![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fredag 19 juni var D-day for avreise til en deilig ferietur til Thailand og Filippinene. Det beste var at hele reisen skulle foregå i Biz, så ingen grunn til å grue seg til trange seter og våkenetter!
Turen fra KRS til OSL fredag morgen var ganske begivenhetsløs bortsett fra den meget korrekte svenske purser som var usedvanlig nystriglet og korrekt. Han skiftet tøy før serveringen og iførte seg forkle. Siden jeg satt langt fremme så jeg hvor pertentlig han pakket ned igjen forkle og uniform etter å ha skiftet før landing. Imponerende innsats for å servere en liten frokostpakke. Desverre ingen bilder fra denne delen av turen. Ankomst OSL på rute og kanskje noen minutter før. Baggasjen var sjekket direkte gjennom til BKK fra KRS, men vi måtte allikevel sjekke inn på nytt på OSL ettersom det var separate billetter. Før vi sjekket inn videre måtte reisekamerat T ut og ha seg en blås, og da fikk jeg tatt et par bilder i mellomtiden: ![]() ![]() Vi var booket på Swiss sin første flight ut av OSL etter at de startet opp igjen ruta for er det 3 eller 4 gang? Vi ble møtt med ballonger når vi kom til innsjekken. ![]() Litt kø i denne innsjekken ![]() Men på denne innsjekken var det som om de bare satt og ventet på at vi skulle komme! ![]() ![]() Innsjekking gikk greit og vii fikk de setene vi hadde forhåndsbestilt. Fikk til og med lurt til meg en pin med swiss og star alliance logo på. Deretter var det gjennom ny sikkerhetskontroll og opp i heisen. Skulle vi her? ![]() neida neida neida ![]() Nå er vi på rett vei. Men vi skal lenger inn! ![]() Her ble det tid til litt internett og forfriskinger. Vi så også bussen vår taxe inn til gaten for første gang: ![]() Snart måtte vi ned til gaten. På vei ned fra loungen tok jeg heisen, mens reisekamerat T tok trappen. Jeg fant det på sin plass å irettesette han for sitt valg, ettersom det å ta trappene er såååååå turistklasse! ![]() Og der ble det delt ut både musserende, alkoholfritt og bløtkake: ![]() ![]() ![]() ![]() Klart for boarding: ![]() Bussen står klar: ![]() Reinhold og Isolde stod klare til å ta imot oss: ![]() Ingenting å utsette på benplassen heller: ![]() BF ![]() Last edited by Bizflyer; 12-07-2009 at 00:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Det var 2 rader med biz på denne turen. Foruten ett ledig sete på biz var flighten utsolgt. På vei til avgang ble vi vasket.
![]() ![]() ![]() og så var vi kliss klass ![]() Rett etter avgang ville Reinhold ønske oss velkommen. Han var litt flau, så han gjorde det med lukkede øyne: ![]() Serveringen var upåklagelig. Og vi hadde 2 valg. Nesten samme bortsett fra at man kunne velge mellom eggerøre eller omelett. Slik så det ut: ![]() ![]() sammen med en deilig fruktsalat og ferske rundstykker og croissanter (eller hvordan det nå staves) Etter frokosten var fortært, var det sandelig blitt champers tid: ![]() Ikke noe tøys med halve glass her. Reinhold og Isolde var meget påpasselige med å sørge for påfyll! ![]() Ypperlig service hele veien! Jeg var meget godt fornøyd. Etter hva jeg har forstått serverer LX varm mat i biz på flighter over 2 timer. OSL-ZRH er stipulert til 2 timer og 10 minutter. Med stadig påfyll av skumpa gikk turen radig, og snart var det tid for landing i ZRH ![]() Reinhold kunne ellers fortelle at han hadde sett vår TG maskin lande i ZRH om morgenen. Han fortalte at så tidlig om morgenen er det kun lov til å lande på en rullebane i ZRH, og at den rullebanen har en brå landingskurve, så det var like før maskinen måtte ta en go-around! Vel nede på bakken ble det buss-gate. Så var det buss inn til teminalen. På veien så vi 2 Vietnam Airlines B777 stå lagret. Undret meg på hvorfor. ZRH er vel ikke noen destinasjon for dette selskapet? Vel i land var reisekamerat T glad for å se denne: ![]() Deretter fant vi loungen, og reisekamerat T var så happy for at det var lov å røyke i baren en etage opp der ![]() I Senator loungen i ZRH har de en morsom oppstilling av modellfly som viser hver eneste bevegelse etter takeoff. Stilig: ![]() Neste del av turen kommer plutselig! Stay tuned!! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 12-07-2009 at 01:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Neste leg var så BKK-ZRH og selv om vi var booket med Swiss var denne avgangen codeshare med Thai. Thai flyr kl 1330 og Swiss kl 2245.
For å komme fra loungen til Terminal E måtte vi ta tog ![]() Morsomt å stå helt foran på et førerløst tog. Heldigvis var det ikke så mange spor å velge mellom. Vel fremme på Terminal E stod vår A346 buss klar i regnværet. ![]() Liten kø på vår side av boardingen da First og biz hadde egen inngang. ![]() Dog ble vi holdt tilbake da en eller anne offisiell person kom dragende med et par Thaier som tydeligvis ikke var verdige nok til å stå i kø. Så de ble loset rett ombord. Kan det ha vært noen høye herrer i Thai Airways? De var ulastelig antrukket i dress og godt over 50 begge 2. Vi så dem igjen senere begge 2 i biz class. Dessverre måtte vi passere first class setene på vei til vår plass: ![]() ![]() Aldri har jeg opplevd mindre folk på en interkontinental flight før. 1 av 8 seter i First var besatt mens 18 av 60 seter i bizz var besatt. Jeg vil gjette på belegget bak i bussen var på ca 85%, Etter avgang ble menyen delt ut ![]() Vin og drinkmeny: ![]() Jeg var litt forundret over at med så lavt belegg var TG allikevel så trege med servicen sin. De kom riktignok først med trallen med drikkevarer for en drink før maten, men det bør være en selvfølge. ![]() Deretter ble det mat. Og etter å ha tatt 3 TG flighter på turen, må jeg konkludere med at TG ikke har filla peiling på å sette sammen menyer. Det er stort sett kjedelig og smakløst. Forrett: ![]() ![]() Her var det litt skinke rundt noen asparges, et par kyllingbiter, en stor reke og en blanding av mais og små pastabiter. Ingenting passet egentlig sammen. Salaten smakte direkte vondt! Og jeg er vanligvis glad i salat! Så var det hovedretten ![]() Biffen så flott ut men smakte desverre ingenting og var grå helt gjennom. Vinserveringen var heller treg. Tidligere har de kommet rundt konstant med vinflaskene for å sørge for at man ikke har tomme glass! Det gjorde man virkelig ikke her. Og med kun 18 pax er dette elendig service. Ost: ![]() Vi hadde forventet oss ostevogn, men neida. Dette ble servert på tallerken. Kanskje dette var fordi man ikke kan levere dette anderledes i ZRH. Enda mer merkelig at crewet sier at dette er ny standard når man på de neste 2 TG flightene opplever at de kommer med det på vogn. Smakte greit nok, selv om jeg synes en tynn skive gulost rullet sammen er noe merkelig på en ostetallerken. Men frukt og portvin ble fortsatt servert fra vognen. Dessert: ![]() Dette var faktisk måltides høydepunkt. Den coulisen som ble servert med kaken var super. Deretter ble det Remy Martin XO som slett ikke er så værst. Men vi ble noe forundret da vi ba om 2 øl samtidig og fikk beskjed om at det ikke var mulig siden vi allerede hadde cognac. Vi var himmelfallne. Vi var langt fra fulle så det var ingen grunn til dette. Neste gang den samme purseren var forbi lurte han på hvor mye jeg veide! Da var det like før det tippet for meg. Avgang var 1330. Allerede kl 1600, nettopp ferdige med maten, kom crewet rundt og forlangte at alle trakk ned shaden. For nå skulle det soves! Med over 8 timer igjen til landing var dette overraskende. Hvem kan vel sove kl 16 på ettermiddagen? Iallefall ikke meg. Resten av tiden gikk med til å se litt film. Greit utvalg, men det mest irriterende var at kom man borti fjernkontrollen stoppet filmen og den husket ikke hvor du var, men startet fra begynnelsen. Elendig opplegg. Skjedde meg 2 ganger. Frokost kom så 1,5 timer før ankomst. ![]() Det startet med frukt men fortsatte med varm frokost. Det andre alternativet var omelett i stedet for eggerører. Tilbehør forøvrig var det samme! ![]() Amnities på toalettet: ![]() Fra kabinen: ![]() Etter ankomst var den ene av reisefølges baggasje ikke kommet med da de hadde rotet på OSL. Men de hadde sørget for å få den med på direkteruten fra OSL så hans baggasje landet kun 40 min etter oss. Ikke værst. Men jeg må desverre konkludere med at dette var den TG flighten jeg har fått den aller dårligste servicen på noensinne!! Den var veldig langt under TG pari! Stay tuned! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 12-07-2009 at 02:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
BANGKOK
Vel fremme i BKK tok vi en taxi inn til byen og sjekket inn på Stable Lodge Hotel. Selv om klokka bare var 7 om morgenen fikk vi sjekket inn på hotellet. Der ble det noen timers søvn før vi tok lunsj på hotellets utmerkede danske kro. Smørbrødslisten er lang og fin. Bare å krysse av det man måtte ønske. ![]() Ser deilig ut! Nam nam! ![]() ![]() Rommene kostet ca 1400 bath pr natt (superior room) og det så slik ut ![]() Terasse ![]() Utsikt ut fra rommet og ned mot hotellets hage ![]() De feiret til og med svensk midtsommar der ![]() BKK-MNL TG0621 - Forsøk 1 Etter noen hyggelige dager i Thailand var det på tide å bevege seg lenger østover. Når man reiser på biz med TG fra BKK har man egen inngang hvor First og biz class pax har egen innsjekk, og egen fast track i immigration. Reiser man First Class har man egne folk som tar hånd om baggasjen allerede fra utsiden av terminalen. ![]() ![]() Men lenger kom vi ikke på dette forsøket. En tyfon over Manila hadde medført at dagens flight var kansellert. Vi ble geleidet over til billett kontoret, som var bemannet av 3 personer. Men bare 1 kunne ta seg av ombookinger da de andre 2 bare var for utstedelse av nye billetter. De satt og ikke hadde noe å gjøre mens det var 7 i kø før meg. 2 unge jenter med "trainee" skilt på stod og ordnet køen. Det var ganske håpløst og det tok nesten 1 timer før det ble vår tur. Ombooking til neste morgen var no problem. Men siden det var Force Majeur ble det ingen kompensasjon. Så her var det bare å ordne seg selv. Så ut i taxi igjen og tilbake på Stable Lodge for nok en overnatting. På vei ut av flyplassen så vi Finnair komme inn for landing med en MD11 ![]() BKK-MNL TG0621 - Forsøk 2 Neste morgen var tyfonen borte og flyet på rute. Vi hadde blitt bedt om å være på flyplassen senest 2 timer før avgang kl 0905. Så det ble tidlig opp og avsted. Allerede kl 7 satt vi i loungen, og det var sandelig 2 kjedelige timer med hodeverk. Vi måtte jo trøstedrikke litt kvelden før siden flyet var kansellert. På vei ned til hovedloungen (term D) til TG stod dette skiltet ![]() Avgangen var fra en bussgate. Tok litt bilder på vei ut ![]() ![]() En sjelden fugl: TG B734 ![]() Vår fugl: B772 ![]() Vel ombord ble vi plassert på siste rekke i C kabinen ![]() Regnet vel egentlig med at det skulle serveres frokost på denne avgangen. Men den gang ei. De kom rundt med pre-takeoff drinks, og da måtte vi jo selvfølgelig velge champers selv om det var noget tidlig. Vi merket tidlig at servicen på denne avgangen (som var 100% belegg) var noe helt annet enn TG sin flight fra ZRH. De var hele tiden rundt med drikkevarer, og ostevognen var på plass her. Desverre var jeg så uprofesjonell at jeg glemte menyen. Men jeg fikk da bilde av maten. Bortsett fra hovedretten som var noe oksekjøtt i brun saus som ikke smakte noenting. ![]() Forretten bestod på vanlig TG vis av noen forskjellige ting som ikke helt passet sammen. Det var røket andebryst (som smakte pyton), en stor reke og noen firkanter med "grillede middelhavsgrønnsaker". Ikke noe å skryte av i det hele tatt. Hovedretten fikk jeg ikke bilde av, men ingenting å skryte av heller. Ostevognen kom med en ost jeg har fått hos TG tidligere. En søtlig kremost med tørket frukt og nøtter i. Merkelig sak, men smaker ganske ok selv om jeg hadde foretrukket litt mer tradisjonelle oster som brie og blåskimmel. I tillegg hadde de et stykke tørr, hard gul ost pluss deilig frukt. ![]() Deretter ble det en knusktørr kake til dessert ![]() to be continued.... BF ![]() Last edited by Bizflyer; 13-07-2009 at 00:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Etter maten var fortært ble det en liten siesta.
Det beste var overraskelsen over at dette flyet hadde stort toalett på bizclass. Det var handicap tilpasset, så det hadde dobbel størrelse enn de "normale". Så for oss som er litt store i kroppen og ikke finner det særlig komfortabelt å ta ned buksa og rygge inn var dette storveis. Servicen var som nevnt en helt annen enn det vi opplevde med TG fra ZRH. Men maten til TG trekker ned. Den er smakløs og direkte kjedelig. Og det er stort sett kjedelige franske viner som serveres. Dog skal de ha skryt for skikkelige merker av brennetrevin. Spesielt Remy XO trekker opp snittet. Men jeg må si at Cabin sjefen virket noe vimsete. Han gikk frem og tilbake. Spurte ham om en cola en gang han gikk forbi, og det var no problem, men det var en flyvertinne som kom tilbake med den. Snart nærmet vi oss Manila og landing ![]() For første gang var jeg med på å fly inn over byen, snu og lande ut mot vannet. Flyet hadde kamera som man kunne følge med på slik at man så at kapteinen hadde rett kurs for landing. ![]() Og straks var vi fremme ved gaten. ![]() Var en av de første ut av flyet. ![]() I Manila som i BKK måtte man levere et ekstra skjema for å bekrefte at man ikke hadde svineinfluensa. Og det var også sluse for at alle måtte forbi varmekamera for å sjekke om man hadde feber. Jeg hadde hosta litt den siste tiden, men jobbet hardt for å ikke hoste når jeg skulle gjennom denne inspeksjonen. Ikke så lang kø i immigration heller, så snart var man fremme til baggasjebåndet. ![]() Og dermed var det klart for en deilig uke med mye fint vær på Filippinene ![]() Skal prøve å rapportert returen i løpet av noen dager! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 13-07-2009 at 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Så får vi prøve å hoste opp en rapport for hjemturen også! Har desverre ikke like mange bilder som på utreisen. Dessuten gikk 70-300 linsa mi ut av ledd på slutten av ferien, og da var det jo begrenset hvor mange bilder man får med en 18-55 linse. Dessuten skal det tillegges at jeg var kraftig redusert av styggemannen den første delen av hjemreisen.
Ok! Så får vi se å komme igang! Dagen for hjemreise var kommet, og jeg var ikke i seng før i 3-4 tiden om morgenen, meget godt marinert, og var ikke helt i form da klokka ringte kl 9. Planlagt avreise fra hotellet var kl 10 og beregnet kjøretur til MNL var 2-3 timer. Selvfølgelig sovna jeg igjen, og våknet ikke før resepsjonen ringte og sa at sjåføren min stod klar. Så da ble det en kvikk dusj, pakk og utsjekk og meeeeget groggy, sette meg inn i baksetet på bilen og finne en grei stilling å sove i! Turen ble unnagjort på 2 timer, så heldigvis var det veldig lite trafikk denne dagen. Innsjekk hos TG gikk greit og det var ingen kø. Damen lovet sågar å blokkere 12A etter å ha gitt meg 12B. Fikk sjekket baggasjen gjennom hele veien til Oslo, men de kunne ikke sjekke meg inn lenger enn til BKK. (Hadde separate billetter) (Reisekamerat T som reiste hjem en drøy uke senere fikk boardingkort hele veien! Bra!) Så var det de vanlige tingene: Først 750 peso i flyplassavgift, deretter kø for passkontroll. Heldigvis ikke så veldig lang kø på dette tidspunktet. Dvs ca kl 1300. Flyavgang var 1430. Et annen fast gjøremål på MNL er å spandere 150 peso på å få pusset skoene. Det er ca 20 kr. Vel anvendte penger! Så var det å finne loungen. TG sin lounge på MNL er veldig liten. Foretrekker derfor Asiana sin lounge som på utsiden sier at StarGold er velkommen. Det var de dog ikke, ettersom det var en contract lounge og ikke selskapets egen. Men heldigvis er det også en Diners Lounge også. Denne loungen er mye større en TG sin, har bedre utvalg av mat og drikke, egne toaletter og utsikt over rullebanen. ![]() Greit utvalg av mat og drikke her. Til og med 2 varmretter. ![]() En bit av salong området. ![]() Utsikten fra loungen viste TG fuglen som stod klar: ![]() TG har en rute som går BKK-MNL-KIX og retur. Merkelig routing egentlig. Så maskinen jeg skulle ha kom fra KIX. Litt etter jeg tok bildet, landet nok en TG 777 som da kom fra BKK og skulle videre til KIX. 2 TG maskiner side om side i BKK på denne tiden. Som jeg jo desverre ikke hadde fått sullet meg til å ta bilde av. Tittet også innom TGs lounge på veien. Og den er ikke større enn det dere ser på bildet. ![]() Så var det tid for boarding. TG har egen inngang for biz og StarG gjester så man slipper å stå i kø. Litt vemodig å gå ombord på flyet og vite at ferien er over og man er på vei hjem. Sukk! Er det rart man drikker? Snart vel ombord og på plass. Følte meg svett og fæl, men ikke verre enn at jeg takket ja til et glass champagne. Det må da være et godt reperasjonsverktøy?? ![]() Det var lite belegg på denne flighten. Vi var kun 8 pax i biz. Så all mat og drikke ble servert uten at de trillet ut vogn. (ja bortsett fra osten da) Flytiden til BKK er 3 timer, og det serveres full 4 retters meny på denne turen. ![]() Menyen så i utgangspunktet bra ut, men desverre var det ikke noe å skryte av. Heller tvert imot. Forretten var en rosett med røkelaks, med en kapers og masse salat. ![]() Hovedretten, roasted tenerloin with shalott peppercorn sauce høres jo ut til å være mitt i min gate. Men potetene var underkokt, grønnsakene fæle og kjøttet og sausen smakte absolutt ingenting. En stoooor skuffelse: ![]() Av en eller annen uproffesjonell grunn har jeg desverre glemt å ta bilde av osten som var det beste med hele måltidet. Denne ble servert fra ostevognen som også inneholdt god frisk frukt og portvin. Meget deilig. Desverre gikk de tom for frukt ettersom jeg spurte om de hadde noe igjen da de var på retur med vogna. Snart kom desserten og det var ingen problem å få et glass portvin til desserten, som slett ikke var så verst. Sjokoladekake av den fete sorten. ![]() Deretter følte jeg meg forpliktet til å ta et par glass Remy Martin XO siden de hadde så mye igjen på flaska. Spurte ikke etter øl denne gangen, klok av skade. Etter dette var det 1 times tid igjen av flighten og den ble tilbragt i drømmeland. Servicen på denne flighten var vel den beste Thai har levert på denne turen, men det er fortsatt langt igjen til hvordan jeg husker den fra tidligere reiser. En ting jeg stusser på er hvorfor CA'ene stiller i drakter og dressjakker i forskjellige farger når man kommer ombord, og serverer i disse. Men før landing skifter de om til en smart moderne drakt for damene og mørke jakker og mennene. Virker snålt på meg. Flyet parkerte langt ute på C piren og jeg tuslet innover, viss om at jeg hadde 7 timer til neste avgang. Fant ut hvor Swiss har transfer sjekk-in men den åpnet visst ikke før 2 timer før avgang. Deretter gikk turen opp til TGs lounge på C piren. Hadde en del jobbing jeg skulle ta igjen siden jeg allikevel hadde så mye tid til overs. Det hjalp forøvrig ikke stort ettersom internettet i loungen var treigt som sirup. Timet ut når jeg prøvde å ta opp vg.no. Det var godt med folk loungen, men fant meg en plass med bord og utsikt over oppstillingsområdet. Fikk dessverre ikke tatt noen bilder inne fra loungen. Av forfriskninger hadde de både øl, brus og brennetrevin. Men ingen vin. Dette undrer meg. Savnet dette også på forrige reise, så det er tydeligvis ikke vanlig at Thai har vin i loungene sine. Synes dette er underlig. Etter en stund i loungen synes jeg det luktet nokså ille der, og til min store forundring var det meg selv som luktet vondt. Fant da ut at jeg skulle glede mine medmennesker i nærheten ved å ta en dusj. Thai har flotte dusjfasiliteter i loungen. Spanderer et bilde av denne: ![]() Der var såpe og shampoo tilgjengelig, men savnet litt godlukt som SQ tilbyr i sine fasiliteter i SIN. Men etter en dusj og klesskift følte jeg meg som et nytt menneske. Etter ca 3 timer fant jeg ut av at jeg ville ha meg en tur ut. Kom til å se at LX hadde åpna transitinnsjekken sin, så da var det jo rimelig å prøve å få seg et boardingkort. Systemet deres var nede, så de måtte ringe k ontoret for alle som skulle sjekkes inn. Fikk deretter håndskrevne boardingkort for både fllighten til ZRH og til OSL. Kikket deretter bortom SQ loungen som desverre stenger tidlig om torsdagene. ![]() Rett overfor denne lå Bangkok Airways sin lounge. Var overrasket over å se at de hadde egen lounge ettersom jeg trodde at dette var et lavpris selskap. Den var åpen, men tom, men så fresh og flott ut. Selv om det var store vindusflater ut mot fellesarealene så de som eventuelt måtte sitte der inne ville sitte på utstilling. ![]() Kikket litt etter noen fornuftige spise-alternativer, men det beste jeg fant var egentlig Burger King. Forflyttet meg så over til TG sin lounge i E piren, som jo var nærmere depature gaten som var D6. Her var internettet noe bedre. Serveringen var akkurat lik de andre TG loungene. Heller ingen vin her. Men GT smakte godt, selv på hjemveien. Og det er vel rimelig grei drikke til å se på tennis fra Wimbledon på TV i loungen. Tida sneglet seg avgårde, og jeg var temmelig trøtt og allerede lei av å være på reise. Avgang var 2325, og kl 2250 forlot jeg loungen og begav meg mot gaten. Ingen kø i security og snart fant jeg gate D6 ![]() Final call stod det, selv om ingen var gått ombord enda. Stay tuned for next episode! ![]() BF ![]() Last edited by Bizflyer; 15-07-2009 at 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ved disken hvor man skulle levere fra seg boardingkortet, hørte jeg de sa at det var fully booked til en kar som stod å prøvde å hoppe seg til en upgrade. Jeg snek meg frem i køen da jeg regnet med at First og Biz fikk boarde først. Kl 2310 startet de boardingen. Først med noen i rullestol og med barn. Deretter First class pax og deretter oss i biz. Jeg hadde sete 4G som var i mini-kabinen på 2 rader biz, mellom First og galley.
![]() Siden jeg var på raden rett bak first, fikk jeg lurt kameraet inn i first class kabinen. ![]() På denne turen var det et sett godt voksne damer som stod for serveringen. De gav et utrolig godt første-inntrykk. Ja, i tillegg til at de kom med champers! ![]() Var forresten ikke noe å utsette på benplassen heller. ![]() Straks var de rundt med hodetelefoner, amenity kits og menyer. Nattens meny: ![]() Vinene ![]() Drinkene ![]() Det ble ikke servert noe å drikke etter vi kom i lufta, men allerede etter ca 40 min var de ute med forretten og drikke til denne. Jeg valgte å fortsette med champagne, og fikk et skikkelig vinglass. Beste vinglasset jeg har fått på et fly! ![]() Endelig en forrett som var satt fornuftig sammen og som smakte noe! ![]() Smakte gjorde også biffen til hovedrett. Deilig smak av både den, aspargesen, potetmosen og den stekte soppen. ![]() Som man ser av bildet ble osten servert på brettet og ikke i egen servering. Det var en deilig blåskimmel og en hard og noe tørr sveitsisk gulost. Helt ok, men kunne godt ha vært noe mer. Desserten var nyyyydelig! Men dessverre noe liten, men tante CA tilbød meg en ekstra, hvilket jeg takket ja til! ![]() Etter dette ble det en cognac, og så var det natta. Setene var faktisk supre å sove i. Mulig det bare var det at jeg var kjempetrøtt, men det er lenge siden jeg har sovet så godt på fly. Våknet opp 1,5 time før ankomst da frokostserveringen startet. Fikk ikke tatt noen bilder av dette. Men det begynte med det kalde. Fikk en fin ostetallerken, ferske rundstykker osv. Deretter kom de med noe varmt. Fikk en omelett med noe greier oppi som jeg ikke husker. Landingen gikk fint, dog 10 min forsinket. Hadde da bare 35 min for å rekke Osloflighten. Da vi taxet inn til terminalen ble vi bedt om å gi en applaus til en av disse eldre CA'damene som hadde flydd sin siste tur som CA etter 34 års tjeneste for Swiss. Hun fikk applaus fra hele flyet både når det ble sagt på tysk og på engelsk. Vel ute av flyet ![]() var det bare tida og veien til å komme seg til den ytterste gaten på A piren. Så da var det tog fra E til A, gjennom sikkerhetskontroll (fast track for biz!!) og da jeg kom frem til gaten startet boardingen. ![]() ![]() Vel ombord var jeg den eneste på biz. Tipper på at det var 40-50 sjeler bak gardinet. Så da var servicen upåklagelig. Var fortsatt trøtt og sliten, og sovnet nok litt av etter avgang, men våkna til duften av mat, da det var tid for frokost. Fikk ett brett med fruktsalat og juice, de kom med en kurv med brød, og deretter fikk jeg valget mellom 2 varme frokoster. Takket nei til den med pannekake med soppstuing, så da ble det pannekake med spinat og eggerøre ved siden av. ![]() Sovnet av igjen og våknet en halv time før ankomst, ved at jeg så Krsand ute til venstre. Føltes litt leit at ikke skipperen bare kunne stikke nedom der og sette meg av istedetfor å fly til OSL. Spurte om det var for sent for et glass cola, og fikk svaret: Off course not, mr Bizflyer. Første gang på turen at jeg ble tiltalt med navn. Landingen var uproblematisk. Lurte på om baggasjen var kommet med pga den korte tiden i ZRH. Regnet med at hvis min baggasje var sist ombord i ZRH så var den vel først av på OSL. Men takket være Priority Tags kom mine 2 kofferter ut som de aller siste. Og det var helt borte på bånd 9 som er nytt. Tollen ble manøvrert. Ja, det var faktisk ikke en toller å se. Tok turen ned på handicap toalettet på vei mot parkeringsanlegget og fikk meg en tannpuss, kattevask og tøybytte. Deretter opp og sjekke inn til KRS, gjennom sikkerhetskontroll og finne en sitteplass hvor jeg kunne bruke datamaskinen. Men det å finne en plass på OSL hvor de har strømuttak, er jo så å si umulig. Du har en plass ved pizzaen, men den er alltid opptatt. Hadde det ikke vært på tide å sørge for at pax'en får mulighet til litt strøm? Det kan da ikke være den store kostnaden? Vel. Det ble en baguett til lunsj, og Learjet stakk forbi i sin lunsj også før han måtte stikke å sparke igang en tyrkisk kjerre. Flighten hjem til KRS var helt full, men 35 min var jo ingenting i forhold til resten av reisen. Endelig hjemme etter 35 timer på reisefot! Snipp snapp snute..... Håper dere likte rapporten! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 16-07-2009 at 00:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Morsom lesning! Stusset litt på maten allerde når jeg så menyen: Laks med både koriander og dill, begge svært særpregede urter. Thaiene er kanskje ikke så flinke med vestlig mat? Hvorfor i all verden spurte han om vekten, for å være hyggelig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kjempe rapport. Utrolig frekk purser på TG som nekter servering av noe så banalt som øl og i tillegg spørre om vitale mål hos biz pax. Riktignok kan du få uvante spørsmål fra Thaiene, men en purser hos TG bør vite bedre. Hvordan taklet du denne behandlingen? Jeg hadde ikke latt meg bli fornærmet av en CA på denne måten. Har ikke tall på hvor mange ganger kona har bedt om Cointreau og kaffe som Pre Dinner Drink uten noen kommentarer bortsett fra en gang på SK907 da purseren lurte på om en Margarita hadde vært mer passende
![]() Håper returen går med LX181 for sammenligningens skyld. Ser at sluttdest. er MNL som kanskje ikke helt er naturlig valg for norske turister på denne tiden av året hvis sol og badeopplevelser er noe av ønskene. Grunnen for spørsmålet er at jeg selv med kone og voksen datter tok turen i fjor hvor vi ble positivt overrasket over MNl. Da bl.a shopping, festligheter og sikkerhet var viktig for oss, valgte vi å gå for Club-rom hos IC. Vi fikk en uforglemmelig opphold i MNL med enorme kontraster. Hvilket selskap er valgt på BKK-MNL strekket? Ser fram til videre rapport med spenning.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig bra! Gøy med så mye bilder - bra! Og det at du åpenbart ikke er sjenert i forhold til å ta bilder der hvor folk ser du gjør så, f.eks ved ombordstigning og safetypresentasjon:-) synes jeg er kult! Jeg lurer også på hvorfor i all verden vekta på en passasjer er relevant i denne sammenheng?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hadde jeg blitt spurt av en purser om hvor mye jeg veide, hadde jeg nok hatt lyst til å svare noe sånt som: "Så mye, at det blir trangt å sitte på economy, og derfor måtte jeg betale din arbeidsgiver ufattelig mye mer penger for et bredere sete"!.
Ellers hadde jeg nesten vurdert et klagebrev.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport så langt. Jeg er litt overrasket over behandlingen på Thai flighten men jeg er ikke så overrasket over at maten ikke er på høyden. De er nok flinkere med sin egen mat enn med vestlig mat. Men at en ikke skal få en øl fordi man har cognac!!! Det har jeg aldri hørt om før.
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br> ![]() Last edited by gardkarlsen; 12-07-2009 at 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Bra rapport til nå. Thai virker litt slite litt på matfronten og det virker som om de burde fått inn en skikkelig kokk til å gå over menyen. Ser frem til resten av rapporten også
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende lesestoff! Jeg er glad for at jeg ikke var tilstede da purseren nekta deg oel.... Verste jeg har hoert..
Turen begynte ihvertfall meget godt og Swiss saa kanon ut. Hoster man opp denne typen penger, skal ting vaere mye hyggeligere enn det man saa fra Thai her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Følger spent med videre på del 2
![]() Takk for rapporten så langt |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Magisk dette her.
Venter på resten |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig artig lesning. Men skuffende fra Thai..... også nå som de har kommet til OSL...
Spent på fortsettelsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapporten hittil, BF! Ser fram til siste del
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Aj aj aj, dette var herlig lesning - med mange
(interessante og heftige) bilder. Men klarer ikke helt å gi slipp på denne "drinksvognen", den var en SMULE mer eksotisk og langt dyrere - enn de vognene jeg har trillet ja. Også Remy Martin XO da gett, ahh..
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Årets siste dag og årets siste tur | CFM | Bilder & foto | 3 | 02-01-2014 00:03 |
Tur til Østen | MUFC | Reiseforum | 3 | 16-09-2011 07:11 |
Årets første tur - OSL | viking1965 | Bilder & foto | 9 | 24-01-2011 00:01 |
Årets Østen Ferie - Reisebeskrivelser - Endelig! | Bizflyer | TripReports | 24 | 25-07-2010 22:38 |
Østen tur/retur på ID tkts , del 1 | sk931 | TripReports | 7 | 14-07-2009 17:40 |