![]() |
|
![]() |
#1 |
Browncoat
|
![]()
Her kommer det en liten TR fra min tur til, på og fra, RYG i sammenheng med RAS 09. Tittelen er en omskrivning fra Aha's Hunting high and low...
Vil bare si en ting før jeg starter. Var innom en fotobutikk, for å se om de kunne fjerne noe støv fra sensoren på D40en min, ca en uke før avreise. Støvet ble fjernet, men fyren hadde endret på innstillingene mine samtidig uten at jeg var klar over det... ![]() ![]() Så til TRen ![]() Kjørte fra Egersund rett før kl 15 pga jeg tenkte å spotte litt før jeg reiste over til Rygge. Etter å ha spottet i ca 45 min begynte det å regne, så da ble det å pakke kamera ned før turen gikk til Coop Mega for å kjøpe noe snacks. Stakk ned til Sola sjø og spiste mens jeg så på de få flyene som kom. Kjørte opp for å parkere P7 ca kl 18. Tok med tingene fra bilen og gikk mot terminalen, da jeg var nesten helt borte ved terminalen så kom jeg på at jeg hadde glemt solbrillene i bilen... Så da måtte jeg tilbake å hente disse før jeg, igjen, satte kursen mot terminalen. Vel innenfor sikkerhetskontrollen så var det finne på noe tidsfordriv før flyet skulle gå kl 2040. Kikket litt i butikkene, kjøpte meg et blad (Airliners) og satte meg til å lese. Det dukket også opp en kar fra Avinor og spurte om jeg kunne fylle ut et spørreskjema, som jeg da gjorde. Da det nærmet seg tiden så gikk jeg ned til gate 21 (helt i enden av den nye innenriksdelen) og satte meg ned og ventet. Etter en stund så kom det en kar jeg kjenner som også skulle skulle over til RAS 09. Kristian Holstad heter den karen og det er vel noen her inne som vet hvem han er. Jobbet sammen med ham i BTS. DY 2725 21 aug kl 2040 LN-KKL B733 Sete 3F Da vi hadde kommet ombord i LN-KKL så ble vi sittende å vente litt på 2 jenter som ikke hadde kommet til gate enda, de ble ropt opp på flyet i tilfelle de hadde kommet seg forbi uten at det var blitt oppdaget. Men de dukket opp kort tid etter dette, andpustne... De satte seg ned i de 2 ledige setene ved siden av meg. Flyet ble ikke forsinket heller, pga at bordingen hadde begynt tidlig slik at alle var ombord før tiden, inkl de 2 jentene. Vel over på Rygge så kom jeg meg ut av flyet sammen med OJB som jeg traff på på vei ut av seteraden min. Holdt følge med ham bort til døren inn i terminalen (innenriksdøren vel å merke...) der traff vi på Kristian Holstad igjen og der ble vi stående... Døren inn i terminalen var låst og tror ikke at de fikk den opp, for vi ble stående der en stund før vi ble sendt inn utenriksdøren og forbi tax-free'en, hvor OJB kommenterte at vi godt kunne fått lov til å bruke tax-free'en når vi først gikk den veien ![]() Vel igjennom der så møtte jeg opp med Speedy, som hadde gjemt seg bak et hjørne mens assistenten hans stod og sikkert kikket etter meg... Men jeg så nå Speedy og gikk bort til der han stod. Fikk hilst på The Assistant og vi gikk ut til Passaten og tok turen i retning Tomb hvor jeg hadde seng stående å vente. Etter å ha kommet meg på området (på lørdagen...), med litt hjelp av en viss menig Skaatun ![]() ![]() LN-GCK vel å merke ![]() Kom meg etter hvert bort til der hvor AWACSen stod og fant en Norport trapp som stod ikke langt fra gjerdet, hvor jeg da stillte meg opp på for å komme opp i "høyden". Kom vel ca 2m over bakken, men det holdt lenge det. Etter en stund der så kom det er fyr fra Norport og jaget oss som stod der ned. Husker ikke helt hvorfor vi ble jaget ned men det hadde noe med forsikring å gjøre... Fant ut at AWACSen var åpen og tok turen inn for å kikke litt. Der inne traff jeg på Kristian Holstad igjen. Etter å ha fått tatt noen bilder av cockpit så gikk turen ut av AWACSen. ![]() Slik ser altså mr Holstad ut, og han er ![]() i Norwegian på SVG. Han var også NFOs utskremte hoffotograf for RAS 09 Holdt følge med Kristian en stund og vi fant en GPU (fra Norport) og satte oss oppå den for å komme over publikum. Etter en stund oppå der så kom samme fyren fra Norport og jaget oss ned derifra også... Vi gikk litt rundt og tok noen bilder før vi tok turen opp på presseshelteret (rett ved JSF modellen). Der var det ikke noe vakthold eller noen som sjekket at de som gikk opp dit hadde noe pressekort eller SPOT-kort... Ble stående der oppe en stund og se på flyshowet, før jeg hadde tenkt å stikke å møte resten av Scanair-folket som det var planer om å treffes ved standen til NSFF. Men der traff jeg kun ENGM_RAMP og tabrenna. Og ifølge dem så hadde det ikke vært så mange innom der heller. Traff også på Learjet som kom innom for å vise frem den gode linsen han hadde på kameraet sitt ![]() Etter en stund så kom Speedy bort for å hente meg da vi skulle bort på andre siden, på toppen av parkeringshuset. Der borte traff jeg på Scanor og Gilera. Ble der borte resten av dagen helt til den Belgiske F-16 var ferdig med sitt program. ![]() Speedy på plattformen som var satt opp på parkeringshuset Litt senere på kvelden tok Speedy, The Assistant og jeg turen til Rygge Storsenter (tror jeg det het) og til Peppes Pizza hvor vi spiste for noen hundre kr... ![]() Speedy prøver solbrillene mine ![]() Fly har de også... ![]() Ja... ![]() Speedy liker ikke at jeg prøver å stjele patchen hans... ![]() Så kom endelig maten ![]() ![]() Dette kan kanskje Speedy fortelle mer om ![]() To be continued...
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Fortsettelse...
På lørdagskvelden besøkte vi Pilotcamp-gjengen hvor forumsmedlem Blackbird deltok, og som Speedy skrev en artikkel om. Søndagen begynte med å møte Speedy med pressesenteret før vi gikk inn på området for å fotografere litt før høydepunktet. ![]() Er dette normalt? Å fly lavere enn tretoppene altså... ![]() Svaret er JA, ihvertfall når en flyr så langt over vannflaten som vi gjorde her... ![]() Speedy koste seg også da vi fly Bell 412 med taktisk flygning ![]() Etter helituren gikk turen til Rakkestad for å hente Speedbird senior pluss noen til. Etter det gikk turen til parkeringshuset igjen for mere fotografering. ![]() Noen som kjenner seg igjen? Ca kvart på 16 så tok vi en kjapp tur innom terminalen for å spise, da ingen av oss hadde spist siden frokost. Der inne traff vi på faren til Dag J som vi snakket med en liten stund. Hyggelig kar. Etterpå tok vi turen tilbake til showet og fotograferte litt der igjen. Møtte også min svoger med sønn og datter som var innom på søndagen for å se på dette flyshowet. Da Sveitserne skulle ut å fly så tok jeg turen opp på presseshelteret for å få flere bilder av dem. Etter at de var ferdige gikk vi bort til der de skulle parkere, for å få noen bilder. Etter det så satte vi oss ned for å nyte programmet til den Belgiske F-16. Hvor da Speedy la merke til noe... ![]() Canon!!! Fysj! ![]() Da showet var ferdig så stakk vi innom kontoret til Speedy slik at han kunne få noen av bildene som lå på minnekortet mitt. Traff også sjefen til Speedy der. Og de hadde et kjapt post-show møte før Speedy kjørte meg til terminalen. Men vi kjørte ikke den vanlige veien dit... Kjørte helt rundt flyplassen. Klok av skade fra 2007 så sendte vaktene de som hadde bilene innenfor hovedporten rundt på innsiden av Flystasjonen... Kom da frem til terminalen tidsnok til at jeg fikk kommet meg til sikkerhetskontrollen før boarding begynte. DY 2724 23 aug kl 1930 LN-KKL B733 Sete 2F Etter å komt seg ombord så gikk turen over til SVG igjen, sov også littegrann over fjellet. Da jeg kom ut av flyet møtte jeg på OJB igjen og holdt følge med ham til bagasjebåndet rett ut av den nye utgangen fra sikkersone. I og med at jeg var utslitt og trøtt, som OJB sikkert kan bekrefte, så ville jeg hjem og sove. Gikk ut til bilen og betalte Europark det de skulle ha for å ha bilen stående der siden fredagen og kjørte hjemover. Eneste stoppet jeg gjorde var å stikke innom Shell for å få meg noe som kunne hjelpe meg å holde meg våken på turen hjem. Pepsi Max og et par sjokolader gjør susen ![]() Jeg får takke de som har gjort denne turen så hyggelig som den var, og gleder meg til neste flyshow. Takk for at dere tok dere tid til å lese denne TRen, og håper at de som var der hadde det like gøy som jeg.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig rapport Olav!
Kjekt å prates lengre enn en kort telefonsamtale! =) Ser du ber meg fortelle mer om da "vi" satte oss fast i grusbakken på vei ca. en meter ned mot vannet.. ..men jeg tror vi holder detaljene for oss selv! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en artig oppsummering fra RAS09!
![]() |
#5 |
Browncoat
|
![]()
Takk for kommentarene
![]() Tror nok detaljene holdes for oss selv ja ![]() Bilder fra showet, de som ble ok ihvertfall, kommer senere. Forhåpentlig til helgen en gang ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Nydelig ende på siste bildet der, ser du har sans for flotte motiver
![]() bra skrevet rapport også ![]() BTW, hva er galt med Canon ?? ser ikke helt problemet her. Var SIKKERT bare en unskyldning for å ta bilde av noe annet *prøve å se overbevisende ut*
![]() |
#7 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() ![]() Takk for kommentaren ![]() Hyggelig å treffe deg ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Han veit jo ikke "bedre" da vettu, siden han bruker Nikon
![]() Flott rapport dette da, ser ut som at jeg ikke gikk glipp av så veldig mye (bortsett fra DC-6'n da) som jeg ikke har sett før ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
High og low-yield | Twin Otter | Småprat | 1 | 29-09-2011 23:34 |
high- vs low speed proppeller | kimbo | Flyteknisk forum | 3 | 08-08-2010 00:21 |
Flying high | 558 jakobsson | Bilder & foto | 2 | 04-07-2009 16:28 |
Ryanair flying high | sail4fun | Flyforum | 2 | 05-12-2005 20:57 |
High Tech = Low Cost | LN-MOW | Flyforum | 6 | 10-05-2005 21:09 |