterdag | MFM | Bilder & foto | 12 | 18-12-2009 00:25 |
Sea King i måneskinn | PC | Bilder & foto | 18 | 31-10-2007 01:52 |
Sea King | PC | Flyforum | 4 | 29-07-2005 23:04 |